علت درد آلت تناسلی یا تیر کشیدن آلت چیست؟

درد آلت تناسلی در مردان شکایت شایعی نمی باشد. با این حال، زمانی که درد ایجاد می شود، می تواند موجب نگرانی و اضطراب شدید در مردان شود. گاهی اوقات علت درد مثل وارد آمدن آسیب به آلت یا شکستگی آلت تناسلی می تواند واضح باشد. با این حال، گاهی اوقات علت درد الت -تناسلی چندان مشخص نیست. در چنین مواردی، پزشک معمولا با معاینه و انجام آزمایشات لازم سعی در یافتن علت درد می کند. در ادامه به برخی از علل احتمالی بروز درد و تیر کشیدن آلت تناسلی اشاره می کنیم.

علائم تبخال تناسلی

·     عفونت های تناسلی یکی از علل شایع درد آلت تناسلی در مردان هستند که عبارتند از:

۱-  شانکروئید

شانکروئید بوسیله یک باکتری به نام هموفیلوس دوکرئی Haemophilus Ducreyi ایجاد می شود و از طریق مقاربت جنسی منتقل می شود. این بیماری با یک زخم دردناک بزرگ روی آلت تناسلی همراه با غدد لنفاوی بزرگ و حساس به درد در ناحیه کشاله ران، دیده می شود. این بیماری به راحتی می تواند با آنتی بیوتیک ها درمان شود.

۲- تبخال تناسلی یا هرپس

تبخال تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های منتقله از راه جنسی است. این عفونت از طریق تماس پوست با پوست منتقل می شود و معمولا توسط ۲ نوع ویروس مختلف به نام HSV 1 و HSV 2 ایجاد می شود که غالبا باعث ایجاد ضایعات در ناحیه دهان و ناحیه تناسلی می شود.

با این حال، در حین رابطه جنسی دهانی، ویروس می تواند از طریق دهان به آلت تناسلی منتقل شود و باعث تبخال تناسلی شود. تبخال تناسلی معمولا بصورت تاول ها یا زخم های دردناک بر روی پوست ظاهر می شوند و می تواند حساس به لمس باشد. این عفونت با قرص های ضد ویروسی کنترل می شود، اگرچه احتمال عود در تمام دوره ی زندگی فرد وجود دارد.

۳- عفونت پیشابراه یا اورتریت

عفونت دستگاه ادراری

پیشابراه لوله ای است که ادرار را از مثانه به خارج از بدن منتقل می کند. هنگامی که عفونت در پیشابراه رخ می دهد، باعث بروز درد  در هنگام ادرار کردن در تمام مسیر پیشابراه یا سر آلت تناسلی می شود. اورتریت می تواند ناشی از عفونت های کلامیدیایی، گونوره یا سوزاک، NSU یا هرپس باشد که عفونت های بسیار رایجی هستند و می توانند از طریق رابطه جنسی منتقل شوند. یک آزمایش ادرار ساده و بعضی اوقات نمونه گیری از پیشابراه می تواند علت دقیق را پیدا کند و در اکثر موارد با آنتی بیوتیک ها درمان می شود.

۴- عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری، عفونت هایی هستند که معمولا از طریق رابطه ی جنسی منتقل نمی شوند و معمولا شامل عفونت مثانه می باشند. اگر چه شایع ترین علامت، سوزش ادرار می باشد، ولی می تواند باعث افزایش دفعات ادرار کردن شود و حتی گاهی اوقات ممکن است شما را در نیمه های شب برای دفع ادرار از خواب بیدار کند. عفونت مثانه در مردان شایع نبوده و در صورت بروز نیاز به مراجعه به متخصص ارولوژی و انجام آزمایشات لازم برای بررسی علل مستعد کندده عفونت می باشد.

۵- عفونت پروستات

هنگامی که پروستات دچار عفونت گردد، می تواند باعث بروز درد شدید در هنگام ادرار کردن و در برخی موارد گاهی تب و لرز شود. گاهی اوقات تشخیص آن دشوار است و برای تشخیص ممکن است پزشک، غده ی پروستات را از طریق وارد کردن انگشت به داخل مقعد معاینه کند. علاوه بر این، معمولا نیاز به مصرف آنتی بیوتیک در یک دوره طولانی تر می باشد. برخی موارد التهاب پروستات با علت نامشخص و بدون منشا عفونی نیز می توانند باعث بروز درد در آلت تناسلی شوند.

۶- ضربه به آلت تناسلی

الف- شکستگی آلت تناسلی

آلت تناسلی از بافت های عصبی و رگ های خونی ساخته شده است. اگر چه در آلت تناسلی، استخوان وجود ندارد، ولی در حین نعوظ می توان آن را به اندازه استخوان ها سفت و محکم کرد. واژه ی شکستگی آلت تناسلی زمانی استفاده می شود که به بافت نعوظی در داخل آلت تناسلی، آسیبی وارد شود.

شکستگی آلت تناسلی

معمولا زمانی شکستگی رخ می دهد که آلت بطور کامل و نسبی از داخل واژن خارج می شود و شریک جنسی ناخواسته روی آلت می نشیند و بیشتر در پوزیشنی از رابطه ی جنسی رخ می دهد که مرد در زیر و زن در رو قرار دارد. این حالت منجر به بروز درد ناگهانی شده و در بعضی موارد حتی ممکن است یک صدای تق، شنیده شود. آلت از حالت نعوظ خارج شده و تورم، کبودی شدید و تغییر شکل آلت رخ می دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد بایستی بلافاصله به ارولوژیست مراجعه کنید؛ زیرا این حالت یک اورژانس پزشکی است و نیاز به جراحی و ترمیم محل شکستگی دارد.

ب- پاره شدن فرنولوم

فرنولوم یک نوار نازک از پوست است که سر آلت تناسلی مرد را به پوست آلت متصل می کند. فرنولوم می تواند در حین مقاربت، بویژه زمانی که مقاربت خشن باشد، پاره، و موجب درد و خونریزی شود. درد می تواند تا چند روز باقی بماند تا بتدریج فرنولوم ترمیم گردد.

زمان بهبودی متفاوت است و ممکن است در طی مقاربت بعدی مجددا زخمی شود. هنگامی که این مشکل زیاد رخ می دهد، یک روش درمانی، انجام جراحی ساده و برداشتن فرنولوم هست. در برخی افراد، فرنولوم آلت تناسلی بیش از حد کوتاه است و در نتیجه حرکات پوست آلت تناسلی را محدود می کند. درمان این حالت نیز برداشتن فرنولوم می باشد.

۷- بالانیت Balanitis

به التهاب پوست ختنه گاه گفته می شود که می تواند به علت عفونت های قارچی و باکتریایی و تحریک کننده هایی نظیر صابون، پودر یا کرم هایی باشد که بر روی پوست ختنه گاه استعمال می شود. افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی بدن هستند، مانند افراد دیابتی، دریافت کنندگان داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مثل کورتون ها و مبتلایان به اچ آی وی HIV، بیشتر مستعد ابتلا به بالانیت هستند.

درد ناشی از التهاب معمولا شدید نیست، اما می تواند همراه با تورم، خارش و ناراحت کننده باشد. رفع این مشکل با درمان علت آن یا اجتناب از عامل تحریک کننده به آسانی انجام می شود.

۸- بیماری پیرونی Peyronie

آیا آلت تناسلی شما در هنگام نعوظ خم شده است؟ آیا در نقطه ای که خم می شود، می توانید یک توده دردناک احساس کنید؟ اگر پاسخ به هر دو سوال بله است، ممکن است بیماری پیرونی Peyronie داشته باشید. این اتفاق زمانی رخ می دهد که یک نقطه در امتداد تنه ی آلت تناسلی ملتهب می شود و زمانی که ترمیم می یابد، محل ترمیم خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و منجر به انقباض قسمت ترمیم یافته ی آلت تناسلی و درنهایت خم شدن آن می شود.

بیماری پیرونی

درد ممکن است در ناحیه التهاب، ایجاد شود یا در موارد خاصی که انحنای آن بسیار شدید باشد، باعث درد در هنگام رابطه جنسی شود. اگر دچار بیماری پیرونی Peyronie هستید، به ارولوژیست مراجعه کنید تا بر اساس شرایط شما، گزینه های متعددی از دارو، شوک درمانی یا عمل جراحی را به شما پیشنهاد کند.

۹- پارافیموز

این مشکل در افراد ختنه نشده بویژه کودکان رخ می دهد. در این حالت پوست ختنه که از روی سر آلت به کنار کشیده شده است، نمی تواند دوباره به سر آلت تناسلی برگردانده شود و موجب تورم و اختلال در خون رسانی به سر آلت شده و معمولا باعث درد شدید می شود. این یک اورژانس پزشکی است و بیماران مبتلا به این موضوع باید بلافاصله به ارولوژیست مراجعه کنند. اغلب اوقات، ارولوژیست می تواند از تکنیک های خاصی برای برگرداندن پوست به حالت اول استفاده کند.

۱۰- سنگ مثانه

سنگ مثانه نیز می تواند باعث درد آلت تناسلی شود. از دیگر علائم سنگ مثانه می توان به تکرر ادرار بویژه در شب، درد زیر دل، احساس درد و سوزش در پیشابراه به ویژه هنگام ادرار کردن، ادرار کدر یا خونی و بی اختیاری ادراری اشاره کرد.

سنگ مثانه

علل بوجود آورنده ی سنگ مثانه عبارتند از: عفونت، تنگی پیشابراه، بزرگی پروستات، مثانه نوروژنیک یا عصبی، ضعف عضلات مثانه، سنگ کلیه. درمان سنگ کلیه شامل سنگ شکن برون اندامی، سنگ شکن درون اندامی با لیزر و جراحی است. ضمن اینکه در صورت امکان بایستی عامل بروز سنگ را نیز برطرف کرد.

۱۱- التهاب مفاصل

برخی بیماری های التهابی مفاصل که اصطلاحا آرتریت نامیده می شوند مانند: بیماری بهجت یا رایترز، می توانند همراه با التهاب پیشابراه باشند. این بیماری ها غالبا علت خودایمنی یا اتوایمیون دارند و با درمان بیماری توسط داروهای سرکوب کننده ی سیستم دفاعی، کنترل می شوند.

۱۲-  سرطان آلت تناسلی

سرطان آلت تناسلی، یک شکل نسبتا نادر سرطان است که پوست و بافت آلت تناسلی در مردان را درگیر می کند. اولین علامت قابل توجه سرطان آلت تناسلی معمولا بروز یک غده، توده یا زخم بر روی آلت تناسلی است. این حالت ممکن است بصورت یک برآمدگی کوچک یا بی اهمیت یا یک زخم بزرگ و عفونی به نظر برسد.

سرطان آلت تناسلی در اغلب موارد، بر روی سر آلت تناسلی یا پوست ختنه گاه دیده می شود تا بر روی تنه ی آلت. سایر علائم سرطان آلت تناسلی عبارتند از: خارش، سوزش، ترشح چرکی، تغییر رنگ آلت تناسلی، ضخیم شدن پوست آلت تناسلی، خون ریزی، قرمزی، التهاب، تورم غدد و گره های لنفاوی در کشاله ران. اگر در معرض هر کدام از این علائم هستید، به متخصص ارولوژی مراجعه کنید. تشخیص و درمان زود هنگام  شانس درمان نتیجه بخش را افزایش می دهد.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

بخوانید  انواع زخم آلت تناسلی
علت درد آلت تناسلی یا تیر کشیدن آلت چیست؟
4.8 (96%) 5 رای