عوارض واکسن گارداسیل چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

در رابطه با علت زگیل تناسلی مردان و زنان، در مقالات دیگر مطالب بسیاری گفتیم. متن زیر برگرفته از 4 سایت معتبر می باشد که آدرس هر سایت در بالای متن هر بخش آورده شده است. هدف از نوشتن مطالب زیر اطلاع رسانی به کسانی است که می خواهند بیشتر در مورد مزایا و عوارض واکسن گارداسیل بدانند تا بهتر بتوانند در مورد تزریق یا عدم تزریق آن برای تصمیم بگیرند.

از آنجایی که سعی شده از دیدگاه های مختلف هر سایت به موضوع پرداخته شود لذا ممکن است بخشی از عوارض ذکر شده، تکراری باشد. اما قبل از آن ببینم واکسن گارداسیل چیست؟ و برای پیشگیری از چه بیماری توصیه می شود؟

ویروس hpv چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک عفونت است که از طریق تماس پوستی مستقیم از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد. این ویروس بیش از 100 نوع مختلف داشته و بیش از 40 مورد آن، با انتقال از طریق تماس جنسی دهان، گلو یا اندام تناسلی  را انتقال می یابد. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ویروس HPV رایج ترین عفونت منتقل شونده جنسی است.

این ویروس به قدری شایع است که اغلب افراد فعال از نظر جنسی حتی در صورت داشتن شرکای جنسی محدود در مرحله ای از زندگی خود به برخی از انواع آن دچار می شوند. برخی انواع عفونت HPV هیچ مشکلی برای سلامتی فرد ایجاد نمی کنند. با این حال، برخی دیگر از انواع HPV می توانند به تشکیل زگیل های تناسلی و حتی سرطان های دهانه رحم، مقعد و گلو منجر شوند.

عوارض hpv

واکسن گارداسیل

با اینکه برخی از عفونت های HPV، خود به خود برطرف می شوند، اما برخی انواع آن می توانند سبب بروز مشکلات جدی شوند. این مشکلات از زگیل های تناسلی تا سرطان دهانه رحم را شامل می شوند. واکسن HPV یک واکسن ایمن و موثر است که می تواند کودکان و افراد بالغ را از نظر ابتلا به بیماری های مرتبط با HPV ایمن کند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کنند که نوجوانان این واکسن را در سن 11 یا 12 سالگی دریافت کنند. با دریافت این واکسن، ایمنی فرد قبل از قرار گیری در معرض ویروس تضمین می شود. این واکسن را می توان تا سن 45 سالگی (در دو الی سه نوبت بسته به شرایط ) دریافت کرد.

🔔واکسن گارداسیل بعد از ابتلا

دریافت واکسن HPV جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی، سرطان دهانه رحم و زگیل های تناسلی به زنان 9 تا 26 ساله توصیه می شود. این واکسن تنها قبل از ابتلا به ویروس به افراد داده می شود. به همین دلیل است که توصیه می شود افراد قبل از فعال شدن از نظر جنسی آن را دریافت کنند. گارداسیل یکی از واکسن های HPV است که در برابر دو نوع پر خطر رایج این ویروس (16 و 18) مصونیت ایجاد می کند. این دو نوع عامل بروز 70 درصد سرطان های دهانه رحم هستند. همچنین، این واکسن در برابر انواع 6 و 1 نیز ایمنی می بخشد. انواع 6 و 1 عامل بروز 90 درصد زگیل های تناسلی هستند.

از آنجایی که مردان می توانند ناقل HPV باشند، باید درباره دریافت واکسن با پزشک خود مشورت کنند. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، دختران و پسران نوجوان باید در سن 11 یا 12 سالگی این واکسن را دریافت کنند. افراد واکسن را در سه مقدار مصرف طی یک دوره 8 ماهه دریافت می کنند. زنان و مردان جوانی که در معرض ویروس HPV قرار نگرفته اند، به ترتیب می توانند تا رسیدن به سن 26 و 21 سالگی این واکسن را دریافت کنند.

1- بخش اول

منبع:nhs

بی خطر بودن واکسن HPV (گارداسیل)

واکسن ویروس پاپیلومای انسانی به نام گارداسیل از سال ۲۰۱۲ در برنامه ی واکسیناسیون سیستم بهداشتی ملی انگلستان که اصطلاحا به آن NHS می گویند، استفاده می شود. قبل از سال ۲۰۱۲ هم واکسن دو ظرفیتی سرواریکس استفاده می شد.

چگونه بدانیم که واکسن HPV ایمن و بی خطر هست؟

یک واکسن تنها زمانی در انسان مورد استفاده قرار می گیرد که آزمایش های علمی (به نام کارآزمایی های بالینی)، نشان دهندۀ ایمن و موثر بودن آن باشند و فواید آن بیشتر از مضراتش باشد. داده ها و نتایج این آزمایشات توسط یک گروه در “اداره داروی اروپا” European Medicines Agency) EMA) به نام “کمیته محصولات دارویی برای استفاده انسانی” مورد بررسی قرار می گیرد. اگر کمیته از نتایج آزمایشات مبنی بر ایمن بودن واکسن مطمئن گردد، مجوز لازم برای استفاده در انگلستان را صادر می کند. هر دو واکسن گارداسیل و سرواریکس مجوز “اداره داروی اروپا” (EMA) برای استفاده در انگلستان را دارند.

ثبت ایمنی و بی خطر بودن واکسن گارداسیل برای HPV

واکسن اچ پی وی

واکسن HPV در سراسر جهان برای سال ها در کشورهای مختلف مانند استرالیا، کانادا، انگلستان، ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپای غربی استفاده شده است. بیش از 80 میلیون نفر در سراسر جهان واکسینه شده اند. تعدادی از سازمان های مرتبط در سراسر جهان، از جمله مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در ایالات متحده، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و EMA، استفاده از واکسن HPV را برای سال های بسیار طولانی تحت نظر داشته اند. آنها از بسیاری از انواع مختلف اطلاعات و داده های ایمنی استفاده می کنند و همچنان می گویند واکسن HPV بسیار ایمن و بی خطر است. البته همانند سایر داروها و واکسن ها، عوارض جانبی خفیف مرتبط با واکسیناسیون HPV وجود دارد.

آیا واکسن HPV می تواند باعث بروز بیماری های طولانی مدت (مزمن) شود؟

بسیاری از کارآزمایی های بالینی و مطالعات علمی به بررسی اینکه آیا بین واکسیناسیون HPV و بیماری های زیر ارتباطی وجود دارد یا نه، پرداخته اند. این بیماری ها عبارتند از:

• سندرم خستگی مزمن (گاهی اوقات ME نامیده می شود)
• سندرم درد پیچیده منطقه ای
• سندرم تاکیکاردی وضعیتی
• نارسایی زودرس تخمدان
• سندرم Guillain-Barré

این سازمان های مسئول، هیچگونه افزایش بروز موارد فوق الذکر در مقایسه ی بین افرادی که واکسن گرفته اند و آن هایی که واکسن نگرفته اند را پیدا نکرده اند. کمیته مشورتی جهانی سازمان بهداشت جهانی WHO بر روی ایمنی واکسن به طور منظم شواهد بین المللی در مورد ایمنی واکسیناسیون HPV را بررسی می کند و در ماه مارس سال 2017، بیانیه ای صادر کرد که هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط بین واکسیناسیون HPV و بیماری های فوق الذکر وجود ندارد.

نظارت بر ایمنی واکسن های HPV

در انگلستان برنامه ای وجود دارد به نام کارت زرد که اجازه می دهد تا پزشکان، سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی و اعضای عمومی، موارد احتمالی عوارض جانبی از هر داروی مصرفی، از جمله واکسن، را گزارش دهند. این برنامه توسط “اداره تنظیم مقررات دارو و بهداشت و درمان” (MHRA) اداره می شود. “در ایران نیز مشابه چنین اداره ای در سازمان غذا و دارو وابسته به وزارت بهداشت به منظور گزارش و ثبت عوارض دارویی وجود دارد.”

این برنامه به طور منظم گزارش ها را بررسی می کند و اگر مشکل بالقوه ای وجود داشته باشد، تحقیقات مربوطه انجام خواهد شد و در صورت لزوم اقدامات لازم انجام می گیرد. همچنین برای شرکت های داروسازی الزام قانونی برای گزارش موارد جدی و احتمالی عوارض جانبی به “اداره تنظیم مقررات دارو و بهداشت و درمان” (MHRA) وجود دارد.

با تزریق واکسن HPV چه چیزی تغییر می کند؟

خطرات واکسن زگیل تناسلی

برنامه واکسیناسیون HPV از سال ۲۰۰۸ در United Kingdom) UK) شروع شده، و براساس شواهدی که از استرالیا، دانمارک، انگلیس و اسکاتلند به دست آمده باعث کاهش قابل توجهی در میزان عفونت با انواع سرطان زای ویروس HPV  شده است. برنامه واکسیناسیون UK انتظار دارد تا در نهایت از صدها مرگ ناشی از سرطان دهانه ی رحم در سال جلوگیری کند. از آنجایی که سالیان زیادی طول می کشد تا سرطان دهانه ی رحم ناشی از ابتلای به عفونت HPV رخ دهد، لذا زمان زیادی می برد تا مزایای کلی برنامه واکسیناسیون مشخص شود. این متن آخرین بار در تاریخ 31/10/2017 در سایت رسمی سیستم بهداشتی ملی انگلیس NHS به روز رسانی شده و نوبت بعدی به روز رسانی 31/10/2020 می باشد.

عوارض واکسن گارداسیل

منبع: nhs

عوارض واکسن گارداسیل که خیلی شایع هستند (یعنی عوارضی که در بیش از ۱ نفر از هر ۱۰ نفری که واکسن گارداسیل می زنند رخ می دهد) عبارتند از:

  • قرمزی، تورم، یا درد محل تزریق: شایعترین عوارض واکسن گارداسیل هستند ولی بایستی ظرف چند روز از بین بروند.
  • سردرد: سردرد از جمله عوارض واکسن گارداسیل است که معمولا خیلی طولانی نیست و گذر می باشد.
  • عوارض واکسن گارداسیل در سطح شایع (یعنی عوارضی که در بیش از ۱ نفر از هر ۱۰۰ نفری که واکسن گارداسیل می زنند رخ می دهد):
  • کبودی و خارش در محل تزریق
  • افزایش دمای بدن یا احساس گرما و لرز
  • حالت تهوع
  • درد در بازوها، دست ها، انگشتان دست، پاها یا انگشتان پا

عوارض واکسن گارداسیل در سطح نادر (یعنی عوارضی که در حدود ۱ نفر از هر ده هزار نفری که واکسن گارداسیل می زنند رخ می دهد):

⚠ بثورات قرمز خارش دار (کهیر)

عوارض خیلی نادر (یعنی عوارضی که در کمتر از ۱ نفر از هر ده هزار نفری که واکسن گارداسیل می زنند رخ می دهد):

⚠ دشواری در نفس کشیدن و تنگ شدن راه های هوایی

برای دیدن گالری متنوعی از عکس های زگیل تناسلی بر روی عکس زگیل تناسلی در مردان کلیک کنید.

– دیگر عوارض واکسن زگیل تناسلی گارداسیل

پروتز بیضه

در رابطه با عوارض گارداسیل باید گفت که برخی افراد ممکن است پس از واکسیناسیون، سرگیجه یا ضعف داشته باشند. در برنامه واکسیناسیون در مدارس، از دختران خواسته می شود که هنگام تزریق بنشینند یا دراز بکشند و حدود ۱۵ دقیقه پس از تزریق در همان حال بمانند تا احتمال غش کردن و آسیب دیدن به حداقل برسد. افرادی که واکسن زده اند، عوارض دیگری را نیز ذکر می کنند؛ ولی چون این نوع عوارض واکسن گارداسیل از سوی مردم گزارش شده است تا اینکه در تحقیقات بالینی کنترل شده ذکر شود، لذا نمی توان گفت به چه میزان و در چند درصد افراد رخ می دهد.

سایر عوارض جانبی واکسن hpv گزارش شده عبارتند از:

  • بروز کبودی یا خونریزی به راحتی
  • لرز، ضعف، خستگی یا احساس ناخوشایند عمومی
  • تورم غدد لنفاوی
  • درد یا حساسیت در مفاصل و عضلات
  • استفراغ
  • تشنج

بسیاری از علائم فوق، مختص واکسن گارداسیل نبوده و بعد از تزریق هر نوع واکسن دیگری نیز ممکن است، گزارش شوند. اما اگر هر کدام از اینها یا علائم دیگری را دارید، باید با فردی که واکسن را برای شما تزریق کرده است، یا یک داروساز، یا پزشک معالج تان یا یک پرستار صحبت کنید. اگر احساس می کنید حال تان خیلی بد است، بلافاصله از یک مرکز پزشکی یا اورژانس کمک بگیرید.

– حساسیت به واکسن گارداسیل

در موارد خیلی نادر، برخی از افراد ممکن است دچار واکنش های آلرژیک شدیدتری شوند که به آن واکنش های آنافیلاکتیک می گویند و بلافاصله بعد از تزریق واکسن رخ می دهد. علائم واکنش های آنافیلاکتیک عبارتند از:

  • احساس سرگیجه یا ضعف
  • مشکلات تنفسی – مانند تنفس سریع و سطحی
  • خس خس سینه حین نفس کشیدن
  • افزایش سرعت ضربان قلب
  • پوست سرد و مرطوب
  • سردرگمی، گیجی و اضطراب
  • افتادن یا از دست دادن هوشیاری

اگر یک فرد واکنش آلرژیک شدید داشته باشد، متخصص مراقبت های بهداشتی که واکسن را به وی تزریق می کند، به طور کامل در مورد نحوه برخورد با آن آموزش دیده است. این افراد با درمان ظرف چند ساعت بهبود می یابند. واکنش آنافیلاکتیک در برخی موارد دیگر هم ممکن است، رخ دهد و فقط مختص این واکسن نیست، از جمله گزش با نیش زنبور و آلرژی غذایی اگر شما با کسی مواجه شدید که علائم آنافیلاکسی را از خود بروز می دهد، بلافاصله با اورژانس ۱۱۵تماس بگیرید.

فراموش نکنید که در صورت ابتلا به زگیل تناسلی، زدن واکسن فایده ای ندارد.
در چنین شرایطی بهترین درمان زگیل ها چیست؟

2- بخش دوم

منبع: rxlist

گارداسیل چهار ظرفیتی (انواع 6، 11، 16 و 18)، یک واکسن بازسازی شده است و داخل عضله بازو تزریق می شود. این واکسن برای پیشگیری از سرطان مقعد، دهانه رحم، واژن، ناحیه خارجی تناسلی و رشد بافت غیرطبیعی در این مناطق و همچنین پیشگیری از زگیل تناسلی است. عوارض واکسن گارداسیل شامل واکنش های محل تزریق (درد، تورم، قرمزی، کبودی یا خارش)، تب، سردرد، سرگیجه، خستگی، تهوع، استفراغ، اسهال، مشکلات خواب (بی خوابی)، آبریزش بینی یا گرفتگی بینی، گلودرد، سرفه، درد دندان، یا درد مفصل و یا عضلانی است.

گارداسیل باید توسط دکتر به صورت تزریق عضلانی به عنوان یک دوز 0.5 میلی لیتر در سه دوز جداگانه تزریق شود. دوز اول در زمان مراجعه اولیه بیمار، دوز دوم دو ماه پس از دوز اول و دوز سوم شش ماه پس از اولین دوز تجویز می شود. گارداسیل ممکن است با داروهای زیر تداخل داشته باشد:

  • داروهای استروئیدی خوراکی، استنشاقی یا تزریقی
  • داروهای شیمی درمانی
  • داروهایی که در درمان پسوریازیس، آرتریت روماتوئید یا سایر اختلالات خود ایمنی استفاده می شوند.
  • داروهایی برای درمان یا جلوگیری از رد پیوند عضو استفاده می شوند.
  • قبل از تزریق واکسن به پزشک خود در مورد داروهایی که استفاده می کنید، اطلاع دهید.
  • تزریق واکسن گارداسیل در دوران بارداری توصیه نمی شود. در مورد عبور واکسن از شیر مادر اطلاعی در دست نیست.

3- بخش سوم

منبع: gardasil9

این حق مسلم همه افراد هست که در مورد واکسن اطلاعات داشته باشند. بایستی بدانید که شرکت Merck (سازنده گارداسیل) و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بر ایمنی واکسن های HPV نظارت دارند. در زیر اطلاعاتی در مورد ایمنی و بی خطر بودن واکسن گارداسیل بدست خواهید آورد.

آنچه پزشک قبل از تجویز واکسن گارداسل بایستی در مورد شما بداند؟

دیر انزالی

  • اگر دارای مشکلات نقص سیستم ایمنی مانند عفونت HIV یا سرطان هستید و یا اگر داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می کنید.
  • تب بیش از 37.8 درجه سانتی گراد دارید.
  • واکنش آلرژیک به دوز قبلی واکسن داشته اید.
  • فهرست داروهایی که مصرف می کنید.
  • اگر حامله هستید یا قصد حامله شدن دارید.

ممنوعیت واکسن اچ پی وی گارداسیل

افرادی که به موارد زیر واکنش های آلرژیک نشان می دهند، نباید گارداسیل تزریق شود:

  • دوز قبلی گارداسیل
  • مخمرهای قارچی (واکنش آلرژیک شدید)
  • آلومینیوم هیدروکسی فسفات سولفات
  • پلی ساکارید 80

شایع ترین عوارض واکسن گارداسیل چیست؟

شایع ترین عوارض جانبی گارداسیل شامل: درد، تورم، قرمزی، خارش، کبودی، خونریزی و بروز توده در محل تزریق، سردرد، تب، حالت تهوع، سرگیجه، خستگی، اسهال، درد شکمی و گلودرد می باشد. گاهی اوقات افراد پس از گرفتن گارداسیل دچار ضعف می شوند و بعضا ممکن است غش کنند و به خود آسیب برسانند. به همین علت، توصیه می شود تا ۱۵ دقیقه بعد از تزریق در مطب بنشینید و در صورتی که دچار ضعف و بیحالی نشدید، مطب را ترک نمایند. بعضی از افرادی که دچار ضعف می شوند، ممکن است دچار تشنج هم شوند (یعنی دچار لرز شده و یا بدنشان سفت شود). در این موارد حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

یک سوال مهم: آیا امکان دارد که تزریق واکسن گارداسیل باعث ابتلا فرد به ویروس HPV یا هر گونه بیماری ناشی از HPV شود؟

پاسخ منفی است؛ بعبارتی امکان ابتلا به ویروس HPV یا هر گونه بیماری ناشی از HPV بدنبال تزریق واکسن گارداسیل وجود ندارد.

اطلاعاتی در مورد گارداسیل ۹

واکسن گارداسیل ۹ (واکسن پاپیلوما ویروس انسانی ۹ ظرفیتیی)، به محافظت از دختران و زنان سنین 9 تا 26 سال در برابر سرطان های دهانه ی رحم، واژن، دستگاه تناسلی خارجی و مقعد و همچنین زگیل های تناسلی ناشی از 9 نوع ویروس HPV کمک می کند. گارداسیل به محافظت از پسران و مردان 9 تا 26 سال در برابر سرطان های مقعد و زگیل تناسلی ناشی از انواع مشابه HPV کمک می کند.

  • گارداسیل ممکن است محافظت کامل را برای همه ایجاد نکند و همچنین این واکسن در برابر بیماری هایی که توسط سایر انواع ویروس HPV ایجاد می شوند، و یا در برابر بیماری هایی که توسط HPV ایجاد نمی شود، محافظتی ایجاد نمی کند.
  • گارداسیل از تمام انواع سرطان دهانه رحم جلوگیری نمی کند؛ لذا برای زنان، انجام غربالگری سالانه جهت تشخیص زود هنگام سرطان رحم یا همان تست پاپ اسمیر لازم و ضروری است.
  • گارداسیل زگیل های تناسلی و یا سرطان را درمان نمی کند.
  • گارداسیل معمولا در عضله بازو تزریق می شود. گارداسیل ممکن است در 2 یا 3 دوز تزریق شود.
  • مدت زمان ایمنی بخشی گارداسیل ۹ مشخص نشده است.
  • گارداسیل ۹ در برابر بیماری که از طریق ابتلا به ویروس HPV بوجود آمده است وآن نوع ویروس HPV در واکسن هم وجود دارد، محافظت ایجاد نمی کند.
  • گارداسیل ۹ نقشی در درمان ضایعات دستگاه تناسلی خارجی؛ سرطان دهانه رحم، فرج (ولوو)، واژن و مقعد یا نئوپلازی داخل اپیتلیال رحم (CIN)، نئوپلازی داخل اپیتلیال فرج (VIN)، نئوپلازی داخل اپیتلیال واژن (VaIN) و یا نئوپلازی داخل اپیتلیال مقعد (AIN) ندارد.
  • به یاد داشته باشید که همه سرطان های دستگاه تناسلی، واژینال و مقعد بواسطه HPV ایجاد نمی شوند و گارداسیل 9 تنها در مقابل آن دسته از سرطان های فرج، واژن و مقعد ناشی از انواع HPV تیپ 16 18، 31، 33، 45، 52 و 58 محافظت می کند.
  • واکسیناسیون با گارداسیل 9 ممکن است در تمام گیرندگان واکسن محافظت ایجاد نکند.
  • همه موارد سرطان واژن، دهانه ی رحم و مقعد ناشی از ابتلا به ویروس HPV نیستند. تقریبا ۷۰ تا ۷۵ درصد موارد سرطان واژن، ۳۰ درصد موارد سرطان فرج و ۸۵ تا ۹۰ درصد موارد سرطان مقعد مربوط به HPV است.

آیا واکسن گارداسیل باعث نازایی می شود؟

سازمان بهداشت جهانی

طبق یافته های سازمان بهداشت جهانی از سال 2012 تاکنون، هیچ ارتباط مثبتی بین نازایی یا نارسایی تخمدان و واکسن گارداسیل چه در زنان مجرد و چه در زنان متأهل مشاهده نشده است. اما توصیه می شود آزمایش های لازم قبل از تزریق واکسن انجام شده و سابقه بیماری فرد بررسی شود. همچنین سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است این تحقیقات در مراکز مختلف همچنان ادامه یابد.

شما می توانید پرسش و پاسخ های درباره واکسن گارداسیل را زیر همین مقاله ببینید.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.3/5 - (109 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یاقوت یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من دوماه متوجه شدم دچار زگیل معقدی شدم
    دکتر رفتم ، پیشنهاد دادن واکسن گارداسیل رو بزنم
    در ضمن من ۴۴ سال دارم، نمیدونم چطور این بیماری رو گرفتم
    من ازدواج و رابطه نداشتم
    آیا حالا این واکسن رو بزنم ، این ویروس از بدنم ازبین میره یا نه؟
    لطفا جواب بدید مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام
      برای شما واکسن نیاز نیست
      در ۹۰ درصد موارد ویزوس از بین میره
  • تصویر کاربر نسرين دوشنبه ۱۱ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد خواستم از آقاي دكتر بپرسم كه آيا شما به همه خانمها توصيه ميكنيد واكسن گارداسيل رو قبل ازدواج بزنن؟و آيا اين واكسن عوارضي مثل يائسگي زودرس و ناباروري رو داره با خير؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۱ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      خسته نباشيد خواستم از آقاي دكتر بپرسم كه آيا شما به همه خانمها توصيه ميكنيد واكسن گارداسيل رو قبل ازدواج بزنن؟...................ترجیحا بزنند بهتر است

      و آيا اين واكسن عوارضي مثل يائسگي زودرس و ناباروري رو داره با خير؟..........................خیر

  • تصویر کاربر رادمهر دوشنبه ۱۱ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    آیا واکسن گارداسیل برای فردی که نوع 11 رو داره میتونه از ابتلا به نوع 16 و 18 جلوگیری کنه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۱ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      بله

  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۱۰ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقاي دكتر خانم ٣٥ساله هستم سوالم اينكه آيا وقتي از تزريق دز اول واكسن گارداسيل شش ماه بگذره و هنوز دو مرحله بعديرو نزده باشم آيا بايد از اول بزنم يا همونو ادامه بدم؟و آيا واكسن گارداسيل روي قاعدگي تاثير داره يا خير؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۰ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      همان راد ادامه دهید. تاثیری روی قاعدگی ندارد

  • تصویر کاربر سايه شنبه ۹ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر خواستم بدونم اگر نوبت اول واكسن گارداسيل رو يك نوبت بزنم و مراحل بعديرو نزنم چه اتفاقي ميفته؟و با مرور زمان تاثير تزريق مرحله اول در بدنم خنثي ميشه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۹ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      بله خنثی میشه

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر