عوارض ختنه نوزادان چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

یک مطالعه ی تقریبا جهانی در ایالات متحده برای بررسی ختنه نوزادان پسر در هنگام تولد انجام شد. در حالی که در سال های اخیر تا حدودی ختنه كردن پسرها كم تر صورت می گیرد، اما هنوز هم یک شیوه ی رایج در این کشور است.

ختنه نوزادان

اکثریت قریب به اتفاق ختنه نوزادان بدون هیچ مشکلی انجام شده و آلت تناسلی دارای ظاهر و عملکرد نرمال می باشد. شایع ترین عوارض ختنه در سه دسته قرار می گیرند :

  • برداشت بیش از حد پوست
  • برداشت كم تر از حد پوست
  • چسبندگی پیش پوست (پره پوست) به سر آلت تناسلی

١- برداشت بیش از حد پوست

خوشبختانه این عارضه یعنی برداشتن بیش از حد پوست در ختنه نوزادان امری بسیار نادر است، زیرا عارضه ایست كه اصلاح آن سخت ترین كار است .متخصصان اطفال و سایر پزشکانی که نوزادان را ختنه می كنند به این امر آگاهی داشته و به همین علت در هنگام انجام این عمل همیشه مقداری پوست اضافه را باقی می گذارند (و اندازه گیری دقیق مقدار مناسب پوست قابل برداشت آن طور كه به نظر می رسد آسان نیست).

حذف بیش از حد پوست در ختنه نوزادان می تواند منجر به تغییر شکل آلت تناسلی شده و برای بازسازی نیاز به پیوند بافت داشته باشد. چنین مواردی کاملا جدی بوده و نیاز به درمان توسط اورولوژیست اطفال كه دارای تجربه ای گسترده در زمینه ی جراحی ترمیمی آلت تناسلی است ، دارند. حتی نتایج بعد از عمل نیز می توانند ایده آل نباشند.

٢- برداشت كم تر از حد پوست

شایع ترین عارضه برداشت كم پوست یا ختنه ی ناقص است. این عارضه تنها جنبه ی ظاهری دارد . یک ختنه ناقص باعث شده که آلت تناسلی نه ظاهر یک آلت طبیعی ختنه نشده و نه ظاهر یک آلت ختنه شده را داشته باشد، بلکه حالتی است مابین دو شكل فوق. این عارضه معمولاً بر روی عملكرد آلت تناسلی نیز تاثیر می گذارد. از آنجایی که پیش پوست باقی مانده (پره پوس) می تواند اسمگما (ترشحات غیر طبیعی) را تولید كند ، زمینه ی تحریک، عفونت و همچنین چسبندگی را فراهم خواهد ساخت.

٣- چسبندگی پیش پوست

چسبندگی پیش پوست معمولاً در زوائد آن است، اما حتی زمانی که ختنه به نوزادان صورت کامل انجام می شود نیز امكان ایجادآن وجود دارد. اگرچه بسیاری از این چسبندگی ها خفیف بوده و با رشد آلت تناسلی از بین خواهند رفت، اما بسیاری از آنها باید توسط یک متخصص اورولوژی مورد بررسی قرار گیرند. ساده ترین راه مقابله با چسبندگی پیش پوست در ختنه نوزادان از بین بردن آن ها به صورت دستی در مطب پزشکاست. در حالی که این كار برای کودک دردناک است، اما این درد بسیار کوتاه بوده و فقط چند ثانیه طول می کشد. حتی درد آلت تناسلی بعد از ختنه آن كم تر از درد واكسن است !

اورولوژیست سریعاً چسبندگی را در محل مناسب از بین برده و سپس یک پماد آنتی بیوتیکی چرب مثل یک ترکیب آنتی بیوتیک سه گانه بر روی موضع اعمال می كند. والدین موظفند كه پماد ( یا حتی وازلین ) را چند بار در روز و به مدت چندین هفته بر سر آلت تناسلی كودک خود استعمال كرده تا از چسبندگی مجدد پوست ها جلوگیری كنند. هنگامی که این نواحی به طور کامل بهبود یابند، خطر چسبندگی مجدد به میزان قابل توجهی از بین می رود.

عوارض ختنه نوزاد

جراحی ترمیم

دلایل متعددی برای نیاز به انجام عمل جراحی ترمیمی توسط متخصص اورولوژی در اتاق عمل تحت بیهوشی عمومی وجود دارند :

  • چنانچه توزیع پیش پوست ناهموار و نامتقارن باشد، به طوری كه قسمت اعظم پوست باقی مانده به طور قابل توجهی طویل تر از دیگر قسمت ها باشد، یا اگر میزان پوست برداشته نشده بسیار زیاد باشد، با نظر پزشکاورولوژیست جراحی مورد نیاز خواهد بود.
  • چنانچه چسبندگی پیش پوست به نقطه ای باشد که نتوان آن را به راحتی و با دست در کلینیک از بین برد، در صورت نیاز، به منظور کاهش چسبندگی، برداشت هرگونه پوست اضافی و به هم دوختن دوباره پوست ها ، باید عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام شود.
  • اینکه اگر تمیز نگه داشتن پوست اضافه از اسمگما بسیار دشوار باشد به طوری كه باعث ایجاد سوزش و التهاب مکرر و عود كننده می شود، كودک كاندید مداخلات جراحی خواهد بود.
  •  
  • گاهی اوقات آلت تناسلی در داخل یکلایه ی چربی از ناحیه ی لگنی كودکقرار گرفته و پوشیده می شود. هلت این امر مادرزادی است و فقدان زاویه ایست كه به صورت طبیعی بین پوست پنیس واسكروتوم در زیر آن و پوست پنیس و پوست پوبیس در بالای آن وجود دارد. اگر یک کودک ختنه نشود ، درطول زمان معمولاً از بین می رود. اما در یک بچه كه ختنه شده، آلت تناسلی وی اغلب دچار چسبندگی و تحریک می شود. جراحی ترمیم آلت تناسلی دفن شده به مراتب دشوارتر و پیچیده تر از است و شامل بخیه زدن قاعده ی آلت تناسلی برای ثابت کردن پوست آن به بدنه ی آلت است.

دکتر محمد جباری متخصص ارولوژی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
2.9/5 - (30 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما
    من 23 سال دارم و 10 یا 12 روزه ک در قسمت الت تناسلیم احساس خارش کردم و بدون این ک با خارش زخم بشه خودش زخم شده و قرمز
    و از امروزم از طرف دیگه شروع ب زخم بستن میکنه
    با توجه ب بیماریهای واگیری جرات رفتن ب دکتر هم ندارم
    میخواستم ببینم چیه موضوع ایا باید نگران باشم
    اخرین سکسم مربوط ب ی ماه پیش میشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا حساسیت دارویی است.

      پماد هیدروکورتیزون شب ها برای یک هفته بزنید 1 تا 1 و نیم ماه طول میکشد تا بهبود یابد

  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۲۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بخشید من حدود یک ماه هست که مشکل نعوظ پیدا کردم یعنی یاآلتم سفت نمیشه یا اینکه تا سفت میشه بعدازچندثانیه دوباره شل میشه.
    من یه توضیحی بدم خدمتتون که دکتری که بعلت مشکل تشنج تحت نظرش هستمم گفته میبایتسی روزی 2تا قرص تگرتول 400 مصرف کنم البته من تا حدود سه ما پیش قرصم منظم مصرف نمیکردم حتی خیلی وقتا نمیخوردم ولی چون 3 ماه پیش تشنج کردم مجبورشدم ازاون موقع هرروزمنظم قرصم بخورم.
    من تا قبل از یک ماه پیش به هیج وجه این مشکل نداشتم وواقعاراضی بودم بدون اینکه قرص سفت کننده بخورم ولی حدودا ازیک ماه پیش این مشکل عدم نعوظ برام پیش اومده .
    لطفا میشه راهنمایی کنید من چیکارباید بکنم ؟
    آیا مشکل من بخاطر مصرف تگرتول یا چیزدیگه ای هست.
    ضمننا قند وکلسترولم اوکی هست.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام
      از عوارض تگرتول می تواند کاهش توان جنسی باشد و میشه با مصرف نصف قرص سیلدنافیل 50 یکساعات قبل از سکس توان جنسی را بهتر کرد

  • تصویر کاربر Mohsen چهارشنبه ۲۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    با سلام
    من از وقتی یادم میاد الت من کج و رو به پایین بوده و صاف نمیشه تو رابطه مشکلی ندارم فقط شل و افتادس
    1. تصویر کاربر Mohsen سه شنبه ۲۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      لطفا عکس هم ببینید.
    2. تصویر کاربر Mohsen سه شنبه ۲۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      لطفا این سوال رو پاسخ
      سوال قبلی من همین بود ک جواب دادید و کد رهگیری باز و پیداش نمیکنه ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      میزان انحنا خیلی کمه و نیازی به درمان ندارید و در رابطه مشکل جدی برخورد نمی کنید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر یاسین دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز
    ایا الت مرد هم پروتز میشه؟؟ اگه میشه راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله میشه در سایت در موردش نوشتم بیشتر برای کسانی هست که ناتوانی جنسی دارد نه برای بزرگ کردن کردن آلت

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    اقای جباری سلام ببخشید یه خطوط نازک روی سر الت قرمز رنگه خیلی ریز وقتی پوستو میکشم قشنگ دیده میشه رگه یا زخم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام بدون معاینه نمی توانم نظری بدهم و تشخیصی را مطرح کنم.

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر