عوارض ختنه نوزادان چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

یک مطالعه ی تقریبا جهانی در ایالات متحده برای بررسی ختنه نوزادان پسر در هنگام تولد انجام شد. در حالی که در سال های اخیر تا حدودی ختنه كردن پسرها كم تر صورت می گیرد، اما هنوز هم یک شیوه ی رایج در این کشور است.

ختنه نوزادان

اکثریت قریب به اتفاق ختنه نوزادان بدون هیچ مشکلی انجام شده و آلت تناسلی دارای ظاهر و عملکرد نرمال می باشد. شایع ترین عوارض ختنه در سه دسته قرار می گیرند :

  • برداشت بیش از حد پوست
  • برداشت كم تر از حد پوست
  • چسبندگی پیش پوست (پره پوست) به سر آلت تناسلی

١- برداشت بیش از حد پوست

خوشبختانه این عارضه یعنی برداشتن بیش از حد پوست در ختنه نوزادان امری بسیار نادر است، زیرا عارضه ایست كه اصلاح آن سخت ترین كار است .متخصصان اطفال و سایر پزشکانی که نوزادان را ختنه می كنند به این امر آگاهی داشته و به همین علت در هنگام انجام این عمل همیشه مقداری پوست اضافه را باقی می گذارند (و اندازه گیری دقیق مقدار مناسب پوست قابل برداشت آن طور كه به نظر می رسد آسان نیست).

حذف بیش از حد پوست در ختنه نوزادان می تواند منجر به تغییر شکل آلت تناسلی شده و برای بازسازی نیاز به پیوند بافت داشته باشد. چنین مواردی کاملا جدی بوده و نیاز به درمان توسط اورولوژیست اطفال كه دارای تجربه ای گسترده در زمینه ی جراحی ترمیمی آلت تناسلی است ، دارند. حتی نتایج بعد از عمل نیز می توانند ایده آل نباشند.

٢- برداشت كم تر از حد پوست

شایع ترین عارضه برداشت كم پوست یا ختنه ی ناقص است. این عارضه تنها جنبه ی ظاهری دارد . یک ختنه ناقص باعث شده که آلت تناسلی نه ظاهر یک آلت طبیعی ختنه نشده و نه ظاهر یک آلت ختنه شده را داشته باشد، بلکه حالتی است مابین دو شكل فوق. این عارضه معمولاً بر روی عملكرد آلت تناسلی نیز تاثیر می گذارد. از آنجایی که پیش پوست باقی مانده (پره پوس) می تواند اسمگما (ترشحات غیر طبیعی) را تولید كند ، زمینه ی تحریک، عفونت و همچنین چسبندگی را فراهم خواهد ساخت.

٣- چسبندگی پیش پوست

چسبندگی پیش پوست معمولاً در زوائد آن است، اما حتی زمانی که ختنه به نوزادان صورت کامل انجام می شود نیز امكان ایجادآن وجود دارد. اگرچه بسیاری از این چسبندگی ها خفیف بوده و با رشد آلت تناسلی از بین خواهند رفت، اما بسیاری از آنها باید توسط یک متخصص اورولوژی مورد بررسی قرار گیرند. ساده ترین راه مقابله با چسبندگی پیش پوست در ختنه نوزادان از بین بردن آن ها به صورت دستی در مطب پزشکاست. در حالی که این كار برای کودک دردناک است، اما این درد بسیار کوتاه بوده و فقط چند ثانیه طول می کشد. حتی درد آلت تناسلی بعد از ختنه آن كم تر از درد واكسن است !

اورولوژیست سریعاً چسبندگی را در محل مناسب از بین برده و سپس یک پماد آنتی بیوتیکی چرب مثل یک ترکیب آنتی بیوتیک سه گانه بر روی موضع اعمال می كند. والدین موظفند كه پماد ( یا حتی وازلین ) را چند بار در روز و به مدت چندین هفته بر سر آلت تناسلی كودک خود استعمال كرده تا از چسبندگی مجدد پوست ها جلوگیری كنند. هنگامی که این نواحی به طور کامل بهبود یابند، خطر چسبندگی مجدد به میزان قابل توجهی از بین می رود.

عوارض ختنه نوزاد

جراحی ترمیم

دلایل متعددی برای نیاز به انجام عمل جراحی ترمیمی توسط متخصص اورولوژی در اتاق عمل تحت بیهوشی عمومی وجود دارند :

  • چنانچه توزیع پیش پوست ناهموار و نامتقارن باشد، به طوری كه قسمت اعظم پوست باقی مانده به طور قابل توجهی طویل تر از دیگر قسمت ها باشد، یا اگر میزان پوست برداشته نشده بسیار زیاد باشد، با نظر پزشکاورولوژیست جراحی مورد نیاز خواهد بود.
  • چنانچه چسبندگی پیش پوست به نقطه ای باشد که نتوان آن را به راحتی و با دست در کلینیک از بین برد، در صورت نیاز، به منظور کاهش چسبندگی، برداشت هرگونه پوست اضافی و به هم دوختن دوباره پوست ها ، باید عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام شود.
  • اینکه اگر تمیز نگه داشتن پوست اضافه از اسمگما بسیار دشوار باشد به طوری كه باعث ایجاد سوزش و التهاب مکرر و عود كننده می شود، كودک كاندید مداخلات جراحی خواهد بود.
  •  
  • گاهی اوقات آلت تناسلی در داخل یکلایه ی چربی از ناحیه ی لگنی كودکقرار گرفته و پوشیده می شود. هلت این امر مادرزادی است و فقدان زاویه ایست كه به صورت طبیعی بین پوست پنیس واسكروتوم در زیر آن و پوست پنیس و پوست پوبیس در بالای آن وجود دارد. اگر یک کودک ختنه نشود ، درطول زمان معمولاً از بین می رود. اما در یک بچه كه ختنه شده، آلت تناسلی وی اغلب دچار چسبندگی و تحریک می شود. جراحی ترمیم آلت تناسلی دفن شده به مراتب دشوارتر و پیچیده تر از است و شامل بخیه زدن قاعده ی آلت تناسلی برای ثابت کردن پوست آن به بدنه ی آلت است.

دکتر محمد جباری متخصص ارولوژی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
2.9/5 - (30 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Hosen جمعه ۱۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    آیا برای روشن تر کردن آلت تناسلی مردان و همچنین بین پا و از بین بردن لکه ه ای مو و چربی روی آلت و بیضه ی مرداتن راهکاری هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      کرم های سفید کننده وجود دارد مثل Armpit and groin lightener servina یا Whitening body lotion placentor که میشه به مدت 3 ماه استفاده کرد که تا حدی موثر است ولی نه خیلی زیاد

    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      کرم های سفید کننده وجود دارد مثل Armpit and groin lightener servina یا Whitening body lotion placentor که میشه به مدت 3 ماه استفاده کرد که تا حدی موثر است ولی نه خیلی زیاد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر آري یکشنبه ۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام من به علت يه سري ترس ها از زيگيل تناسلي سركه سيب به آلتم ميزدم و پوستش سوخت و الان يه چيزي روي آلتم ديدم به نظرتون اين زيگيل يا نه.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      بله به نظرم زگیله

  • تصویر کاربر شیخی دوشنبه ۱ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    پسرم 9ماه داره،7روزگیش ختنه شده. یک تکه از پوست به اندازه دو میلیمتر جدا نشده بود.متاسفانه بقیه قسمت ها هم با وجود اینکه دائما چرب می کردم چسبید و الان کاملا دور تا دور چسبیده. دکترش گفت تا یک سالگی صبر کنیم و اینکه این چسبندگی براش مشکلی ایجاد نمی کنه.
    خواستم بدونم مشکلی براش بوجود نمیاد و یک روز که نوک آلتش سرخ شده و سوراخ مجرا هم بنظرم شکل طبیعی نداره.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر میری جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، پسر من الان ده ماه داره و ۴۰ روزگی ختنه شده و از همون زمان نوک آلتش داخله و حتما باید با دست بیرون بیاد، که چند بار هم چسبندگی ایجاد شده، دکتر جراح عمومی که ختنه رو انجام داد گفت من اینطوری عمل کردم که در بزرگسالی دچار انزال زودرس نشه، حالا من نگرانم که مشکلی پیش نیاد و همینطوری نمونه، تو اون چند باری هم که چسبنده شد دکتر با دست از بین برد و پماد داد.ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر .... چهارشنبه ۲۰ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،من 26سال سن دارم ،در رابطه با اندازه آلتم در حالت نعوظ 12 سانتیمتر است. خواستم بدونم آیا این اندازه طبیعی است ،،،.
    و یه سوال دیگه اینکه ، آب منی وقتی خارج میشه چند قطره اول رقیق هست و بعد غلیظ می‌شود ، آیا مشکلی دارد ..
    با تشکر از پاسخگویی شما 🙏
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۰ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      12 سانت نرمال هست و اینکه اولش رقیق و بعدش غلیظ میشه هم طبیعی هست

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر