یوریناسین برای چیست؟

انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۱۰

یوریناسین با اسم ژنریک سولیفناسین Solifenacin و نام تجاری Vesicare شناخته می شود.این دارو برای کاهش اسپاسم عضلات مثانه و دستگاه ادراری تجویز می گردد و به همین دلیل برای درمان علائم مثانه بیش فعال و تحریک پذیر مانند تکرر ادرار، فوریت در ادرار و بی اختیاری ادراری (نشت ادرار) استفاده می شود.

درمان بی اختیاری ادرار

در چه مواردی نباید از یوریناسین استفاده کرد؟

⚠ در افرادی که مبتلا به بیماری چشمی آب سیاه یا همان گلوکوم هستند.

انسداد دستگاه گوارش (معده یا روده)

⚠ در افرادی که احتباس ادراری دارند و قادر به ادرار کردن نیستند.

گلوکوم یا آب سیاه چشم با زاویه باریک که کنترل نشده باشد

اختلال در معده که باعث تاخیر در تخلیه معده می شود

⚠ اگر قادر به ادرار کردن نیستید

⚠ قبل از استفاده از یوریناسین، اگر دچار گلوکوم، بیماری کبدی، بیماری کلیوی، انسداد معده یا روده یا سابقه سندرم QT طولانی هستید، به پزشک خود اطلاع دهید.

⚠ در طی زمانی که از یوریناسین استفاده می کنید، از کاهش آب بدن و بالا رفتن بیش از حد دمای بدن حین ورزش یا قرار گرفتن در هوای گرم اجتناب کنید. یوریناسین می تواند باعث کاهش تعریق شده و به همین دلیل ممکن است فرد را  مستعد ابتلا به سکته قلبی کند.

⚠ یوریناسین ممکن است باعث تاری دید شود و توان فکر کردن یا واکنش های شما را مختل کند. لذا اگر رانندگی می کنید، یا کاری انجام می دهید که نیاز به هوشیاری و دیدن با وضوح کامل دارد، بایستی مراقب باشید.

اگر حین مصرف یوریناسین دچار عوارض جدی زیر شدید، استفاده از دارو را متوقف و با پزشک خود تماس بگیرید:

⚠ پوست گرم و خشک

⚠ تشنگی شدید

⚠ درد شدید معده یا یبوست

⚠ درد یا سوزش در هنگام ادرار کردن

⚠ احتباس ادراری

بسیاری از داروهای دیگر وجود دارند که می توانند با یوریناسین واکنش نشان دهند. لذا به دکتر خود در مورد داروهایی که مصرف می کنید، اطلاع دهید. این داروها شامل داروهای بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی است. داروهای جدید را بدون مشورت کردن با پزشک خود شروع نکنید. یک لیست از تمام داروهایی که استفاده می کنید را همراه خود داشته باشید و آن را به هر پزشکی که شما را ویزیت می کند، نشان دهید.

برای اطمینان از بی خطر بودن یوریناسین برای شما، در صورت ابتلا به هر کدام از موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

گلوکوم یا آب سیاه

بخوانید  بی اختیاری ادراری - بخش سوم

⛔ گلوکوم یا آب سیاه چشم

⛔ بیماری کبدی

⛔ بیماری کلیوی

⛔ مشکل در تخلیه مثانه (یا جریان ضعیف ادرار)

⛔ هضم آهسته

⛔ انسداد در معده یا روده

⛔ سابقه سندرم QT طولانی

عوارض یوریناسین برای جنین چیست؟

،در مورد آن بایوریناسین برای جنین اطلاعی در دست نیست. لذا در صورتی که باردار هستید یا درحال اقدام کردن برای بارداری می باشید، قبل از تجویز و مصرف قرص پزشک خود مشورت کنید.

در مورد عبور یوریناسین از شیر مادر یا ضرر آن برای کودک شیرخوار اطلاعی در دست نیست؛ لذا در طول دوران شیردهی نبایستی از این دارو استفاده شود.

مصرف یوریناسین برای افراد کمتر از ۱۸سال توصیه نمی شود.

طرز مصرف قرص یوریناسین چگونه است؟

آسپرین

– یوریناسین را دقیقا مطابق با توصیه و تجویز پزشک خود مصرف کنید. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر و یا طولانی تر از زمانی که برای شما توصیه شده است، مصرف نکنید. یوریناسین معمولا یک بار در روز با یا بدون غذا مصرف می شود.

– این دارو را با آب مصرف کنید.

– از تکه تکه کردن قرص، جویدن یا شکستن آن پرهیز کنید و آن را بصورت قرص کامل مصرف کنید.

– دارو را در دمای اتاق و دور از گرما و رطوبت، نگهداری کنید.

اطلاعات دوز مصرفی یوریناسین

دوز معمول یوریناسین برای کنترل بی اختیاری ادرار و تکرر ادرار در بزرگسالان ۵ میلی گرم در روز می باشد. این دوز حداکثر تا ۱۰ میلی گرم در روز براساس میزان کاهش علائم و صلاح ید پزشک معالج می تواند افزایش یابد.

یوریناسین بصورت قرص و در اشکال ۵ و ۱۰ میلی گرمی می باشد.

اگر یک نوبت مصرف قرص فراموش شد، چه بایستی کرد؟

در هر زمانی که در همان روز به یادتان می افتد، دوز فراموش شده را مصرف کنید. دوز بعدی خود را طبق روال قبل در زمان منظم در روزهای بعد استفاده کنید. از استفاده کردن دوز فراموش شده در روز بعد و بصورت دو دوز همزمان با هم پرهیز کنید.

عوارض جانبی یوریناسین چیست؟

درد معده

بخوانید  بی اختیاری ادراری

در صورتی که علائم واکنش آلرژیک به یوریناسین  را پیدا کردید، حتما با اورژانس تماس بگیرید. این علائم شامل کهیر، سخت نفس کشیدن، تورم صورت، لبها، زبان یا گلو می باشد. در صورت بروز موارد زیر مصرف دارو را متوقف و  با پزشک خود تماس بگیرید:

# درد شدید معده، یا یبوست به مدت ۳ روز یا بیشتر

درد یا سوزش هنگام ادرار کردن

گیجی، بروز توهمات

تغییرات دید، درد چشم، یا دیدن هاله در اطراف چراغ

# کم شدن یا قطع کامل ادرار

# نشانه های کم آبی  شامل: احساس تشنگی یا گرمای شدید، عدم ادرار کردن، تعریق شدید یا پوست گرم و خشک

# نشانه های پتاسیم بالا شامل حالت تهوع، ضربان قلب آهسته یا غیرعادی، ضعف، از دست دادن حرکت

# واکنش شدید پوستی شامل تب، گلودرد، تورم در صورت یا زبان، سوزش چشم، درد پوستی و بدنبال آن بثورات پوستی قرمز یا بنفش که به خصوص در صورت یا بخش بالایی تنه ظاهر می شوند و موجب پوسته پوسته شدن و تاول می شوند.

عوارض شایع یوریناسین شامل موارد زیر است:

– تاری دید

– دهان خشک

– یبوست

درد یا سوزش هنگام ادرار کردن

چه داروهای دیگری بر روی یوریناسین تاثیر می گذارند؟

بسیاری از داروها می توانند با یوریناسین واکنش نشان دهند که به برخی از آن ها در زیر اشاره شده است:

⚠ ایماتینیب imatinib

⚠ نفازودون nefazodone

⚠ آنتی بیوتیک ها شامل کلاریترومایسین، تلیترومایسین

⚠ داروی ضد قارچی شامل ایتراکونازول، کتوکونازول، پوساکونازول، ووریکونازول

⚠ داروهای قلبی یا فشار خون شامل نیکاردیپین، کینیدین

⚠ داروهای ضد ویروسی برای درمان هپاتیت یا اچ آی وی / ایدز شامل اتازنایوار atazanavir ، بوسپرویر boceprevir، کوبی سیستات cobicistat، دلاویریدین delavirdine، افاویرنز efavirenz، fosamprenavir، ایندیناویر indinavir، nelfinavir, ritonavir, saquinavir, telaprevir

داروهای تشنج شامل کاربامازپین، فنیتوئین

بخوانید  بی اختیاری ادراری-ورزش کگل (بخش چهارم)

داروی سل شامل ایزونیازید، ریفامپین

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

مولف و نویسنده :

• دکتر محمد جباري
  • مطالب سايت را در شبکه هاي اجتماعي سريع تر دنبال کنيد

پرسش از دکتر ارولوژیست

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.