میکروپنیس در کودکان

در این مقاله مطالعه می کنید:

اندازه طبیعی اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ اگر طول آلت تناسلی کمتر از مقدار تعیین شده باشد، به آن میکروپنیس میگوییم. در این مقاله به بررسی کوچکی اندام تناسلی یا میکروپنیس در کودکان میپردازیم و علائم، روش تشخیص و درمان آن را مطرح می کنیم.


میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس در واقع همان کوچکی آلت تناسلی تعریف می شود.اندازه اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ طول طبیعی آلت تناسلی نوزاد پسر بین 2.8 تا 4.2 سانتی متر (1.1 – 1.6 اینچ) و اندازه ی محیط آن معمولا 0.9 تا 1.3 سانتی متر (0.35 تا 0.5 اینچ) است. برای اندازه گیری آلت تناسلی، آن را کشیده و در این شرایط طول آلت را اندازه گیری می کنند. اگر طول آلت تناسلی کمتر از 1.9 سانتی متر (0.75 اینچ) باشد، به آن میکروپنیس می گویند.

میکروپنیس در کودکان

عوامل ایجادکننده میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس معمولا به دنبال یک اختلال هورمونی اتفاق می افتد. غیر طبیعی بودن سطح هورمون ها، سبب رشد غیرطبیعی اندام های جنسی می گردد. اختلالاتی مانند مشکلات غده ی هیپوفیز یا هیپوتالاموس می توانند باعث کوچکی آلت تناسلی شوند.

علائم میکروپنیس در کودکان

شایع ترین علامت میکروپنیس، اندازه ی آلت تناسلی کودک در حالت کشیده است اگر کمتر از 1.9 سانتی متر باشد. برخی علائم به شکل شرایط دیگر ظاهر میشوند. برای تشخیص درست این بیماری، حتما به متخصص ارولوژی مراجعه کنید.

تشخیص میکروپنیس در کودکان

پزشک در مورد علائم و تاریخچه ی بیماری کودک از شما سوال خواهد کرد. بهترین راه برای تشخیص، معاینه ی فیزیکی آلت تناسلی کودک شما است که شامل اندازه گیری دقیق آلت تناسلی کودک می باشد. همچنین ممکن است آزمایش خون یا دیگر آزمایش ها برای بررسی اختلالات هورمونی، تجویز شود.

درمان میکروپنیس در کودکان

درمان کوچک بودن اندام تناسلی کودکان، بستگی به علائم، سن و سلامت عمومی کودک دارد. بر این اساس جهت انجام دقیق روند درمان کودک به یکی از دو متخصص زیر می بایست مراجعه نماید:

فوق تخصص اورولوژی

کار این پزشک تمرکز بر مشکلات دستگاه ادراری و تناسلی مردانه در کودکان دارد.

فوق تخصص غدد

کار این متخصص در زمینه مشکلات هورمونی در کودکان است. ممکن است هورمون درمانی برای بعضی از کودکان استفاده شود، که می تواند باعث رشد آلت تناسلی در کودکان شود. در بعضی موارد ممکن است کودک شما حتی نیاز به جراحی داشته باشد. حتما قبل از انتخاب هر نوع درمانی، با پزشکان کودک خود در مورد خطرات، مزایا و عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید.

عوارض احتمالی میکروپنیس در کودکان

در برخی موارد، کودک مبتلا به میکروپنیس ممکن است تعداد اسپرم کمی داشته باشد. این موضوع می تواند باعث ناباروری یا کاهش احتمال باروری شود.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 
تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.1/5 - (76 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر behzad جمعه ۱ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    slm kheili vage man sozeshe edrari daram kheili ham 2ktor raftam vali voros nemishe in dafe ham raftam goftan to porostat ofonat dari daro dade estefade kardam bazam dorost nashode hala chare chie
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      سلام
      بدون بررسی و ارزیابی نمی توانم نظری بدهم
  • تصویر کاربر سمیرا جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام خداقوت دکتر.یک بارپیام دادم جواب ندادین.24 سالمه دخترهستم.مثانه م کامل تخلیه نمیشه.بایدفشاربدم که آخرای ادرارم بیادوگرنه احساس ادرار میکنم.بعد ادرارم شدت نداره درصورتی که قبلش حس میکنم مثانه م پرشده ولی وقتی میرم کم میاد.بوی خاصی هم دارم.سابقه عفونت اداری داشتم.زود زودم باید برم دسشویی ولی زیاد نمیاد..اگه راهنماییم کنید خیلی ممنون میشم.منتظرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      فکر کنم پاسخ دادم بایستی با مراجعه حضوری به ارولوزیست بررسی و ارزیابی شوید تا در صورت امکان علت آن مشخص و درمان شود
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    باسلام
    من یک هفته پیش عمل هیپوسپادیاس کردم وبخیه زدند الان بعضی وقتها درمحل بخیه خونریزی میکنه
    لگفا نظرخودرا اعلام کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      اگر میزان خونریزی در حد یک یا دو قطره باشد ایرادی ندارد ولی اگر زیاد باشد حتما به پزشک معالج تان مراجعه کنید
  • تصویر کاربر علییییییییی پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر. من واریکوسل سمت راست دارم به دکتر مراجعه کردم ایشون برای بنده آزمایش اسپرم نوشتن.پس از برسی آزمایش فرمودن نیاز به عمل نداری چرا که اسپرم ها از هر لحاظی سالم هستند بجز جهندگی که 28% بود که فرمودن پس از ازدواج و سکس این مشکل حل میشود. بنطر شما نیاز به عمل هست یا خیر؟آیا مصرف ویتامین ث و ای و زینک تاثیری دارد؟خواهشن پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      اگر واریکوسل خفیف هست نیازی به عمل نیست. ویتامین تا حدودی می توانند موثر باشند ولی نه خیلی زیاد
    2. تصویر کاربر علییییییییی پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      با تشکر آقای دکتر من که قادر به تشخیص خفیف یا قوی بودن نیستم اگر قوی بوده باشد و دکتر باز هم تشخیص به عمل نکردن داده باشند عوارض عمل نکردن برای بنده چه میباشد؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر تارا سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 395 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من 21 ساله هستم و مشکل ادرار دارم باید مدام برم دستشویی مخصوصا اگه مایعات و میوه و چیزای سرد بخورم باید خیلی زود برم خیلی بیشتر از همسرم که نرمال هست و مشکل دیگه اینکه واسه خارج شدن ادرار خیلی وقتا باید زور بزنم و ادرارم کامل خارج نمیشه بعد از اینکه از دستشویی خارج شدم تا رب ساعت بعد طی چندبار بقیه ی ادرارم چند قطره چند قطره خارج میشه و تا کامل خارج نشه احساس راحتی نمی کنم یعنی اکثر اوقات لباس زیر من کثیفه (این مشکل وقتی که مایعات می خورم خیلی بیشتر میشه )و این نکته هم بگم ک بی اختیاری ادرار ندارم و اینکه احساس میکنم مثانم پره و نیاز به تخلیه داره اما وقتی میرم میبینم که ادرار خیلی کمتر از اون حسی هست ک من داشتم و مشکل دیگه وقتی که سکس انجام میدم بعدش باید حتما برم دستشویی احساس می کنم مثانم پره با اینکه دقیقا قبلش رفتم دستشویی و در حین سکس هم احساس ناراحتی دارم و همون موقع 2باره نیاز به تخلیه مثانه دارم تو رو خدا لطف کنید و بهم جواب بدید چن بار به متخصص مراجعه کردم سونوی کلیه و مثانه نوشته انجام دادم اما هیچ مشکلی نداشتم آزمایش ادرار دادم و هیچ مشکلی نداشتم ولی مگه میشه مشکل نداشته باشم حتما ی مشکلی دارم اصلا نرمال نیستم خواهش می کنم هر کاری لازمه بهم بگید تا انجام بدم ببخشید که انقد زیاد نوشتم مجبور بودم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      نوار مثانه (تست یورودینامیک) انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر