میکروپنیس در کودکان

در این مقاله مطالعه می کنید:

اندازه طبیعی اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ اگر طول آلت تناسلی کمتر از مقدار تعیین شده باشد، به آن میکروپنیس میگوییم. در این مقاله به بررسی کوچکی اندام تناسلی یا میکروپنیس در کودکان میپردازیم و علائم، روش تشخیص و درمان آن را مطرح می کنیم.


میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس در واقع همان کوچکی آلت تناسلی تعریف می شود.اندازه اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ طول طبیعی آلت تناسلی نوزاد پسر بین 2.8 تا 4.2 سانتی متر (1.1 – 1.6 اینچ) و اندازه ی محیط آن معمولا 0.9 تا 1.3 سانتی متر (0.35 تا 0.5 اینچ) است. برای اندازه گیری آلت تناسلی، آن را کشیده و در این شرایط طول آلت را اندازه گیری می کنند. اگر طول آلت تناسلی کمتر از 1.9 سانتی متر (0.75 اینچ) باشد، به آن میکروپنیس می گویند.

میکروپنیس در کودکان

عوامل ایجادکننده میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس معمولا به دنبال یک اختلال هورمونی اتفاق می افتد. غیر طبیعی بودن سطح هورمون ها، سبب رشد غیرطبیعی اندام های جنسی می گردد. اختلالاتی مانند مشکلات غده ی هیپوفیز یا هیپوتالاموس می توانند باعث کوچکی آلت تناسلی شوند.

علائم میکروپنیس در کودکان

شایع ترین علامت میکروپنیس، اندازه ی آلت تناسلی کودک در حالت کشیده است اگر کمتر از 1.9 سانتی متر باشد. برخی علائم به شکل شرایط دیگر ظاهر میشوند. برای تشخیص درست این بیماری، حتما به متخصص ارولوژی مراجعه کنید.

تشخیص میکروپنیس در کودکان

پزشک در مورد علائم و تاریخچه ی بیماری کودک از شما سوال خواهد کرد. بهترین راه برای تشخیص، معاینه ی فیزیکی آلت تناسلی کودک شما است که شامل اندازه گیری دقیق آلت تناسلی کودک می باشد. همچنین ممکن است آزمایش خون یا دیگر آزمایش ها برای بررسی اختلالات هورمونی، تجویز شود.

درمان میکروپنیس در کودکان

درمان کوچک بودن اندام تناسلی کودکان، بستگی به علائم، سن و سلامت عمومی کودک دارد. بر این اساس جهت انجام دقیق روند درمان کودک به یکی از دو متخصص زیر می بایست مراجعه نماید:

فوق تخصص اورولوژی

کار این پزشک تمرکز بر مشکلات دستگاه ادراری و تناسلی مردانه در کودکان دارد.

فوق تخصص غدد

کار این متخصص در زمینه مشکلات هورمونی در کودکان است. ممکن است هورمون درمانی برای بعضی از کودکان استفاده شود، که می تواند باعث رشد آلت تناسلی در کودکان شود. در بعضی موارد ممکن است کودک شما حتی نیاز به جراحی داشته باشد. حتما قبل از انتخاب هر نوع درمانی، با پزشکان کودک خود در مورد خطرات، مزایا و عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید.

عوارض احتمالی میکروپنیس در کودکان

در برخی موارد، کودک مبتلا به میکروپنیس ممکن است تعداد اسپرم کمی داشته باشد. این موضوع می تواند باعث ناباروری یا کاهش احتمال باروری شود.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 
 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.1/5 - (76 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سینایی جمعه ۱۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    با سلام به آقای دکتر. پسرم 10 سال دارد ولی آلتش رشد چندانی نداشته و الان در حالت طبیعی 2 سانت است و نعوظ هم ندارد. بیضه هم خیلی کوچک است. در شیراز و اهواز دکتر غدد و ارولوژی بردیم میگن باید هرمون تزریق کنیم اما هرمون فقی طول آلت را اضافه میکنه مشکلات بیضه و نعوذ را چه کنیم. اگر میشه راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      عکس از آلت و سونوگرافی از بیضه را که سایز بیضه را مشخص کرده باشد برای من ارسال کنید

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر
    پسربنده ۱۲ساله است وآلت تناسلی اش کوچیکه البته طبق معیارهای اندازه گیری
    به نظر شما چیکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر علی جمعه ۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    پسرم ده ساله است ومن متوجه شدم آلت او کوچکه کردین خیلی نگرانم کرده از شما تقاضا دارم منو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر محمود چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من نزدیک به سه یا چهار روزه جوشی روی آلتم در آمده . ظاهر این جوش به صورت سر سفید گرد و حالت چرک دار می‌باشد . لطفاً کمکم کنید و بگید چه کاری باید انجام دهم . در ضمن روز های اول چرک نداشت ولی زبر بود ولی الان چرک دارد ولی زبر نیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عکس بطور صحیح بارگذاری و ارسال نشده است. لطفا در همین بخش با حجم مناسب مجدد ارسال کنید.

  • تصویر کاربر یوسف جمعه ۲۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    باسلام
    آقای دکتر پسر من الان هشت سالشه زمانی که متولد شد آلت تناسلیش کوچیک بود طوری که نتوانستیم ختنه کنیم بعد از چند ماه با یک عمل جراحی ختنه کردیم دکتر میگفت اندازه آلت طبیعی ولی من خودم احساس میکنم کوچیک باشه طوری که آلتش همیشه داخله لطفا راهنمایی بفرمائید.ممنون ازشما.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام به اینحالت آلت پنهان یا تلسکوپی می گویند. در این افراد آلت به ظاهر کوچک می آید درصورتیکه اندازه طبیعی دارد و بواسطه پوشیده شدن توسط چربی اطراف آلت کوچک به نظر می رسند. مشکلی وجود ندارد و با شروع دوره ی بلوغ الت رشد می کند و بچه قد می کشد و کمی لاغرتر می شود و لذا شرایط بهتر خواهد شد. اگر نهفتگی آلت تا بعد از بلوغ ادامه داشت میشه از سن 18 سالگی به بعد با برداشتن چربی ها و عقب کشیدن پوست، آلت را بیرون کشید.

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر