میکروپنیس در کودکان

در این مقاله مطالعه می کنید:

اندازه طبیعی اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ اگر طول آلت تناسلی کمتر از مقدار تعیین شده باشد، به آن میکروپنیس میگوییم. در این مقاله به بررسی کوچکی اندام تناسلی یا میکروپنیس در کودکان میپردازیم و علائم، روش تشخیص و درمان آن را مطرح می کنیم.


میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس در واقع همان کوچکی آلت تناسلی تعریف می شود.اندازه اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ طول طبیعی آلت تناسلی نوزاد پسر بین 2.8 تا 4.2 سانتی متر (1.1 – 1.6 اینچ) و اندازه ی محیط آن معمولا 0.9 تا 1.3 سانتی متر (0.35 تا 0.5 اینچ) است. برای اندازه گیری آلت تناسلی، آن را کشیده و در این شرایط طول آلت را اندازه گیری می کنند. اگر طول آلت تناسلی کمتر از 1.9 سانتی متر (0.75 اینچ) باشد، به آن میکروپنیس می گویند.

میکروپنیس در کودکان

عوامل ایجادکننده میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس معمولا به دنبال یک اختلال هورمونی اتفاق می افتد. غیر طبیعی بودن سطح هورمون ها، سبب رشد غیرطبیعی اندام های جنسی می گردد. اختلالاتی مانند مشکلات غده ی هیپوفیز یا هیپوتالاموس می توانند باعث کوچکی آلت تناسلی شوند.

علائم میکروپنیس در کودکان

شایع ترین علامت میکروپنیس، اندازه ی آلت تناسلی کودک در حالت کشیده است اگر کمتر از 1.9 سانتی متر باشد. برخی علائم به شکل شرایط دیگر ظاهر میشوند. برای تشخیص درست این بیماری، حتما به متخصص ارولوژی مراجعه کنید.

تشخیص میکروپنیس در کودکان

پزشک در مورد علائم و تاریخچه ی بیماری کودک از شما سوال خواهد کرد. بهترین راه برای تشخیص، معاینه ی فیزیکی آلت تناسلی کودک شما است که شامل اندازه گیری دقیق آلت تناسلی کودک می باشد. همچنین ممکن است آزمایش خون یا دیگر آزمایش ها برای بررسی اختلالات هورمونی، تجویز شود.

درمان میکروپنیس در کودکان

درمان کوچک بودن اندام تناسلی کودکان، بستگی به علائم، سن و سلامت عمومی کودک دارد. بر این اساس جهت انجام دقیق روند درمان کودک به یکی از دو متخصص زیر می بایست مراجعه نماید:

فوق تخصص اورولوژی

کار این پزشک تمرکز بر مشکلات دستگاه ادراری و تناسلی مردانه در کودکان دارد.

فوق تخصص غدد

کار این متخصص در زمینه مشکلات هورمونی در کودکان است. ممکن است هورمون درمانی برای بعضی از کودکان استفاده شود، که می تواند باعث رشد آلت تناسلی در کودکان شود. در بعضی موارد ممکن است کودک شما حتی نیاز به جراحی داشته باشد. حتما قبل از انتخاب هر نوع درمانی، با پزشکان کودک خود در مورد خطرات، مزایا و عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید.

عوارض احتمالی میکروپنیس در کودکان

در برخی موارد، کودک مبتلا به میکروپنیس ممکن است تعداد اسپرم کمی داشته باشد. این موضوع می تواند باعث ناباروری یا کاهش احتمال باروری شود.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 
 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.1/5 - (76 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اشکان دوشنبه ۷ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام مجدد به اقای دکتر
    ببخشید من 18سالمه واندازه ی الت تناسلیم درحالت معمول بین4تا5 س هست واندازه ی بزرگ اون بین 11تا12س هست اطراف و دور الت تناسلیم 11تا12 س هست
    میخواستم ببینم ر 4تا5سال اینده التم افزایش طول خواهد داشت؟
    التم برای همیشه به همین اندازه خواهد موند؟
    درصورت ازدواج وعمل نزدیکی افزایش پیدامیکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۷ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      رشد آلت در این سن تقریبا متوقف شده و تغییر قابل ملاحظه ای نخواهد کرد
  • تصویر کاربر Mohammad شنبه ۵ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    پسری 20 ساله هستم ،من در بالاي بيضه چپم جسمي دقيقا با مشخصات بيضه ( اگر فشار دهيد كاملا شكل بيضه و درد ناشي از آن را دقيقا مثل فشار دادن بيضه حس مي كنيد ) دارم،شكل آن كاملا بيضوي و مانند بيضه است و توان جنسي بالایی دارم اما گاهي نگران ميشوم كه شايد اين مشكل زا باشد اندازه آنهم حدود نصف تا سه چهارم بيضه معمولي است آيا اين امر مشكلي است يا من داراي سه بيضه ام يا چيزي مثل سرطان بيضه است يا نوعي واريسكول يا هر چيز ديگر خودم بارها آن را معاينه كردم و به اين نتيجه رسيدم كه بيضه سومي است چون شكل و ظاهر و مشخصات آن دقيقا مثل بيضه واقعي است ولي مشكوكم لطفا مرا راهنماپي كنيد.
    با تشکر از توجه شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۵ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      توصیه می کنم حتما توسط ارولوژیست معاینه شوید
  • تصویر کاربر cyrus جمعه ۴ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    سلام
    پسری هستم 24ساله زمانی که از لباس های تنگ استفاده میکنم بیضه سمت چپم بالا میرود بالای الت تناسلی و زیر شکمم و همراه با درد است
    خواستم بدانم نام بیماری چیست و آیا خطرناک است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۴ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      بیماری نیست و خطرناک هم نیست
  • تصویر کاربر شیوا-ش پنجشنبه ۳ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 394 مشاهده پرسش
    با سلام . من 25 روز پیش رابطه جنسی محافظت نشده داشتم .بلافاصله عفونت شدید گرفتم و پزشک برام فلوکونازول . سفیکسیم و مترونیدازول تجویز کردن و خوب شدم . دقیقا یک هفته بعد یه تزشح زیاد داشتم همراه با بوی ماهی و سوزش و سوزن سوزن شدن . با ایینه نگاه کردم یه آفت داشتم داخل لب های کوچک و یک جوش سر سفید که تا چند ساعت بعد اون هم شبیه آفت شد. اصلن امکان دارد که درون واژن آفت بزند؟ سه روز بعدش رفتم به دکتر پوست نشون دادم و چون گفتم 25 روز پپیش رابطه جنسی بدون کاندوم داشتم . گفت زگیله و با کرایو فریز کرد . اینه که نیستن که از ضایعه نمونه بردارم. ولی یکم پایین تر از فریز ،دقیقا چسبیده به غدد بارتلون (اگه درست بگم ) یه جوش دیگه دارم . از این میشه نمونه گرفت؟ چون دکتر زنانی که رفتم و ازش خواستم نمونه بگیره گفت اگه زگیل باشه بدتر پخش میشه و جاش خوب نیست . و فقط از دهانه رحمم داخل یه ظرف در دار نمونه گرفت برای پاتولوژِ ی .آیا پاتولوژی 100 % میتونه نشون بده زگیل داشتم یا نه ؟ یا فقط از ضایعه باید نمونه برداشت ؟ الان هم کلن از همون روز کل منطقه ژنیتالم سوزن سوزن میشه و در ضمن ترشحات خیلی کم ولی پنیری شکل دارم .ولی دیگه هیچ جوش یا آفت جدیدی نزده . در ضمن آقای دکتر اون آفت ها اصلا دورش قرمز نبود یا حالت تاول نداشتند. (چند روز بعد از اولین جوش ها در زگیل یا تبخال ، تعداد جوشها شروع به زیاد شدن می کنن ؟)پیشاپیش ممنونم وقت میگذارید برام. بسیار نگران و درمانده ام
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۳ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      دوره نهفته زگیل حداقل 2 ماه است و لی توصیف شما هیچکدام بیانگر زگیل یا تبخال نیست و بیشتر به عفونت های واژینال شبیه است
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۱ شهریور ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من حدود 7 ماه پیش عمل واریکوسل کرئم بدلیل تحرک پایین اسپرم و نازازیی .پس از عمل چندین بار آزمایش اسپرم انجام دادم که در آخرین آزمایش به یکباره NORMAL FORM=1% شد و این در حالیست که اخیرا گاها درد در ناحیه کشاله ران دارم.
    شایان ذکر است در آزمایشهای قبلی این عدد حدود 35% بوده حالا نمیدونم آیا از تغییر آزمایشگاه بوده یا خیر ولیکن ذهن منو مشغول کرده .لذا هواهشند است در این خصوص راهنمایی لازم را بفرمایید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۱ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      معمولا به دلیلی تغییر ازمایشگاه است
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر