تغییر رنگ دستگاه تناسلی مردان به چه علت است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

گاهی مواقع آلت تناسلی مردانه می تواند به رنگ قرمز-بنفش تغییر کند. این تغییر رنگ عمدتا خوش خیم است. در این مقاله به بررسی علت تیره شدن اندام تناسلی مردان میپردازیم.  آلت تناسلی ممکن است هنگامی که جریان خون به سمت رگهای خونی و غدد درون آن افزایش می یابد، بنفش رنگ شود. این اتفاق اغلب زمانی رخ می دهد که مرد تحریک جنسی را تجربه می کند.

با اینحال، هنگامی که تغییر رنگ غیرطبیعی بوده و با درد یا خارش همراه است، فرد می بایست به دکتر مراجعه کند زیرا رنگ بنفش ممکن است نشانه عفونت، بیماری و یا مشکلات گردش خون باشد. اورولوژیست در این مواقع بهترین کمک را به شما خواهد کرد. مردانی که به اورولوژیست دسترسی ندارند می بایست از پزشک عمومی خود راه کارهای پزشکی و درمانی را دریافت کنند.

علت تیره شدن اندام تناسلی مردان

هنگامی که تغییر رنگ به واسطه ی تحریک جنسی باشد، نگرانی وجود ندارد. در این شرایط، تغییر رنگ به واسطه خون اضافی ایجاد می شود که به سمت آلت تناسلی جریان یافته است. در سایر موارد، فرد می بایست از تغییر رنگ تمام آلت یا بخشی از آن به بنفش، نگران شود. این اتفاق می تواند نتیجه ی بیماری یا آسیب باشد. دلایل رایج دیگر که منجر به بنفش شدن رنگ آلت تناسلی در مواردی غیر از تحریک جنسی می شوند، عبارتند از:

بیماری مقاربتی و تغییر رنگ پوست ناحیه تناسلی

زخم های بنفش، نوعی از این بیماری ها مانند تبخال (هرپس) تناسلی و سیفلیس هستند. هر دو بیماری تبخال و سیفلیس ممکن است با یک یا چند مورد از علائم زیر همراه باشند. این علائم شامل موارد زیر می باشند:

✔ خارش


✔ درد


✔ خستگی


✔ سوختگی

بهترین روش برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی، رعایت اصول مقاربت ایمن است. باید بدانید که سلامت جنسی پارتنر می تواند از انتقال بیماریهای مقاربتی جلوگیری کند.

علت کبودی اندام تناسلی مردان

کبودی روی بدن هنگامی ایجاد می شود که رگهای خونی کوچک دچار پارگی شوند و خون ریزی زیر سطح پوست اتفاق افتد. جایی که سلولهای خونی تجمع می کنند، رنگ پوست به بنفش گرایش می یابد. این اتفاق می تواند در هرجایی از بدن، از جمله آلت تناسلی، رخ دهد. اغلب وقتی کبودی ایجاد می شود، دلیل آن برای فرد روشن است. کبودی های کوچک نیاز به توجه خاصی ندارند. برخی دلایل رایج کبودی های جزئی آلت تناسلی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

◀️ خود ارضایی

◀️ رابطه جنسی شدید

◀️ گیر کردن آلت تناسلی بین ناحیه زیپ شلوار

◀️ ضربات جزئی

کبودی کوچک ممکن است دردناک بوده و یا به لمس حساس باشد. ممکن است بعد از بهبود یافتن، رنگ ایجاد شده عمیق تر شود. اگر یک کبودی کوچک، خود به خود بهبود نیابد یا دوره ی درمان آن طولانی شود، فرد می بایست به پزشک مراجعه کند. کبودی های شدید، نتیجه صدمات ترومای انفجاری است که به مراجعه فوری به پزشک نیاز دارد. فرد هنگامی که ورزش های شدید و تماسی مثل ورزش های رزمی انجام می دهد می بایست  از گارد و پوششی استفاده کند تا از آسیب جدی جلوگیری کند. یکی از علل مهم کبودی های شدید، شکستگی آلت در حین رابطه ی جنسی است.

درمان تنگی مجرای ادرار

پورپورا و تغییر رنگ دستگاه تناسلی مردان

پورپورا، که لکه های خونی نیز نامیده می شود، به صورت لکه های قرمز یا بنفشی روی پوست دیده می شوند. این لکه ها نتیجه مستقیم آسیب به آلت تناسلی نیستند، بلکه پورپورا اغلب نشان دهنده بیمارها و شرایط زمینه ای است که منجر به بروز آن می شوند. برخی از دلایل احتمالی پورپورا عبارتند از:

✔ بیماری های خونی


✔ سوء تغذیه


✔ عوارض جانبی داروها


✔ التهاب رگهای خونی

هماتوم و تغییر رنگ دستگاه تناسلی مردان

هماتوم، لخته خونی است که به طور عمقی در بافت یک اندام ایجاد میشود. لخته ی خون و کبودی در هنگام لمس، سفت یا ناهموار می باشد. هنگامی که هماتوم ایجاد می شود، خون ناشی از رگ آسیب دیده زیر پوست تجمع می کند. هماتوم می تواند در نتیجه خون ریزی شدید رخ دهد. هنگامی که هماتوم در آلت تناسلی مردانه رخ دهد، فرد می بایست به سرعت به پزشک مراجعه کند.

لیکن اسکلروز و تغییر رنگ دستگاه تناسلی مردان

لیکن اسکلروز یک اختلال التهابی و طولانی مدت پوست است که مشخصه آن لکه های سفیدی است که در نهایت به رنگ بنفش گسترش می یابند. این شرایط در روی آلت تناسلی هم ایجاد می شود. در مردانی که ختنه نشده اند، احتمال بروز لیکن اسکلروز بیشتر است. لیکن اسکلروز اگر بدون درمان رها شود می تواد به اختلال و ناتوانی جنسی و زخم های شدید در تنگی مجرای ادراری منجر شود. مانند بسیاری از اختلالات، درمان به موقع می تواند از آسیب و زخم های دائمی جلوگیری کند.

واکنشهای آلرژیک و تغییر رنگ دستگاه تناسلی مردان

افراد واکنشهای مختلفی به داروهای گوناگون دارند. در برخی شرایط، داروها ممکن است منجر به ایجاد واکنش شدید آلرژیکی شوند که بعنوان سندروم استیون جانسون شناخته می شوند.

سندروم استیون جانسون نیازمند رسیدگی های اورژانسی است. برخی داروها به احتمال بالاتری نسبت به سایرین می توانند منجر به ایجاد این سندروم شوند. این داروها عبارتند از:

آنتی بیوتیک هایی با پایه سولفا مثل کوتریموکسازول

ایبوپروفن

 داروهای ضد انعقاد

داروهای استفاده شده در اسکیزوفرنی

ناپروکسن

برخی دیگر از آنتی بیوتیک ها

داروهای دیگر واکنشهای آلرژیک کمتری نسبت به داروهای فوق الذکر ایجاد می کنند. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، بیمار می بایست فورا مصرف هر داروی بدون نسخه ای را رها کند. پیش از متوقف کردن داروهای تجویز شده می بایست با پزشک مشورت کرد.

درمان جای زخم زگیل تناسلی

آیا سرخ شدن پوست بیضه خطرناک است؟

هر فرد می بایست برای هر تغییر غیرطبیعی در رنگ آلت تناسلی، به پزشک مراجعه کند، خصوصا زمانی که این تغییر رنگ به همراه درد، خارش، سوزش آلت تناسلی و یا بی قراری باشد. سایر نشانه هایی که نیاز به پزشک را مشخص می کنند، شامل:

  • تورم آلت تناسلی یا بیضه ها
  • دفع دردناک ادرار
  • درد در کیسه های بیضه
  • لکه خون یا کبودی ایجاد شده بدون آسیب
  • زخم های باز در آلت تناسلی یا سایر بخشهای بدن
  • خون ریزی از بینی
  • درد در هنگام مقاربت
  • وجود خون در ادرار
  • درد در مفاصل یا شکم

پزشک احتمالا معاینات فیزیکی را انجام داده و سابقه پزشکی فرد را مورد بررسی قرار میدهد. همچنین ممکن است برخی آزمایشات را برای کمک به تعیین علت دقیق تغییر رنگ آلت تناسلی انجام دهد. تعیین علت تغییر رنگ، پزشک را قادر می سازد تا درمان صحیح را تجویز کند.

🛑 مطالعه بیشتر: خون در ادرار نشانه چیست؟

رفع تیرگی ناحیه تناسلی مردان

آلت تناسلی و بیضه های من، نسبت به بقیه بدنم، بسیار تیره تر می باشد. آیا ممکن است به Pityrosporon orbiculare آلوده باشم؟ آیا باید از کرم ضد قارچ استفاده کنم؟

تیره تر بودن آلت تناسلی و بیضه ها، نسبت به بقیه بدن، امری معمول است و اگر برخی از اجدادتان پوست تیره ای داشته اند، تعجب آور نیست که این موضوع، باعث تیره تر شدن اندام تناسلی شما گردد. درست است که قارچ هایی مانند Pityrosporon می توانند پوست را تیره کنند. اما، خود درمانی با دارو های ضد قارچ، در صورت عدم تشخیص مناسب و درست، منطقی نیست. واضح است که باید از پزشک عمومی خود بخواهید که آلت تناسلی و بیضه های شما را بررسی کند و بگوید که آیا واقعاً به عفونت قارچی مبتلا هستید یا خیر.


اگرچه این رخداد اغلب قابل درمان است اما فرد می بایست پیشنهادات پزشکی را برای هر تغییر رنگ مشاهده شده در آلت تناسلی، دریافت کند. تا بسته به علت تغییر رنگ درمان مناسبی برای آن در نظر گرفته شود. درمانهای متعددی می توانند به از بین بردن شرایط دخیل و بازگردادن رنگ نرمال به آلت تناسلی کمک کنند. اگر مردی به وجود بیماری خاصی در این شرایط شک دارد و نگران سلامتی خود میباشد، می بایست برای اطمینان از عدم وجود بیماری دخیل در تغییر رنگ آلت تناسلی به پزشک مراجعه کرده و با وی مشورت کند.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 
 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.4/5 - (144 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر م پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    من 6 ماه هست که ازدواج کردم ولی موقع نزدیکی با وجود تحریک زیاد اصلا ارگاسم نمیشم
    البته دو سال قبل مبتلا به خود ارضایی بودم که ترک کردم.
    ممنون میشم کمکم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      ظاهرا شما به دیر انزالی مبتلا هستید متاسفانه درمان موثری برای دیر انزالی وجود ندارد
  • تصویر کاربر مهرداد سه شنبه ۲۵ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    با سلام خسته نباشيد
    ميخواستم بدونم ايا تو ارگانهاي نظامي تشخيص ميدن فرد خود ارضا بوده يا خودارضايي ميكنه واقعا ذهن منو درگيركرده اگه ميشه جواب بدين خواهشا ممنون ميشم جناب دكتر،
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۵ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      خیر قابل تشخیص نیست
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۱ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام وبا عرض خسته نباشید من یه دانش آموز 14 ساله هستم من حدود 3 سال خود ارضایی میگردم اما حدود 1.5 سال ترک کردم میخوام بدونم اثراتش از بین رفته .قد من 163 آیا قد من کوتاه آیا برای اون کوتاه من نسبت به دوستانم جثه کوچکترین دارم دلیلش چیست خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      بله اثراتش ماندنی نیست اگرچه قد شما نسبت به سن تان مناسب است ولی ارتباطی با خوداراضایی تان ندارد
  • تصویر کاربر فرزاد یکشنبه ۹ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 695 مشاهده پرسش
    با سلام
    من بیمار شما هستم و حدود 2 هفته پیش به خاطر وجود زگیل تناسلی به شما مراجعه کردم و جهت درمان استفاده از داروی پودوفیلن را انتخاب کردم. بعد از 4 مرحله استعمال نواحی استعمال شده قرمز، متورم و زخم شده اند.لطفاً راهنمایی بفرمایید که این حالات طبیعی است یا خیر؟ و راهی جهت کاهش سوزش و التهاب موجود و احیاناً عفونت نکردن ناحیه پیشنهاد نمایید.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۹ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      متاسفانه از عوارض پودوفیلین است. اگر حساسیت نداشته باشید اینحالت طبیعی است. از بتادین برای پیشگیری از عفونت استفاده کنید ولی برای التهاب و قرمزی کاری نمی توان کرد مگر آنکه روش درمان را عوض کنید. یادتان باشد که بیشتر از دوبار در هفته استفاده نشود.
  • تصویر کاربر مرتضی یکشنبه ۹ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پس علت اینکه روز به روز کیستم داره بزرگتر میشه و تعدادشم زیاد میشه چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۹ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      بایستی یا دنباله سوال قبل ادامه دهید یا اینکه پرسش و پاسخ قبلی را هم ضمیمه کنید.
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر