خطرناکترین بیماریهای مقاربتی در مردان

در این مقاله مطالعه می کنید:

عفونت های مقاربتی که با عنوان بیماری های مقاربتی یا آمیزشی نیز شناخته می شوند، دسته ای از بیماری ها هستند که در طی رابطه جنسی از یک فرد به فرد دیگر منتقل می شوند. این نوع عفونت می تواند از طریق واژن، رابطه جنسی دهانی و نیز رابطه جنسی مقعدی منتقل شود. برخی عفونت های مقاربتی ممکن است حتی از طریق سرنگ های آلوده غیر استریل، از مادر به بچه در هنگام زایمان یا شیردهی و حتی در انتقال خون، به فرد منتقل شوند.

خطرناکترین بیماریهای مقاربتی در مردان، ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) است که منجر به ایدز می شود. سایر STDهای ویروسی غیرقابل درمان شامل ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، هپاتیت B و تبخال تناسلی است که نسبت به ایدز، خطر کمتری دارند.

عفونت های مقاربتی هزاران سال است که وجود دارند. اندام های جنسی عموما مرطوب و گرم بوده و در نتیجه محیط مناسبی برای رشد مخمرها، ویروس ها و باکتری ها می باشند. میکروارگانیسم هایی که بر روی پوست یا غشای مخاطی نواحی جنسی زنانه یا مردانه وجود دارند، می توانند از طریق منی، ترشحات واژن یا خون، یا تماس پوست با پوست منتقل شوند.

بیماری مقاربتی

برخی از بیماری های مقاربتی عبارتند از:

  • شانکروئید
  • شپش روی موهای ناحیه تناسلی
  • هرپس تناسلی
  • زگیل تناسلی یا ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)
  • هپاتیت B
  • ویروس نقص ایمنی انسان و سندروم نقص ایمنی اکتسابی (HIV و AIDS)
  • عفونت انگلی
  • قارچ
  • بیماری التهاب لگن (PID)
  • سفلیس، سوزاک
  • تریکوموناس

عفونت ها و بیماری های مقاربتی به آسانی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده مثل کاندوم، قابل انتقال هستند. اگر چه برخی عفونت ها می توانند از طریق رابطه جنسی منتقل شوند، اما در دسته عفونت های مقاربتی در نظر گرفته نمی شوند. برای مثال، مننژیت می تواند از طریق تماس جنسی انتقال یابد، اما معمولا افراد به دلایل دیگری دچار این بیماری می شوند، بنابراین مننژیت جز بیماری های مقاربتی محسوب نمی شود.

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که هر روزه در سطح جهان، بیش از یک میلیون بیماری مقاربتی جدید رخ می دهد.  که در مقایسه با مسن تر ها، افرادی که بین سن 15 تا 24 سال هستند، در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به بيماريهاي مقاربتي می باشند. با اينحال، سرعت و پیشرفت عفونت های مقاربتی در افراد مسن نیز در حال افزایش است.

برای بیماری های مقاربتی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در این زمینه پزشک اورولوژی بهترین گزینه است زیرا بیماری های مقاربتی اکثرا جنسی و در ارتباط با ناحیه تناسلی هستند و پزشک اورولوژی، بهتر از هر تخصص دیگری با این ناحیه آشنایی دارد و مراحل درمان را به درستی و بدون صدمه زدن به ناحیه تناسلی انجام میدهد.

بیماری های مقاربتی رایج

در ادامه، به برخی از رایج ترین بیماری های مقاربتی می پردازیم:

#کلامیدیا

به عنوان عفونت کلامیدیال نیز شناخته می شود. این بیماری یک عفونت مقاربتی است که توسط کلامیدیا تراکوماتیس (C. trachomatis)، باکتری که به طور گسترده ای انسان را آلوده می کند، ایجاد می شود. کلامیدیا رایج ترین دلیل عفونی ایجاد بیماری های مقاربتی در جهان است که منجر به ایجاد STI باکتریایی نیز می شود.

مطابق با پژوهش های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، در سال 2015، 3 درصد از دختران در محدوده ی سنی 15 تا 19 سال به کلامیدیا مبتلا بودند. زنان مبتلا به کلامیدیا معمولا  علائم خاصی ندارند. اگر علائمی وجود داشته باشد، اختصاصی نبوده و ممکن است شامل موارد زیر میباشد:

✔ کیست

✔ تغییر در ترشح واژن

✔ درد خفیف در ناحیه پایینی شکم

اگر کلامیدیا بدون درمان رها شود، ممکن است منجر به ایجاد نشانه ها و علائم وخیم تری مانند: درد لگن، رابطه جنسی دردناک به طور متناوب یا همیشگی و نیز خونریزی بین دوره های قاعدگی شود.

زگیل تناسلی

#شانکروئید

شانکروئید به عنوان شانکر نرم نیز شناخته می شود. یک عفونت باکتریایی است که توسط باکتری های فاسد استروپتو باسیلوس هوموفیلوس دوکری ایجاد شده و با علامتی همچون ایجاد زخم های دردناک در ناحیه تناسلی شناخته می شود. این بیماری، فقط از طریق تماس جنسی منتقل می شود.

سرعت پیشرفت این بیماری در کشورهای توسعه یافته بسیار پایین است، این در حالی است که در کشورهای جهان سوم، خصوصا در بین بردگان جنسی و برخی گروه هایی که از لحاظ اقتصادی و اجتماعی از سطح پایین خدمات زندگی برخوردار هستند، سرعت رشد بالاتری دارد که مهم ترین علل آن می تواند عدم دسترسی به خدمات سلامتی، احساس شرم و خجالت در کمک گرفتن و مراجعه به پزشک، عدم آگاهی از سلامت جسمی و سایر فاکتورها باشد. شانکروئید خطر ابتلا به HIV را افزایش داده و HIV نیز خطر شانکروئید را به مراتب بیشتر می کند.

علائم بیماری شانکروئید

در یک تا دو هفته پس از آلوده شدن، در بدن بیمار، نوعی زخم ایجاد می شود که البته در ابتدا تنها به شکل یک برآمدگی می باشد. این زخم که می تواند از 8.1 اینچ تا 2 اینچ طول داشته باشد، بسیار دردناک بوده و حاشیه تونل مانند و موادی به رنگ های زرد و خاکستری در پایه خود ایجاد می کند. اگر پایه زخم خراشیده شود، خون ریزی نیز اتفاق می افتد.

تعداد این زخم ها در زنان حداقل چهار مورد و  در مردان یک زخم است. مردان علائم کمتر و با شدت پایین تری دارند. زخم ها به طور معمول در چاله هایی در پشت گلنس (نوک آلت تناسلی) در مردان ختنه نشده یا در زنان در لابیا مینور یا همان لب کوچک (تا خوردگی کوچک داخلی در فرج) یا در fourchette (تا خوردگی کوچک در پشت فرج) ایجاد می شوند.

شانکروئید با 7 روز مصرف اریترومایسین، آزیترومایسین بصورت تک دوز یا سیفتریوکسون تک دوز درمان می شود. که البته برای مصرف دقیق دارو حتما می بایست به متخصص اورولوژی مراجعه شود.

#شپش

شپش تناسلی، به طور اولیه در تماس جنسی منتشر می شود. حیوانات خانگی هیچ نقشی در انتقال شپش انسانی ندارند. شپش به موهای تناسلی متصل شده و ممکن است گاهی در زیر بغل، ریش، مژه ها و ابروها نیز دیده شود. این شپش ها از خون انسان تغذیه می کنند.

#هرپس تناسلی یا تبخال تناسلی

این نوع از عفونت مقاربتی، توسط ویروس هرپس سمپلکس (HSV) ایجاد می شود. ویروس به پوست، سرویکس یا دهانه ی رحم، اندام های تناسلی و برخی بخش های بدن می چسبد. دو نوع از این ویروس وجود دارد:

✔ هرپس نوع 1

✔ هرپس نوع 2

تبخال جز بیماری های مقاربتی مزمن و مادام العمر هست. تعداد بسیاری از افراد آلوده شده، علائم خاصی نداشته و در مورد بیماری خود هیچ اطلاعی ندارند. ویروس تبخال تناسلی (HSV) به راحتی در طی تماس جنسی انتقال می یابد. عمدتا، انتقال هرپس نوع 2 از طریق تماس جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی اتفاق می افتد. در عمده مواقع، ویروس پس از وارد شدن به بدن انسان، پنهان باقی می ماند، به عبارتی هیچ علائمی وجود ندارد.

اما برخی از علائم و نشانه های هرپس تناسلی در صورت وجود می تواند شامل موارد زیر باشند:

  • تاول و زخم در سرویکس یا دهانه ی رحم
  • ترشح واژینال
  • درد در هنگام ادرار
  • تب
  • عدم سلامت عمومی بدن
  • تاول و زخم در اطراف دهان (نوع 1 هرپس)

علاوه بر موارد فوق، ممکن است تاول های قرمز رنگ و دردناکی در ناحیه خارجی تناسلی، رکتوم، ران و باسن دیده شوند.

کلیتوروپلاستی

#هپاتیت B

بیماری مقاربتی است که به واسطه ویروس هپاتیت B ایجاد می شود. این بیماری در تماس با مایع منی، خون و سایر مایعات آلوده بدن رخ می دهد. این بیماری در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده، استفاده از سرنگ غیراستریل، جراحت تصادفی با یک ابزار تیز، نوشیدن شیر از مادر مبتلا یا گاز گرفته شدن توسط یک انسان آلوده می تواند منتقل شود.

در هپاتیت B، کبد بیمار متورم شده و می تواند آسیب کبدی جدی را به دنبال داشته باشد که ممکن است در نهایت منجر به سرطان شود. در برخی شرایط، بیماری می تواند وارد فاز مزمن شود. مراکز انتقال خون، همیشه عدم آلوده بودن خون فرد دهنده به ویروس هپاتیت B را بررسی می کنند.

#بیماری HIV و AIDS

 HIV ویروس نقص ایمنی انسان است، ویروسی است که منجر به AIDS (سندروم نقص ایمنی انسان) می شود. به طور ساده می توان گفت که HIV یک ویروس بوده در حالیکه AIDS بیماری است. هنگامی که فرد، مبتلا به AIDS می شود، سیستم ایمنی وی تغییر کرده و حساسیت بیشتری نسبت به عفونت و بیماری ها پیدا می کند. در فاز پیشرفته بیماری، میزان این حساسیت افزایش می یابد.

ویروس، در مایعات بدن فردی که حامل HIV است، از جمله: مایع منی، خون، شیر مادر و مایعات واژینال وجود دارد. HIV می تواند از طریق تماس جنسی (واژینال، دهانی یا مقعدی)، انتقال خون، شیردهی، زایمان و استفاده از سرنگ مشترک آلوده، منتقل شود.

#ویروس پاپیلومای انسانی

شایع ترین ویروسی است که از طریق جنسی منتقل می شود. بیش از 100 نوع HPV وجود دارد که 40 نوع از آنها می توانند نواحی جنسی را تحت تاثیر قرار دهند، علاوه بر این گاهی این نوع ویروس در دهان یا گلو نیز دیده می شود. انواعی از HPV که بر روی نواحی جنسی تاثیر می گذارند، پاپیلومای انسانی نامیده می شوند که خود را به صورت زگیل تناسلی در مردان و زنان نشان می دهد.

عفونت با HPV می تواند منجر به موارد زیر شود:

-رشد غیر نرمال و تغییر سلولهای سرویکس که به طور اساسی خطر ایجاد سرطان سرویکس یا سرطان دهانه رحم را افزایش می هد.

-زگیل تناسلی، که از رایج ترین بیماری های مقاربتی در اکثر کشورهای در حال توسعه است.

-HPV به طور عمده از طریق مقاربت واژینال یا مقعدی منتقل می شود. با این حال، رابطه جنسی دهانی و تماس نواحی جنسی با یکدیگر (بدون دخول) نیز می تواند یکی از راه های انتقال باشد.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.2/5 - (6 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۱۳ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    جناب آقای دکتر جباری
    با سلام و احترام
    بنده مرد 23 ساله ای هستم که دچار زگیل تناسلی شده ام.می خواستم ببینم 1)زگیل من از چه نوعی است؟
    2)درمان خانگی یا پماد یا محلولی وجود داره که از داروخانه تهیه کنم و استفاده کنم؟ 3)شنیده بوئم از سیر میتوان استفاده کرد. یکبار سیر را رنده کردم و بر روی زگیل ها گذاشتم و سوزشی داشت آیا این کار مفیده و تاثیر دارد؟
    ممنون میشوم اگر به سوالاتم پاسخ دهید.
    با نهایت احترام
    1. تصویر کاربر امیر سه شنبه ۱۳ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      جناب آقای دکتر سوال بعدی اینجانب 4) آیا سوزاندن با لیزر دردناک است؟5)آیا استفاده از پودوفیلین را تجویز میکنید؟
      ممنون خواهم شد اگر به 4 سوال من پاسخ دهید.
      با تشکر
  • تصویر کاربر حامد پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام ، زگیل من شبیه عکس اولی هست که تقریبا همرنگ پوست بدن هست ، برای تست PCR مراجعه کردم و کلا زده NEGATIVE ، آیا باید الان چیکار کنم ؟ خوشحال باشم که آزمایش منفیه ؟
    آیا ممکنه زگیل به شکل این عکس باشه و روی آلت هم باشه ولی زگیل تناسلی نباشه ؟
    چون رو یه سایتی نوشته بود وقتی آزمایش منفی هست ، ممکنه مقدار ویروس در بدن کم باشه ، من حدود دو هفته است که زگیل رو دیدم ، دو هفته پیش هم زندگیم پر از استرس و هیجان و اتفاقات بد بود !!!
    و ضمنا الان دو ساله که سکس ندارم .
    نمی دونم اگر بخوام ازدواج کنم باید به طرف چی بگم ؟ مشکوک به بیماری ام ؟ بیماری دارم ؟ ندارم ؟
    اپیدمی شده ؟ واکسن بزن ؟! خدا به همه ما کمک کنه . بهترین کار توکل به خداست . که در هر صورت حتی اتفاق بد ، برای ما بهترین رو می خواد .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      اگر میتونی از طریق همین بخش عکس با کیفیت ارسال کن
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۵ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    چطور میتوان تشخیص داد داخل مجاری ادراری اقایون زیگیل تناسلی وجود دارد یا خیر? از طریق سیستوسکوپی مشخص میشود?اگر در قسمت بیرونی اندام تناسلی ،زیگیل وجود نداشته باشد ایا ممکن است در داخل زده باشد?
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۵ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      راه تشخیص سیستوسکوپی است و اگر ابتدای سوراخ مجرای ادراری درگیر نباشد بعیده داخل مجرا مبتلا شده باشد
  • تصویر کاربر فرهمند پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    این سئوال را قبلا مطرح کردم ولی 1 ساعت دنبال جواب گشتم پیدانکردم لذادوباره میگم : سلام جناب دکتر مردی 49 ساله ام با2 فرزند از زمان مجردی تاکنون بعد از ابتلا به اپیدیدیمیت به ظاهر درمان شده دردی دارم که تاکنون امانم رابریده است بخصوص بعداز مقاربت ، همه جور انتی بیوتیک هم مصرف کرده ام بعضا مسکن هم جواب نمی دهد درازمایش سونو همه چیز نرمال است یک بارهم (فکر کنم به خاطر سودجویی یک دکتر چون درسونو واریکوسل مطرح نبود) عمل واریکوسل راست انجام دادم 10 جلسه هم طب سوزنی کردم ولی بی ثمربودواقعا این درد ناشی از چیست و درمان قطعی ندارد آیا تا آخرعمر باید آن را تحمل نمایم؟ یک دکتر هم گفته با برداشتن اپدیدیم ممکن است باز درد داشته باشی !! مرا یاری دهید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      اطلاعات شما و شواهد موجود کافی نیست ولی اگر علت درد اپیدیدیمیت مزمن باشد درمان های طولانی مدت و اگر جواب نداد برداشتن اپیدیدیم توصیه می شود البته از همکاران متخصص درد هم می توان گرفت
  • تصویر کاربر a.a دوشنبه ۷ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    salam emruz ye ax ferestadam moteasefane keyfiate lazemo nadasht ingar . ax mifrestama??

    1_un barjastegihae ghahvei zigile tatanasolie?

    2_chon tedadeshun moshakhas nemishe age zigil bashe bayad chejuri darman she ?mishe kereme mofidi vasash tajviz konin ke raveshe amalesham begin?

    3_Ba har sex badtar mishe? Ya darsurate behbud kamel ya behbude nesbi baz bargasht dare?

    chikar bayad kard ke bargasht nadashte bashe Mamnunam 4
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۷ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      این ها زگیل هستند و از کردم آلدرا 5% 3 شب در هفته بمدت 16 هفته و هر بار بمدت 4 تا 6 ساعت روی زگیل ها بزنید فعلا تا بهبودی کامل بهتره سکس نداشته باشد
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر