علت وجود لخته خون در ادرار زنان چیست؟

اگرچه بروز خون در ادرار زنان غالباً علت خطرناکی ندارد، ولی در برخی موارد می تواند زنگ خطری برای وقوع بیماری های جدی در سیستم ادراری باشد. وقتی فردی در ادرار خود خون مشاهده می کند، در اصطلاح پزشکی به آن هماچوری گروس (Gross hematuria) می گویند.

این اصطلاح در مقابل هماچوری میکروسکوپیک بکار می رود که در این حالت رنگ ادرار طبیعی است، ولی در آزمایش میکروسکوپیک ادرار، گلبول های قرمز مشاهده می شود.

لخته خون در ادرار زنان

⚠ اگر شدت خونریزی دستگاه ادراری زیاد باشد، می تواند همراه با دفع لخته خون باشد.

⚠ اگر رنگ ادرار قرمز روشن باشد، دلالت بر تازه بودن زمان خونریزی است و اگر قهوه ای تیره باشد، بیانگر قدیمی بودن زمان خونریزی است.

⚠ وجود خون و دفع لخته خون در ادرار زنان می تواند بدون علامت دیگری باشد، یا همراه با سوزش ادرار، تکرر ادرار، عدم دفع کامل ادرار، درد زیر دل و بعضاً با تب و لرز همراه باشد.

⚠ گاهی اوقات قرمز شدن ادرار می تواند بدلیل مصرف برخی خوراکی ها مثل چغندر(لبو)، میوه هایی که رنگدانه قرمز دارند، برخی داروها، ورزش و برخی غذاها باشد. ولی از آنجایی که افتراق این موارد از وجود خون و لخته خون در ادرار برای افراد همیشه کار ساده ای نیست، لذا توصیه می شود در صورت تغییر رنگ ادرار حتما به پزشک مراجعه کنید.

آیا عوامل بروز خون و لخته خون در ادرار بین زن و مرد متفاوت است؟

منشأ خونریزی در هر جایی از دستگاه ادراری شامل کلیه ها، مثانه، مجرای ادراری و حالب ها می تواند باشد و از این لحاظ فرقی بین زن و مرد وجود ندارد؛ بجز پروستات که می تواند منشأ خونریزی در مردان نیز باشد.

علل وجود لخته خون در ادرار  زنان چیست؟

۱- عفونت دستگاه ادراری

عفونت باکتریایی یا ویروس می تواند از طریق مجرای ادراری و با شیوع کمتر از طریق خون وارد دستگاه ادراری شود. در این موارد علاوه بر ادرار خونی، یک یا چند علامت دیگر هم ممکن است همزمان بروز کنند که عبارتند از:

سوزش ادرار، تکرر ادرار، درد زیردل، درد یک یا هر دو پهلو، عدم دفع کامل ادرار، ادرار بدبو، فوریت در ادرار کردن

۲- سنگ کلیه یا سنگ مثانه

سنگ ها غالباً بدون علامت هستند؛ مگر آنکه حرکت کنند و یا باعث انسداد شوند.

۳- وارد شدن ضربه به کلیه ها، مثانه یا مجرای ادراری

هر گونه ضربه به دستگاه ادراری که در اثر تصادف، ورزش، آسیب های حین جنگ، نزاع و سقوط از ارتفاع رخ دهد، می تواند باعث بروز خون و دفع لخته خون در ادرار زنان شود.

۴- التهاب بافت کلیه

التهاب لوله های تصفیه کننده خون در کلیه ها می تواند باعث بروز خون در ادار زنان بصورت میکروسکوپیک یا دفع خون واضح در ادرار شود. به این نوع التهاب در اصطلاح پزشکی گلومرولونفریت می گویند. عوامل زیادی می تواند باعث بروز گلومرولونفریت شوند؛ مثل: دیابت، التهاب رگ های کوچک کلیه (واسکولیت)، بیماری های خودایمنی یا اصطلاحا اتوایمیون مثل لوپوس که در آن سیستم ایمنی بدن بر علیه سلول های خودی بافت های مختلف بدن به دفاع بر می خیزد و آن را تخریب می کند.

۵- بیماری های ارثی

در این دسته از بیماری ها می توان به کم خونی داسی شکل و سندروم آلپورت اشاره کرد.

کم خونی داسی شکل

۶- بدخیمی دستگاه ادراری

در سرطان های دستگاه ادراری یکی از علائم شایع وجود خون در ادرار به صورت میکروسکوپیک و یا دفع لخته خون در ادرار زنان می باشد. گاه این تنها علامت بدخیمی است و فرد از دیگر جهات کاملاً سلامت می باشد.

۷- مصرف برخی داروها

برخی داروهایی که ممکن است باعث دفع خون میکروسکوپیک یا دفع لخته خون در ادرار شوند، مثل: پنی سیلین، داروهای ضد انعقادی مثل آسپرین، وارفارین، هپارین، داروهای ضد سرطان مانند سیکلوفسفامید نیز می توانند سبب ایجاد لخته خون در ادرار زنان شوند.

۸- سایر موارد وجود لخته خون در ادرار زنان

در موارد نادر، ورزش سنگین هم ممکن است باعث بروز خون در ادرار زنان شود؛ بویژه در افرادی که ورزش دو انجام می دهند.

در چه افرادی احتمال بروز خون در ادرار بیشتر است؟

۱- مصرف برخی از داروها مثل آسپرین، داروهای ضد انعقاد خون، داروهای ضد التهاب مثل دیکلوفناک سدیم، ایبوبروفن، ناپروکسن، پیروکسیکام و برخی آنتی بیوتیک ها مثل پنی سیلین

آسپرین

۲- افرادی که مسافت های طولانی می دوند؛ البته هر فعالیت سنگین دیگری هم ممکن است باعث بروز خونریزی در ادرار زنان شود.

۳- افرادی که اخیرا به عفونت مبتلا شده اند؛ چه عفونت دستگاه ادراری و چه عفونت دیگر دستگاه های بدن

۴- افراد بالای ۵۰ سال که بروز سرطان می تواند سبب ایجاد خون در ادرار زنان شود.

۵- داشتن سابقه خانوادگی وجود خون در ادرار

چگونه می توان علت خونریزی را تشخیص داد؟

ارائه شرح حال دقیق و کامل به پزشک، معاینه توسط او و انجام آزمایش کشت و کامل ادرار، عکسبرداری از دستگاه ادراری مثل سونوگرافی، سی تی اسکن (CT scan)، ام آر آی(MRI)، آی وی پی (IVP)، سیتولوژی ادرار در ۳ نوبت و در نهایت سیتوسکپی و بعضاً یورتروسکوپی از روش هایی هستند که پزشک متخصص ارولوژی براساس شرایط بیمار و برای تشخیص منشا دفع خون در ادرار به کار می گیرد.

علت وجود لخته خون در ادرار

درمان خون در ادرار زنان چیست؟

درمان خون در ادرار زنان ،بر اساس علت بروز آن، می تواند متفاوت باشد. آنتی بیوتیک برای درمان عفونت، سنگ شکنی و یا جراحی برای خارج کردن سنگ دستگاه ادراری، قطع موقت یا دائمی برخی داروها و درمان بدخیمی های دستگاه ادراری همه از مواردی است که براساس علت ادرار خونی توسط پزشک تجویز می شوند. گاهی اوقات هم نیاز به درمان خاصی نیست.

یادتان باشد وجود خون در ادرار زنان حتی بعد از درمان نیاز به پیگیری زیر نظر پزشک معالج دارد.

چه نکاتی را قبل از مراجعه به پزشک بایستی مد نظر داشت؟

۱- علائم همراه خون در ادرار را یاد داشت کنید، مثل درد، سوزش ادرار، تکرر ادرار، دفع لخته، دفعات بروز خون در ادرار، آیا خون در ابتدای ادرار، انتهای ادرار است یا اینکه تمام ادرار خونی است؟

۲- چه مدت است متوجه خون در ادرار شده اید؟

۳- سابقه بیماری های قبلی خود را یاداشت کنید.

۴- لیستی از داروهایی که مصرف می کنید به همراه داشته باشید.

۵- سابقه ضربه، تصادف، سقوط از ارتفاع، ورزش سنگین قبل از بروز خون در ادرار

هر چه مطالب شما در هنگام مراجعه به پزشک دقیق تر، دسته بندی شده و مرتبط تر باشد، بیشترین بهره را از زمان ویزیت خود نزد پزشک خواهید برد. از داستان پردازی در زمان ویزیت بپرهیزید. بخاطر داشته باشید زمان ویزیت شما محدود است و با حاشیه پردازی نبایستی ذهن پزشک را از اصل موضوع دور نمائید.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی