دشمن زگیل تناسلی و بهترین روش ریشه کن شدن آن

در این مقاله مطالعه می کنید:

دشمن زگیل تناسلی چیست؟ ریشه کن شدن زگیل تناسلی به چه صورت است؟ شاید شما هم به زگیل تناسلی مبتلا شده باشید و یا یکی از عزیزانتان پس از مراجعه به دکتر ارولوژی با این جمله که این برجستگی ها، زگیل تناسلی هستند، مواجه شده باشد! در این مقاله سعی می کنم به جای مقدمه چینی، به سوالات اصلی شما پاسخ بدهم. با این حال اگر در پایان باز هم ابهاماتی برای شما باقی مانده بود، نگران نباشید چرا که می توانید از طریق بخش پرسش از دکتر در انتهای همین مقاله، سوالات خود را با دکتر محمد جباری مطرح کنید.

زگیل تناسلی از کجا می آید؟

علت زگیل تناسلی در مردان و زنان چیست؟ زگیل تناسلی بیماری عفونی است که بیشتر از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. شاید برای بعضی ها سوال شود که فقط رابطه جنسی باعث انتقال زگیل میشود؟!! در جواب باید بگویم که زگیل تناسلی از راه هایی دیگری مثل تیغ آلوده یا ظرف موم و کاردک در اپیلاسیون های غیر بهداشتی هم ممکن است، منتقل شود.

گاهی از من می پرسند، رفتن به استخر هم باعث انتقال زگیل می شود؟ استخر می تواند سبب انتقال برخی بیماری های پوستی شود؛ اما زگیل تناسلی خیر! پس با خیال راحت شنا کنید؛ البته در استخرهای بهداشتی و مورد تایید! و البته باز هم تاکید می کنم که اصلی ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی، رابطه جنسی است. رابطه جنسی با فرد مبتلا به زگیل تناسلی حتی برای یک بار، می تواند شما را مبتلا سازد. بنابراین هر رابطه جنسی در خارج از چارچوب خانواده و معیارهای تعریف شده، پرخطر محسوب شده و شانس ابتلا به عفونت های جنسی را افزایش می دهد.

متاسفانه خیلی از افراد، چه دختر و چه پسر گول ظاهر افراد را می خورند و فکر می کنند که اگر کسی شیک پوش، مرتب، تر و تمیز و یا به اصطلاح خودمان با کلاس بود و یا چهره زیبا و معصومی داشت، و یا از جایگاه اجتماعی و تحصیلاتی بالایی برخوردار بود آدم سالمی از نظر این بیماری به حساب میاد. برخی هم فکر می کنند که زگیل تناسلی مخصوص دختران خیابانی یا مردان به ظاهر نامرتب و ژولیده است؛ در صورتی که اصلا اینطور نیست و مواظب باشید باشد که با این طناب به قعر چاه نروید!

ویروس HPV

ویروس HPV عامل ایجاد زگیل تناسلی است که می تواند تا مدت ها بصورت مخفی و نهفته روی پوست ناحیه تناسلی باشد. بنابراین عدم وجود زگیل بر روی ناحیه تناسلی الزاما به معنی عدم ابتلا به ویروس و سالم بودن شریک جنسی نیست. متاسفانه این بیماری برخلاف ایدز و یا هپاتیت، با آزمایش خون مشخص نمی شود.

آزمایش بررسی ابتلا به این ویروس که غالبا از نوع HPV PCR می باشد بیشتر برای بررسی وجود ویروس در دهانه رحم قابل اعتماد است و برای دیگر نواحی تناسلی چندان معتبر نیست چراکه امکان نمونه برداری از نقطه به نقطه ناحیه تناسلی ممکن نیست. پس اطلاع رسانی در مورد این موضوع بسیار با اهمیت است. 

زگیل تناسلی یا خال گوشتی

درمان زگیل تناسلی در مردان بدون عود مجدد

بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی، زگیل های تناسلی را با خال گوشتی اشتباه می گیرند. با گذشت زمان و اصلاح موهای ناحیه تناسلی با تیغ و از طرفی تکرار و ادامه رابطه جنسی، این ویروس پخش می شود  و به دیگر نواحی ناحیه تناسلی نیز سرایت می کند. طبیعتا هر چه تعداد بیشتر و اندازه این زگیل ها بزرگتر باشد، درمان طولانی تر و هزینه آن بیشتر است.

زگیل تناسلی چه شکلی است؟

زگیل ها گل کلمی شکل هستند که به صورت جدا جدا و یا به هم پیوسته بر روی کشاله ی ران، روی ناحیه تناسلی، مقعد و دهان رشد می کنند.  البته اشکال غیر معمول زگیل تناسلی ممکن است بصورت ضایعات نسبتا مسطح و یا نقاط مدور برجسته و کوچک به رنگ قهوه ای یا سیاه که تشخیص آن غالبا نیاز به معاینه توسط پزشک مجرب دارد، دیده شود.

پس توصیه من به شما این است که برای کنترل و پیشگیری از زگیل تناسلی:

  • برای اصلاح موهای تناسلی، تیغ و مواد موبر را به کار نبرید و در عوض از ماشین اصلاح سر آقایان با شانه های مخصوص آن استفاده کنید. شاید در ابتدا این کار سخت باشد اما امکان پذیر است.
  • واکسن گارداسیل را در سن 9 تا 26 سالگی تزریق کنید. بانوان تا 45 سالگی هم می توانند این واکسن را تزریق کنند. واکسن زگیل تناسلی تا 90 درصد نسبت به زگیل تناسلی و 70 درصد نسبت به سرطان دهانه رحم پیشگیری می کند.
  • هر زائده مشکوکی داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید. 
 

زگیل تناسلی دارم چیکار کنم؟

بعضی افراد به دلیل مشکل مالی و یا ترس و خجالت، ترجیح می دهند که به دنبال روش های خانگی درمان زگیل تناسلی باشند. شاید اگر اندازه زگیل کوچک باشد، با انتخاب یک درمان خانگی مثل استفاده از سرکه سیب، زگیل تناسلی محو شود. اما در مواردی که تعداد زگیل ها زیاد است و یا سایز بزرگی دارند، معمولا روش های خانگی و یا استفاده از پماد زگیل تناسلی مثل پودوفیلین، اسید سالیسیلیک و یا کرم آلدرا زمان بر و یا عملا بی فایده است.

استفاده از این روش ها گاهی تا 4 ماه طول می کشد. بماند که برخی از این داروها، پوست سالم اطراف زگیل ها را زخم و ملتهب می کنند و گاهی هم نمی توانند زگیل تناسلی را ریشه کن کنند.

که نتیجه آن می شود گذراندن زمان بدون گرفتن نتیجه!

مشاوره زگیل تناسلی
توجه داشته باشید که هر برجستگی گوشتی زگیل تناسلی نیست. برای مشاوره مستقیم با دکتر جباری عکس زگیل و علایم خود را از طریق لینک زیر ارسال کنید و به کمک پزشک بهترین درمان را انتخاب کنید.

پزشک متخصص درمان زگیل تناسلی کیست؟

اینکه من به چه پزشکی مراجعه کنم، سوال بسیاری از شما عزیزان است. آقایان و خانم ها برای زگیل های نواحی خارجی تناسلی می توانند به متخصص ارولوژی و متخصص پوست مراجعه کنند؛ با این حال خیلی از خانم ها ترجیح می دهند که مشکل خود را با متخصص زنان مطرح کنند؛ بویژه اگر قصد دارند که از نظر نواحی داخل واژن و دهانه رحم معاینه و تست پاپ اسمیر و HPV PCR بدهند. در نظر داشته باشید که تجربه و آشنایی پزشک با ناحیه ادراری-تناسلی و اندام جنسی بدن، بسیار در روند درمان موثر است؛ چرا که برخی زگیل ها در مجرای ادراری رشد می کنند که تنها از طریق معاینه، قابل تشخیص است.

موارد زیادی را به شخصه تجربه کرده ام که بیمار، به دلیل ابتلا به یک زگیل مراجعه کرده است ولی در معاینه دقیق تر، زگیل های دیگری نیز بر روی ناحیه ی تناسلی وی تشخیص داده شده اند. اگر این زگیل ها باقی بمانند، امکان عود مجدد و انتشار آنها به دیگر نواحی را زیاد می کند.

درمان ریشه ای زگیل تناسلی

لیزر co2 موثرترین و سریع ترین روش درمان قطعی زگیل تناسلی زنان می باشد که در تحقیقاتی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است نیز اثربخشی آن نسبت به روش کرایوتراپی تایید شده است. در این دانشگاه، در مقاله ای که به مقایسه دو روش درمانی لیزر زگیل تناسلی و کرایوتراپی (سرما درمانی و انجماد زگیل) پرداخته شده بود در نهایت، لیزر تاثیر بسیار بالاتر و عود کمتری نسبت به کرایو یا فریز زگیل تناسلی داشت. لیزر عوارض جانبی خاصی ندارد و جالب است بدانید که برای درمان زگیل های سوراخ مجرای ادراری، روشی عالی و سریع محسوب می شود که هیچ نوع تنگی نیز در مجرای ادراری ایجاد نمی کند.

برخی فکر می کنند بخارات ناشی از لیزر باعث انتشار ویروس و زگیل در ناحیه تناسلی میشود. اگر اینگونه باشد، پس فرد بیمار در هر جلسه از درمان خود، می بایست به تعداد بیشتری زگیل تناسلی مبتلا شود! واقعیت این است که دستگاه های لیزر در مراکز معتبر مجهز به دستگاه وکیوم هستند که تمامی دود ناشی از لیزر را مکش کرده و خطری برای بیمار و درمانگر ایجاد نمی کند. فکر نمی کنم هیچ پزشکی بخواهد به زگیل تناسلی مبتلا شود! شما چطور؟! پس خیال تان راحت باشد که چنین چیزی در مورد لیزر زگیل تناسلی وجود ندارد و متاسفانه صحبت برخی همکاران من به اشتباه تعبیر می شود.

راستش من کرایوتراپی را رد نمی کنم ولی این روش نسبت به لیزر، زمان بر بوده و نیاز به جلسات درمانی بیشتر و در نتیجه هزینه بالاتر دارد. با هر بار کرایو، سایز زگیل تناسلی کوچکتر می شود و با تکرار این جلسات، زگیل کم کم از بین می رود. ضمن اینکه در زگیل های بزرگ غالبا نسبت به کرایوتراپی مقاوم بوده و از بین نمی روند.  اما لیزر در یک جلسه و همان لحظه، زگیل های تناسلی را پاکسازی می کن و مقاومت نسبت به لیزر در زگیل تناسلی وجود ندارد. بعد از انجام لیزر، شما مطب را بدون وجود زگیل تناسلی ترک می کنید!

آیا بعد از لیزر، مراقبت خاصی نیاز است؟

بعد از لیزر زگیل تناسلی، فقط زخم محل لیزر باقی می ماند که با یک مراقبت معمولی و استفاده از پماد برطرف می شود آن هم بدون اینکه محدودیتی در انجام فعالیت های روزانه و کاری شما ایجاد کند. در هر دو روش لیزر و کرایو، محل درمان مقداری به رنگ سفید در می آید که این طبیعی است و برای ریشه کن کردن ویروس HPV در محل زگیل لازم هست.

پس…

چرا گاهی زگیل تناسلی را جراحی می کنند؟

اگر سایز زگیل تناسلی به قدری بزرگ باشد که با دیگر روش ها قادر به درمان آن نباشند، در اتاق عمل، زگیل را به کمک جراحی کاملا برداشته و محل آن را بخیه می زنند.

آیا هزینه درمان زگیل تناسلی با لیزر بالاست؟

هزینه درمان زگیل تناسلی بستگی به موارد مختلفی دارد. دلیل اینکه من نمی توانم قیمت دقیقی اعلام کنم این است که تعداد زگیل ها، اندازه و حتی محل بروز آنها، در تعیین هزینه لیزر زگیل تناسلی تاثیر می گذارد. لیزر زگیل در محل هایی مثل سوراخ مجرای ادراری، دهانه واژن و اطراف مقعد از حساسیت و دقت بیشتری برخوردار است. یا مثلا هزینه لیزر یک ضایعه 1 تا 2 میلی متری با یک ضایعه 5 تا 10 میلی متری برجسته و درشت متفاوت هست اگرچه به ظاهر هر دو مورد یک ضایعه محسوب می شوند ولی انرژی که صرف از بین بردن آن می شود متفاوت است.

 در نگاه اول شاید هزینه لیزر زگیل تناسلی کمی بیشتر از یک جلسه کرایوتراپی به نظر بیاد ولی از آنجایی که با یک جلسه، درمان شما کامل می شود، لذا هزینه نهایی به مراتب کمتر از چند جلسه کرایوتراپی و صد البته موثرتر و قابل اعتمادتر است.

آیا زگیل تناسلی دوباره باز می گردد؟

یادتان باشد که ممکن است باز هم یک سری مناطق و سلول های آلوده به ویروس در ناحیه تناسلی باشند که هنوز فرصت رشد و بروز بصورت زگیل را پیدا نکرده اند. این زگیل ها ممکن است در هفته ها یا ماه های آینده، ظاهر شوند. لذا همیشه احتمال عود در بخش های جدیدی از ناحیه تناسلی وجود دارد و در همه ی روش های درمانی، امکان عود در محل جدید یکسان است؛ لذا بایستی بصورت دوره ای و بر اساس صلاحدید پزشک تان معاینه شوید.

برای دیدن عکس های زگیل تناسلی روی لینک زیر کلیک کنید:

آیا زگیل تناسلی سبب سرطان می شود؟

احتمال بروز سرطان در آقایان وجود بی نهایت کم می باشد اما در خانم ها ریسک سرطان دهانه رحم بیشتر هست. اگر چه میزان این ریسک بالا نیست ولی به خانم ها توصیه می کنیم تا بصورت دوره ای علاوه بر معاینه توسط متخصص زنان، تست پاپ اسمیر، تست HPV PCR را انجام دهند. در اصطلاح به این آزمایش، کوتست (Co-test) می گویند که به معنای انجام دو آزمایش به طور همزمان است. فاصله بین چکاپ های دوره ای به سن شما و نیز نتیجه این دو آزمایش بستگی دارد. معمولا آزمایش زگیل تناسلی هر 6 یا 12 ماه هست؛ گرچه برخی هر 3 سال آن را توصیه می کنند.

گاهی پزشک توصیه به کولپوسکوپی هم می کند. کولپوسکوپی یعنی دیدن دهانه رحم با میکروسکوپ های مخصوص و درشت نمایی بالاتر. این تست معمولا برای کسایی توصیه میشود که یا در پاپ اسمیر، تغییرات سلولی مشکوک دارند و یا اینکه مبتلا به انواع پر خطر 16 یا 18 ویروس زگیل تناسلی هستند. البته در مورد بارداری باید بگویم که بر خلاف ویروس HIV  که از خون به جنین منتقل می شود،  زگیل تناسلی غالبا خطری برای جنین ایجاد نمی کند. ولی توصیه می شود که در چنین شرایطی زایمان از نوع سزارین باشد.

3 نکته ی خیلی مهم در مورد زگیل تناسلی

  • پاکسازی ویروس ترجیحا با روش های سریع الاثر و ممطئن مثل لیزر

  • جلوگیری از انتشار بیماری در ناحیه تناسلی یعنی اصلاح موهای تناسلی به روشی که قبلا گفتم. ممنوعیت استفاده از تیغ، حوله و لیف در ناحیه تناسلی، عدم خارش ناحیه مبتلا به زگیل و از همه مهمتر توقف رابطه جنسی

  • تقویت سیسیتم دفاعی به منظور پاکسازی ویروس یا توقف فعالیت ویروس از طریق ترک دخانیات؛ کاهش استرس، ورزش، استفاده از ویتامین ها و آنتی اکسیدان های طبیعی مثل چای سبز، سیر تازه، لیمو ترش، بادام و تمامی میوه جات و سبزیجات تازه
درمان سوزاک

من همیشه دو شعار خیلی مهم را به بیمارانم یادآوری می کنم:

1- کلید عدم ابتلا به این بیماری در دستان خودتان است. زدن واکسن و پرهیز از رابطه ی جنسی غیر ایمن دو راه اصلی عدم ابتلا به این بیماری هستند.

2- افرادی که به هر دلیل مبتلا شده اید، به دور از استرس و نگرانی روند درمان خود را سپری کرده و مراقب خود باشید.

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.6/5 - (370 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فیروز سه شنبه ۲۹ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام چندتا لکه سفید روی آلتم به وجود اومده نمی‌دونم چی هستن میتونید راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۹ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر Ali شنبه ۲۷ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر.دکتر بارچندمه دارم سوالمومیزارم ولی متاسفانه جوابشو نمیبینم.من پارسال برج۴متوجه شدم دونه های ریزی روی التم زده ولی خارشوسوزشی نداشت دکتراورولوژیست هم رفتم معاینه کردگفت زگیل نیست ولی الان میبینم تعدادش بیشترشده بصورت پراکنده میشه خواهش کنم بگید ممکنه زگیل باشه یاچیزدیگری هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۷ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر سایه پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 414 مشاهده پرسش
    من لیزر کردم و رابطه مقعدی داشتم میخوام بدونم ای زائده زگیل تناسلیه و اینکه من باکره هستم چطور آزمایش بدم برای فهمیدم نوع زگیل
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام کیفیت عکس برای تشخیص و قضاوت مناسب نیست. لطفا در همین بخش عکس مجدد با وضوح بهتر ارسال کنید.

  • تصویر کاربر رعنا چهارشنبه ۱۲ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 356 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من به تازگی مبتلا به زگیل تناسلی شدم وبه مدت ۵ ماهه ازدواج کردم اما این زگیل تقریبا یک ماهه که دیده شده به من گفتن باید برم بیمارستان و با اسید بسوزونمش ک تعداش کمه و بین مقعد ودوره ورودیه واژن هستش من اولین رابطه جنسیم بوده ولی شوهرم قبلا رابطه داشته میخوام بدونم چیکار کنم ک زودتر از بین بره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۲ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      لیزر سریع ترین راه برای از بین بردن زگیل تناسلی است. توصیه هایی که برای کنترل زگیل تناسلی و کاهش میزان عود و بعضا ریشه کنی آن می شود: شعار ما: مراقب باشید، پیگیری کنید ولی نگران نباشید • برای زدودن موهای ناحیه تناسلی به هیچ عنوان از تیغ و مواد موبر استفاده نکنید. بجای ان از ماشین های اصلاح سر با شماره نه چندان کم استفاده شود. • پرهیز از خاراندن ناحیه تناسلی • پرهیز از خشک کردن ناحیه تناسلی بصورت مالشی • عدم استفاده از لیف در ناحیه تناسلی • کاهش دفعات رابطه ی جنسی با همسر تا حذف کامل ضایعات • قطع رابطه ی جنسی غیر ایمن • استفاده از کاندوم در روابط جنسی • درمان همزمان هر دو شریک جنسی • معاینه ی دوره ای توسط خود بیمار و نیز پزشک با درشت نمایی و نور مناسب • درمان زودهنگام ضایعات جدید با روش های سریع الاثر مثل لیزر • تقویت سیستم ایمنی از طریق o عدم استعمال دخانیات o استفاده از سبزیجات و میوه جات تازه بویژه سیر تازه، چای سبز، لیموترش و میوه هایی که رنگدانه ی قرمز دارند. o استفاده از مکمل ها، ویتامین و آنتی اکسیدان ها مثل کپسول های پاور فیت و ایمیونس o ورزش o کاهش استرس • تزریق واکسن گارداسیل برای افراد بین 9 تا 45 سال

  • تصویر کاربر مانا جمعه ۲۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 453 مشاهده پرسش
    این لکه های سفید ته حلق و زائده های کنار زبان میتونه زگیل یاشه؟
    1. تصویر کاربر مانا دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      این عکس
    2. تصویر کاربر مانا دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      .
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۳ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام

      خیر زگیل نیستند

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر