علائم تنگی مجرای ادرار در زنان چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

از آنجایی که طول مجرای ادراری در زنان کوتاه و حدود 4 سانتی متر بوده و توسط ارگان های اطراف و استخوان لگن محافظت می شود لذا تنگی مجرای ادرار در زنان نسبتا نادر است.


علل تنگی مجرای ادرار در زنان چیست؟

سوندگذاری نامناسب

متاسفانه شایعترین علت بروز تنگی مجرای ادراری در زنان ،دستکاری هایی است که توسط پزشکان، پرستاران و دیگر کارکنان کادر پزشکی انجام می شود؛ مثل سوند گذاری نادرست یا طولانی ماندن سوند برای ماه ها، یا جراحی های اندوسکوپیک که از طریق مجرای ادراری انجام می شود. از عوامل دیگر ایجاد تنگی مجرای ادراری در زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شکستگی لگن
  • پرتو درمانی لگن
  • جراحی های لگن به منظور اصلاح بی اختیاری ادراری، دیورتیکول مجرا یا فیستول مجرا
  • زایمان طبیعی سخت
  • عفونت های حاد و مزمن مجرای ادراری و مثانه
  • بیماری سل دستگاه ادراری
  • التهاب مجرای ادراری ناشی از بیماری لیکن اسکلروزیس
  • پولیپ مجرای ادراری
  • تومور های خوش خیم یا بدخیم مجرای ادراری

گاهی اوقات هم علت تنگی مجرای ادراری در زنان ناشناخته باقی می ماند!

علائم تنگی مجرای ادرار در زنان

⚠ تکرر ادرار (تکرر ادرار شامل بیش از 8 بار در شبانه روز ادرار کردن است)

⚠ فوریت در ادرار (urgency) (فوریت در ادرار یعنی اینکه فرد توان تحمل نگهداشتن ادرار را به سختی دارد و به محض بروز احساس ادرار، فورا باید نسبت به تخلیه ادرار اقدام کند)

⚠ سوزش ادرار

⚠ تاخیر در شروع برقراری جریان ادرار

بی اختیاری ادرار در زنان

⚠ قطره قطره ادرار کردن

⚠ بی اختیاری ادرار

⚠ عفونت های مکرر ادراری

از علائم نادر و شدید تنگی مجرای ادراری در زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتباس ادراری
  • نارسایی کلیه
  • ورم کلیه ها
  • عفونت کلیه

ارولوژیست چگونه تنگی مجرای ادراری در زنان را تشخیص می دهد؟

  1. شرح حال بیمار شامل علائم و سوابق بیماری ها و جراحی های قبلی
  2. معاینه؛ گاه با مشاهده ی سوراخ مجرای ادراری می توان تنگی را تشخیص داد.
  3. نوار مثانه که به آن تست یورودینامیک نیز گفته می شود.
  4. سیستوسکپی (قطعی ترین روش برای تشخیص تنگی مجرای ادراری است)
  5. عکس رنگی از مثانه و مجرای ادراری که به آن سیستوگرافی یا VCUG می گویند.

درمان تنگی مجرای ادرار در زنان چیست؟

انتخاب شیوه ی درمان تنگی مجرای ادراری در زنان به عوامل متعددی مثل: طول تنگی، محل تنگی، شدت تنگی، بیماری های همراه، سابقه ی جراحی های قبلی و سابقه ی پرتودرمانی بستگی دارد.

✅ ساده ترین و کم دردسرترین درمان ها شامل: دیلاتاسیون مجرا (اتساع مجرا با سوندهای فلزی یا بالون) یا یورتروتومی (برش تنگی مجرا با تیغه های مخصوص) می باشد. مزیت این روش ها، ساده، کم عارضه بودن، حداقل بودن مدت بستری (نصف روز) و بیهوشی خفیف و کوتاه مدت است و عیب بزرگ آن احتمال بالای عود تنگی و در نتیجه تکرار این عمل می باشد. این روش برای تنگی های خفیف مجراری ادراری، روش مناسبی است.

درمان تنگی مجراری ادراری

✅ در مواردی که روش های فوق الذکر در درمان تنگی مجرای ادرار در زنان اثربخش نباشند، برای درمان قطعی تنگی مجرای ادراری از جراحی باز و استفاده از بافت های اطراف مثل لب های کوچک (Labia Minora) یا بافت های دیگر نواحی مثل مخاط داخل دهان برای بازسازی مجرای ادراری انتخاب مناسبی است.

اگر مقاله درمان و نشانه های تنگی مجرای ادراری در زنان چیست؟ برای شما مفید بوده است، به آن رای بدهید.


دکتر محمد جباری متخصص اورولوژی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.5/5 - (107 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ت. جمعه ۱ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    اینجانب در حدود 2 سال هست که در طول روز به صورت غیرارادی چند قطره ادارار از مجاری ادرای خارج میشود. حدود یکسال پیش با مراجعه به پزشک و خوردن قرص درمان نشدم و ایشون مسئله رو استرسی دونستند که شخصا قبول ندارم چون استرس بنده الان تو سن 28 سالگی کمتر از قبله به نظر خودم.
    در حال حاضر این مسئله ادامه داره و خروج قطرات پس از ادرار و زمانیکه آلت اندازه کوچکتری داره بیشتره البته در طول روز خروج چند قطره وجود داره و مختص بعد از ادرار نیست. میتونم بگم در طول روز بین 30-20 قطره ادرار خارج می شه.
    حالا از شما استاد ارجمند تقاضای راهنمایی دارم. لازم میدونم بگم این وضعیت واقعا آزارم میده و از طرفی میترسم!!در صورت صلاحدید ممنون میشم از طریق ایمیل پاسخ بدید.
    با نهایت سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      سلام
      ابتدا بهتره معاینه شوید خروج ادرار در طول روز می تواند علل متعددی داشته باشد گاه با دارو گاه با ورزش عضلات کف لگن و گاه با بیوفیدبک بهتر می شود
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      گاه تنگی مجرای ادراری وجود دارد و ......
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر د.ز جمعه ۱ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    با سلام و درود به پزشکی ارزشمند و متعهد حتما به حضورتان خواهم رسید هرچند دیر با شما آشنا شدم ان شاءا... بعد از عید نوروز / دیروز 2سوال پرسیدم که لطف کردید وجواب دادید.الان کامل تر پرسیده تا جوابی کاملتر گرفته تا دیدار حضوری.من مجموع عمل ها(10سالگی پایین آوردن بیضه ها/16سالگی هیپوسپادیاس /19سالگی زدن سوند/25جراحی پلاستیک که طی آن 1تا2سانت افزایش آلت از6 به 7.5 سانت وبه همراه آن سوند مجدد)از زمانی که سوند دوم را زدم دیگه تنگی مجرا حل شده اما هر زمانی که در واقع بعد از عمل هیپوس دیر به دستشویی رفته و ادرار تخلیه میشود دچار عفونت شده که با مصرف آنتی بیوتیک حل میشود.از 5سال پیش تا کنون 2بار آزمایش اسپرم داده که دومین بار که نزد دکتر نوروزی رفته که ایشان گفتند دور بچه دار شدن را خط قرمز بکشم/سوال من از شما این است که در خصوص عفونت ادراری راه حل چیست؟ و آیا با داشتن اندازه 7.5 سانت آلت آیا برای ازدواج مشکلی خواهم داشت یا خیر؟(پزشکی که عمل پلاستیک را انجام داد به من گفت که با توجه به فاکتورهایی که در sex وجود داره مشکلی نخواهی داشت)نظر شما در این باره چیست ؟وسوال آخر اینکه برای بچه دار شدن راهی هست یا اینکه باید بی خیال اون بشم؟ نظرتون چیه اگه آزمایش sperm داده سپس حضورتون برسم؟ با سپاس فراوان و تبریک نوروز و آرزوی سلامتی و موفقت روز افزون برای شما و خوانواده ی محترم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      سوال من از شما این است که در خصوص عفونت ادراری راه حل چیست؟
      جواب» در مورد عفونت ادراری بایستی بدنبال علت آن گشت در مورد شما احتمالا علت آن تنگی مجرای ادراری یا امثال آن می باشد که نیاز به بررسی دارد
      و آیا با داشتن اندازه 7.5 سانت آلت آیا برای ازدواج مشکلی خواهم داشت یا خیر؟(پزشکی که عمل پلاستیک را انجام داد به من گفت که با توجه به فاکتورهایی که در sex وجود داره مشکلی نخواهی داشت)
      جواب» نمی توان بطور قطع نظر داد ولی احتمال بروز مشکل وجود دارد
      وسوال آخر اینکه برای بچه دار شدن راهی هست یا اینکه باید بی خیال اون بشم؟ نظرتون چیه اگه آزمایش sperm داده سپس حضورتون برسم؟
      جواب» بدون نتیجه آزمایش اسپرم نمی توانم نظری در این مورد بدهم
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 365 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.حدود یک سال است که در بیضه های من کیست وجود دارد.سه چهار بار سونوگرافی کردم و در سونو اومده در هد اپیدیدیم سمت چپ و راست من کیست هستش.میخواستم ببینم ایا امکان داره این کیست ها سرطانی بشه؟ایا خخطرناک هستن؟من باید چکار کنم؟لطفا راهنمایی کنید.اندازه کیست های من به این شرح است.هد اپیدیدیم سمت راست 5 میلی متر و هد سمت چپ 3 ملی متر.اخرین باری که سونو کردم حدود شش ماه پیش بود.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      کیست ها نه خطرناک هستند و نه سرطانی می شوند و نیاز به درمان و اقدامی ندارند
  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 1933 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکترعزیز
    اینجانب 27 ساله و پسر هستم.من حدود 2 ماه پیش در آخرین رابطه جنسی (اورال+ واژینال +انال) که متاسفانه انال محافظت نشده هم بود ...درپایان رابطه نیز احساس انزال دردناک کردم و بعد از چندین ساعت احساس گرفتگی به همراه سوزش و درد مجرای ادرار خصوصا انتهای پیشابراه داشتم که دایمی بود و با ادرار کردن تفاوت زیادی در حالش نمیکرد و نمیکند. احساس سنگینی، سوزنی شدن و سفت شدن سرآلت نیز داشتم. ترشح نداشتم. با مراجعه به دکتر و انجام تست ادرار و سونوگرافی کلیه و پروستات مشکلی دیده نشد و برای درمان عفونت احتمالی سه عدد آمپول اسپکتینومایسین و آنتی بیوتیک های افلوکساسین، سیپروفلوکساسین، داکسی سایکلین، استعمال شد و می شود. از شدت درد اولیه کاسته شد اما با این وجود اینجانب احساس گرفتگی و درد دایمی ملایم در پیشابراه آلت را دارم وجدیدا درحالت نعوظ (خصوصا بعد از انزال) در سر آلتم دانه های خیلی ریز سفید دون دون پدیدار میشود که مرا می ترساند (که در عکس می توانید ببینید). آقای دکتر این ها دیگر نشانه چه هستند؟ پوستی هستند یا عفونی؟ آیا درمان درست است؟ واقعا کلافه شده ام آقای دکتر.ممنون میشم راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      این ها بیماری پوستی هستند که البته می توانند بدنبال یک عفونت مقاربتی شکل گرفته باشند و بعد هم ماندگار شده باشند می توانید با یک متخصص پوست مشورت کنید
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید.
    آقای دکتر من حدود دو ماه پیش به مدت یکی دو روز پس از تخلیه ادرار دچار سوزش می‌شدم ولی این حالت خودبخود رفع شد. اما هفته پیش هم دوباره همین وضعیت برایم پیش آمد ولی این بار آزمایش تحلیل ادرار انجام دادم که فایل اسکن شده جواب آزمایش را هم خدمتتان ارسال کرده‌ام. خواستم در صورت امکان نظرتان را راجع به جواب این آزمایش بدانم. با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      آزمایش تان طبیعی است و مشکلی ندارد
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر