علت زگیل تناسلی در مردان

در این مقاله مطالعه می کنید:

علت زگیل تناسلی در مردان چیست؟ علت اصلی ایجاد زگیل تناسلی در مردان  عفونت  hpv است که از طریق رابطه ی جنسی منتقل می شود. این بیماری شایع ترین بیماری است که از طریق سکس منتقل می شود.  hpv  از طریق تماس مالشی پوست ناحیه تناسلی حین رابطه، به یکدیگر منتقل می­شود و از آنجایی که کاندوم فقط آلت تناسلی را می­پوشاند، نواحی مانند ناحیه شرمگاهی (ناحیه رویش مو در بالای آلت تناسلی)، کیسه بیضه و کشاله ­های ران هنوز در تماس مستقیم حین رابطه جنسی هستند.

لذا اگرچه کاندوم می تواند آلت، کانال واژینال و دهانه رحم را محافظت کند و شانس انتقال HPV‌ را تا 70 درصد کاهش دهد، ولی هنوز هم احتمال انتقال این ویروس وجود دارد. از طرفی واکسن گارداسیل  تا 90 درصد شانس ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش می دهد لذا شاید مطمئن­ترین روش پیشگیری، استفاده از کاندوم شورت ­باشد که چون در کشور ما یا وجود ندارد و یا چندان در دسترس نیست، استفاده همزمان از شورت پاچه دار چسبان و کاندوم، می­تواند روش پیشگیری مناسب و موثری باشد.

رابطه جنسی و زگیل

علت زگیل تناسلی بدون رابطه

در رابطه با علت زگیل تناسلی بدون رابطه در مردان باید گفت که رابطه جنسی از هر نوعی که باشد از قبیل واژینال، مقعدی، دهانی یا اورال و نیز چه همراه با دخول باشد یا بصورت مالشی و لای کشاله پا یا باسن، همگی می تواند موجب انتقال ویروس HPV شود. یکی دیگر از علل شیوع بالای این بیماری، آن است که اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند بی علامت هستند و فقط ناقل ویروس HPV‌ می­باشند و هیچگاه زگیل تناسلی بر روی پوست ناحیه تناسلی ندارند. لذا نبود زگیل تناسلی بر روی پوست ناحیه تناسلی در فردی که قبلا رابطه جنسی تحت هر عنوانی داشته است، نشانه سلامت فرد از نظر عدم ابتلا به ویروس HPV نیست.

بعضا در کلینیک­ ها با افرادی مواجه می­شویم که به این بیماری مبتلا شده ­اند ولی ابراز می­دارند که هیچ رابطه جنسی نداشته ­اند، در رابطه با علت زگیل تناسلی بدون رابطه بایستی گفت که روش ­های نادر غیر جنسی برای ابتلای به این ویروس وجود دارد مثل استفاده از حوله حمام مشترک یا تیغ مشترکی که برای اصلاح ناحیه تناسلی استفاده می شود یا سونای بخار در مواردی که فرد مایو بر تن نداشته باشد که البته این مورد آخری در ایران مرسوم نیست ولی در برخی کشورها رخ می­دهد.

نکته حائز اهمیت در انتقال این ویروس، وقوع حرکات مالشی با سطح آلوده به ویروس می باشد، به نوعی که باعث ایجاد خراش­های میکروسکوپیک بر روی پوست و در نتیجه کاشته شدن ویروس در لایه ­های زیرین پوست بشود. لذا لمس معمولی و دست زدن به ناحیه تناسلی، دست دادن، استخر رفتن، بوسیدن، از ظروف مشترک استفاده کردن، شستن لباس ­های یک خانواده با هم، نشستن روی توالت فرنگی و دست زدن به شیرآلات روشویی و توالت، باعث انتقال این ویروس نمی­شود. گرچه نباید احتیاط را از دست داد و در هر شرایطی بایستی بهداشت را رعایت کرد تا احتمال انتقال به بیماری­های عفونی به حداقل برسد. 

در ادامه سایر علت های زگیل تناسلی در مردان را بررسی خواهیم کرد که برخی از آنها شایعه ای بیش نیستند!

1- استفاده از لوازم شخصی آلوده به ویروس HPV

اگر از وسایل شخصی فرد آلوده به ویروس HPV استفاده کنیم امکان ابتلای به زگیل تناسلی وجود دارد. این وسایل شامل تیغ اصلاح، حوله ی حمام و لیف می باشد.

2- سونای بخار و ماساژ

در صورتی که فرد در سونای بخار یا بر روی سکو یا تخت ماساژ، لخت کامل بخوابد و شورت یا مایو نیز بر تن نداشته باشد. این شیوه ی انتقال در ایران بدلیل وجود شرایط اجتماعی حاکم بر جامعه خوشبختانه مرسوم نمی باشد.

3- اپیلاسیون

اپیلاسیون در مردان

اگر اپیلاسیون بصورت غیر بهداشتی انجام شود و کاردکی که توسط آن موم بر روی سطح بدن کشیده می شود، مشترک باشد، احتمال انتقال ویروس HPV وجود دارد. بجز رابطه ی جنسی، دیگر روش های فوق الذکر سهم خیلی کمی در انتقال ویروس HPV و ابتلا به زگیل تناسلی دارند.

4- استخر

اگر چه استخر می تواند باعث انتقال زگیل پا و یا دست شود، ولی برخلاف تصور عموم مردم، استخر باعث انتقال زگیل تناسلی نمی شود؛ چرا که در استخر بدلیل پوششی که در ناحیه تناسلی وجود دارد، انتقال ویروس HPV به ناحیه تناسلی و کاشته شدن در سطح پوست تناسلی وجود ندارد.

5- بوسیدن

بوسیدن دیگران نقشی در انتقال ویروس HPV ندارد.

6- استفاده از لباس زیر دیگران

اگر چه از نظر بهداشتی توصیه به استفاده از لباس زیر دیگران نمی شود، ولی این روش هم در انتقال ویروس HPV مرسوم نیست.

7- توالت فرنگی

توالت فرنگی

تا بحال به اثبات نرسیده که استفاده از توالت فرنگی نقشی در انتقال ویروس HPV داشته باشد.

8- ارتباطات در منزل

نیازی به ایزوله و جداسازی لوازم در منزل و ایجاد شرایط سخت پاکسازی سطوح سرویس بهداشتی و عدم تماس با دیگران مثل دست دادن، در آغوش کشیدن و جداسازی ظروف غذا و دیگر موارد نیست و فقط بایستی که لوازم حمام و تراشیدن موهای زائد جدا باشد.

9- لمس معمولی بدن

برای انتقال ویروس HPV و بروز زگیل تناسلی، بایستی ویروس در بدن کاشته شود؛ بعبارتی همانند بذری که بایستی در خاک کاشته شود تا بتواند رشد کند، ویروس هم بایستی در بدن و سلول های قاعده ای پوست کاشته شوند تا بتوانند رشد کنند و برای کاشته شدن ویروس نیاز به بروز خراش های ریز و میکروسکپی بر روی سطح پوست می باشد؛ لذا از آنجایی که لمس معمولی بدن باعث ایجاد خراش نمی شود، انتقال ویروس هم صورت نمی گیرد؛ ولی در مالش شدید که اصولا حین رابطه ی جنسی رخ می دهد و یا استفاده مشترک از تیغ برای اصلاح موها، حوله حمام، لیف و یا اپیلاسیون و همچنین خاراندن ناحیه تناسلی می تواند باعث انتقال ویروس HPV به دیگری و یا انتشار بیماری در خود فرد شود.

دکتر محمد جباری متخصص اورولوژی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.5/5 - (109 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر