لکه قرمز روی کلاهک اندام تناسلی

در این مقاله مطالعه می کنید:

لکه قرمز روی کلاهک اندام تناسلی، می تواند ناشی از تحریک پذیری، عفونت های مختلف یا بیماری های پوستی همچون اگزما باشد. در برخی موارد، امکان دارد این لکه ها علامت ابتلا به یک عفونت منتقل شونده جنسی باشند. در صورت تجربه ی راش پوستی همراه با تب، پدیدار شدن تاول یا سرعت انتشار بالا، باید فورا به دنبال درمان پزشکی بود.

بروز لکه های قرمز بر روی آلت تناسلی، عوامل احتمالی متعددی دارد که اغلب آن ها کاملا قابل درمان هستند. در صورتی که لکه قرمز روی کلاهک آلت تناسلی پایدار بوده یا با خارش شدید، درد و دیگر علائم عفونت همراه شود، فراد باید به پزشک مراجعه کند. 

برخی عوامل دخیل در بوجود آمدن لکه قرمز روی کلاهک اندام تناسلی مرد:

اگزمای تناسلی

افراد مبتلا به اگزمای تناسلی برخی از علائم زیر را تجربه می کنند:
  • خارش شدید
  • زخم شدن پوست
  • بروز یک راش قرمز رنگ بر روی آلت تناسلی 

فراد باید جهت بررسی ابتلا یا عدم ابتلای خود به اگزمای تناسلی با پزشک مشورت کنند. درمان این مشکلات معمولا شامل مصرف پماد های استروئید های موضعی یا نرم کننده هایی است که افراد می توانند به جای صابون معمولی از آن ها استفاده کنند. 

برخی محصولات مراقبتی پوست از جمله ژل حمام، محلول های ضد عفونی کننده و پماد های درمان هموروئید می توانند پوست ناحیه تناسلی را تحریک کرده و سبب بروز اگزما شوند. 

برخی افراد به پودر های رختشویی نیز واکنش داده و به اگزما دچار می شوند.

لکه های قرمز روی الت تناسلی مرد

تعریق و مالش ناشی از لباس های تنگ نیز از عوامل احتمالی این بیماری هستند. اگزمای تناسلی گاهی اوقات می تواند ناشی از حساسیت تماسی باشد که اسپرم کش ها و کاندوم های لاتکس در برخی افراد به وجود آورند. اجتناب از محصولات پاک کننده قوی و پوشیدن لباس های آزاد در حین دوره درمان می تواند به رهایی از علائم کمک کند.

مطلب مرتبط با زگیل: لیزر زگیل تناسلی

هرپس تناسلی

هرپس تناسلی یک عفونت منتقل شونده جنسی است که می تواند سبب بروز لکه های قرمز بر روی آلت و نواحی تناسلی شود. امکان دارد، افراد هیچ گونه علامتی را تجربه نکرده یا علائم بسیار خفیف باشند. پدیدار شدن تاول های قرمز رنگ، علامت اصلی ابتلا به هرپس تناسلی است. 

این تاول ها معمولا بر روی نواحی تناسلی یا اطراف آن به وجود آمده و گاها با باز شدن تاول ها، زخم ایجاد می شود. افراد مبتلا در مدت طغیان هرپس تناسلی، علائم آنفولانزا از جمله درد، تب و تورم غدد را تجربه می کنند.

 هرپس قابل درمان نبوده اما افراد می توانند با مصرف دارو از پدیدار شدن تاول ها پیشگیری کرده و احتمال انتقال عفونت به شرکای جنسی خود را کاهش دهند.

هرپس تناسلی

پسوریازیس تناسلی

پسوریازیس تناسلی نوعی پسوریازیس است که در هر جایی از نواحی تناسلی پدیدار می شود. پسوریازیس پلاکی یا معکوس، می تواند به صورت لکه قرمز روی کلاهک اندام تناسلی یا تنه آلت تناسلی پدیدار شود. گزینه های درمانی شامل موارد زیر هستند:

بخاطر داشته باشید باید تنها دارو هایی را انتخاب کنید که مخصوص استفاده برای نواحی تناسلی باشند. استفاده از پماد متداول پسوریازیس بر روی ناحیه تناسلی می تواند به پوست ظریف و حساس این قسمت از بدن آسیب برساند. پسوریازیس تناسلی واگیر دار نبوده اما در صورت زخم شدن پوست باید از برقراری رابطه جنسی خودداری کرد. 

شستن آلت تناسلی قبل و بعد از رابطه جنسی و همچنین استفاده از یک مرطوب کننده مخصوص پوست های حساس می تواند به پیشگیری از التهاب کمک کند.

بالانیت

بالانیت به التهاب سر آلت گفته شده و علائمی به شرح زیر دارد:

علت  بیماری بالانیت

درمان بالانیت

نوع درمان به علت بالانیت بستگی دارد. گزینه های درمانی شامل موارد زیر هستند:

سیفلیس

سیفلیس

سیفلیس یک عفونت منتقل شونده جنسی است که می تواند سبب زخم های قرمز رنگ بر روی آلت تناسلی مردانه شود. سیفلیس دارای 4 مرحله است که هر کدام علائم مخصوص به خود را دارند:

مرحله نهفتگی

بدون علائم

سیفلیس اولیه

زخم هایی گرد، سفت و معمولا بدون درد هستند که در اطراف نواحی تناسلی، مقعد یا دهان بروز می دهند.

سیفلیس ثانویه

از علائم آن بروز راش پوستی بر روی بدن، تورم غدد، تب و خستگی است.

سیفلیس ثالثیه

عفونت به سیستم عصبی و اندام های داخلی انتشار می یابد. پیگیری درمان سیفلیس ضروری است. عدم درمان این بیماری می تواند سبب بروز مشکلات سلامتی جدی و حتی مرگ شود. دارو های آنتی بیوتیک با اینکه می توانند سیفلیس را درمان کنند اما برخی آسیب های این بیماری قابل جبران نیست. 

بیماری جرب یا گال

بیماری جرب هنگامی بروز می دهد که یک انگل به نام هیره پوست فرد مبتلا را آلوده می کند. افراد از طریق تماس پوستی مستقیم با فرد مبتلا، به این بیماری دچار می شوند. تماس پوستی مستقیم شامل رابطه جنسی نیز می شود. بیماری جرب راش های خارش دار بر روی آلت تناسلی مردانه به وجود می آورند. 

این راش ظاهری همچون جوش های ساده یا تاول داشته، پوسته پوسته بوده و مخصوصا در هنگام شب می تواند دچار خارش میشود. انگل هیره در زیر لایه های پوست تونل هایی ایجاد می کند تا تخم های خود را در آن ها قرار دهد. این تونل ها به صورت خطوطی برجسته، سفید یا به رنگ بدن بر سطح پوست پدیدار می شوند. 

پزشک جهت از بین بردن این انگل ها دارو هایی به نام اسکابیساید تجویز می کند. بیماران با اعمال این دارو ها به سرتاسر بدن (معمولا از گردن به پایین) خود از شر این حشره رهایی می یابند.

خارش ژوک

خارش ژوک یک عفونت قارچی است که سبب خارش و بروز لکه های قرمز بر روی آلت تناسلی می شود. همچنین، این عفونت می تواند به دیگر نواحی تناسلی، باسن و نواحی داخلی ران انتشار یابد. امکان دارد، افراد مبتلا سوزشی را در ناحیه کشاله ران خود احساس کنند. 

پماد های ضد قارچ موضعی می توانند به درمان عفونت های قارچی از جمله خارش ژوک کمک کنند. در صورتی که این دارو ها موثر نبوده و عفونت تداوم یابد، باید جهت دریافت دارو های خوراکی قوی تر و تجویزی به پزشک مراجعه شود. حفظ بهداشت مناسب و پوشیدن لباس های آزاد در هوای گرم می تواند به تسکین علائم کمک کند.

مولوسکوم مسری

مولوسکوم مسری یک عفونت ویروسی است که سبب بروز لکه های قرمز، صورتی یا به رنگ بدن بر روی پوست آلت تناسلی یا اطراف آن می شود. این برآمدگی های پوستی تنها نشانه مولوسکوم مسری هستند. این برآمدگی ها اغلب دردناک نبوده اما می توانند دچار خارش شوند. 

قرمزی الت تناسلی

ویروس به آسانی از طریق تماس پوستی مستقیم به دیگران انتقال یافته و در آب و هوای گرم و مرطوب رشد می کند. افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف به موارد شدید تری از مولوسکوم مسری دچار می شوند. از جمله این افراد کسانی هستند که تحت درمان سرطان قرار گرفته یا مبتلا به ویروس عامل بیماری ایدز هستند. درمان با اینکه می تواند به رفع برآمدگی ها و توقف انتشار ویروس کمک کند اما همواره موثر نیست. برآمدگی ها اغلب با گذشت زمان و بدون نیاز به درمان از بین می روند.

درمان مولوسکوم مسری

گزینه های درمانی مولوسکوم مسری شامل موارد زیر هستند:

برای دیدن عکس زگیل تناسلی مردان بر روی آلت وبیضه کلیک کنید"

راش های دارویی

برخی دارو ها می توانند سبب بروز واکنش حساسیتی شوند که پدیدار شدن راش در برخی نواحی بدن را در پی دارد. برای مثال، عناصر موجود در برخی آنتی بیوتیک ها می توانند سبب بروز سندرم جانسون استیونز شوند. این سندرم تاول هایی را بر روی آلت تناسلی ایجاد کرده که می توانند به دیگر نواحی بدن نیز سرایت کنند. راش های دارویی معمولا پس از قطع مصرف دارو از بین می روند.

با این حال، امکان دارد افراد برای کمک به رفع راش ها به مصرف دارو های دیگری همچون کورتیکوستروئید ها یا آنتی هیستامین ها نیاز داشته باشند. راش ها و واکنش های حساسیتی به دارو ها علائمی جدی هستند. در صورت بروز راش در بدن پس از مصرف یک داروی خاص باید با پزشک مشورت کرد.

پاپولوز بونوئید

نوعی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می تواند یک بیماری منتقل شونده جنسی به نام پاپولوز بونوئید را ایجاد کند. علائم این بیماری لکه هایی به رنگ قرمز، قهوه ای یا بنفش بر روی آلت تناسلی یا مقعد هستند. در حالی که پاپولوز بونوئید اغلب می تواند به صورت خود به خود ظرف چند ماه رفع شود اما برخی بیماران به درمان نیاز خواهند داشت. گزینه های درمانی پاپولوز بونوئید، شامل موارد زیر هستند:

در پایان

رعایت بهداشت مناسب با شستن منظم آلت تناسلی و تعویض لباس ها پس از ورزش کردن یا قرار گیری در آب و هوای گرم می تواند خطر ابتلا به این عفونت را کاهش دهد. افرادی که ختنه نشده اند باید جهت پیشگیری از تجمع باکتری در زیر پوست کلاهک آلت، نظافت آن را رعایت کنند. استفاده از کاندوم در هنگام برقراری رابطه جنسی می تواند خطر ابتلا و انتقال عفونت های منتقل شونده جنسی را کاهش دهد.

دکتر محمد جباری متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4/5 - (87 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر