توده بیضه نشانه چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

عکس توده در بیضه به چه شکل است؟ علت به وجود آمدن کیست بیضه چیست؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید.  توده بیضه یک وضعیت نسبتا شایع است که می تواند علل مختلفی داشته باشد. توده های بیضه ممکن است در مردان، پسران نوجوان یا کودکان رخ دهد و یک یا هر دو بیضه چپ و راست را درگیر کند. توده بیضه نشانه هایی از مشکلات مربوط به بیضه ها هستند و ممکن است ناشی از آسیب یا یک مشکل جدی پزشکی باشند. همه توده ها بیانگر سرطان بیضه نیستند.

اکثر توده ها به علت شرایط خوش خیم یا غیر سرطانی هستند و معمولا نیاز به درمان ندارند. با این حال، پزشک باید هر گونه تغییرات در بیضه ها، به خصوص توده یا تورم را بررسی کند. مطالعه ای که نشان دهنده مزایا یا آسیب در اثر معاینه بالینی بیضه باشد، وجود ندارد. انجام معاینات ماهانه بیضه در مردان یک موضوع بحث برانگیز است. با این حال، اگر متوجه چیزی غیرمعمول شدید، به پزشک برای معاینه بیضه مراجعه کنید تا مشکلات بالقوه سریعا درمان شوند. 

علائم توده بیضه

تقریبا تمام توده های بیضه موجب تورم و تغییر در بافت بیضه می شوند. علائم دیگر بسته به علت اصلی توده بیضه متفاوت است.

علت به وجود آمدن کیست بیضه

همانطور که ذکر شد کیست بیضه بسته علل بروز آن می تواند علائم متفاوتی داشته باشد. علل متعددی برای توده های بیضه وجود دارد که شامل آسیب، نقایص باروری، عفونت و سایر عوامل است. علل عمده وجود توده در بیضه عبارتند از:

– واریکوسل

واریکوسل
واریکوسل

شایع ترین نوع توده بیضه است. طبق کالج پزشکی Weill Cornell، در یک نفر از هر هفت مرد اتفاق می افتد. رگهای بزرگ شده در بیضه ها باعث توده واریکوسل می شوند و بعد از بلوغ بیشتر قابل توجه می شوند که به علت افزایش جریان خون در بیضه های کامل رشد کرده است.

به ندرت علائم ایجاد می کند. در صورت ایجاد علائم، بیضه آسیب دیده ممکن است سنگین تر از بیضه مقابل باشد یا توده ممکن است مانند یک کیسه کوچکی از کرم ها باشد.

– هیدروسل

تشکیل مایع در بیضه ها باعث هیدروسل می شود. در یک تا دو نفر از هر 100 نوزاد پسر تازه متولد شده دیده می شود. نوزادان نارس خطر بالایی برای هیدروسل دارند. هیدروسل در نوزادان بدون درد است، اما در پسران و مردان مسن تر می تواند فشار شکمی ایجاد کند و همچنین باعث تورم قابل مشاهده بیضه ها می شود.

– کیست بیضه یا اسپرماتوسلهیدروسل

کیست اپیدیدیمال زمانی اتفاق می افتد که لوله بلند و پیچ خورده در پشت بیضه ها به نام اپی دیدیم پر از مایع می شود و نمی تواند تخلیه شود. اگر حاوی اسپرم باشد، اسپرماتوسل گفته می شود. این فرم از توده بیضه بسیار رایج است و اغلب خود به خود برطرف می شود. کیست بیضه یا اسپرماتوسل معمولاً در اپیدیدیم رشد می کنند و اغلب بدون درد هستند. در برخی از مردان، یک بیضه ممکن است سنگین تر از حد طبیعی باشد.

– عفونت

ممکن است موجب درد بیضه ، تورم یا حساسیت در لمس در یک یا هر دو بیضه شود. همچنین می تواند باعث تب، تهوع و استفراغ شود.

– تورشن یا پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه

تورشن یا به علت پیچ خوردن بیضه ها ایجاد می شود که معمولا به علت آسیب یا تصادف است. این بیماری اغلب در پسران بین 13 تا 17 ساله اتفاق می افتد، اما می تواند مردان را در تمام سنین تحت تاثیر قرار دهد. یک اورژانس پزشکی است که نیازمند بررسی فوری و درمان است.

پیچ خوردگی بیضه گرچه می تواند خود به خود رخ دهد، اما معمولا به علت آسیب ایجاد می شود و اورژانس پزشکی است بسیار دردناک بوده و علائم زیر را دارد:

  • تب
  • تکرر ادرار
  • درد شکم
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تورم اسکروتوم
  • موقعیت غیر طبیعی بیضه که ممکن است بالاتر از حد معمول یا زاویه دار باشد.

توده ی ناشی از سرطان بیضه می تواند علائم زیر را ایجاد کند:

✔️ درد مبهم در شکم یا کشاله ران

✔️ تورم یا حساسیت در سینه ها

✔️ سنگینی در اسکروتوم

✔️ تجمع ناگهانی مایع در اسکروتوم

سرطان بیضه

برخی از توده ها نشان دهنده رشد سرطان بیضه است. به طور مثال یک علت سفت شدن بیضه می تواند سرطان بیضه باشد. فقط پزشک می تواند تعیین کند که یک توده سرطانی است. به طور کلی سرطان بیضه رایج نیست، اما شایعترین نوع سرطان در مردان آمریکایی بین 15 تا 34 ساله است.

اپیدیدیمیت و ارکیت

اپیدیدیم ساختاری بالای بیضه است که اسپرم ذخیره می کند. اپیدیدیمیت التهاب اپیدیدیم است. عفونت باکتریایی اغلب باعث آن است که شامل برخی از عفونت های منتقل شونده از راه جنسی (STIs)، مانند گونوره یا کلامیدیا است. عفونت همچنین باعث ارکیت می شود که التهاب بیضه است. باکتری یا ویروس اوریون می تواند باعث عفونت شود.

فتق

فتق زمانی اتفاق می افتد که بخشی از روده از کشاله ران بیرون می آید و باعث بزرگ شدن اسکروتوم (کیسه بیضه) می شود.

تشخیص علت غده در بیضه

یکی از روش های معاینه غده یا توده داخل بیضه، معاینه فیزیکی است. در معاینه فیزیکی موارد زیر بررسی می شود:

  • اندازه هر بیضه
  • محل قرار گرفتن توده یا غده در بیضه
  • بررسی دردناک بودن بیضه در هنگام لمس کردن آن
  • سفت بودن یا نرم بودن بیضه.

توده های نرم ممکن است بر اثر هیدروسل یا عفونت ایجاد شده باشند اما توده های سفت ممکن است به علت سرطان بیضه یا موارد دیگری ایجاد شوند. تست عفونت از طریق آزمایش ادرار یک سوآب که مایع پیشابراه را از بدن خارج می کند انجام می شود. البته باید بدانیم هر توده ای در بیضه سرطان نیست و برای تعیین دقیق تر روش درمان ممکن است سونوگرافی نیز نیاز باشد.

دکتر محمد جباری متخصص کلیه

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.4/5 - (184 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    حدودا یک هفته و نیم است که استمنا را به طور جدی ترک کرده ام چه مقدار زمان طول میکشد تا بدن به حالت اولیه خود بازگردد و آیا گاهی درد خیلی خفیف در ناحیه بیضه طبیعی است و باید چه کار کرد که دمای بیضه ها بالا نرود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      حدودا یک هفته و نیم است که استمنا را به طور جدی ترک کرده ام چه مقدار زمان طول میکشد تا بدن به حالت اولیه خود بازگردد.....................زمان دقیقی ندارد هر چه بگذرد شرایط بهتر می شود.
      و آیا گاهی درد خیلی خفیف در ناحیه بیضه طبیعی است...............................بله
      و باید چه کار کرد که دمای بیضه ها بالا نرود..............هر بار دستشویی می روید ۲ تا ۳ دقیقه آب سرد روی بیضه ها بگیرید.
  • تصویر کاربر اکبر دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    من پنج روز پیش عمل واریکوسل سمت چپ انجام دادم ، الان درد خفیفی در بیضه ی سمت راست احساس میکنم ، این طبیعیه ؟ اگه نیست چه علتی داره از نظر شما؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      عمل سمت چپ تاثیری در سمت راست ندارد. بابت درد راست اگر ادامه دار باشد نیاز به معاینه هست
  • تصویر کاربر علی شنبه ۹ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام بنده هروقت خود ارضایی میکنم زمان انزالم عادیه اما هروقت با دیدن فیلم یا عکس مبتذل خود ارضای میکنم زمان انزال کاهش میابد مثلا چهل ثانیع آیا طبیعیه یا دچار زود انزالی هستم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۹ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      طبیعی است چون با دیدن فیلم پورنو هم تحریک حس لامسه و هم تحریک سیستم عصبی مرکزی می شوید.
  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 2384 مشاهده پرسش
    باسلام
    اقای دکتر تصویر واضح از دانه های سیاه که روی لبه های واژن و اطراف مقعد هست برایتان ارسال کردم. لطفا راهنمایی بفرمایید این ها چی هستند و چطور میتونم مداوا کنم؟ ممنونم از وقتی که میگذارید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      تصویری ارسال نشده است. لطفا در ادامه همین بخش مجددا برای بارگذاری و ارسال اقدام کنید.
    2. تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام
      ارسال شد.
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام مجدد
      میشه روی عکس ضایعاتی که مد نظر تان هست با فلش مشخص کنید یا دورشان خط بکشید چون ضایعات متفاوتی وجود دارد. بعدش عکس دیگری هم بفرستید که ضمن اینکه با همین وضوح هست مختصری از دورتر گرفته شده باشد. چون عکسی که خیلی از نزدیک باشد می تواند در تشخیص خطا ایجاد کند.
      در ضمن سن تان و اینکه متاهل هستید یا مجرد و اگر مجرد هستید رابطه ی جنسی دارید یا داشته اید یا خیر و همچنین همسر یا شریک جنسی تان هم ضایعه ای دارد یا خیر را نیز بفرمائید ممنون می شوم.
    4. تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام
      38 سال و نامزد دارم و ارتباط داریم باهم.
      ایشون حالت دمل یا ضایعه دارن که گاهی سرباز میکنه.
      سعی میکنم امشب یا فردا تصویر را وهستون ارسال کنم.
      دونه های سیاه زده و گاهی این دونه ها سیاه و روی ان حالت شفاف هست.
    5. تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام
      ارسال شد
    6. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      به نظر من این دونه ها زگیل تناسلی هستند.
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر . سه شنبه ۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 8759 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید.
    پسری 19 ساله هستم مدت 2 یا 3 سال هست ک متاسفانه خود ارضایی انجام میدم.. ؛ منتها با فاصله زمانی مناسب و بعضا زیاد، بطور مثال هفته ای یک بار یا گاها ماهی یک بار، ولی اینک سه روز پشت سر هم خود ارضایی داشته باشم رو هم خیلی زیاد تجربه کردم .
    دفعات زیادی هم این کارو ترک کردمو نهایت ب سه ماه رسیدو مجدد شروع شد .

    حدود یک ماه پیش برای تربیت بدنی فوتبال بازی کردم در سالن که اون روز بیضه هام دچار درد شد طوری ک انگار توپ به من برخورد کرده و... ؛ و دقیقا ب همون روش فوت کردن تو مشت و.. آروم شدم ! تا یک الی دو ساعت بعد، این درد خیلی خفیف همراهم بود.
    من هیچ وقت دردی نداشتمو ندارم ولی صرفا فقط زمانی ک شروع به دوییدن میکنم دچار درد خفیف میشم .

    خواستم بدونم علت چی هست و چکار باید بکنم برای تقویت خودم..
    و ضمنا اگر راهکاری برای ترک اون کار هم هست محبت کنید ممنون میشم؛ البت راهکاری غیر از نپوشیدن لباس تنگو ورزش کردنو نخوردن موزو پیاز !
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      علت می تواند واریکوسل یا یک فتق خفیف یا اسپاسم یا التهاب یا کیست سر اپیدیدیم باشد که برای تشخیص نیاز به معاینه و سونوگرافی است البته گاه علت خاصی نیز پیدا نمیشود.
      برای ترک خودارضایی رفتار درمانی مناسب ترین روش هست. پرهیز از هر کار تحریک آمیز جنسی و مشغول کردن خود به کار و تفریح و ورزش و کتاب خواندن و .... و سعی در تنها نبودن و .............و در نهایت ازدواج . چونکه بالاخره نیروی غریزی جنسی همیشه هست و هر از گاهی سرکشی می کند و این یک واقعیت است و بهترین کار پاسخ به این نیاز از طریق روش طبیعی یعنی سکس با جنس مخالف هست.
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر