علت درد آلت تناسلی یا تیر کشیدن آلت چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

علت درد کلاهک تناسلی چیست؟ منظور از درد آلت تناسلی چیست؟ درد آلت تناسلی  یا سوزش آلت تناسلی در مردان شکایت شایعی نمی باشد. با این حال، زمانی که درد ایجاد می شود، می تواند موجب نگرانی و اضطراب شدید در مردان شود. گاهی اوقات علت درد مثل وارد آمدن آسیب به آلت یا شکستگی آلت تناسلی می تواند واضح باشد. با این حال، گاهی اوقات علت درد الت تناسلی چندان مشخص نیست. در چنین مواردی، پزشک معمولا با معاینه و انجام آزمایشات لازم سعی در یافتن علت درد می کند. در ادامه به برخی از علل احتمالی بروز درد و تیر کشیدن آلت تناسلی اشاره می کنیم.

·  علت سوزش اندام تناسلی مردان

عفونت های تناسلی یکی از علل شایع درد آلت تناسلی در مردان هستند که عبارتند از:

     1- شانکروئید

شانکروئید بوسیله یک باکتری به نام هموفیلوس دوکرئی Haemophilus Ducreyi ایجاد می شود و از طریق مقاربت جنسی منتقل می شود. این بیماری با یک زخم دردناک بزرگ روی آلت تناسلی همراه با غدد لنفاوی بزرگ و حساس به درد در ناحیه کشاله ران، دیده می شود. این بیماری به راحتی می تواند با آنتی بیوتیک ها درمان شود.

علائم تبخال تناسلی

2- تبخال تناسلی یا هرپس

تبخال تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های منتقله از راه جنسی است. این عفونت از طریق تماس پوست با پوست منتقل می شود و معمولا توسط 2 نوع ویروس مختلف به نام HSV 1 و HSV 2 ایجاد می شود که غالبا باعث ایجاد ضایعات در ناحیه دهان و ناحیه تناسلی می شود.

با این حال، در حین رابطه جنسی دهانی، ویروس می تواند از طریق دهان به آلت تناسلی منتقل شود و باعث تبخال تناسلی شود. تبخال تناسلی معمولا بصورت تاول ها یا زخم های دردناک بر روی پوست ظاهر می شوند و می تواند حساس به لمس باشد. این عفونت با قرص های ضد ویروسی کنترل می شود، اگرچه احتمال عود در تمام دوره ی زندگی فرد وجود دارد.

3- عفونت پیشابراه یا اورتریت

عفونت دستگاه ادراری

پیشابراه لوله ای است که ادرار را از مثانه به خارج از بدن منتقل می کند. هنگامی که عفونت در پیشابراه رخ می دهد، باعث بروز درد  در هنگام ادرار کردن در تمام مسیر پیشابراه یا سر آلت تناسلی می شود. اورتریت می تواند ناشی از عفونت های کلامیدیایی، گونوره یا سوزاک، NSU یا هرپس باشد که عفونت های بسیار رایجی هستند و می توانند از طریق رابطه جنسی منتقل شوند. یک آزمایش ادرار ساده و بعضی اوقات نمونه گیری از پیشابراه می تواند علت دقیق را پیدا کند و در اکثر موارد با آنتی بیوتیک ها درمان می شود.

4- عفونت و درد مثانه در مردان

عفونت دستگاه ادراری، عفونت هایی هستند که معمولا از طریق رابطه ی جنسی منتقل نمی شوند و معمولا شامل عفونت مثانه می باشند. اگر چه شایع ترین علامت، سوزش ادرار می باشد، ولی می تواند باعث افزایش دفعات ادرار کردن شود و حتی گاهی اوقات ممکن است شما را در نیمه های شب برای دفع ادرار از خواب بیدار کند. عفونت مثانه در مردان شایع نبوده و در صورت بروز نیاز به مراجعه به متخصص ارولوژی و انجام آزمایشات لازم برای بررسی علل مستعد کندده عفونت می باشد.

5- عفونت پروستات

هنگامی که پروستات دچار عفونت گردد، می تواند باعث بروز درد شدید در هنگام ادرار کردن و در برخی موارد گاهی تب و لرز شود. گاهی اوقات تشخیص آن دشوار است و برای تشخیص ممکن است پزشک، غده ی پروستات را از طریق وارد کردن انگشت به داخل مقعد معاینه کند. علاوه بر این، معمولا نیاز به مصرف آنتی بیوتیک در یک دوره طولانی تر می باشد. برخی موارد التهاب پروستات با علت نامشخص و بدون منشا عفونی نیز می توانند باعث بروز درد در آلت تناسلی شوند.

 6- ضربه به آلت تناسلی

     الف- شکستگی آلت تناسلی

     آلت تناسلی از بافت های عصبی و رگ های خونی ساخته شده است. اگر چه در آلت تناسلی، استخوان وجود ندارد، ولی در حین نعوظ می توان آن را به اندازه استخوان ها سفت و محکم کرد. واژه ی شکستگی آلت تناسلی زمانی استفاده می شود که به بافت نعوظی در داخل آلت تناسلی، آسیبی وارد شود.

شکستگی آلت تناسلی

      معمولا زمانی شکستگی رخ می دهد که آلت بطور کامل و نسبی از داخل واژن خارج می شود و شریک جنسی ناخواسته روی آلت می نشیند و بیشتر در پوزیشنی از رابطه ی جنسی رخ می دهد که مرد در زیر و زن در رو قرار دارد. این حالت منجر به بروز درد ناگهانی شده و در بعضی موارد حتی ممکن است یک صدای تق، شنیده شود. آلت از حالت نعوظ خارج شده و تورم، کبودی شدید و تغییر شکل آلت رخ می دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد بایستی بلافاصله به ارولوژیست مراجعه کنید؛ زیرا این حالت یک اورژانس پزشکی است و نیاز به جراحی و ترمیم محل شکستگی دارد.

ب- پاره شدن فرنولوم

فرنولوم یک نوار نازک از پوست است که سر آلت تناسلی مرد را به پوست آلت متصل می کند. فرنولوم می تواند در حین مقاربت، بویژه زمانی که مقاربت خشن باشد، پاره، و موجب درد و خونریزی شود. درد می تواند تا چند روز باقی بماند تا بتدریج فرنولوم ترمیم گردد.

زمان بهبودی متفاوت است و ممکن است در طی مقاربت بعدی مجددا زخمی شود. هنگامی که این مشکل زیاد رخ می دهد، یک روش درمانی، انجام جراحی ساده و برداشتن فرنولوم هست. در برخی افراد، فرنولوم آلت تناسلی بیش از حد کوتاه است و در نتیجه حرکات پوست آلت تناسلی را محدود می کند. درمان این حالت نیز برداشتن فرنولوم می باشد.

بیشتر بدانید:
عکس زگیل تناسلی در مردان

7- بالانیت Balanitis

به التهاب پوست ختنه گاه گفته می شود که می تواند به علت عفونت های قارچی و باکتریایی و تحریک کننده هایی نظیر صابون، پودر یا کرم هایی باشد که بر روی پوست ختنه گاه استعمال می شود. افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی بدن هستند، مانند افراد دیابتی، دریافت کنندگان داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مثل کورتون ها و مبتلایان به اچ آی وی HIV، بیشتر مستعد ابتلا به بالانیت هستند.

     درد ناشی از التهاب معمولا شدید نیست، اما می تواند همراه با تورم، خارش و ناراحت کننده باشد. رفع این مشکل با درمان علت آن یا اجتناب از عامل تحریک کننده به آسانی انجام می شود.

8- بیماری پیرونی Peyronie

آیا آلت تناسلی شما در هنگام نعوظ خم شده است؟ آیا در نقطه ای که خم می شود، می توانید یک توده دردناک احساس کنید؟ اگر پاسخ به هر دو سوال بله است، ممکن است بیماری پیرونی Peyronie داشته باشید. این اتفاق زمانی رخ می دهد که یک نقطه در امتداد تنه ی آلت تناسلی ملتهب می شود و زمانی که ترمیم می یابد، محل ترمیم خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و منجر به انقباض قسمت ترمیم یافته ی آلت تناسلی و درنهایت خم شدن آن می شود.

بیماری پیرونی

درد ممکن است در ناحیه التهاب، ایجاد شود یا در موارد خاصی که انحنای آن بسیار شدید باشد، باعث درد در هنگام رابطه جنسی شود. اگر دچار بیماری پیرونی Peyronie هستید، به ارولوژیست مراجعه کنید تا بر اساس شرایط شما، گزینه های متعددی از دارو، شوک درمانی یا عمل جراحی را به شما پیشنهاد کند.

9- پارافیموز

      این مشکل در افراد ختنه نشده بویژه کودکان رخ می دهد. در این حالت پوست ختنه که از روی سر آلت به کنار کشیده شده است، نمی تواند دوباره به سر آلت تناسلی برگردانده شود و موجب تورم و اختلال در خون رسانی به سر آلت شده و معمولا باعث درد شدید می شود. این یک اورژانس پزشکی است و بیماران مبتلا به این موضوع باید بلافاصله به ارولوژیست مراجعه کنند. اغلب اوقات، ارولوژیست می تواند از تکنیک های خاصی برای برگرداندن پوست به حالت اول استفاده کند.

10- سنگ مثانه

 سنگ مثانه نیز می تواند باعث درد آلت تناسلی شود. از دیگر علائم سنگ مثانه می توان به تکرر ادرار بویژه در شب، درد زیر دل، احساس درد و سوزش در پیشابراه به ویژه هنگام ادرار کردن، ادرار کدر یا خونی و بی اختیاری ادراری اشاره کرد.

علل بوجود آورنده ی سنگ مثانه عبارتند از: عفونت، تنگی پیشابراه، بزرگی پروستات، مثانه نوروژنیک یا عصبی، ضعف عضلات مثانه، سنگ کلیه. درمان سنگ کلیه شامل سنگ شکن برون اندامی، سنگ شکن درون اندامی با لیزر و جراحی است. ضمن اینکه در صورت امکان بایستی عامل بروز سنگ را نیز برطرف کرد.

11- التهاب مفاصل

برخی بیماری های التهابی مفاصل که اصطلاحا آرتریت نامیده می شوند مانند: بیماری بهجت یا رایترز، می توانند همراه با التهاب پیشابراه باشند. این بیماری ها غالبا علت خودایمنی یا اتوایمیون دارند و با درمان بیماری توسط داروهای سرکوب کننده ی سیستم دفاعی، کنترل می شوند.

12-  سرطان آلت تناسلی

سرطان آلت تناسلی، یک شکل نسبتا نادر سرطان است که پوست و بافت آلت تناسلی در مردان را درگیر می کند. اولین علامت قابل توجه سرطان آلت تناسلی معمولا بروز یک غده، توده یا زخم بر روی آلت تناسلی است. این حالت ممکن است بصورت یک برآمدگی کوچک یا بی اهمیت یا یک زخم بزرگ و عفونی به نظر برسد.

سرطان آلت تناسلی در اغلب موارد، بر روی سر آلت تناسلی یا پوست ختنه گاه دیده می شود تا بر روی تنه ی آلت. سایر علائم سرطان آلت تناسلی عبارتند از: خارش، سوزش، ترشح چرکی، تغییر رنگ آلت تناسلی، ضخیم شدن پوست آلت تناسلی، خون ریزی، قرمزی، التهاب، تورم غدد و گره های لنفاوی در کشاله ران. اگر در معرض هر کدام از این علائم هستید، به متخصص ارولوژی مراجعه کنید. تشخیص و درمان زود هنگام  شانس درمان نتیجه بخش را افزایش می دهد.

درمان خانگی درد دستگاه تناسلی مردان

در صورتی که دچار احساس درد خفیف در اطراف ناحیه تناسلی هستید ابتدا می توانید اقدامات زیر را در خانه انجام دهید:

  • کرم های ضد سوزش و مرطوب کننده: از کرم هایی استفاده کنید که مخصوص استعمال در ناحیه تناسلی باشند و از کرم هایی که محتوی مواد زبر تر هستند اجتناب کنید.
  • حمام نمک: شستشو با آّب و نمک می تواند در کاهش احساس سوزش و ناراحتی مؤثر باشد.
  • کمپرس سرد: استفاده از کیسه های یخ یا هر کمپرس سرد دیگر می تواند درمان سوزش آلت مردان باشد. برای جلوگیری از چسبیدن یخ به پوست آلت، یک پارچه را حائل قرار دهید.
  • پرهیز از رابطه جنسی: در صورتی که علت سوزش الت تناسلی مردان بعد از رابطه را نمی دانید از شریک خود بخواهید مدتی از رابطه جنسی پرهیز کرده و به پزشک مراجعه کند. تا زمان بهبودی از برقراری رابطه جنسی کامل و هر فعالیت دیگری که ممکن است پوست اطراف ناحیه تناسلی مرد را تحریک کند اجتناب کنید.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.4/5 - (650 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر وحید.ش سه شنبه ۲۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر جناب اقای دکتر
    بنده جوانی ۳۱ ساله هستم ک مدتی است در سر آلت خود موقع ادرار سوزش بوجود میاد و بعضی وقتها هم دیر ادرار تخلیه میشه درد شدیدی در سر آلت من بوجود میاد و حتی این هم باعث میشه موقع تخلیه ادرار ب اندازه نوک سوزن خون دیده بشه یعنی طوری ک از داخل زخم کوچیکی باشه و با تخلیه مستانه تحریک بشه و خون بیاد ..
    و بعضی وقتها موقع رابطه هم درد شدید موقع ارضاع شدن بنده میشه البته با مواد تاخیر کننده ازتون خواهش میکنم سوال بنده رو پاسخ بدهید ممنون ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      بیشتر نوک مجرای ادرار مشکل دارد ؟

  • تصویر کاربر Moha سه شنبه ۲۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    احساس سوزش شدیددر نوک آلت در شروع ادرار و انزال دارم و بزای اولین بار ۴ روز پیش از این کاندوم استفاده کردم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      اگر ترشح ندارید پماد هیدروکورتیزون چشمی هرشب برای 10 روز روی ناحیه ای که سزش دارد بزنید

    2. تصویر کاربر Moha دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سوزش در داخل مجرا می باشد نه قسمت خارجی
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      چقدر داخل مجرا؟

       

    4. تصویر کاربر Moha سه شنبه ۲۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      احساس سوزش شدید داخل مجرای آلت حدودا یک سانت نزدیک نوک آلت در شروع ادرار و انزال دارم و برای اولین بار ۵ روز پیش کاندومی استفاده کردم که ماده تاخیری شیمیایی و فیزیکی یعنی contour و benzocaine داشت
      ممنون
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      خوب عزیز دلم پماد رو یک سانتیمتر بداخل مجرا بزن. پماد چشمی هست و نوک پماد باریکه 

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مجتبی شنبه ۲۳ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 442 مشاهده پرسش
    سلام دکتر، من پنج سال پیش دکتر اورولوژی به علت درد در اطراف آلت و بیضه عمل واریکوسل انجام داد اما الان باز همون درد رو در اطراف به ویژه در طرفین آلتم احساس میکنم، قبلنا وقتی زیادی پیاده روی میکردم یا چیز سنگین بلند میکردم درد میکرد اما الان دائمی و بدون پیاده روی هم درد میکنه، من متاهل هستم و تو رابطه هم خشن عمل نکردم اما درد ادامه داره، ممنون میشم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۳ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      درد اطراف آلت می تواند علل متعددی داشته باشد التهاب بافت آلت یا پروستا از علل آن بوده ولی به احتمال زیاد منشا درد از کمرتان می باشد. لذا توصیه می کنم در فرصتی مناسب ابتدا توسط ارولوژیست معاینه و با سونو و آزمایش ارزیابی شوید و اکر همه چیز نرمال بود به متخصص مغزو اعصاب برای ارزیابی کمر مراجعه کنید

    2. تصویر کاربر مجتبی شنبه ۲۳ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام دکتر، منظور من درد خود آلت نیست بلکه درد در جایی که موی زاید داره، تقریباً نزدیک همون جاهای عمل جراحی واریکوسلی که پنج سال پیش انجام دادم هست، که یه مقداری متورم هم شده بود که تو تصاویر ضمیمه با انگشت محل درد رو هم نشون دادم، آیا این یعنی واریکوسل از دوباره برگشته وبايد عمل کنم یا نه؟
      ممنون میشم راهنماییم کنید
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۳ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      خیر این درد نشانه عود واریکوسل نیست و نیازی به عمل مجدد نیست. تورم هم اگر به نظرتان غیر طبیعی استبایستی معاینه شوید و در صورت نیاز سونوگرافی از منطقه مورد نظر بدهید

    4. تصویر کاربر مجتبی شنبه ۲۳ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      ببخشید دکتر من متاهل هستم آیا این درد ها باعث ناباوري من ميشه یا نه؟ چون دقیقاً مشابه درد های است که قبل عمل واریکوسل که پنج سال پیش انجام دادم هستش، و حتی بعد از عمل هم هر موقع کار سنگین انجام میدادم یا زیاد پیاده روی میکردم با اینکه مثلاً دوسال از عمل جراحی گذشته بود باز هم درد میکرد، الانم اگه تو رخت خاب کامل پاهامو دراز کنم بخابم بازم درد بیشتر میشه و باید یه بالش زیر پاهام بزارم تا دردش کم بشه، آیا احتمال نا باروری هم هست یا نه؟
      ممنون دکتر از لطف و پاسخگویی شما در این شرایط کرونا
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۳ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      درد واریکوسل با ایستادن و راه رفتن زیاد ایجاد و با دراز کشیدن برطرف می شود ولی جنابعالی می فرمائید "تو رختخواب کامل پاهامو دراز کنم بخابم بازم درد بیشتر میشه و باید یه بالش زیر پاهام بزارم تا دردش کم بشه" لذا دردتان منشاش واریکوسل نیست ولی اینکه وضعیت باروری تان به چگونه هست بایستی آزمایش اسپرم بدهید

    6. تصویر کاربر مجتبی شنبه ۲۳ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      آیا امکان داره که در عمل جراحی قبلی تمام رگ های واریس شده بسته نشده باشه و الان همون رگها ایجاد درد میکنه؟ یا شاید چون با بستن رگ واریس شده طول اون رگ کاهش پیدا میکنه و به همین علت وقتی پاهامو کامل دراز کنم به علت کشیده شدن رگ های بسته شده درد در همون قسمت ها ایجاد ميشه، چون این درد ها دقیقاً مشابه همون درد های قبل عمل جراحی است، آیا واریکوسل با یک بار جراحی کامل خوب ميشه و دوباره برنمیگرده؟
      ممنون میشم اگه راهنماییم کنید چون جراحی مجدد واقعا الان خیلی سخته برام!
    7. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۳ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      آیا امکان داره که در عمل جراحی قبلی تمام رگ های واریس شده بسته نشده باشه و الان همون رگها ایجاد درد میکنه؟ .....................بله
      آیا واریکوسل با یک بار جراحی کامل خوب ميشه و دوباره برنمیگرده؟............................امکان عود هست

    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر علایی سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشی
    من احساس میکنم خط مجرای ادرارم چیزی هست کمی درد دارد وخوب میشود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      علل متعددی میتونه داشته باشه باید دید عمقی است یا سطحی. 

      چه زمان هایی درد می گیرد؟

      درد با لمس کردن یا ادرار کردن مرتبط هست؟

      چند سال دارید؟

      سابقه بیماری خاصی دارید؟

      دارویی استفاده می کنید؟

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سوزش ندارم فقط التم درد میکند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام
      بدون معاینه نمی توانم نظری بدهم و تشخیص یا درمانی را مطرح کنم. توصیه می کنم برای معاینه و در صورت نیاز انجام بررسی لازم حضورا به پزشک ارولوژیست مراجعه کنید.
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر