همه چیز درباره سنگ های ادراری (2)

در این مقاله مطالعه می کنید:

تسکین درد در بیماران با سنگ های ادراری اولین اقدام در بیماران با حمله حاد درد کلیه می باشد که از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای این منظور استفاده می شود.

درمان بیماران با درد ناشی از سنگ های ادراری به شرح زیر است:

درد کلیه (Renal Colic)

1) تسکین درد ناشی از سنگ های ادراری

تسکین درد اولین اقدام در بیماران با حمله حاد درد کلیه می باشد. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) در تسکین درد حاد سنگ کلیه مؤثر بوده  و اثربخشی آن در تسکین درد بهتر از مخدرها می باشد. بیمارانی که (NSAIDs) مصرف می کنند در کوتاه مدت کمتر به مسکن بیش تر نیاز پیدا می کنند. از داروهای (NSAIDs) می توان به دیکلوفناک، ایندومتاسین، ایبوپروفن، پیروکسیکام اشاره کرد.

مخدرها به ویژه پتیدیندر مقایسه با داروهای (NSAIDs) با میزان بالایی از بروز تهوع همراه بوده نیاز به مسکن بعدی در آن ها بیشتر است لذا در صورت استفاده از پتیدین بهتر است از پتیدین استفاده نکرد.

2) پیشگیری از بروز مجدد درد ناشی از سنگ های ادراری

اولین قدم مراجعه به متخصص ارولوژیست است. اکثر سنگ های حالب خودبخود دفع می شوند. برای بیماران با سنگ حالب که انتظار می رود سنگ خودبه خود دفع شود، قرص یا شیاف (NSAIDs) ( مثلا دیکلوفناک سدیم 100 تا 150 میلی گرم در روز به مدت 3 تا 10 روز) می تواند التهاب و خطر عود درد را کاهش دهد.  اگرچه دیکلوفناک در بیمارانی که به کاهش عملکرد کلیه مبتلا هستند می تواند کارکرد کلیه را تحت تاثیر قرار دهد ولی در بیماران با عملکرد طبیعی کلیه تاثیر سویی ندارد. خط دوم درمان مخدرهایی مثل مورفین، پنتازوسین و ترامادول می باشد. خط سوم درمان داروهای ضد اسپاسم هست که می توان به صورت تزریقی تجویز نمود.

در صورت عدم تسکین درد با مسکن ها، درناژ با استنت گذاری حالب یا درناژ از کلیه، یا برداشتن سنگ قدم بعدی می باشد که این کار توسط یک متخصص ارولوژیست انجام می شود.

3) درمان عفونت در کلیه ای که توسط سنگ مسدود شده است

بروز عفونت در کلیه ای که به هر دلیلی از جمله سنگ مسدود شده است یک اورژانس می باشد. رفع اورژانسی انسداد برای پیشگیری از عفونت در کلیه ای که به دنبال سنگ دچار هیدرونفروز و تورم کلیه شده است (یک طرفه یا دو طرفه) ضروری می باشد.

#رفع انسداد

در حال حاضر دو روش برای رفع انسداد ناشی از سنگ های ادراری وجود دارد:

  • اول قرار دادن کاتتر در حال(مجرای ادراری که کلیه را به مثانه متصل می کند)
  • دوم قرار دادن کاتتر از طریق پوست به داخل کلیه

بعد از رفع اورژانسی انسداد در کلیه عفونی، بایستی نمونه ادرار را برای آزمایش و کشت ارسال و آنتی بیوتیک مناسب برای بیمار شروع گردد.

سنگ کلیه

رهایی از سنگ های ادراری

#دفع خودبخوی سنگ های ادراری

در یک متاآنالیز بر روی 328 بیمار با سنگ های کمتر از 10 میلی متر احتمال دفع خودبخودی سنگ براساس جدول زیر به دست آمده است.

سایز سنگ

احتمال دفع سنگ/ مدت زمان احتمال دفع سنگ

کوچک تر از 5 میلی متر

68%

بزرگ تر از 5 میلی متر

47%

کوچکتر از 2 میلی متر

31 روز

بین 2 تا 4 میلی متر

40 روز

بزرگ تر از 4 تا 6 میلی متر

39 روز

95 درصد سنگ های ادراری تا 4 میلی متر ظرف 40 روز دفع می شوند.

توصیه می شود در بیمارانی که اخیرا دچار سنگ حالب کوچک تر از 10 میلی متر شده اند در صورتی که درمان و برداشتن سنگ با سنگ شکن در بیمار به تشخیص ارولوژیست الزامی نباشد، تحت نظر گرفتن با ارزیابی دوره ای می تواند یک روش مطلوب باشد.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.1/5 - (45 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر معصومه یکشنبه ۲۴ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    درخصوص دخترم 15 سال دارد برای سونو زنان رفتم گفتن مادرزادی یک کلیه ندارد کلیه دیگه نیز یک تنگی دارد میخواستم از شما راهنمایی بیرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۴ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      با یک کلیه سالم هم می توان زندگی عادی داشت البته نیاز به مراقبت بیشتری دارد. از نظر تنگی هم بهتر بررسی شود که تنگی مذکور جدی است و نیاز به درمان دارد یا اینکه خفیف می باشد
  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۲۰ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    فایل پیوست شد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۰ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      در سیستکوپی شما هم تعداد ضایعات التهابی دیده است که با بیماری التهابی مثانه همخوانی دارد متاسفانه این بیماری خیلی سخت به درمان پاسخ می دهد و بایستی داروهای متفاوتی استفاده کنید تا مشخص شود بهترین داروی مناسب شما چیست. من به بعضی بیمارانم نورتریپتیلین می دهم و پاسخ منسب می دهند. البته این یک قرص اعصاب است که روی عصب های مثانه اثربخش است
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۱۸ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب .بنده چند سال هست از درد شدید مثانه رنج میبرم به متخصص اورولوژیست مراجعه کردم و ازمایشات مختلف سیستسکوپی و .... انجام داده ام بعد از این که نتایج را مشاهده کرده اند گفته اند اعصاب مثانه مشکل دارد و قرص ایمی پرامین و فلوکستین تجویز کرده اند متاسفانه مثمر ثمر نبوده عاجزانه ازتون خواهشمندم بنده رو راهنمایی کنید چی کار باید کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۸ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      متاسفانه اطلاعات تان ناقص است لطفا اطلاعات بیشری از بیماری خود بدهید
  • تصویر کاربر محمودی دوشنبه ۲۷ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    با سلام
    همسر بنده 36ساله هستند تقریبا سیزده سال پیش پیوند کلیه انجام دادن به تازگی متوجه شدیم که ازو اسپرمی هستند به ارولوژ مراجعه کردیم امپول کوریمون و مونوگون از هر کدام بیست عدد تجویز کردن دوباره ازمایش تکرار کردیم که بازم اسپرم صفر بود
    سوال بنده اینه ایا بیوپسی و یا روش FNA باعث خطر و عفونت برای همسرم میشه؟
    خیلی نا امیدم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۷ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      غالبا مشکل جدی پیش نمیاد ولی نمی توان بطور قطع گفت با اینحال تنها راه تشخیص و درمان احتمالی ناباروری شما همین راه می باشد و با رعایت اصول بهداشتی و مصرف آنتی بیوتیک انشاالله مشکل جدی رخ نخواهد داد
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۲۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خسته نباشی
    دکتر جان
    میگم قرض بتانکول قرض چی است چه کاربزدی دارد
    ایا میشه کسی که داخل خودش ادار میکنه
    مشکل اداری دارد
    این قرض را استفاده کند
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      بتانکول برای تقویت توان عضلات دیواره مثانه هست و در بی اختیاری ادراری استفاده نمی شود
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر