برای بزرگ شدن بیضه چه باید کرد؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

بیضه ها، مسئول ساخت و ذخیره اسپرم هستند؛ اما عواملی مانند سیگار کشیدن و آسیب های بیضه، می توانند در عملکرد آن اختلال ایجاد کنند. بیضه، وظیفه تولید و محافظت از اسپرم را بر عهده دارد. به علاوه، وجود بیضه، برای تولید تستوسترون و سایر هورمون های مردانه ضروری است؛ این هورمون ها، میل جنسی فرد را نیز تحت تأثیر قرار می دهند.  اندازه بیضه در باروری مردان نقش مهمی دارد در این ویدئو اندازه ی نرمال و طبیعی بیضه در مردان آورده شده است. در نهایت نیز دکتر جباری در رابطه با بزرگ شدن بیضه با شما صحبت خواهند کرد.

برای تقویت بیضه ها چه بخوریم؟

آووکادو

آووکادو چه اثری بر بیضه دارد؟

  • این ماده غذایی، که معمولا با نون تست مصرف می شود، سرشار از روی و ویتامین E است.
  • این مواد مغذی، برای تقویت باروری و میل جنسی مفید هستند.
  • روی، سبب افزایش سطوح تستوسترون و ویتامین E، سبب افزایش کیفیت اسپرم می گردد.
  • ویتامین E یک آنتی اکسیدان است و از DNA موجود در اسپرم، در برابر آسیب دیدگی، محافظت می کند.
  • خوردن نصف یک آووکادو (68 گرم) مقدار مناسبی از فیبر، چربی های سالم و سایر مواد مغذی را برای بدن فراهم می نماید.

هویج

مصرف هویج چه اثری بر بیضه دارد؟

بیشتر بدانید…

سونوگرافی بیضه چیست؟

تاثیر هویج بر روی بیضه ها

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی چه فوایدی برای کیسه بیضه دارد؟

  • گوجه فرنگی از بروز سرطان پروستات پیشگیری می کند.
  • لیکوپن موجود در گوجه فرنگی، می تواند تعداد، کیفیت، مورفولوژی و حرکت اسپرم را تا حدود 40 درصد بهبود بخشد.
  • میزان توصیه شده برای مصرف گوجه فرنگی: روزانه یک عدد گوجه متوسط.

شکلات تلخ

شکلات تلخ چه تاثیری بر سلامت بیضه دارد؟

اسفناج

اسفناج چه تاثیری بر سلامت بیضه دارد؟

  • اسفناج سرشار از فولات می باشد. فولات، ماده ای مغذی است که سبب تقویت جریان خون می گردد.
  • فولات، یک ماده ضرروی در حفظ سلامت جنسی است و کمبود آن با اختلال نعوظ مرتبط می باشد.
  • علاوه بر این، اسفناج سرشار از منیزیم است که می تواند سبب افزایش سطح تستوسترون شود.
  • یک فنجان اسفناج پخته شده، 66 درصد از نیاز روزانه شما به اسید فولیک را تامین می کند.
تاثیر اسفناج بر بیضه ها

آیا ترک سیگار باعث تقویت بیضه ها می شود؟

سیگار، حاوی مواد سرطان زای زیادی از جمله آرسنیک، می باشد؛ بنابراین، به طور کلی برای سلامتی مضر است. علاوه بر این، سیگار می تواند با تغییر هورمون های جنسی، سبب ایجاد اختلال در باروری گردد. این خطر، در افرادی که روزانه حدود 12 تا 24 پاکت سیگار، برای مدت حداقل یک سال می کشند، بیشتر است. ترک سیگار می تواند به تقویت بیضه ها کمک کند.

جلوگیری از آسیب دیدگی بیضه ها

ممکن است بدانید که اصابت ضربه به ناحیه تناسلی، چقدر دردناک است؛ اما آسیب دیدگی بیضه، می تواند تاثیری بیشتر از درد لحظه ای ایجاد نماید. این نوع از آسیب ها می توانند سبب بروز عفونت یا التهاب بیضه و حتی کوچک شدن آن گردند.

چه مواردی را باید برای جلوگیری از آسیب دیدگی بیضه ها رعایت کنیم؟

چه مواردی را باید برای کاهش آسیب دیدگی بیضه ها رعایت کنیم؟

ورزش منظم می تواند از آسیب دیدگی بیضه جلوگیری نماید.

  • ورزش، سبب تقویت سلامت جسمی، روانی و جنسی شما می شود.
  • این امر، به حفظ وزن سالم و کاهش استرس کمک می کند. افزایش وزن و استرس، می تواند سلامت بیضه ها را مختل نماید. وجود استرس، با تولید هورمونی که به تولید اسپرم کمک می کند، تداخل دارد؛ همچنین، می تواند لذت برقراری رابطه جنسی را کاهش دهد.
  • اختلال خواب، با کاهش تعداد اسپرم مرتبط است. ورزش کردن می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد و تعداد اسپرم ها را افزایش دهد.
  • ورزش کردن به طور منظم، همچنین می تواند باعث افزایش سطح تستوسترون گردد که نقش مهمی در حفظ سلامت بیضه دارد.
  • در ورزش هایی با شدت متوسط، مانند پیاده روی، دو آهسته، یا شنا شرکت کنید. بهتر است این تمرینات به مدت 30 دقیقه در روز یا 150 دقیقه در هفته انجام شوند.
سرطان بیضه

برای جلوگیری از آسیب رسیدن به بیضه ها، آن ها را خنک نگه دارید

تولید اسپرم در یک دمای خاص، به طور ایده آل بین 34 تا 35 درجه سانتیگراد، اتفاق می افتد. کیسه بیضه، برای حفظ دمای ایده آل خود، به بدن نزدیک یا از آن دور می شود؛ اما احتمال کاهش دما با این روش کم است. برخی فعالیت ها می توانند دمای کیسه بیضه را تا حد خطرناکی افزایش دهند. مانند:

افزایش دما می تواند با ایجاد استرس اکسیداتیو، به اسپرم ها آسیب برساند؛ بنابراین، لباس های گشاد و راحت بپوشید و از انجام فعالیت هایی که باعث افزایش دمای کیسه بیضه می شود، خودداری کنید.

حفظ بهداشت می تواند از آسیب رسیدن به بیضه ها جلوگیری نماید.

شرایط غیر بهداشتی و وجود رطوبت بیش از حد در ناحیه کشاله ران، می تواند باعث رشد باکتری ها گردد، و با بوی بد، جوش و عفونت های پوستی مانند موارد زیر همراه باشد:

  • درماتوفیتوز
  • عفونت های مقاربتی
  • عفونت های باکتریایی مانند استاف

علاوه بر این، تمیز کردن مرتب بیضه ها می تواند در شناسایی وجود توده، زگیل و سایر علائم سرطان بیضه و بیماری های مقاربتی کمک کننده باشد.

تمیز نگه داشتن بیضه ها

آن ها را به طور مرتب با آب و صابون تمیز کنید و با استفاده از یک حوله تمیز کاملاً خشک نمایید.

انجام انزال به طور منظم، می تواند سبب جلوگیری از آسیب رسیدن به بیضه گردد

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.3/5 - (325 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رسول شنبه ۹ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام.خسته نباشید.اقای دکتر من وقتی نزدیکی میکنم نعوظ ضعیفی دارم ولی بعد انزال نعوظ خوبی بهم دست میده.لطفا راهنمایی بفرمایید مشکلم چیه.ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۹ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام کم توانی جنسی علل متعددی دارد که بخشی جسمی و بخشی از آن عوامل فکری و روانی است. از علل جسمی می توان به اختلالات هورمونی و اختلالات عروق و اعصاب مربوط به آلت تناسلی اشاره کرد. بیماری هایی نظیر دیابت، فشار خون بالا، بالا بودن چربی خون و اختلالات عصبی در ناحیه کمر و داروها بویژه برخی از داروهای فشار خون و داروهای اعصاب و روان، رژیم های ناسالم مخصوصا رژیم پرچربی، سیگار، مواد مخدر و روانگردان، عدم تحرک و ورزش منظم، استرس و فشارهای روانی و عدم رضایت مندی از زندگی و شرایط موجود، بالا بودن ساعات کار و کم بودن زمان لازم برای استراحت و در کنار خانواده بودن همه بخشی از علل کم میلی و کم توانی جنسی است. لذا در ابتدا نیاز به معاینه و انجام تست های لازم توسط ارولوژیست هست. در صورت طبیعیی بودن ارزیابی های لازم توسط متخصص ارولوژی توصیه می شود برای مشاوره به روانشناسی که در زمینه روابط جنسی فعالیت می کند مراجعه کنید. یادتان باشد در خیلی از موارد کلید درمان در دستان خودتان هست و با تغییر سبک و شیوه ی زندگی می توانید فعالیت جنسی مطلوب و رضایت بخشی را داشته باشید. در آخر اگر بیماری قلبی یا فشار خون کنترل نشده ندارید گاهی هم می توانید از قرص های کمکی مثل سیلدنافیل ۵۰ میلی گرمی یکساعت قبل از رابطه استفاده کنید. از شایع ترین عوارض احتمالی این قرص سردرد، گرفتگی بینی و تاری دید می باشد و مصرف همزمان آن با برخی از داروهای قلبی ممنوع می باشد.

  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من چند وقتی هورمون تستوسترون استفاده میکردم و گاهی اوقات شاید حدود ۹ ماه امپول تستوسترون رو میشکستم و خود هورمون رو به التم میمالیدم الان احساس میکنم بیضه هام کوچیک شده الان دیگه استفاده نمیکنم ولی ایا راهی هست که اندازه بیضه هام به به حالت اول برگرده و بزرگ بشه؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      ابتدا سونوگرفی از بیضه ها انجام دهید و آزمایش هورمون های جنسی

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    سلام
    من زودانزال هستم ایادرمانی هست براش ودربارداری موثراست زودالزالی
    متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام زودانزالی درمان قطعی و دائمی ندارد و فقط با داروها می توان آن را کنترل کرد یعنی وقتی که دارو استفاده می کنید مدت زمان وقوع انزال را طولانی کرد اما نمی توان این بیماری را تا آخر عمر ریشه کن کرد. مثل بیحس کننده های موضعی و قرص هایی مثل پاروکستین 20 میلی یا سرترالین 50 میلی( بصورت مصرف دائمی و روزانه یک عدد یا استفاده بصورت 6 ساعت قبل از نزدیکی)، یا قرص داپوکستین 30 یا 60 میلی گرمی 1 تا 3 ساعت قبل از نزدیکی. بدیهی است تا زمانی که دارو مصرف می کنید موثر است و با قطع دارو مشکل مجددا ظاهر می شود. اسپری لیدوکائین 10 درصد یا کرم زایلا-پی داروهای موضعی برای کنترل زودانزالی هستند 20 تا 25 دقیقه قبل از مقاربت و حتی قبل از سفت شدن آلت به کلاهک آلت و زیر آن و یا کلاهک به اضافه نیمه انتهایی آلت یا تمام آلت بزنید(بر حسب شدت زود انزالی و میزان سفتی آلت). حتما بعد از احساس بی حسی و قبل از شروع روابط جنسی آلت خود را بشورید. اگر با زدن بیحس کننده ی موضعی آلت نعوظ و سفتی خود را از دست می دهد می توانید از نصف قرص سیلدنافیل 50 میلی یک ساعت قبل از رابطه نیز استفاده کنید. از قرص ترامادول هم یک ساعت قبل از رابطه می توان استفاده کرد ولی استفاده از این قرص خطر اعتیاد در آینده را دارد و بهتر است به عنوان آخرین روش و در صورت عدم پاسخ به دیگر روش های درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

  • تصویر کاربر رسول جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشین من چندسالی هست که بیضه چپم خیلی پایین تر از بیضه راست هست و تهش یه گوشت مانندی اضافه شده و شبیه به تیله میمونه ، و من چندسال پیش رفتم دکتر دید و گفت چیزی نیست اما الان باز نگران شدم و سوالم اینه که ایا اگر مشکلی دربیضع من بود در ازمایش خون مشخص میشه یا خیر؟ چون من جدیدا خیلی ازمایش خون دادم و سالم بودم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام
      بدون معاینه نمی توانم نظری بدهم و تشخیصی را مطرح کنم ولی بعید می دونم مشکلی باشه با انحال می توانید سونوگرافی از بیضه ها انجام دهید.

  • تصویر کاربر احمد شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،چهار ساله ازدواج کردم هنوز بچه دار نمیشیم.دو سال قبل نمونه اسپرم دادم طبق گفته پزشک مشکل نداشت ولی امسال یه بار نمونه دادم ظاهراً مشکل داشت پزشک گفت مشکل داره تجویز کرد دوباره برم نمونه بدم بازم نمونه دادم ولی نتونستم جوابشو به پزشک نشون بدم میخواستم بهت نشونش بدم ببینم چه جوریاست؟من توانایی بچه دار شدن رو ندارم؟یا باید دارو مصرف کنم؟ در ضمن قبلاً سابقه ی استمناء هم دارم.زود انزالی هم دارم به این حد که بعضی وقتا به خاطر کمر درد کسی کمرمو ماساژ بده جنب میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام
      ازمایش ارسال نشده

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر