درمان بزرگی خوش خیم پروستات با ترازوسین

در این مقاله مطالعه می کنید:

ترازوسین برای درمان علائم بزرگی پروستات (هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH) در مردان استفاده می شود. علائم بزرگی پروستات شامل اشکال در دفع ادرار (تاخیر، قطره قطره، جریان ضعیف و تخلیه ناقص مثانه)، درد در حین ادرار ، فوریت و تکرر ادرار می باشد. 

این دارو به تنهایی یا همراه با داروهای دیگری برای درمان فشار خون بالا نیز استفاده می شود. ترازوسین در دسته ی دارویی به نام آلفا بلاکرها قرار دارد. این دارو با شل كردن عضلات مثانه و پروستات علائم بزرگی خوش خیم پروستات را برطرف می كند. هم چنین با شل كردن عروق خونی باعث کاهش فشار خون می شود تا خون راحت تر از بدن عبور کند.

عملکرد ترازوسین بر بدن چگونه است؟

ترازوزین فشار خون بالا و علائم بزرگی خوش خیم پروستات را کنترل می کند اما آن ها را درمان نمی کند. ممکن است 4 تا 6 هفته یا بیشتر طول بکشد تا مزیت کامل ترازوسین را برای بزرگی خوش خیم پروستات احساس کنید. مصرف ترازوسین را حتی اگر احساس بهبودی داشتید ادامه دهید. 

پزشک دارو را با دوز کم برایتان شروع کرده و به تدریج دوز مصرفی شما را افزایش می دهد. اگر مصرف ترازوسین را برای چند روز یا بیشتر قطع کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

ترازوسین به صورت کپسول خوراکی می باشد. این دارو معمولاً همرا با غذا یا بدون غذا یک بار در روز هنگام خواب یا دو بار در روز مصرف می شود. 

ترازوسین را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. آن را بیشتر یا کمتر از مقدار تجویز شده توسط پزشک، مصرف نکنید.

قرص ترازوسین

قبل از مصرف ترازوسین

⚠️قبل از مصرف ترازوسین در صورت حساسیت به ترازوسین، دوکسازوسین، پرازوسین یا سایر مواد موجود در کپسول ترازوسین، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. قبل از مصرف دارو لیست مواد تشکیل دهنده آن را مطالعه کنید.

⚠️به پزشک یا داروساز خود داروها، ویتامین ها، مکمل های غذایی و محصولات گیاهی را که مصرف می کنید یا قصد مصرف آن ها را دارید، اطلاع دهید. در صورت مصرف داروهای مصرفی برای اختلال نعوظ مانند:

  • سیدنافیل
  • تادالافیل  
  • واردنافیل
  • داروهای فشار خون به ویژه وراپامیل

ممکن است پزشک تغییری در دوزهای داروهای شما ایجاد کند یا از نظر عوارض جانبی داروی شما را به دقت کنترل کند.
⚠️اگر سرطان پروستات دارید یا تا به حال داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید.
⚠️اگر باردار هستید، قصد باردار شدن یا شیردهی را دارید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر هنگام مصرف ترازوسین باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.
⚠️اگر قصد جراحی چشم یا دندان دارید، به پزشک اطلاع دهید که ترازوسین مصرف می کنید. 

بعد از مصرف ترازوسین

ترازوسین ممکن است باعث خواب آلودگی یا سرگیجه شود. پس از اولین بار مصرف ترازوسین یا بعد از افزایش دوز آن توسط پزشک، تا 12 ساعت از رانندگی با ماشین، کار با ماشین آلات و انجام کارهای خطرناک خودداری کنید. در صورت بلند شدن سریع از حالت خوابیده، ممکن است باعث سرگیجه، سبکی سر و غش شود. 

این موارد بیشتر در هنگام شروع مصرف ترازوسین، افزایش دوز مصرفی یا شروع مصرف پس از توقف چند روز مشاهده می شود. برای جلوگیری از این مشکلات، به آرامی از رختخواب بلند شوید و قبل از ایستادن، چند دقیقه پاهایتان را روی زمین قرار دهید. اگر این علائم را تجربه کردید، بنشینید یا دراز بکشید. و اگر علائم بهبود نیافتند، با پزشک خود تماس بگیرید.

ابعاد پروستات سالم چقدر است؟

در صورت فراموش کردن یک دوز از ترازوسین، چه کاری باید انجام داد؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. با این حال، اگر تقریبا زمان نوبت دوز بعدی شده است، از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کرده و برنامه منظم دوز خود را ادامه دهید. برای جبران دوز فراموش شده، دو دوز را هم زمان مصرف نکنید. اگر مصرف دو یا چند دوز دارو را فراموش کرده اید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی ترازوسین

ترازوسین ممکن است یک سری عوارض جانبی ایجاد کند. اگر هر یک از علائم یا موارد ذکر شده در قسمت احتیاط های ویژه را تجربه کردید به پزشک خود اطلاع دهید مانند:

⚠️برخی از عوارض جانبی ممکن است جدی باشند. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

دکتر محمد جباری متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی

خطرات بزرگی پروستات در جوانان چیست؟
 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.1/5 - (42 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده 32 ساله نوک التم وو سوزونده بودم و شما گفتید پماد چشمی هیدروکورتیزون به مدت یکماه داخل مجاری بزنم، الان در ادرارم خون ابه وجود دارد که قبلا نبود و همچنین شب ها یکی دوبار بیدار میشدم ولی الان سه چهار بار برای ادرار کردن بیدار میشوم،لطفا بگید چیکار کنم.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      بنده 32ساله هستم و ده ماه پیش، داخل نوک التم وو سوزوندم.
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      با این شرایط بهتره معاینه و آزمایش و سونوگرافی بدهید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر