بهترین درمان واریکوسل گرید 1 چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

واریکوسل گرید 1 غالبا در طرف چپ رخ می دهد و در ۹۰ درصد موارد بیضه چپ را درگیر می کند و در ۲ درصد موارد سمت راست و در حدود ۸ درصد موارد در هر دو بیضه رخ می دهد. لذا واریکوسل گرید 1 در بیضه چپ به مراتب شایع تر از راست می باشد.

درمان واریکوسل

واریکوسل چیست؟

واریکوسل به معنای اتساع وریدهای بیضه و طناب بیضه می باشد که معمولا به دلیل ناکارآمد شدن دریچه های لانه کبوتری در وریدها و در نتیجه برگشت خون به داخل بیضه ایجاد می شود. از آنجایی که این خون حاوی دی اکسید کربن و مواد زائد ناشی از سوخت و ساز سلول های بیضه هست، لذا برگشت خون باعث افزایش دمای بیضه و افزایش غلظت مواد دفعی و متابولیت ها در بیضه شده و بدین ترتیب می تواند در عملکرد بیضه که تولید اسپرم و هورمون جنسی مردانه یعنی تستوسترون می باشد، اختلال ایجاد کند.

واریکوسل به سه درجه یا گرید تقسیم می شود:

  • واریکوسل گرید یک یا خفیف
  • واریکوسل گرید دو یا متوسط
  • واریکوسل گرید سه یا شدید

چگونه واریکوسل گرید یک چپ تشخیص داده می شود؟

بهترین روش تشخیص واریکوسل گرید 1 معاینه هست که توسط متخصص ارولوژی انجام می شود. این کار نیاز به تجربه و تبحر دارد؛ لذا تشخیص واریکوسل گرید 1 چپ توسط خود بیمار امکان پذیر نیست و حتما نیاز به معاینه توسط ارولوژیست می باشد. در مواردی که پزشک صلاح بداند، بویژه در افراد چاق یا افرادی که بیضه ها بخوبی لمس نمی شود، توصیه به انجام سونوگرافی برای تشخیص دقیق تر می کند.

تاثیر واریکوسل گرید 1 چپ در باروری و بارداری

واریکوسل و ناباروری

هرچه درجه و گرید واریکوسل شدید تر باشد، اثر بخشی آن بر روی کاهش تولید اسپرم و اختلال در حرکت و شکل اسپرم و در نتیجه کاهش توان باروری در مردان و بروز بارداری بیشتر است؛ ولی حتی واریکوسل گرید چپ هم می تواند باعث کاهش شانس باروری و بارداری  شود. کم شدن تعداد اسپرم یا ضعف در حرکت اسپرم و بدشکلی اسپرم ها در واریکوسل گرید 1 چپ می تواند توانایی آن ها را در رسیدن به محوطه داخلی رحم و ممزوج شدن با تخمک زن و وقوع لقاح کم کند و بدین ترتیب شانس بارداری  را کاهش دهد.

آیا واریکوسل گرید 1 چپ نیاز به درمان دارد؟

به عنوان یک قاعده ی کلی، واریکوسل گرید 1 چپ همیشه نیاز به درمان ندارد و فقط در مواردی توصیه به درمان می شود که:

  • در مردان متاهلی که اقدام به بچه دار شدن کرده اند، ولی بعد از گذشت شش تا دوازده ماه در این امر ناموفق بوده اند و البته در بررسی هایی که برای همسرشان انجام شده است، همه چیز نرمال بوده و به عبارتی مشکل از همسر نباشد.
  • در مردان مجردی که در حداقل دو آزمایش اسپرم که به فاصله ی دو تا سه هفته انجام می شود، کاهش تعداد اسپرم یا اختلال در کیفیت اسپرم شامل کاهش حرکت اسپرم یا بدشکل اسپرم مشاهده شود.
  • در پسران نوجوانی که در سن بلوغ هستند و واریکوسل باعث کاهش رشد بیضه شده است.

 آیا درمان های دارویی و طب سنتی تاثیری در درمان واریکوسل گرید یک چپ دارد؟

درمان های دارویی شامل داروهای شیمیایی و گیاهی نقشی در درمان واریکوسل گرید 1 چپ ندارند. حتی زالو درمانی که توسط برخی از افراد توصیه می شود باعث بهبود واریکوسل گرید یک چپ نمی شود.

بهترین روش جراحی واریکوسل گرید 1 چپ چیست؟

وقتی صحبت از بهترین روش جراحی واریکوسل گرید 1 چپ می شود، منظور روشی است که بیشترین موفقیت و کمترین عوارض را داشته باشد. لذا قبل از آنکه بخواهیم در مورد بهترین روش جراحی واریکوسل گرید یک چپ توضیح دهیم، بهتر است اطلاعاتی در مورد عوارض احتمالی جراحی واریکوسل داشته باشیم.

جراحی واریکوسل

شایع ترین عارضه ی جراحی واریکوسل عود می باشد و دیگر عوارض واریکوسل شامل درد، آسیب عروق لنفاوی بیضه و در نتیجه تجمع آب در پرده ی پیرامون بیضه که اصطلاحا به آن هیدروسل می گویند، آسیب مجرای انتقال دهنده اسپرم، آسیب سرخرگ خون رسان به  بیضه و در نتیجه تحلیل بیضه می باشد. سه روش کلی برای جراحی واریکوسل گرید 1 چپ وجود دارد که شامل روش سنتی، روش لاپاروسکوپی و روش میکروسکوپی است.

بهترین روش درمانی واریکوسل گرید 1 چپ، جراحی به شیوه میکروسکوپیک می باشد. در این روش، برش عمل برابر یا کمی کوچک تر از روش سنتی است ولی از آنجایی که طناب بیضه زیر میکروسکوپ و با درشت نمایی بالاتری دیده می شود و وقت بیشتری برای پیدا کردن وریدها صرف می شود، لذا به مراتب از دقت بالاتری برخوردار است و در نتیجه باعث بالا رفتن میزان موفقیت عمل و کاهش عوارض آن می شود.


برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد عوارض عمل واریکوسل اینجا را کلیک کنید.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.5/5 - (148 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر BCH شنبه ۱۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر من 27 سالمه، مجرد و مشغول خدمت سرباری هستم. چند وقته دردی در ناحیه کشاله ران و بالای بیضه هام حس میکنم. دکتر رفتم برام سونوگرافی و آزمایش اسپرم نوشت. وقتی دکتر دید گفت واریکوسل داری. فایلهای سونوگرافی و آزمایش اسپرم را به پیوست فرستادم. به نظر شما نیاز به جراحی دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      آقای دکتر من 27 سالمه، مجرد و مشغول خدمت سرباری هستم. چند وقته دردی در ناحیه کشاله ران و بالای بیضه هام حس میکنم. دکتر رفتم برام سونوگرافی و آزمایش اسپرم نوشت. وقتی دکتر دید گفت واریکوسل داری. فایلهای سونوگرافی و آزمایش اسپرم را به پیوست فرستادم. به نظر شما نیاز به جراحی دارم؟..............آزمایش اسپرم در حدی نیست که نیاز به جراحی باشد

  • تصویر کاربر احمد جمعه ۱۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام خدمت اقای دکترخسته نباشید،بنده چندسال به واریکوسل بیضه چب مبتلاشدم باتشخیص دکترسونگرافیم انجام دادم فهمیدم واریکوسل دارم،دکترنوبت عمل دادولی متاسفانه نتونستم برم الان که واسه بچه دارشدن اقدام کردم بایدعمل کنم نمیدونم ایاجواب میگیرم یانه
    اقای دکتریه راهنمایی کنیدایابعدازعمل امیدی هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر reza جمعه ۱۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام خستنه نباشید.اقای دکتر من واریکسل گرید ۱ دارم رفتم دکتر ب کمپلس و سلنیون و پنتوکسی فیلین برا نوشت بنظرتون نتیجه میده ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر فرزاد پنجشنبه ۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام
    من و همسرم ۵سال ازدواج کردیم ۹ ماه قبل دکتر تمام ازمایش ها رو از همسرم گرفت و اجازه بارداری بهمون داد ولی تا این ماه باردار نشد همسرم و نگران شدیم و ازمایش اسپرم دادیم ولی خیلی ازمایش بد بود تحرک اصلا نداشتم و تعداد اسپرم ۲۰۰۰ تا بود به این خاطر دکتر سونوگرافی نوشت واریکوسل خفیف در هر دو بیضه مشاهده شده دکتر باید چیکار کنم تو رو خدا زود جوابم و بدید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده یه جوان بیست ساله ام دو سه روزه ناحیه کشاله رانم درد خیلی خفیفی داره آیا احتمال واریکسول داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام بدون معاینه نمی توانم نظری بدهم و تشخیص یا درمانی را مطرح کنم. توصیه می کنم برای معاینه و در صورت نیاز انجام بررسی لازم حضورا به پزشک ارولوژیست مراجعه کنید.

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر