میکروپنیس در کودکان

در این مقاله مطالعه می کنید:

اندازه طبیعی اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ اگر طول آلت تناسلی کمتر از مقدار تعیین شده باشد، به آن میکروپنیس میگوییم. در این مقاله به بررسی کوچکی اندام تناسلی یا میکروپنیس در کودکان میپردازیم و علائم، روش تشخیص و درمان آن را مطرح می کنیم.


میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس در واقع همان کوچکی آلت تناسلی تعریف می شود.اندازه اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ طول طبیعی آلت تناسلی نوزاد پسر بین 2.8 تا 4.2 سانتی متر (1.1 – 1.6 اینچ) و اندازه ی محیط آن معمولا 0.9 تا 1.3 سانتی متر (0.35 تا 0.5 اینچ) است. برای اندازه گیری آلت تناسلی، آن را کشیده و در این شرایط طول آلت را اندازه گیری می کنند. اگر طول آلت تناسلی کمتر از 1.9 سانتی متر (0.75 اینچ) باشد، به آن میکروپنیس می گویند.

میکروپنیس در کودکان

عوامل ایجادکننده میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس معمولا به دنبال یک اختلال هورمونی اتفاق می افتد. غیر طبیعی بودن سطح هورمون ها، سبب رشد غیرطبیعی اندام های جنسی می گردد. اختلالاتی مانند مشکلات غده ی هیپوفیز یا هیپوتالاموس می توانند باعث کوچکی آلت تناسلی شوند.

علائم میکروپنیس در کودکان

شایع ترین علامت میکروپنیس، اندازه ی آلت تناسلی کودک در حالت کشیده است اگر کمتر از 1.9 سانتی متر باشد. برخی علائم به شکل شرایط دیگر ظاهر میشوند. برای تشخیص درست این بیماری، حتما به متخصص ارولوژی مراجعه کنید.

تشخیص میکروپنیس در کودکان

پزشک در مورد علائم و تاریخچه ی بیماری کودک از شما سوال خواهد کرد. بهترین راه برای تشخیص، معاینه ی فیزیکی آلت تناسلی کودک شما است که شامل اندازه گیری دقیق آلت تناسلی کودک می باشد. همچنین ممکن است آزمایش خون یا دیگر آزمایش ها برای بررسی اختلالات هورمونی، تجویز شود.

درمان میکروپنیس در کودکان

درمان کوچک بودن اندام تناسلی کودکان، بستگی به علائم، سن و سلامت عمومی کودک دارد. بر این اساس جهت انجام دقیق روند درمان کودک به یکی از دو متخصص زیر می بایست مراجعه نماید:

فوق تخصص اورولوژی

کار این پزشک تمرکز بر مشکلات دستگاه ادراری و تناسلی مردانه در کودکان دارد.

فوق تخصص غدد

کار این متخصص در زمینه مشکلات هورمونی در کودکان است. ممکن است هورمون درمانی برای بعضی از کودکان استفاده شود، که می تواند باعث رشد آلت تناسلی در کودکان شود. در بعضی موارد ممکن است کودک شما حتی نیاز به جراحی داشته باشد. حتما قبل از انتخاب هر نوع درمانی، با پزشکان کودک خود در مورد خطرات، مزایا و عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید.

عوارض احتمالی میکروپنیس در کودکان

در برخی موارد، کودک مبتلا به میکروپنیس ممکن است تعداد اسپرم کمی داشته باشد. این موضوع می تواند باعث ناباروری یا کاهش احتمال باروری شود.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 
 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.1/5 - (76 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امير شنبه ۳ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 539 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دكتر محترم
    اقاي دكتر مدتي بود مشكل كمبود هورمون تستسترون داشتم اما اين مشكل بعد از مدتي حل شده بعد از ورزش بيضه هايم دچار گرفتگي ميشوند وكمي لاغر ميشوند و ازراحتي جنسي در مي ايم اما بعد از دو سه هفته استراحت دوباره كم كم به حالت عادي بر ميگردد چه كار بايد انجام دهم تا همواره بيضه هايم راحت باشند و دچار گرفتگي نشوند و تقويت شوند؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۳ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      متاسفانه این مطالبی که نوشتید خیلی برام ملموس و قابل فهم نیست.من تا حالا گرفتگی بیضه نشنیدم
  • تصویر کاربر reza دوشنبه ۲۹ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    ایا خود ارضایی باعث ناتوانی جنسی و بچه دار نشدن میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۹ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      اگر افراط گونه نباشد غالبا خیر
  • تصویر کاربر mahyar جمعه ۱۲ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    بعضی افراد مبتلا به ارزای جنسی خصوصا نوجوانان پس از ارزا کردن در سه بار در روز احساس می کنند که قسمت زیر بیضه شان و نوک آلت تناسلی درد می کند یا احساس ناخوشایند حالت کشیدگی پوست به آنها دست میدهد. این ناشی از وجود واریکوسل است یا تخلیه ی ناکامل آب مردانگی یا کجی آلت تناسلی؟کدامیک؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۲ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      هیچکدام به خاطر زیاده روی در فعالیت جنسی و خودارضایی است
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 113 مشاهده پرسش
    سلام دکتر میان هر چند ماهی یک بار در ناحیه بیضه راست درد دارم درست نمدونم کجا درد میکنه رفتم دکتر ازمایش اسپرم نوشت گفت اندازه بیضه و نتیجه ازمایش طبیعی است سال 89 واریکسل بیضه چپ داشتم عمل کردم وبیضه راست اون موقع سالم بود ممنون که راهنمای میکنی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      بایستی دقت کنید که درد با چه چیزهایی ارتباط دارد مثل فعالیت زیاد، تحریک زیاد، نشستن زیاد و .... اونوقت نسبت متعادل کردن آن اقدام کنید
  • تصویر کاربر said شنبه ۶ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    من حدود 15 سال خود ارضایی دارم میکنم و تقریبا هر روز این عمل وزنم تقریبا 60 کیلو هستش و قدم 168 و لاغر اندام هم هستم
    1-خواستم بدونم علت لاغری من این عمل؟
    2-و اینکه بعضی اوقات بعد از این عمل کمر درد میگیرم بطوری که نمی تونم به کمر به خوابم و باید به پهلو بخوابم میخواستم بدونم به خاطر این عمل هست یا نه؟
    3-میشه امید داشت که اگه ترکش کنم عوارض این کار از بین بره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام

      1-خواستم بدونم علت لاغری من این عمل؟.......................لاغری علل متعددی دارد و نمی شود گفت علت آن حتما همین عمل است
      2-و اینکه بعضی اوقات بعد از این عمل کمر درد میگیرم بطوری که نمی تونم به کمر به خوابم و باید به پهلو بخوابم میخواستم بدونم به خاطر این عمل هست یا نه؟....................اگر فقط بعد از خودارضایی بوجود می آید به این عمل مرتبط است
      3-میشه امید داشت که اگه ترکش کنم عوارض این کار از بین بره؟...........................بله حتما بایستی امید داشت و اراده کرد. اجتناب از افکار و اعمال تحریک آمیز و سرگرم کردن خود با کار و مطالعه و تفریح و روی آوردن به عبادت راهی برای ترک خود ارضایی است. در صورت نیاز به روانپزشک مراجعه و دارو مصرف کنید.
    2. تصویر کاربر said چهارشنبه ۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      با سلام و تشکر از جوابتون
      1-دکتر جهت ترک خود ارضایی مشخص هستش که چقدر طول میکشه که عوارض اون از بین بره و یا کم بشه؟
      2- برای اینکه التم نعوظ کامل داشته باشه (چون این امر باعث از بین رفتن اعتماد به نفسم شده) به غیر از قرص ویاگرا چه دارویی مصرف کنم که حالم بد نشود؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۵ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      1- خیر
      2- نیازی به قرص نیست با ترک خودارضایی بتدریج بهبودی حاصل خواهد شد
    4. تصویر کاربر said شنبه ۶ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      با تشکر از شما که پاسخ سوال بنده را دادید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر