خطرات بزرگی پروستات در جوانان چیست؟

علائم بزرگی پروستات غالبا در حدود سن ۵۰ سالگی بروز می کند. ولی تعداد قابل ملاحظه ای از مردان جوان تر نیز ممکن است علائم بزرگی پروستات را تجربه کنند. بروز علائم بزرگی پروستات در جوانان به عوامل متعددی بستگی دارد.

بزرگی خوش خیم پروستات

چه عواملی در بزرگی پروستات نقش دارند؟

ژنتیک و وراثت نقش مهمی در بزرگی پروستات در جوانان دارند، عوامل محیطی مانند رژیم غذایی نیز ممکن است در شروع علائم موثر باشند. چاقی نیز ریسک بزرگی پروستات در جوانان  را بالا می برد. گاه بزرگی پروستات ناشی از تورم پروستات می باشد که غالبا به دنبال عفونت و یا التهاب رخ می دهد.

در صورتی که علائم بزرگی پروستات در جوانان، خفیف بوده و آزار دهنده نباشند و عواملی مثل تنگی مجرای ادراری، سنگ مثانه و یا سرطان وجود نداشته باشد، درمان را تا زمانی که علائم ادراری تشدید نشده است، می توان به تعویق انداخت.

علائم ادراری بزرگی پروستات در جوانان چیست؟

• بیدار شدن از خواب در طول شب برای دفع ادرار
  • کاهش فشار و جریان ادرار
  • باریک آمدن ادرار
  • افزایش دفعات ادرار (تکرر ادرار)
  • احساس عدم تخلیه کامل ادرار
  • تاخیر در شروع ادرار
  • احساس فوریت در ادرار کردن و بعضا بی اختیاری ادرار
  • قطع و وصل شدن ادرار

آیا نشانه های فوق فقط در بزرگی پروستات در جوانان رخ می دهد؟

نشانه های فوق الذکر مختص بزرگی پروستات در جوانان نبوده و در برخی از بیماری های دیگر نیز دیده می شود:

در مردان جوان تر از ۴۵ سال خیلی مهم هست که منشا بروز علائم ادراری مشخص شود. در حالی که ممکن است اغلب موارد، علت مشکلات ادراری، بزرگی پروستات باشد ولی گاهی علائم ادراری ممکن است علل دیگری نیز داشته باشند که عبارتند از:

تنگی مجرا

تنگی مجرای ادراری

⚠  سنگ مثانه

⚠  اختلالات عصبی مثانه که به آن مثانه نوروژنیک می گویند.

⚠  اسپاسم اسفنکتر خروجی مثانه

⚠  سرطان مثانه

⚠  تنگی گردن مثانه

روش های تشخیص بزرگی پروستات در جوانان و افتراق آن از دیگر عوامل چیست؟

روش های زیر به تشخیص بزرگی پروستات در جوانان و همچنین تشخیص دیگر علل بروز نشانه های ادراری کمک می کند. این روش ها بر اساس صلاحدید متخصص ارولوژی توصیه می شوند:

✅ سونوگرافی و ارزیابی میزان ادرار باقیمانده

✅ آزمایش کشت و کامل ادرار

✅ عکس رنگی از مجرای ادراری

✅ سیستوسکپی

نوار مثانه (تست یورودینامیک)

✅ آزمایش PSA

آیا بزرگی پروستات در جوانان باعث بروز سرطان می شود؟

بزرگی پروستات یک فرآیند خوش خیم هست، به همین خاطر نام دیگر آن بزرگی خوش خیم پروستات می باشد و بیماری پیش بدخیمی محسوب نشده و منجر به بروز سرطان در آینده نمی شود.

آیا یبوست می تواند علائم ادراری شبیه بزرگی پروستات در جوانان را ایجاد کند؟

یبوست

یبوست و تجمع مدفوع سفت در  بخش انتهایی روده، بر روی مثانه، پروستات و مجرای ادرای فشار آورده و باعث تنگ شدن پیشابراه و بروز علام ادراری مشابه بزرگی پروستات در جوانان مثل باریک شدن جریان ادرار و قطره قطره آمدن ادرار می شود.

چه داروهایی علائم بزرگی پروستات در مردان را تشدید می کند؟

– آنتی هیستامین ها مثل دیفن هیدارمین که در درمان واکنش های آلرژیک به کار می رود.

– ضداحتقان ها مثل پزودوافدرین که در درمان سرما خوردگی استفاده می شود.

– داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن

– قرص سرماخوردگی حاوی آنتی هیستامین و ضداحتقان هست؛ لذا در تشدید علائم نقش دارد.

آیا بزرگی پروستات در جوانان باعث ناتوانی جنسی می شود؟

اگرچه احتمال بروز بزرگی پروستات و ناتوانی جنسی غالبا با بالا رفتن سن افزایش می یابند؛ ولی بزرگی پروستات تاثیری در کاهش توان جنسی ندارد و فعالیت جنسی هم تاثیری در کوچک یا بزرگ شدن پروستات ندارد.

درمان بزرگی پروستات در جوانان چیست؟

در مردان جوان حفظ توان جنسی و بویژه توان انزال از نکات مهمی است که در حین درمان بزرگی پروستات بایستی مراقب بود تا خللی متوجه این دو عملکرد نشود. داروهایی که در درمان بزرگی پروستات در جوانان استفاده می شود به دو گروه کلی تقسیم می شوند:

✅ داروهایی که از طریق تاثیر بر روی ماهیچه های موجود در پروستات باعث شل شدن ماهیچه ها و در نتیجه رفع تنگی مجرای اداری و باز شدن مسیر خروج ادرار می شوند. از این دسته داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان د ارویی بزرگی پروستات

– تامسولوسین : بدلیل انزال خشک و ممانعت از خروج منی کمتر در جوانان استفاده می شود.

– ترازوسین

– پرازوسین

– آلفازوسین

✅ داروهایی که از طریق کاهش تولید هورمون های جنسی مردانه قوی، رشد پروستات را متوقف و حتی تا حدودی باعث کوچک تر شدن آن می شوند مانند:

– فیناستراید

– دوتاستراید

این دسته ی دارویی با توجه به کاهش میل و توان جنسی کمتر در جوانان تجویز می شود.

پزشک براساس سن بیمار، شدت علائم، بیماری های همراه، نتایج آزمایشات، سونوگرافی و شرایط کلی بیمار تصمیم می گیرد که چه دارویی و برای چه مدتی برای بیمار مناسب تر است.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی