همه چیز درباره سنگ های ادراری (2)

در این مقاله مطالعه می کنید:

تسکین درد در بیماران با سنگ های ادراری اولین اقدام در بیماران با حمله حاد درد کلیه می باشد که از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای این منظور استفاده می شود.

درمان بیماران با درد ناشی از سنگ های ادراری به شرح زیر است:

درد کلیه (Renal Colic)

1) تسکین درد ناشی از سنگ های ادراری

تسکین درد اولین اقدام در بیماران با حمله حاد درد کلیه می باشد. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) در تسکین درد حاد سنگ کلیه مؤثر بوده  و اثربخشی آن در تسکین درد بهتر از مخدرها می باشد. بیمارانی که (NSAIDs) مصرف می کنند در کوتاه مدت کمتر به مسکن بیش تر نیاز پیدا می کنند. از داروهای (NSAIDs) می توان به دیکلوفناک، ایندومتاسین، ایبوپروفن، پیروکسیکام اشاره کرد.

مخدرها به ویژه پتیدیندر مقایسه با داروهای (NSAIDs) با میزان بالایی از بروز تهوع همراه بوده نیاز به مسکن بعدی در آن ها بیشتر است لذا در صورت استفاده از پتیدین بهتر است از پتیدین استفاده نکرد.

2) پیشگیری از بروز مجدد درد ناشی از سنگ های ادراری

اولین قدم مراجعه به متخصص ارولوژیست است. اکثر سنگ های حالب خودبخود دفع می شوند. برای بیماران با سنگ حالب که انتظار می رود سنگ خودبه خود دفع شود، قرص یا شیاف (NSAIDs) ( مثلا دیکلوفناک سدیم 100 تا 150 میلی گرم در روز به مدت 3 تا 10 روز) می تواند التهاب و خطر عود درد را کاهش دهد.  اگرچه دیکلوفناک در بیمارانی که به کاهش عملکرد کلیه مبتلا هستند می تواند کارکرد کلیه را تحت تاثیر قرار دهد ولی در بیماران با عملکرد طبیعی کلیه تاثیر سویی ندارد. خط دوم درمان مخدرهایی مثل مورفین، پنتازوسین و ترامادول می باشد. خط سوم درمان داروهای ضد اسپاسم هست که می توان به صورت تزریقی تجویز نمود.

در صورت عدم تسکین درد با مسکن ها، درناژ با استنت گذاری حالب یا درناژ از کلیه، یا برداشتن سنگ قدم بعدی می باشد که این کار توسط یک متخصص ارولوژیست انجام می شود.

3) درمان عفونت در کلیه ای که توسط سنگ مسدود شده است

بروز عفونت در کلیه ای که به هر دلیلی از جمله سنگ مسدود شده است یک اورژانس می باشد. رفع اورژانسی انسداد برای پیشگیری از عفونت در کلیه ای که به دنبال سنگ دچار هیدرونفروز و تورم کلیه شده است (یک طرفه یا دو طرفه) ضروری می باشد.

#رفع انسداد

در حال حاضر دو روش برای رفع انسداد ناشی از سنگ های ادراری وجود دارد:

  • اول قرار دادن کاتتر در حال(مجرای ادراری که کلیه را به مثانه متصل می کند)
  • دوم قرار دادن کاتتر از طریق پوست به داخل کلیه

بعد از رفع اورژانسی انسداد در کلیه عفونی، بایستی نمونه ادرار را برای آزمایش و کشت ارسال و آنتی بیوتیک مناسب برای بیمار شروع گردد.

سنگ کلیه

رهایی از سنگ های ادراری

#دفع خودبخوی سنگ های ادراری

در یک متاآنالیز بر روی 328 بیمار با سنگ های کمتر از 10 میلی متر احتمال دفع خودبخودی سنگ براساس جدول زیر به دست آمده است.

سایز سنگ

احتمال دفع سنگ/ مدت زمان احتمال دفع سنگ

کوچک تر از 5 میلی متر

68%

بزرگ تر از 5 میلی متر

47%

کوچکتر از 2 میلی متر

31 روز

بین 2 تا 4 میلی متر

40 روز

بزرگ تر از 4 تا 6 میلی متر

39 روز

95 درصد سنگ های ادراری تا 4 میلی متر ظرف 40 روز دفع می شوند.

توصیه می شود در بیمارانی که اخیرا دچار سنگ حالب کوچک تر از 10 میلی متر شده اند در صورتی که درمان و برداشتن سنگ با سنگ شکن در بیمار به تشخیص ارولوژیست الزامی نباشد، تحت نظر گرفتن با ارزیابی دوره ای می تواند یک روش مطلوب باشد.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4/5 - (44 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    من حدود 2 3 روزه متوجه شدم که لای پام سمته چب بالاتر از بیضه هام چیزی در اومده میخواستم ببینم چی میتونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      بدون معاینه نمی توانم نظری بدهم
  • تصویر کاربر جواد سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر گرامی بنده تا به حال 3عدد سنگ یکی بصورت دفع و 2تا بصورت سنگ شکن برون اندامی از کلیه چپ دفع کردم پس از آزمایش نوع اسی اوریک اگزلات کلسیمی مشخص شد که برام قرص آلوپرینول100 تجویز شد .سوال بنده از جنابعالی اینکه تا چند ماه یا سال میتوان این قرص را روزانه مصرف کرد . وآیا اثرات تخریبی بعد از گذشت زمان یکسال از مصرف این دارو ایجاد میشود یا خیر در ضمن هنوز یک سنگ در کلیه راستم باقی است . باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      به صرف اسیداوریکی بودن جنس سنگ آلوپورینول تجویز نمی شود مگر آنکه اسید اوریک [ون بالا باشد در اینصورت مدت مصرف بسته به شدت بالا بودن اسیداوریک خون دارد. مصرف دراز مدت آن معمولا عارضه جدی ندارد
  • تصویر کاربر مهسا سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام دکتر.بخاطر بی اختیاری ادراری که قبلا بتون گفتم و نوار مثانمو براتون فرستادم نمیدونم باید چیزیایی که ادرارو زیاد میکنن مثل چای رو بخورم یا نه آخه اگه بخورم ادرارم بیشتر میریزه اگه نخورم ادرارم کم کم میاد یه جوری که فکر می کنم عفونت میکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      حد وسط را رعایت کنید و بهره ورزش کگل را جدی بگیرید
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    با عرض ادب و احترام آقای دکتر ، دختر 5ساله ای دارم که یک سال است که شکم درد دارد آزمایش که میدهیم خون یک مثبت در ادار نشون میده علت چیست به پزشک هم مراجعه کردیم گفت اهمیت نداره وشربت آنت بیوتیک تجویز کرد بعد از یک سال باز همان علایم رو داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      بهتره به فوق تخصص نفرولوژی اطفال مراجعه کنید و اکر در تمام بررسی ها همه چیز نرمال بود جای نگرانی نیست و در بعضی افراد خونریزی بدون علت مشخص وجود دارد
  • تصویر کاربر مهسا شنبه ۲ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام.دکتر یکی از کسایی که براتون پیام گذاشته که روی سایته نوشته ایمی پرامین 25 رو میخوره براش خوب بوده .بنظرتون میتونه برا منم تاثیر داشته باشه؟ورزش کگل چطور،میتونه تاثیر بذاره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      سلام
      ایمی پرامین هم در بی اختیاری ادراری موثر است ورزش کگل باعث تقویت عضلات کف لگن و در نهایت تقویت عضلات دریچه خروجی مثانه می شود
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر