سرطان بیضه شایعترین سرطان مردان جوان

سرطان بیضه یک سرطان نادر است که معمولا مردان آن را به صورت تصادفی می فهمند یا یک پزشک ممکن است آن را در یک معاینه فیزیکی معمول پیدا کند پس بهتر است با علایم سرطان بیضه آشنا باشید.

علایم سرطان بیضه

سرطان بیضه چیست؟

سرطان بیضه هنگامی اتفاق می افتد که سلولهای غیرطبیعی به صورت غیر قابل کنترلی در بیضه رشد می کنند . این به خوبی قابل درمان است، به ویژه هنگامی که در مراحل ابتدایی بیماری یافت شود.
بیضه ها، دو عضو جنسی مردانه هستند که اسپرم را تولید و ذخیره می کنند. آنها در یک کیسه زیر آلت تناسلی به نام اسکروتوم واقع شده اند و همچنین هورمون تستوسترون را نیز تولید می کنند.
سرطان بیضه نادر است، اما شایعترین سرطان در میان مردان جوان است. اکثر سرطانهای بیضه از سلول های اسپرم ساز شروع می شوند. این سلول ها سلول های زاینده نامیده می شوند. دو نوع اصلی از سرطان های سلول های بنیادی بیضه عبارتند از، سمینومس و غیر سمینومس. سمینومس ها رشد و گسترش آهسته ای دارند و به پرتودرمانی پاسخ می دهند. غیر سمینومس ها رشد و گسترش سریع تری نسبت به سمینومس ها دارند. انواع مختلفی از غیر سمینومس ها وجود دارد.

دلایل ایجاد سرطان بیضه چیست؟

سرطان بیضه

متخصصان علت سرطان بیضه را نمی دانند، اما برخی از مشکلات، مانند بیضه ی نزول نکرده یا سندروم کلاین فلتر ممکن است خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهند. اکثر مردان مبتلا به سرطان بیضه فاکتورهای خطر را ندارند.

علائم سرطان بیضه آن چیست؟

شایع ترین علائم سرطان بیضه عبارتند از
۱-یک توده یا تورم در اسکروتوم که ممکن است دردناک باشد یا نباشد.
۲-احساس سنگینی در اسکروتوم
۳-درد مبهم یا احساس فشار در قسمت پایینی شکم یا کشاله ران

سرطان بیضه چگونه تشخیص داده می شود؟

اکثر مردان ابتلا به سرطان بیضه را به صورت تصادفی می فهمند. یا یک پزشک ممکن است آن را در یک معاینه فیزیکی معمول پیدا کند. از آنجا که مشکلات دیگر می توانند علائمی مانند علائم سرطان بیضه را ایجاد کنند، پزشک شما ممکن است برای پیدا کردن مشکل دیگری که ممکن است داشته باشید آزمایش هایی از قبیل: آزمایش خون و تصویربرداری از بیضه ها با سونوگرافی یا CT اسکن را درخواست کند.
اگر این آزمایشات علائم سرطان را نشان دهند، باید بیضه را با عمل جراحی بردارند. جراحی تنها راهی است که می توانید با آن از ابتلا به سرطان و نوع آن اطمینان پیدا کنید. این اطلاعات همچنین در برنامه ریزی هر گونه درمان دیگری که ممکن است نیاز داشته باشد کمک می کند.

درمان سرطان بیضه چگونه است؟

برای برخی از مردان، ممکن است تنها درمان مورد نیاز، برداشتن بیضه با عمل جراحی باشد. تعیین نوع و مرحله سرطان شما به پزشک اطلاع می دهد که به درمان بیشتری نیاز دارید یا نه.
درمان پس از عمل ممکن است شامل نظارت، شیمی درمانی یا پرتودرمانی باشد. شیمی درمانی اغلب برای سرطانی استفاده می شود که به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است.

درد ناحیه ی بیضه

سرطان بیضه چه تاثیری بر شما خواهد گذاشت؟

در اغلب موارد، برداشتن یک بیضه باعث ایجاد مشکلات جنسی در دراز مدت یا نازایی در شما نمی شود. اما اگر قبل از درمان ، این مشکلات را داشتید، ممکن است جراحی آنها را بدتر کند. درمان های دیگر برای سرطان ممکن است سبب ناباروری شما شود. ممکن است بخواهید درباره ذخیره ی اسپرم در یک بانک اسپرم فکر کنید، اگر سوال یا نگرانی درباره ی مسائل جنسی یا باروری دارید با پزشک خود صحبت کنید.
بعضی از مردان بیضه ی مصنوعی یا پروتز را انتخاب می کنند. یک جراح، بیضه مصنوعی را در اسکروتوم قرار می دهد تا ظاهر طبیعی دستگاه تناسلی را حفظ کند.
سرطان بیضه شایعترین سرطان مردان جوان
4.3 (85%) 12 رای