همه چیز درباره سنگ های ادراری (2)

در این مقاله مطالعه می کنید:

تسکین درد در بیماران با سنگ های ادراری اولین اقدام در بیماران با حمله حاد درد کلیه می باشد که از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای این منظور استفاده می شود.

درمان بیماران با درد ناشی از سنگ های ادراری به شرح زیر است:

درد کلیه (Renal Colic)

1) تسکین درد ناشی از سنگ های ادراری

تسکین درد اولین اقدام در بیماران با حمله حاد درد کلیه می باشد. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) در تسکین درد حاد سنگ کلیه مؤثر بوده  و اثربخشی آن در تسکین درد بهتر از مخدرها می باشد. بیمارانی که (NSAIDs) مصرف می کنند در کوتاه مدت کمتر به مسکن بیش تر نیاز پیدا می کنند. از داروهای (NSAIDs) می توان به دیکلوفناک، ایندومتاسین، ایبوپروفن، پیروکسیکام اشاره کرد.

مخدرها به ویژه پتیدیندر مقایسه با داروهای (NSAIDs) با میزان بالایی از بروز تهوع همراه بوده نیاز به مسکن بعدی در آن ها بیشتر است لذا در صورت استفاده از پتیدین بهتر است از پتیدین استفاده نکرد.

2) پیشگیری از بروز مجدد درد ناشی از سنگ های ادراری

اولین قدم مراجعه به متخصص ارولوژیست است. اکثر سنگ های حالب خودبخود دفع می شوند. برای بیماران با سنگ حالب که انتظار می رود سنگ خودبه خود دفع شود، قرص یا شیاف (NSAIDs) ( مثلا دیکلوفناک سدیم 100 تا 150 میلی گرم در روز به مدت 3 تا 10 روز) می تواند التهاب و خطر عود درد را کاهش دهد.  اگرچه دیکلوفناک در بیمارانی که به کاهش عملکرد کلیه مبتلا هستند می تواند کارکرد کلیه را تحت تاثیر قرار دهد ولی در بیماران با عملکرد طبیعی کلیه تاثیر سویی ندارد. خط دوم درمان مخدرهایی مثل مورفین، پنتازوسین و ترامادول می باشد. خط سوم درمان داروهای ضد اسپاسم هست که می توان به صورت تزریقی تجویز نمود.

در صورت عدم تسکین درد با مسکن ها، درناژ با استنت گذاری حالب یا درناژ از کلیه، یا برداشتن سنگ قدم بعدی می باشد که این کار توسط یک متخصص ارولوژیست انجام می شود.

3) درمان عفونت در کلیه ای که توسط سنگ مسدود شده است

بروز عفونت در کلیه ای که به هر دلیلی از جمله سنگ مسدود شده است یک اورژانس می باشد. رفع اورژانسی انسداد برای پیشگیری از عفونت در کلیه ای که به دنبال سنگ دچار هیدرونفروز و تورم کلیه شده است (یک طرفه یا دو طرفه) ضروری می باشد.

#رفع انسداد

در حال حاضر دو روش برای رفع انسداد ناشی از سنگ های ادراری وجود دارد:

  • اول قرار دادن کاتتر در حال(مجرای ادراری که کلیه را به مثانه متصل می کند)
  • دوم قرار دادن کاتتر از طریق پوست به داخل کلیه

بعد از رفع اورژانسی انسداد در کلیه عفونی، بایستی نمونه ادرار را برای آزمایش و کشت ارسال و آنتی بیوتیک مناسب برای بیمار شروع گردد.

سنگ کلیه

رهایی از سنگ های ادراری

#دفع خودبخوی سنگ های ادراری

در یک متاآنالیز بر روی 328 بیمار با سنگ های کمتر از 10 میلی متر احتمال دفع خودبخودی سنگ براساس جدول زیر به دست آمده است.

سایز سنگ

احتمال دفع سنگ/ مدت زمان احتمال دفع سنگ

کوچک تر از 5 میلی متر

68%

بزرگ تر از 5 میلی متر

47%

کوچکتر از 2 میلی متر

31 روز

بین 2 تا 4 میلی متر

40 روز

بزرگ تر از 4 تا 6 میلی متر

39 روز

95 درصد سنگ های ادراری تا 4 میلی متر ظرف 40 روز دفع می شوند.

توصیه می شود در بیمارانی که اخیرا دچار سنگ حالب کوچک تر از 10 میلی متر شده اند در صورتی که درمان و برداشتن سنگ با سنگ شکن در بیمار به تشخیص ارولوژیست الزامی نباشد، تحت نظر گرفتن با ارزیابی دوره ای می تواند یک روش مطلوب باشد.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.1/5 - (45 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۲ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 984 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر .من برای لاغری از حلقه های هولاهوپ استفاده می کنم .دوتا حلقه هولاهوپ (از نوع عاج دار رنگی )را روی هم میذارم و ازش استفاده میکنم .میخاستم ببینم حلقه زدن به کلیه اسیب میرسونه یا نه؟؟ تورو خدا زودتر جواب بدید .مردد شدم تو استفاده از حلقه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      خیر آسیب نمی رساند
  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۲۹ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید خدمت دکترجباری
    بنده از استان هرمزگان مزاحم میشم
    نزدیک به 6تا7سالی میشه یه مشکلی در قسمت بیضه ها طرف چب دارم خیلی وقتها بیضه درد شدید می گیرد ووقتی دست میزنم احساس می کنم یه رگی در بیضه شدید درد می گیره اوایل خیلی شدید بود الان گاهی وقتی درد میزند ولی اگر به بیضه چپ دست بزنم درد می گیرد بنده الان 32سال دارم و یک بار دکتر رفتم گفت که مشکلی نیست یکم شن زده به بیضه ومن هم بی خیال شدم بی زحمت میشه راهنمایی کنید
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۹ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      توصیه می کنم مجددا معاینه و در صورت نیاز سونوگرافی از بیضه ها انجام دهید
  • تصویر کاربر اميرحسين دوشنبه ۹ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقاي دکتر،من جواني 21ساله هستم ،اقاي دکترچندهفته اي هست بعدازادارم خون ميياد،دوسه تاقطره خون ميياد،بعضي اوقات ،ن هميشه احساس تکرارادراررونيزدارم،خواهش مشکلم روبگيد وراه هاي درمان اون روهم بگيد،ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۹ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      توصیه می کنم موضوع را جدی گرفته و حتما برای بررسی به متخصص ارولوژی مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۴ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 665 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    باتشکر از سایت خوبتون من حدود یه ماه پیش با درد شدیدی بیمارستان رفتم و متوجه وجود سنگ 6 میل ششدم که از کلیه به سمت حالب حرکت کرده بود با انجام سی تی متوجه شدیم نزدیک مثانه و در پایین لوله حالب وجو دارد به نظر شما درمان مناسب کدام است مایعات زیاد میخورم ترب سیاه سنکل خارشتر قرص روانتیکس و هیدروکلراید به همراه ورزش ایا ماندگار شدن طولانی ان خطرناک است؟میبخشید گاهی هم در ناحیه تناسلی به ندرت حس اسپاسم ودرد خفیف دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۴ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      به نظر شما درمان مناسب کدام است مایعات زیاد میخورم ترب سیاه سنکل خارشتر قرص روانتیکس و هیدروکلراید به همراه ورزش............................به نظر من کپسول تامسولوسین را هم ده روزی (روزی یک عدد) مصرف کنید البته این دارو گاهی با سرگیجه همراه است تا با شل کردن عضلات حالب احتمال دفع آن را بیشتر کند + مصرف مایعات زیاد و ورزش
      ایا ماندگار شدن طولانی ان خطرناک است؟.....................بستگی دارد سنگ به چه میزان انسداد ایجاد کرده باشد بعبارتی میزان ورم کلیه (هیدرونفروز) چه میزان باشد و نیز میزان درد و احتمال عفونت چگونه باشد. توصیه می کم سونوگرافی خود را تجدید کنید تا از وضعیت فعلی خود با خبر شوید تا بتوانید با نظر پزشک تان تصمیم مناسبی اتخاذ کنید
      میبخشید گاهی هم در ناحیه تناسلی به ندرت حس اسپاسم ودرد خفیف دارم...........................طبیعی است و بخاطر انتشار درد از انتهای حالب به نواحی تناسلی است
  • تصویر کاربر zohreh سه شنبه ۲۶ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    باسلام من دختر۱۷ساله ای هستم.الان حدود دوماه میشه که زیاد ادرار میکنم مثلا حدود ۱۵دقیقه باز ادرار میکنم ولی بعضی وقتها اینگونه نیستم بعضی مواقع هم درناحیه تناسلی ام مقداری درد احساس میکنم میخاستم ببینم ایا بیماری خاصی دارم ؟؟باتشکر ازشما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۶ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      اگر تداوم داشت بهتره بررسی شوید
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر