بهترین درمان زگیل تناسلی نوع 6 یا hpv 6

در این مقاله مطالعه می کنید:

زگیل تناسلی که به آن کوندیلوما آکومیناتا نیز می گویند توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست به پوست منتشر می شود. بیش از 100 نوع ویروس HPV وجود دارد که 30 نوع آن می تواند ناحیه تناسلی را آلوده کند. از جمله علائم hpv در مردان می توان به ظاهر شدن زگیل های تناسلی اشاره داشت.

عوامل خطری که باعث آلودگی و ابتلا به ویروس HPV می شوند عبارتند از:

⛔️ داشتن شریک های جنسی متعدد

⛔️ شروع فعالیت جنسی و مقاربت در سنین پائین

⛔️ داشتن شریک جنسی مبتلا به ویروس HPV

زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی نوع 6

hpv 6 چیست؟ زگیل تناسلی ناشی از hpv نوع 6 شایع ترین ویروسی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و شایع ترین علت زگیل تناسلی در مردان است. از طرفی زگیل تناسلی نوع 6 یکی از انواع کم خطر زگیل است که در آن خطر سرطان بی نهایت کم است. خوشبختانه زگیل تناسلی نوع 6 در واکسن گارداسیل 4 و گارداسیل 9 وجود دارد و فردی که این واکسن را بزند، از ابتلا به این نوع زگیل مصون می ماند.

درمان زگیل تناسلی نوع 6

بیماران مبتلا به زگیل تناسلی نوع 6 بایستی بدانند که در افرادی که فعالیت جنسی و مقاریت دارند ویروس HPV و عود آن شایع است و دوره نهفته آن می تواند طولانی و متغییر باشد و مدت عفونت و روش های پیشگیری کاملا مشخص نمی باشد.

انتخاب روشی برای درمان صد در صد زگیل تناسلی به عوامل مختلف زیر وابسته است:

  • سایز زگیل
  • تعداد زگیل ها
  • محل زگیل
  • ترجیح بیمار و پزشک
تأثیرات خطرناک سنگ های کلیه

درمان به دو شکل کلی انجام می شود:

# درمان توسط بیمار

درمان هایی که توسط خود بیمار انجام می شود که شامل استفاده از محلول یا ژل podofilox 0.5%، کرم imiquimod 5%، یا پماد sinecatechins 15% می باشد. البته به دلیل عوارض هر کدام و طولانی بودن مدت درمان کمتر توصیه می شود.

# درمان توسط پزشک

درمان هایی که توسط پزشک متخصص زگیل تناسلی انجام می شود که شامل استفاده از نیتروژت مایع، الکترو کوتر، لیزر، رزین پودوفیلین 10% تا 25%، تری کلرو استیک اسید (TCA) یا بیکلرو استیک اسید (BCA) 80% تا 90% یا برداشت به روش جراحی می باشد.

البته به نظر من بهترین، سریعترین و اثربخش ترین درمان لیزر می باشد.

لیزردرمانی دی اکسید کربن فرآیندی است که در آن پرتوهای فروسرخ مستقیماً به طور متمرکز به سوی آسیب های زگیلی هدف گیری می شود. بافت آسیب دیده، لیزر را جذب و به انرژی گرمایی تبدیل می کند و به این وسیله ناحیه ی مورد نظر را تبخیر می نماید. احتباس پرتو لیزر امکان سوزاندن بافت را با کم ترین صدمه به نواحی اطراف فراهم می کند که منجر به بهبودی سریع، همراه با کم ترین میزان بر جا ماندن اثر زخم می شود. به علاوه، انرژی زیاد نور رگ هایی را که سهواً آسیب دیده اند بلافاصله می سوزاند و به طور مجازی، فرآیندی بدون خون ریزی را تضمین می نماید.

فایده ی بالقوه ی این روش درمانی آن است که قابلیت نفوذ لیزر در عمق، امکان تهاجم کامل تری را به ویروس فراهم می کند و موجب شده تا لیزردرمانی، روش مورد انتخاب برای درمان افراد دارای ضعف ایمنی باشد. عوارض جانبی مانند احساس سوزش، اثر زخم و درد، با این تظمین که آسیب بافتی از ۱ میلی متر در عمق فراتر نخواهد رفت، به کم ترین میزان می رسد. اثر موضعی و کاملاً قابل کنترل لیزر، کاربرد ایمن آن را در هنگام بارداری برای درمان آسیب هایی که به TCA یا کرایوتراپی پاسخ نمی دهند، ممکن می سازد.

براساس مطالعه ای که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است میزان پاکسازی زگیل تناسلی توسط لیزر CO2 حدود دو برابر موثر تر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی است میزان عود زگیل تناسلی در افرادی که لیزر می کنند کمتر از کسانی است که که کرایو می کنند. به عبارت ساده تر خیلی اوقات برای پاکسازی یک زگیل نیاز به دو یا تعداد بیشتری جلسات کرایوتراپی است و گاهی اصلا پاسخگو نبوده و نیاز به تغییر روش درمان هست در حالی که در درمان با لیزر در همان جلسه اول زگیل از بین خواهد رفت و عود نخواهد کرد.

علائم بیماری HPV در مردان چیست؟

متاسفانه تصور اشتباهی وجود دارد که دود ناشی از لیزر باعث پخش شدن ویروس می شود در حالی که با وجود دستگاه  وکیوم که دود ناشی از لیزر را بطور همزمان به داخل خود کشیده و بعد از تصفیه توسط فیلترهای نانو، از فضای محیط کار خارج می کند این نگرانی بی مورد است. به عبارتی لیزر با استفاده ی همزمان از دستگاه وکیوم باعث انتشار و پخش شدن ویروس به دیگر نقاط بدن نخواهد شد.

زنان مبتلا به زگیل تناسلی یا سابقه ای از تماس جنسی با فرد مبتلا بایستی هر چه سریعتر توسط پزشک متخصص معاینه و ارزیابی شوند. در درمان زگیل تناسلی زنان اگر ضایعات بزرگ و وسیعی در اطراف سوراخ ادراری باشد این نگرانی ایجاد می شود که احتمال درگیری مجرای ادراری و مثانه وجود داشته باشد لذا در این موارد توصیه می شود تا سیستو یورتروسکوپی ( مشاهده مجرای ادراری و مثانه با دستگاه) شوند تا در صورت ابتلا مجرای ادراری یا مثانه درمان شوند.

برای درمان زگیل تناسلی پیش چه دکتری باید رفت؟

برخی بیماری ها بین رشته های مختلف، جنبه های مشترک دارند. زگیل تناسلی توسط متخصصین ارولوژی، زنان، پوست و عفونی قابل درمان است. تمامی این متخصصین توانایی تشخیص و درمان زگیل تناسلی را دارند. اما اگر زگیل در ناحیه تناسلی باشد، متخصص ارولوژی به دلیل تجربه و تخصص کافی در این ناحیه، باتجربه بالاتری می تواند به درمان زگیل تناسلی بپردازد.

درمان زگیل تناسلی در خانم ها توسط متخصص زنان بهتر و راحت تر است. متخصصین پوست برای درمان زگیل در نواحی دیگر و نیز ناحیه تناسلی، دانش و صلاحیت لازم را دارند و در نهایت از آنجا که زگیل تناسلی یک بیماری عفونی محسوب می شود، می تواند توسط متخصص عفونی نیز درمان شود اما پزشکان عفونی معمولا به تجویز دارو بسنده می کنند و از روش هایی مثل لیزر و کرایو کمتر استفاده می کنند.

واکسن HPV

گارداسیل (Gardasil) یک واکسن 4 ظرفیتی بر علیه چهار نوع ویروس HPV 6، 11، 16، و 18توسط FDA برای پیشگیری از مواردی که با ویروس HPV  همراه می شود مثل سرطان گردن مثانه، سرطان ناحیه مقعد و بروز زگیل های تناسلی در مردان و زنان تائید شده است.

سرواریکس Cervarix یک واکسن دو ظرفیتی بر علیه نوع 16 و 18 ویروس HPV برای پیشگیری از سرطان گردن رحم در زنان توصیه شده است.

بیشترین تاثیر واکسن زگیل تناسلی زمانی ظاهر می شود که قبل از تماس جنسی تزریق شود. مصونیت ایجاد شده برای واکسن ها برای بیش از 5 سال باقی می ماند.

نمونه هایی از عکس زگیل تناسلی در زنان و مردان

زگیل تنسالی در زنان

 

برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید:

لیزر زگیل تناسلی

برای درمان زگیل تناسلی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

درمان زگیل تناسلی با پماد سینکاتچینز

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.6/5 - (68 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر لاله سه شنبه ۱۹ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر، من زگیل تناسلی دارم (نوع ۶)و رفتم لیزر کردم، قبل از لیزر ریز بود اما بعد از یک ماه همه زگیل ها برگشتن و الان خیلی بزرگ و دردناکن (قطر ۲ سانتی متر) توصیه ی شما چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۹ مهر ۱( 1 سال پیش)

      سلام

      قطعا لیزر باعث بروز چنین پدیده ای نمی شود. در صورتی که برایتان مقدور است عکس های واضح از ضایعات تان ارسال کنید.

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۲ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    سلام.
    دکتر  جان وقتت بخیر
    ۱_برا پسوریازیس کلاهک تناسلی پماد چی تجویز میکنید  ؟دکتر پوست زیاد رفتم جواب نگرفتم.
    ۲_فوق تخصص عفونی این آزمایش برا من نوشت بعد ۶ ماه از hpv گذشته انجام بدم فرمودید موافق نیستید چرا؟ بعد این آزمایش ادارار هست فقط یا درد داره؟
    ۳_دکتر من گارداسیل بجای ۲ ماه بعد ۱ ماه بعد قیمتش از ۳۴۵۰۰۰ به ۱۶۰۰۰۰۰ تومان تغییر ترسیدم دیگه گیر نیات مشکلی پیش نمیاد؟
    1. تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      دکتر جان من ریشه آلت زگیل داشتم لیزر کردم الان یک هفته گذشته جاش میخاره گاهی اوقات بنظر شما عفونت کرده؟پماد لازم بزنم؟
    2. تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      دکتر قیمت ببین بجای اینکه رایگان بشه گرون میشه
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۲ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.
      دکتر  جان وقتت بخیر
      ۱_برا پسوریازیس کلاهک تناسلی پماد چی تجویز میکنید  ؟دکتر پوست زیاد رفتم جواب نگرفتم.............................کرم تاکرولیموس 0.03 درصد
      ۲_فوق تخصص عفونی این آزمایش برا من نوشت بعد ۶ ماه از hpv گذشته انجام بدم فرمودید موافق نیستید چرا؟ ..................بخاطر اینکه ممکن است در مجرای ادراری نباشد ولی روی پوست باشد
      بعد این آزمایش ادارار هست فقط یا درد داره؟.........................فقط ادرار هست
      ۳_دکتر من گارداسیل بجای ۲ ماه بعد ۱ ماه بعد قیمتش از ۳۴۵۰۰۰ به ۱۶۰۰۰۰۰ تومان تغییر ترسیدم دیگه گیر نیات مشکلی پیش نمیاد؟........................خیر

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۴ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دکتر عزیز،دقیقا یک ماهه که چند تا زگیل ناحیه کشال ران من ظاهر شده ممنون میشم بفرمایید این زگیل ها خطرناکه یا نه و راه درمانشو بگید.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۴ تیر ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      زگیل ها خیلی زیاد و بدشکل هست و فقط با لیزر سریع و در یک جسله از بین می روند. توصیه هایی که برای کنترل زگیل تناسلی و کاهش میزان عود و بعضا ریشه کنی آن می شود: شعار ما: مراقب باشید، پیگیری کنید ولی نگران نباشید • برای زدودن موهای ناحیه تناسلی به هیچ عنوان از تیغ و مواد موبر استفاده نکنید. بجای ان از ماشین های اصلاح سر با شماره نه چندان کم استفاده شود. • پرهیز از خاراندن ناحیه تناسلی • پرهیز از خشک کردن ناحیه تناسلی بصورت مالشی • عدم استفاده از لیف در ناحیه تناسلی • کاهش دفعات رابطه ی جنسی با همسر تا حذف کامل ضایعات • قطع رابطه ی جنسی غیر ایمن • استفاده از کاندوم در روابط جنسی • درمان همزمان هر دو شریک جنسی • معاینه ی دوره ای توسط خود بیمار و نیز پزشک با درشت نمایی و نور مناسب • درمان زودهنگام ضایعات جدید با روش های سریع الاثر مثل لیزر • تقویت سیستم ایمنی از طریق o عدم استعمال دخانیات o استفاده از سبزیجات و میوه جات تازه بویژه سیر تازه، چای سبز، لیموترش و میوه هایی که رنگدانه ی قرمز دارند. o استفاده از مکمل ها، ویتامین و آنتی اکسیدان ها مثل کپسول های پاور فیت و ایمیونس o ورزش o کاهش استرس • تزریق واکسن گارداسیل برای افراد بین 9 تا 45 سال

  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر عزیز بنده یه مدتی هست که یه بر امدگی هایی در کناره بیخ الت تناسلی چسبیده به بدن خودم مشاهده میکنم اول یکی بود ولی الان کم کم بعده چند ماه شده ۷ تا میخواستم بدونم که ایا زگیله تناسلی هستش یا خیر
    1. تصویر کاربر رضا شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      I
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      بله زگیل تناسلی هستند. توصیه هایی که برای کنترل زگیل تناسلی و کاهش میزان عود و بعضا ریشه کنی آن می شود: شعار ما: مراقب باشید، پیگیری کنید ولی نگران نباشید • برای زدودن موهای ناحیه تناسلی به هیچ عنوان از تیغ و مواد موبر استفاده نکنید. بجای ان از ماشین های اصلاح سر با شماره نه چندان کم استفاده شود. • پرهیز از خاراندن ناحیه تناسلی • پرهیز از خشک کردن ناحیه تناسلی بصورت مالشی • عدم استفاده از لیف در ناحیه تناسلی • کاهش دفعات رابطه ی جنسی با همسر تا حذف کامل ضایعات • قطع رابطه ی جنسی غیر ایمن • استفاده از کاندوم در روابط جنسی • درمان همزمان هر دو شریک جنسی • معاینه ی دوره ای توسط خود بیمار و نیز پزشک با درشت نمایی و نور مناسب • درمان زودهنگام ضایعات جدید با روش های سریع الاثر مثل لیزر • تقویت سیستم ایمنی از طریق o عدم استعمال دخانیات o استفاده از سبزیجات و میوه جات تازه بویژه سیر تازه، چای سبز، لیموترش و میوه هایی که رنگدانه ی قرمز دارند. o استفاده از مکمل ها، ویتامین و آنتی اکسیدان ها مثل کپسول های پاور فیت و ایمیونس o ورزش o کاهش استرس • تزریق واکسن گارداسیل برای افراد بین 9 تا 45 سال

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رویا یکشنبه ۲۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 369 مشاهده پرسش
    باسلام.اقای دکتر من الان بهترین راه درمانم لیزراست؟و اینکه حتی اگر لیزر هم انجام بدهم نمیتونم رابطه داشته باشم؟اولین نوبت واکسن گارداسیل را انجام دادم.و اگر لیزر انجام دادم باید تا چه مدت پاورفیت مصرف کنم؟باتوجه به جای زگیل و شکلش توسط عکس ارسالی میشه لطفا هزینه رابگویید؟و الان شوهرم دانه ای نزده ولی پاورفیت را مصرف میکند همین کافی است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      اقای دکتر من الان بهترین راه درمانم لیزراست؟..............................بله
      و اینکه حتی اگر لیزر هم انجام بدهم نمیتونم رابطه داشته باشم؟..............................خیر
      اولین نوبت واکسن گارداسیل را انجام دادم.و اگر لیزر انجام دادم باید تا چه مدت پاورفیت مصرف کنم؟....................................6 ماه
      باتوجه به جای زگیل و شکلش توسط عکس ارسالی میشه لطفا هزینه رابگویید؟..............................عکسی ارسال نشده ضمن اینکه هزینه بعد از معاینه مشخص می شود نه براساس عکس
      و الان شوهرم دانه ای نزده ولی پاورفیت را مصرف میکند همین کافی است؟...................................بله

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر