میکروپنیس در کودکان

در این مقاله مطالعه می کنید:

اندازه طبیعی اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ اگر طول آلت تناسلی کمتر از مقدار تعیین شده باشد، به آن میکروپنیس میگوییم. در این مقاله به بررسی کوچکی اندام تناسلی یا میکروپنیس در کودکان میپردازیم و علائم، روش تشخیص و درمان آن را مطرح می کنیم.


میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس در واقع همان کوچکی آلت تناسلی تعریف می شود.اندازه اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ طول طبیعی آلت تناسلی نوزاد پسر بین 2.8 تا 4.2 سانتی متر (1.1 – 1.6 اینچ) و اندازه ی محیط آن معمولا 0.9 تا 1.3 سانتی متر (0.35 تا 0.5 اینچ) است. برای اندازه گیری آلت تناسلی، آن را کشیده و در این شرایط طول آلت را اندازه گیری می کنند. اگر طول آلت تناسلی کمتر از 1.9 سانتی متر (0.75 اینچ) باشد، به آن میکروپنیس می گویند.

میکروپنیس در کودکان

عوامل ایجادکننده میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس معمولا به دنبال یک اختلال هورمونی اتفاق می افتد. غیر طبیعی بودن سطح هورمون ها، سبب رشد غیرطبیعی اندام های جنسی می گردد. اختلالاتی مانند مشکلات غده ی هیپوفیز یا هیپوتالاموس می توانند باعث کوچکی آلت تناسلی شوند.

علائم میکروپنیس در کودکان

شایع ترین علامت میکروپنیس، اندازه ی آلت تناسلی کودک در حالت کشیده است اگر کمتر از 1.9 سانتی متر باشد. برخی علائم به شکل شرایط دیگر ظاهر میشوند. برای تشخیص درست این بیماری، حتما به متخصص ارولوژی مراجعه کنید.

تشخیص میکروپنیس در کودکان

پزشک در مورد علائم و تاریخچه ی بیماری کودک از شما سوال خواهد کرد. بهترین راه برای تشخیص، معاینه ی فیزیکی آلت تناسلی کودک شما است که شامل اندازه گیری دقیق آلت تناسلی کودک می باشد. همچنین ممکن است آزمایش خون یا دیگر آزمایش ها برای بررسی اختلالات هورمونی، تجویز شود.

درمان میکروپنیس در کودکان

درمان کوچک بودن اندام تناسلی کودکان، بستگی به علائم، سن و سلامت عمومی کودک دارد. بر این اساس جهت انجام دقیق روند درمان کودک به یکی از دو متخصص زیر می بایست مراجعه نماید:

فوق تخصص اورولوژی

کار این پزشک تمرکز بر مشکلات دستگاه ادراری و تناسلی مردانه در کودکان دارد.

فوق تخصص غدد

کار این متخصص در زمینه مشکلات هورمونی در کودکان است. ممکن است هورمون درمانی برای بعضی از کودکان استفاده شود، که می تواند باعث رشد آلت تناسلی در کودکان شود. در بعضی موارد ممکن است کودک شما حتی نیاز به جراحی داشته باشد. حتما قبل از انتخاب هر نوع درمانی، با پزشکان کودک خود در مورد خطرات، مزایا و عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید.

عوارض احتمالی میکروپنیس در کودکان

در برخی موارد، کودک مبتلا به میکروپنیس ممکن است تعداد اسپرم کمی داشته باشد. این موضوع می تواند باعث ناباروری یا کاهش احتمال باروری شود.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 
تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.1/5 - (77 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۲۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام یه چند روزی هست که زیر پوست آلت تناسلی یه برجستگی اندازه یک عدس ایجاد شده نه دردی دارد نه چیزی فقط سفت هست بازی هم میکنه
    در ضمن قبلا نیز دو سه بار این اتفاق افتاده بود و خود به خود از بین رفت ولی این دفعه چند روزی هست که مونده چکار کنم ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      فکر کنم تلفنی امروز با هم صحبت کردیم

  • تصویر کاربر اميرحسين چهارشنبه ۲۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقاي دكتر اندازه آلت من در حالت شل حدود ٧ سانت و در حالت نعوظ ١٢/٥ سانت است آيا اين مقدار طبيعي است يا ميكروپنيس محسوب مي شود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      کاملا طبیعی است

  • تصویر کاربر اقبال یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 25958 مشاهده پرسش
    پسر ده ساله دارم الت تناسلی ایش درحالت خوابیده اندازه یی بند انگشت است نگرانم کرده راهکار یا درمانی دارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام به اینحالت آلت پنهان یا تلسکوپی می گویند. در این افراد آلت به ظاهر کوچک می آید درصورتیکه اندازه طبیعی دارد و بواسطه پوشیده شدن توسط چربی اطراف آلت کوچک به نظر می رسند. مشکلی وجود ندارد و با شروع دوره ی بلوغ الت رشد می کند و بچه قد می کشد و کمی لاغرتر می شود و لذا شرایط بهتر خواهد شد. اگر نهفتگی آلت تا بعد از بلوغ ادامه داشت میشه از سن 18 سالگی به بعد با برداشتن چربی ها و عقب کشیدن پوست، آلت را بیرون کشید.

  • تصویر کاربر سینا شنبه ۲۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت شما اقای دکتر بنده19 سالمه ساکن شهرستان وقتی که ادرار را تخلیه میکنم هیچ مشکلی ندارم مثل قبل هستم وفشار ان خیلی زیاد است اما در اخر چند قطره می ماند که با فشار خارج نمی شود که باید با دست انجام دهم وبعد از ان احساس ماندن ادرار رادارم به گونه ای که ادرار از مثانه خارج ودر الت قرار دارد این احساس بعضی مواقع بعد از 5دقیقه ازبین میرود ودر بعضی مواقع وجود ندارد وبعد از نیم ساعتی به وجود می ایدوروی کمرم وچند ستون مهره لکه های قهوایی به وجود امد در ابتدا کوچک وروی چند مهره کمر بود وبا گذشت مدتی زیاد شد ودرکمرم در خیلی کمی درارم با تشکر از پاسخ شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام
      برای تخلیه کامل ادرار بایستی استبرا کنید تا باقیمانده ادرار در مجرا تخلیه شود. اینحالت غالبا بدلیل خودارضایی رخ می دهد. استبراء عملي است كه مردها بعد از بيرون آمدن ادرار انجام مي ‏دهند تا اطمينان پيدا كنند ادرار در مجرا نمانده است بدینصورت که بعد از پایان یافتن ادرار ، سه مرتبه با انگشت ميانه دست چپ از حد فاصل مقعد تا بيخ آلت كشيده و بعد انگشت شست را روي آلت و انگشت سبابه (پهلوي شست) را زير آن گذاشته و سه مرتبه تا ختنه‏ گاه بكشند و پس از آن سه مرتبه سر آلت را فشار دهند. برای لکه های قهوه ای با متخصص پوست مشورت کنید.

  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۲۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام
    گفتید زگیل هستند و استفاده از محلول اسیدی ممکن نیست و لیزر کنم
    میخاستم ببینم استفاده محلول در این محل ضرر داره یا دلیل دیگه ای داره منعش؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      ضرر ندارد بلکه ممکنه باعث زخم وسیع و التهاب و سوزش و خارش شدید شود

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر