ادرار ابری چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

ادرار طبیعی شفاف و به رنگ زرد روشن می باشد و هرگونه تغییر در رنگ یا شفافیت ادرار شما می تواند نشان دهنده مشکلات سلامتی احتمالی مانند عفونت مجرای ادراری (UTI)، سنگ کلیه، بیماری مقاربتی (STD) یا حتی کم آبی ساده بدن باشد. اما ادرار ابری نشان دهنده ی چیست؟
اگر شما متوجه چنین تغییری شده اید، و این مشکل در مدت زمان کوتاهی از بین نرفت، به ویژه اگر علائم دیگری نیز داشته باشید، صحبت کردن با پزشک درباره آن می تواند مفید باشد.

چه عواملی در ایجاد ادرار ابری دخیل هستند؟

تغییر رنگ، شفافیت یا کدر بودن ادرار می تواند، نشانه ی واضحی از وجود مشکلی در سیستم ادراری باشد. از شایع ترین دلایل ایجاد ادرار ابری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

علت ادرار ابری

1_ کم آبی بدن 

یکی از دلایل ایجاد ادرار ابری، ننوشیدن آب به مقدار کافی می تواند باشد. اگر هیچ علامت دیگری نداشته باشید، و به محض نوشیدن آب ، ادرار شما به سرعت شفاف شود، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. مقدار نوشیدن آب را بیشتر کنید، اگر متوجه شدید که ادرار شما دوباره ابری شکل شد، همچنان باید مراقب باشید. به خاطر داشته باشید که الکل و قهوه هر دو موجب کم آبی بدن می شوند، بنابراین مصرف این نوشیدنی ها را محدود کنید.
 
یک فرد میانسال به طور میانگین باید 8 تا 10 لیوان آب در روز مصرف کند و 2 لیتر ادرار دفع کند. این مقادیر ممکن است بر اساس آب و هوا، وضعیت فعالیت، غذاها یا نوشیدنی های مصرفی، داروها و کارکرد کلیه ها باشد. پس از اینکه مصرف آب روزانه خود را افزایش دادید، اگر ادرار شما هنوز هم ابری باشد، زمان آن رسیده که به پزشک مراجعه کنید.

2_ عفونت مجرای ادراری (UTI)

اگر ادرار شما ابری و همراه با بوی نامطبوع باشد، احتمال این وجود دارد که شما به عفونت مجاری ادراری مبتلا شده باشید. در صورت داشتن موارد زیر با علائمی که قبل تر ذکر شد حتما به پزشک مراجعه کنید:

باکتری، چرک و یا خون ناشی از عفونت، معمولاً دلیل ابری بودن ادرار و بوی شدید آن می باشند. یک عفونت ادراری می تواند هر بخشی از مجرای ادراری شما را از جمله کلیه ها، مثانه، حالب و مجرای ادرار درگیر کند، اما اکثراً مثانه ی شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

عفونت مقاربتی بیشتر در زنان رخ می دهد، چرا که مجرای ادراری زنان بسیار کوتاه است و باعث تشکیل باکتری E.coli در مثانه شما می شود؛ این باکتری در اکثر موارد مقصر می باشد.

3_ سنگ های کلیه

مواد بلوری، بد بو (ادرار ابری) در ادرار شما می تواند نشان دهنده ی سنگ کلیه باشد. این مواد معدنی سخت شده و رسوب های نمک با اندازه های مختلفی دارند و معمولاً تا زمانی که حرکت از کلیه به مجرای ادراری را شروع نکرده باشند، موجب بروز علائم نمی شوند. دیگر علائم می تواند شامل موارد زیر باشد: 

سنگ کلیه ناشی از ادرار ابری

4_ بیماری های مقاربتی (STDها)

بیماری های مقاربتی مانند گونوره آ و کلامیدیا ممکن است باعث تخلیه از واژن یا آلت تناسلی شوند که می توانند منجر به پدیدار شدن ادرار ابری شوند.

5_ عفونت واژن یا واژینیتیس

این التهاب شایع واژن به علت عفونت مخمر یا دیگر عدم تعادلهای واژن، در نهایت می تواند منجر به ایجاد ادرار ابری شود.

6_ دیابت

داشتن سطح قند خون بالا یا مشکلات مربوط به کلیه ناشی از ابتلا به دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2، نیاز به انسولین دارد که می تواند موجب ایجاد ادرار ابری شود. وجود کِتون ها، محصول شکسته شدن چربی های بدن نیز کار مشابهی انجام می دهند.

🔔از دیگر عوامل ایجاد ادرار ابری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

آیا برای درمان ادرار ابری باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما تجربه ادرار ابری دارید که بیش از یک دوره کوتاه طول کشیده است، برای تشخیص و درمان باید به پزشک مراجعه کنید. اگر ادرار ابری همراه با درد شدید یا خون باشد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. خون در ادرار به هر دلیلی و با هر رنگ غیر طبیعی که در اثر مصرف دارو یا غذای خاصی نباشد، همیشه نیاز به ملاقات با پزشک دارد. پزشک شما ممکن است، آزمایش ادرار، کشت ادرار، تصویر برداری یا آزمایشات دیگری را برای بررسی علت ادرار ابری توصیه کند.

علائم سنگ مثانه و شن | سنگ کلیه که در مثانه گیر کرده
 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.2/5 - (76 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر