سرطان بیضه شایعترین سرطان مردان جوان

سرطان بیضه یک سرطان نادر است که معمولا مردان آن را به صورت تصادفی می فهمند یا یک پزشک ممکن است آن را در یک معاینه فیزیکی معمول پیدا کند پس بهتر است با علایم سرطان بیضه آشنا باشید.

سرطان بیضه چیست؟

سرطان بیضه هنگامی اتفاق می افتد که سلولهای غیرطبیعی به صورت غیر قابل کنترلی در بیضه رشد می کنند . این به خوبی قابل درمان است، به ویژه هنگامی که در مراحل ابتدایی بیماری یافت شود.
بیضه ها، دو عضو جنسی مردانه هستند که اسپرم را تولید و ذخیره می کنند. آنها در یک کیسه زیر آلت تناسلی به نام اسکروتوم واقع شده اند و همچنین هورمون تستوسترون را نیز تولید می کنند.
علایم سرطان بیضه
سرطان بیضه نادر است، اما شایعترین سرطان در میان مردان جوان است. اکثر سرطانهای بیضه از سلول های اسپرم ساز شروع می شوند. این سلول ها سلول های زاینده نامیده می شوند. دو نوع اصلی از سرطان های سلول های بنیادی بیضه عبارتند از، سمینومس و غیر سمینومس. سمینومس ها رشد و گسترش آهسته ای دارند و به پرتودرمانی پاسخ می دهند. غیر سمینومس ها رشد و گسترش سریع تری نسبت به سمینومس ها دارند. انواع مختلفی از غیر سمینومس ها وجود دارد.

دلایل ایجاد سرطان بیضه چیست؟

سرطان بیضه

متخصصان علت سرطان بیضه را نمی دانند، اما برخی از مشکلات، مانند بیضه ی نزول نکرده یا سندروم کلاین فلتر ممکن است خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهند. اکثر مردان مبتلا به سرطان بیضه فاکتورهای خطر را ندارند.

پزشکان می دانند سرطان زمانی اتفاق می افتد که سلول های سالم در یک بیضه تغییر کنند. سلول های سالم به گونه ای رشد کرده و تقسیم می شوند که عملکرد طبیعی بدن حفظ شود. اما گاهی اوقات بعضی از سلول ها رشد غیرطبیعی پیدا می کنند و باعث رشد خارج از کنترل می شوند، بطوری که سلول های سرطانی تقسیم سلولی را ادامه می دهند حتی اگر بدن نیازی به سلول های جدید نداشته باشد. تجمع سلول ها باعث تشکیل توده در بیضه می شود.

تقریبا همه سرطان های بیضه در سلول های زایا رخ می دهند، سلول هایی که وظیفه تولید اسپرم های نابالغ در بیضه را به عهده دارند.

علائم سرطان بیضه

شایع ترین علائم سرطان بیضه عبارتند از:
  1. یک توده یا تورم در کیسه بیضه که ممکن است دردناک باشد یا نباشد.
  2. احساس سنگینی در کیسه بیضه
  3. درد مبهم یا احساس فشار در قسمت پایینی شکم یا کشاله ران
  4. بوجود آمدن برجستگی بر روی بیضه یا بزرگ شدن یکی از بیضه ها
  5. درد مبهم در ناحیه شکم و کشاله ران
  6. تجمع ناگهانی مایع در داخل کیسه بیضه
  7. درد یا ناراحتی در یکی از بیضه ها یا در کیسه بیضه
  8. بزرگی یا لمس دردناک سینه ها
  9. کمر درد

سرطان بیضه معمولا یکی از بیضه ها (بیضه راست یا بیضه چپ) را درگیر می کند.

سرطان بیضه چگونه تشخیص داده می شود؟

اکثر مردان ابتلا به سرطان بیضه را به صورت تصادفی می فهمند. یا یک پزشک ممکن است آن را در یک معاینه فیزیکی معمول پیدا کند. از آنجا که مشکلات دیگر می توانند علائمی مانند نشانه های سرطان بیضه را ایجاد کنند، پزشک شما ممکن است برای پیدا کردن مشکل دیگری که ممکن است داشته باشید آزمایش هایی از قبیل: آزمایش خون و تصویربرداری از بیضه ها با سونوگرافی یا CT اسکن را درخواست کند.
اگر این آزمایشات علائم سرطان را نشان دهند، باید بیضه را با عمل جراحی بردارند. جراحی تنها راهی است که می توانید با آن از ابتلا به سرطان و نوع آن اطمینان پیدا کنید. این اطلاعات همچنین در برنامه ریزی هر گونه درمان دیگری که ممکن است نیاز داشته باشد کمک می کند.

درمان سرطان بیضه چگونه است؟

برای برخی از مردان، ممکن است تنها درمان مورد نیاز، برداشتن بیضه با عمل جراحی باشد. تعیین نوع و مرحله سرطان شما به پزشک اطلاع می دهد که به درمان بیشتری نیاز دارید یا نه.
درمان پس از عمل ممکن است شامل نظارت، شیمی درمانی یا پرتودرمانی باشد. شیمی درمانی اغلب برای سرطانی استفاده می شود که به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است.

علل درد ناحیه بیضه

عوامل خطر ساز سرطان بیضه

عواملی که ممکن است باعث افزایش خطر سرطان بیضه شوند عبارتند از:

بیضه نزول نکرده (نهان بیضگی)

در دوران جنینی بیضه ها در داخل شکم تشکیل شده و معمولا قبل از تولد به داخل کیسه بیضه نزول می کنند. در مردانی که بیضه شان هرگز نزول نکرده است نسبت به مردانی که بیضه ها بطور طبیعی نزول یافته باشد خطر بالاتری برای بروز سرطان در بیضه نزول نکرده دارند. حتی اگر بعد از تولد بیضه ها با جراحی پائین آورده شوند این خطر بالا می ماند. با اینحال، خیلی از مردانی که به سرطان بیضه مبتلا می شوند، سابقه ای از نهان بیضگی نمی دهند.

رشد غیر طبیعی بیضه

حالاتی که باعث می شود تا بیضه ها رشد غیر طبیعی داشته باشند، مثل سندروم کلاین فلتر، ممکن است خطر سرطان بیضه افزایش یابد.

سابقه خانوادگی

اگر یکی از اعضای خانواده به سرطان بیضه مبتلا باشد، خطر سرطان بیضه در دیگر مردان خانواده افزایش می یابد.

سن

سرطان بیضه نوجوانان و مردان جوان را مبتلا می سازد، بویژه بین سنین 15 تا 35 سال. ولیکن ممکن است در هر سنی رخ دهد.

نژاد

سرطان بیضه در مردان سفیدپوست شایع تر از مردان سیاه پوست است.

آمادگی برای معاینه تومور بیضه توسط پزشک

اگر توده ای یا برجستگی در بیضه لمس کردید حتما به پزشک خود مراجعه کنید. اگر پزشک تان شک کرد که احتمالا سرطان بیضه دارید، ممکن است شما را به متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری-تناسلی (ارولوژیست) ارجاع دهد.

از آنجایی که زمان ملاقات با پزشک کوتاه است، و بخاطر اینکه اغلب خیلی از موضوعات بایستی مطرح شود، لذا ایده ی خوبی است که آمادگی لازم را کسب کنید. لذا سعی کنید تا:

☑️ از شروط و محدودیت های قبل از ویزیت توسط پزشک آگاهی یابید. در زمان گرفتن وقت ملاقات با پزشک، اگر نیاز به انجام کاری قبل از ملاقات می باشد سوال کنید.

☑️ هر علامتی را که تجربه کرده اید بنویسید، شامل هر علامتی که حتی به نظر می رسد به موضوع ملاقات تان با پزشک ارتباطی ندارد.

☑️ اطلاعات شخصی خود را بنویسید، شامل هرگونه استرس یا تغییر جدیدی در زندگی تان.

☑️ فهرستی از داروهایی که مصرف می کنید را تهیه کنید، شامل ویتامین ها و مکمل های غذایی.

☑️ یکی از اعضای خانواده یا دوستان را همراه خود ببرید. گاهی بیان همه مشکلات در ملاقات با پزشک مشکل می باشد. همراه شما می تواند بعضی از مطالبی را که فراموش کرده اید به یادتان بیاورد.

سؤالات درباره بقای سرطان بیضه

زمان ملاقات شما با پزشک محدود است، بطوری که تهیه لیستی از سوالات می تواند باعث شود تا بیشترین بهره را از زمان ببرید. سوالات خود را به ترتیب اولویت از مهم ترین به سمت کم اهمیت ترین لیست کنید. برای سرطان بیضه، بعضی از سوالاتی که بایستی پرسیده شود عبارتند از:

• آیا من سرطان بیضه دارم؟
  • سرطان بیضه من از چه نوع می باشد؟
  • آیا شما می توانید در مورد گزارش پاتولوژی به من توضیح دهید؟
  • سرطان بیضه ی من در چه مرحله ای است؟
  • آیا به بررسی های تکمیلی نیازی دارم؟
  • چه روش های درمانی برای من وجود دارد؟
  • شانس های درمانی من برای شفای کامل سرطان بیضه من چیست؟
  • عوارض و خطرات هر روش درمانی چیست؟
  • بهترین روش درمانی برای من چیست؟
  • اگر بیمار یکی از دوستان یا اعضای خانواده ات بود چه توصیه ای به او می کردید؟
  • اگر بخواهم از نظر پزشک دیگری هم مطلع شوم، آیا شما می توانید یک متخصص دیگر به من معرفی کنید؟
  • من در مورد توان باروری در آینده نگران هستم. قبل از شروع درمان چه کاری برای احتمال ناباروری خود می توانم انجام دهم؟

علاوه بر سوالاتی که برای پرسش از دکتر تهیه کرده اید، از پرسیدن هر سوالی که در حین ملاقات به ذهن تان می اید پرهیز نکنید.

آیا سرطان بیضه باعث ناباروری می شود؟

در اغلب موارد، برداشتن یک بیضه باعث ایجاد مشکلات جنسی در دراز مدت یا نازایی در شما نمی شود. اما اگر قبل از درمان ، این مشکلات را داشتید، ممکن است جراحی آنها را بدتر کند. درمان های دیگر برای سرطان ممکن است سبب ناباروری شما شود. ممکن است بخواهید درباره ذخیره ی اسپرم در یک بانک اسپرم فکر کنید، اگر سوال یا نگرانی درباره ی مسائل جنسی یا باروری دارید با پزشک خود صحبت کنید.
بعضی از مردان بیضه ی مصنوعی یا پروتز را انتخاب می کنند. یک جراح، بیضه مصنوعی را در اسکروتوم قرار می دهد تا ظاهر طبیعی دستگاه تناسلی را حفظ کند.