انواع زخم آلت تناسلی

زخم آلت تناسلی عارضه ای است که می تواند برای فرد ایجاد نگرانی و استرس کند. آشنایی با علل ایجاد کننده زخم و تشخیص و درمان به موقع می تواند باعث کاهش استرس و بهبود سریع تر زخم شود.

درد ناحیه ی بیضه

علائمی که به تشخیص علت زخم کمک می کند عباتند از:

⚠ مدت زمانی که زخم ایجاد شده است بعبارتی حاد یا مزمن بودن زخم
⚠ خشک یا مرطوب بودن زخم
⚠ دردناک بودن یا نبودن زخم
⚠ وجود خارش یا سوزش در محل زخم
⚠ سابقه رابطه جنسی
⚠ سابقه ضربه حین بازی، ورزش، نزاع
⚠ سابقه تماس با مواد شیمیایی (آلودگی شغلی) یا آرایشی – بهداشتی بر روی ناحیه تناسلی
⚠ سابقه ی استفاده از دارو
⚠ دائمی بودن زخم یا داشتن دوره های بهبود و عود زخم
⚠ خروج ترشح از زخم
⚠ سفت یا نرم بودن زخم
⚠ ثابت ماندن یا پیشرفت اندازه ی زخم با گذشت زمان

بیماریهای پوستی دستگاه تناسلی مردان

اندام تناسلی مردان نیز می تواند دچار بیماری های پوستی شود که اغلب با علائم زیر همراه است:

• سفت شدن پوست آلت تناسلی پس از تماس با رطوبت
  • خارش و پوسته پوسته شدن ناحیه تناسلی
  • قرمز شدن و ایجاد جوش های ریز
  • ایجاد خطوط و چروک های ریز بر روی پوست آلت تناسلی
  • ترک های عمیق بر روی پوست

این علائم اغلب در اثر زمان منجر به زخم شدن آلت تناسلی می شود که در ادامه به آن می پردازیم . عکس بیماری های پوستی دستگاه تناسلی مردان را می توانید در زیر ببینید:

علت زخم شدن اندام تناسلی مردان

عوامل ایجاد کننده ی زخم به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند:

الف- عوامل عفونی

علل عفونی بوجود آورنده ی زخم ناحیه تناسلی غالبا از طریق رابطه ی جنسی غیر ایمن با فرد آلوده ایجاد می شوند. گاه عفونت در اثر اصلاح با تیغ آلوده یا شنا در آب آلوده رخ می دهد. برخی از اسامی این عفونت ها برای عامه مردم نا آشنا می باشد ولی اطلاع اجمالی از آن ها باعث می شود تا بیمار برای تشخیص و درمان، سریع تر به پزشک ارولوژی مراجعه کند. عفونت هایی که ممکن است با زخم تناسلی همراه باشند عبارتند از:

بیماری سوزاک

⛔ سیفلیس

زخم ها ۱۰ تا ۹۰ روز بعد از تماس جنسی با فرد آلوده رخ می دهند و به آن شانکر گفته می شود. این زخم ها سفت و بدون درد بوده با اندازه ی بین ۵ تا ۱۵ میلی متر بوده و حاشیه واضحی دارد. اغلب موارد همراه با بزرگ شدن غدد لنفاوی ناحیه کشاله ران می باشد.

⛔ تبخال تناسلی (هرپس ژنیتال)

در بیماری تبخال تناسلی ،زخم ها ۲ تا ۱۲ روز بعد از تماس جنسی با فرد آلوده بروز می کند و به شکل دونه های ریز یا تاول های کوچک در زمینه قرمز رنگ پدید می آیند و بعد از چند روز تاول ها ترکیده و زخم می شود و بعد از حداکثر یک دوره ی دو هفته ای بتدریج بهبود می یابند ولی ممکن است مجدد عود کنند.

⛔ زگیل تناسلی

زگیل تناسلی برجستگی قارچ مانند هستند که در ناحیه تناسلی ایجاد می شوند. بهترین درمان زگیل تناسلی مردان و زنان استفاده از لیزر زگیل تناسلی است. اگر زگیل تناسلی در زنان درمان نشود، در نوع پیشرفته می تواند سبب ایجاد سرطان دهانه رحم شود.

⛔ مولوسکوم

بصورت جوش های کوچک با مرکز فرو رفته دیده می شوند که بعد از مدتی زخم شده و بهبود می یابند.

⛔ شانکروئید

زخم ها ۳ تا ۱۰ روز بعد از تماس جنسی با فرد آلوده بروز می کند زخم ها چرکی، عمقی و با درد آلت تناسلی همراه هستند. ابتدا بصورت دونه های ریزی به نام پاپول بوده و بعد به زخم تبدیل می شوند. مردان ختنه شده کمتر در معرض ابتلا به این عفونت هستند. بزرگی و التهاب غدد لنفاوی کشاله ران نیز در این بیماری دیده می شود.

⛔ گرانولوم اینگوئینال

این بیماری نیز باعث زخم تناسلی می شود و بیشتر در کشورهای آفریقایی و برزیل و هند دیده می شود. زخم ها ۵۰ روز بعد از تماس با فرد آلوده بروز می کنند. زخم ها بدون درد بوده و به آهستگی گسترش می یابند. علیرغم اسم آن ، کشاله ران مبتلا نمی شود. زخم ها به رنگ قرمز گوشتی هستند. امکان درگیری دهان هم وجود دارد.

⛔  لنفوگرانولوم ونروم

زخم ها ۵ تا ۲۱ روز بعد از تماس جنسی بروز می کنند و بدون درد بوده و خودبخود برطرف می شوند. غدد لنفاوی کشاله ران متورم و دردناک شده و در نهایت چرکی گشته و باعث زخم در ناحیه کشاله ران می شوند. معمولا همراه با تب و لرز هست.

⛔ سل

در موارد نادری ممکن است در اثر برخورد خلط و آب دهان آلوده به باسیل کخ(عامل ایجاد بیماری سل) با ناحیه تناسلی منجر به زخم تناسلی شود.

⛔دیگر عفونت های قارچی و باکتریال

برخی از عفونت های قارچی و باکتریال نیز می توانند باعث بروز زخم در ناحیه تناسلی گردند.

ب- عوامل غیر عفونی

از علل غیر عفونی که ممکن است باعث زخم تناسلی شوند عبارتند از:

جلوگیری از تبخال تناسلی

1- بیماری های خود ایمنی

از جمله ی این بیماری ها می توان به لوپوس، سندروم بهجت، آرتریت روماتوئید و پسوریازیس اشاره کرد. معمولا این بیماری ها زمینه خودایمنی یا منشا ژنتیکی دارند.

2- اگزما

اگزما و درماتیت ضایعات التهابی پوست بوده که می تواند به علت خشکی پوست، تماس مالشی یا آلرژی ایجاد شود.

3- فعالیت جنسی

تماس جنسی شدید، خشک و یا طولانی مدت، چه در ارتباط با شریک جنسی و چه بصورت خودارضایی می تواند باعث بروز زخم در ناحیه تناسلی گردد.

4- دیابت

در موارد دیابت کنترل نشده یا مزمن و طولانی مدت ممکن است زخم تناسلی بروز کند.

5- داروها

حساسیت به برخی داروها می تواند منجر به بروز زخم تناسلی شود که اصطلاحا به آن Fixed Drug Eruption می گویند. رنگ این ضایعات بنفش یا قرمز تیره هست و می تواند با تاول همراه باشند.

6- ضایعات بدخیم یا پیش بدخیم

این ضایعات غالبا به رنگ قرمز بوده و معمولا رشد آهسته ای دارند و برای تشخیص قطعی نیاز به نمونه برداری است.

7- گزش حشرات

گاه گزش حشرات می تواند باعث قرمزی، تاول و در نهایت ایجاد زخم شود.

پوسته پوسته شدن ناحیه تناسلی

گاها شرایطی بوجود می آید که می تواند باعث خشکی، تحریک پوست، پوسته پوسته شدن، ترک خوردن و لایه برداری پوست آلت تناسلی شود. این علائم ممکن است بر روی یک قسمت یا قسمتهای بیشتری از آلت تناسلی مانند سر آلت، بدنه ی آلت، پوست ختنه گاه، فرنولوم یا کیسه بیضه قابل مشاهده باشد. دلایل بالقوه زیادی برای پوسته پوسته شدن آلت تناسلی وجود دارد، به عنوان مثال:

پوسته پوسته شدن ناحیه تناسلی

✅پسوریازیس دستگاه تناسلی

این بیماری مسری نیست و می تواند در هر سنی، حتی در نوزادان روی دهد. پسوریازیس تناسلی می تواند باعث ایجاد لکه های کوچک، براق و قرمز رنگ که در ناحیه شرمگاه یا مقعد، و در چین های پوستی بین کشاله ران و ران ظاهر می شوند، نمایان شود.

برخلاف لکه های پسوریازیس بر روی دیگر نقاط بدن، پسوریازیس تناسلی پوسته پوسته نمی شود. با این وجود می تواند ظاهری پوسته ای و خراشیده داشته باشد.

✅اگزما (درماتیت آتوپیک)

اگزما یک بیماری پوستی غیر مسری است، که باعث خارش شدید، بثورات پوسته پوسته، خشکی، التهاب و گاها تاول های پر از مایع می شود. این تاول ها ممکن است چکه کنند و لایه آنها بلند شود و باعث پوسته پوسته شدن پوست شوند.

اگزما می تواند در هرجایی از آلت تناسلی ظاهر شود. این حالت ممکن است به دلیل مواد تحریک کننده ی یافت شده در محصولاتی مانند صابون ها، شوینده ها، لوسیون ها یا در تماس با پارچه های خشن بدتر شود.

✅اصطکاک

فعالیت جنسی خشک (بدون لوبریکانت یا روغن روان کننده) یا خود ارضایی می تواند باعث اصطکاک کافی برای تحریک پوست آلت تناسلی شود. پوشیدن شلوارهای بیش از حد تنگ یا پوشیدن شلوار بدون لباس زیر می تواند باعث ایجاد تحریک ناشی از اصطکاک شود. اصطکاک می تواند باعث آسیب به پوست، پوسته پوسته شدن و در مواقعی حتی خونریزی نیز ممکن است اتفاق بیافتد.

✅برفک (عفونت مخمر)

برفک یک عفونت مقاربتی (STI) نیست، اما گاهی اوقات در حین رابطه ی جنسی انتقال می یابد. این بیماری می تواند باعث لکه های قرمز، پوسته ای و خارش دار بر روی سر آلت تناسلی و یا زیر پوست ختنه گاه در مردان ختنه نشده رخ دهد.

برفک ممکن است در نوزادان نیز در صورتی که پوشک آنها در زمان نیاز عوض نشود، ظاهر شود. این اتفاق به این دلیل می باشد که مخمر می تواند در محیط گرم و مرطوب پوشک خیس رشد کند. پوشیدن شلوار خیس یا گذراندن مدت زمان زیادی در یک لباس شنای خیس می تواند منجر به ایجاد برفک شود. دیگر علائم برفک شامل تحریک، سوزش و یا ترشحاتی سفید رنگ با بافت پنیری باشد که منجر به ایجاد بوی بد نیز می شود.

درمان پوسته پوسته شدن ناحیه تناسلی مردان

پوسته پوسته شدن آلت تناسلی ممکن است ایجاد زخم نکند اما همواره منجر به خشکی و سفتی پوست آلت می شود که برای درمان آن حتماً باید معاینه حضوری توسط پزشک انجا شود.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی
عکس بیماری هایی که با زگیل تناسلی اشتباه می شوند؟

زگیل تناسلی

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.