علت و درمان وستيبولار پاپيلوماتوز

وستيبولار پاپيلوماتوز یک بیماری پوستی است که در دهانه ورودی واژن  (وستیبول) برخی از خانم­ها بویژه خانم­های جوان ایجاد شده و بصورت برجستگی های کوچک يا پاپول­هاى صورتی رنگ مشاهده می شود. غالباً این حالت مشابه زگیل تناسلی است.  با این حال، این بیماری خوش خیم هست و عامل بروز آن عفونت نبوده و مسری تلقی نمی شود.

علائم وستيبولار پاپيلوماتوز

بیشتر زنان هیچ علامتی از وستيبولار پاپیلوماتوز ندارند.  این حالت معمولاً بدون درد است و حتی متوجه وجود آن نمى شوند. وستيبولار پاپیلوماتوز اغلب با مراجعه به پزشک برای بررسي علائم غیر مرتبط ديگر، مانند درد، خارش، ترشحات واژینال یا معاینه دوره ای دستگاه تناسلی تشخيص داده مى شود.

برخی از خانم ها با لمس یا مشاهده این برآمدگی هایی در دهانه ورودی واژن دچار استرس و نگرانی شده و تصور می کنند دچار بیماری جنسی بویژه زگیل تناسلی شده اند و این امر باعث مراجعه آن­ها به پزشک می شود. گاه برخی از پزشکان نیز وستيبولار پاپیلوماتوز را با زگیل تناسلی اشتباه گرفته و اقدام به درمان می­کنند.

تفاوت وستيبولار پاپيلوماتوز و زگیل تناسلی

همانطور که قبلا گفته شد، در برخی از موارد وستيبولار پاپیلوماتوز به عنوان زگیل تناسلی تشخیص داده می­شود. در یک گزارش موردی که در سال 2010 منتشر شده، ویژگی­های مورد استفاده برای افتراق بین وستيبولار پاپیلوماتوز و زگیل تناسلى را شرح می دهد.

عکس وستيبولار پاپيلوماتوز

پاپیلوماتوز

❌ فقط در لابيا مینور (لب­های کوچک)، وستيبول و ناحیه وولوار (دهانه ورودی واژن قبل از پرده بکارت) ايجاد مي شود.

❌ در یک خط رشد می کنند و معمولا متقارن هستند یعنی در هر دوسمت لابیا مینور (لب های کوچک) دیده می شوند

❌ صورتی و براق هستند.

❌ هنگام لمس نرم هستند.

❌ پایه ي زائده­ها از یکدیگر جدا هستند.

❌ در معرض اسید استیک 3 تا 5 درصد تغییر رنگ نمي دهد.

زگيل تناسلی

⚠ محل بروز زگیل­ها از نظم خاصی تبعیت نمی کند و به طور تصادفی در اطراف دهانه واژن گسترش مي يابد.

⚠ می تواند در هر نقطه ای از ناحیه تناسلی خارجی یا دهانه واژن یا حتی داخل واژن ايجاد شود.

⚠ می تواند رنگ هاي مختلفی داشته و روشن یا تیره رنگ باشد.

⚠ قوام سفتی در مقایسه با وستيبولار پاپيلوماتوز دارند.

⚠ پایه­ی زگیل ها به هم متصل می باشند.

⚠ هنگام قرار گرفتن در معرض اسید استیک، سفید می شود.

بسیاری از بیماری ها هستند که با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می شوند. برای شناخت این بیماری ها و تشخیص تفاوت آن ها به همراه عکس با زگیل تناسلی می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید:

زگیل تناسلی + عکس

هنگامی که پزشک در مورد تشخیص خود اطمینان نداشته باشد، می توان قطعه کوچکی از پاپیلوماتوز ها را نمونه ­برداری و بیوپسی کرد.  هنگامی که زیر میکروسکوپ بررسی می شود، دارای ویژگی هاي مشخصی است که تأیید كننده ى وستيبولار پاپيلوماتوز است.

خارش وستيبولار پاپيلوماتوز

حالتی به نام وستیبولیت وولوار (التهاب دهانه ورودی واژن) گاهی با وستيبولار پاپيلوماتوز همراه مي شود.  این حالت می تواند باعث خارش و درد اطراف دهانه واژن شود.  درد می تواند خفیف تا شدید باشد و ممکن است در حین مقاربت یا هنگام لمس وستيبولار پاپيلوماتوز ایجاد شود.  همچنین ممکن است در اين ناحيه قرمزی مشاهده کنید.  این علائم ناشی از وستیبولیت وولوار (التهاب دهانه ورودی واژن) است و ارتباطی با وستيبولار پاپيلوماتوز ندارد.

علت وستيبولار پاپيلوماتوز

اکثر پزشکان بر این باورند كه اين حالت غیر معمول نوعی تغییر در آناتومی طبیعی دهانه ورودی واژن (وستیبول) است و یک ناهنجاری یا بیماری محسوب نمی شود.

بهتر است بدانید که وستيبولار پاپيلوماتوز یک بیماری مقاربتی (STD) نیست. لذا از طريق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل نمي شود.

مطالعات معتبر نشان می­دهند که وستيبولار پاپيلوماتوز هیچ ارتباطی با  ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ، (ویروس مرتبط با سرطان دهانه رحم)، ندارد.

خوب است بدانید وستيبولار پاپيلوماتوز ناشی از رابطه جنسی یا بهداشت ضعیف نیست. با این حال، تمیز نگه داشتن ناحیه واژن ممکن است از برجسته­تر شدن و متورم آن جلوگيري کند. اگر از صابون خشن يا اسكراب مثل لیف کشیدن یا ناخن کشیدن روی زائده­ها استفاده می کنید، ممکن است باعث آشکار شدن و تورم زائده­ها شوید.

افراد مستعد وستيبولار پاپيلوماتوز

– از آنجا که وستيبولار پاپيلوماتوز یک تغيير نرمال آناتومی در واژن است، پس آن را از زمان تولد خواهيد داشت و چیزی نیست که شما در معرض خطر آن باشید.  ممکن است ارثی باشد، اما مطالعه اى در اين مورد انجام نشده  است.

– شیوع وستيبولار پاپيلوماتوز که در چندین مطالعه تعیین شده است، از 1 تا 33 درصد متفاوت است. این بیماری اغلب در زنان ميانسال و قبل از یائسگی و همه قومیت ها و نژادها مشاهده می شود.

– وستيبولار پاپيلوماتوز اغلب با زگیل تناسلى اشتباه گرفته می شود، اما هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد.

تشخیص وستيبولار پاپيلوماتوز

وستيبولار پاپيلوماتوز غالبا با معاینه بالینی تشخیص داده مي شود. این بدان معنی است که یک پزشک مجرب می تواند با انجام معاینه و مشاهده برجستگی­ها آن را تشخیص دهد. پزشک شما باید بداند که وستيبولار پاپيلوماتوز چيست تا بتواند درست تشخیص بدهد، اما برخی از آن ها آشنایی کاملی با این حالت ندارند.

راه درمان وستيبولار پاپيلوماتوز

وستيبولار پاپيلوماتوز خوش خیم بوده و تغيير در آناتومی طبیعی محسوب می شوند، بنابراین نیازی به درمان ندارند.  هنگامی که مبتلا به وستيبولار پاپيلوماتوز باشيد، مشکل اصلی این است که ممکن است به درستی تشخیص داده نشده باشد.  اگر پزشک آن را به عنوان زگیل تناسلی اشتباه تشخیص دهد ، ممکن است شما تحت آزمایش و درمان های غیر ضروری قرار بگیرید.  این امر می تواند منجر به نگرانی و هزینه غیرضروری شود.

اگر برجستگی ها شما را زیاد آزار می دهد یا در روابط جنسی شما باعث ناراحتي مي شوند یا با ظاهر آن مشکل دارید، پزشک می تواند آنها را به سادگی با لیزر دی اکسید کربن (CO2) از بین ببرد.

مهمترین چیزهایی که بایستی در مورد وستيبولار پاپيلوماتوز به خاطر داشته باشید عبارتند از:

• خوش خیم است و به سرطان تبدیل نمی شود.
  • این بیماری مقاربتي نیست ، بنابراین در طول رابطه جنسی منتقل نمی شود.

دکتر محمد جباری فوق تخصص اورولوژی ترمیمی