درمان نعوظ با پروتز آلت تناسلی

در این مقاله مطالعه می کنید:

کاشت پروتز آلت تناسلی (penile prosthesis) به روش جراحی در درمان ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ به کار می رود و در بیمارانی درنظر گرفته می شود که به درمان های دارویی پاسخ نداده اند یا در افرادی که ترجیح می دهند تا برای برطرف کردن مشکل خود یک راه حل دائمی را انتخاب می کنند.

در حال حاضر دو نوع ایمپلنت آلت وجود دارد:

1) پروتزهای قابل باد کردن (inflatable) که در فرم های دوتکه و سه تکه وجود دارد.

پروتز آلت

2) پروتزهای قابل انعطاف

پروتز آلت

اکثر بیماران، پروتزهای قابل بادکردن سه تکه ای three-piece را ترجیح می دهند چرا که این نوع پروتز بیشتر می تواند نعوظ طبیعی را ایجاد کند. ولی پروتزهای دو تکه ای و پروتزهای انعطاف پذیر هم می توانند نعوظ قابل قبولی را ایجاد کنند.

مطالعات نشان دادند که میزان رضایت مندی در کاشت پروتز آلت در مقایسه با دیگر روش های درمان ناتوانی جنسی بالا می باشد (92 تا 100 درصد رضایت مندی در بیمار و 91 تا 95 درصد رضایت مندی در شریک جنسی بیمار).

در مطالعه دیگری دیده شده که میزان نعوظ، انزال، ارگاسم (اوج لذت جنسی)، و رضایت مندی کلی جنسی بیمار یکسال بعد از کاشت پروتز به طور قابل توجهی بالاتر بوده است.

دو عارضه اصلی کاشت پروتز آلت عبارتست از بروز نقص مکانیکی در پروتز که منجر به اختلال در عملکرد آن می شود و دیگری بروز عفونت که می تواند منجر به خارج کردن پروتز از آلت شود.

به طور کلی کاشت پروتز یک راه حل جذاب و موثر در افرادی است که به درمان های دارویی پاسخ نمی دهند. شواهد علمی کافی وجود دارد که به دلیل اثربخشی، ایمنی و رضایتمندی بالا،این روش درمانی را به افرادی که به درمان های کمتر تهاجمی پاسخ نمی دهند توصیه می کند.

پروتز آلت تناسلی

اگر چه در درمان اختلال نعوظ، بهتر آنست که شریک جنسی بیمار هم شرکت کند اما این امر همیشه امکان پذیر نیست. زمانی که تصمیم به کاشت پروتز آلت گرفته می شود مهم است که بیمار را از دیگر درمان های موجود مثل دستگاه وکیوم، استفاده از پروستاگلاندین ها و تزریق اینتراکاورنوزال (تزریق به داخل آلت) و قرص هایی مثل سلدنافیل  تادالافیل و مزایا و معایب هرکدام آگاه باشد.

این بیماران یا به درمان های دارویی مثل سیلدنافیل جواب نداده اند یا کاندید مناسبی برای درمان های خوراکی نیستند. در افرادی که اختلال نعوظ آن ها موقعیتی است (یعنی در یک موقعیت خاص مشکل دارند و در دیگر مواقع نعوظ خوبی دارند)،افرادی که با همسر و شریک جنسی خود مشکل و اختلاف دارند، یا آنهایی که اختلال نعوظ آن ها بطور بالقوه برگشت پذیر هست نبایستی کاشت پروتز آلت انجام شود.

کاشت پروتز با بی حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود. شدت و مدت زمان درد بعد از عمل متفاوت بوده و غالبا نیاز به مصرف مسکن ها به مدت یک حداقل یک هفته می باشد.

بیمار باید بداند که پروتز آلت حالت شبیه نعوظ ایجاد می کند. در یک نوع از پروتزهای سه تکه ای هم طول و قطر آلت افزایش یافته و سفت می شود و اندازه آلت تناسلی مرد به اندازه ای نزدیک به نعوظ طبیعی می رسد اما در کل طول آلت کوتاه تر از حد نرمال حین نعوظ می باشد و سر آلت نیز دچار نعوظ نمی شود. اگر فردی می خواهد بداند که بعد از تعبیه پروتز طول نهایی آلت حین نعوظ چقدر می باشد بایستی بداند که میزان طولی که بعد از  کشیدن آلت در حالت شل ایجاد می شود می باشد.

خیلی از مردان با اختلال نعوظ دارای میل جنسی طبیعی بوده و اکثرا ارگاسم(اوج لذت جنسی) و انزال طبیعی دارند. اگر این افراد قبل از کاشت پروتز طبیعی باشند بعد از عمل هم طبیعی خواهند بود ولی اگر مختل باشند بعد از کاشت پروتز هم مختل خواهند بود.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.4/5 - (101 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آلت تناسلی ام به سمت چپ انحراف داره آیا این حد کجی برای رابطه و نزدیکی مشکل سازه و نیاز به جراحی دارد؟
    و آیا مادر زادی یا پیرونی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      من که کجی نمی بینم در هر حال مشکل ساز نیست و مادرزادی به نظر میاد

  • تصویر کاربر Mahdi پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشید سر الت من ترک ترکی شده و ضبر شده البته استمنا هم میکردم وحس میکنم بند زیر کلاهک الت تناسلیم هم نازک شده است باید چیکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      در صورت امکان خودارضایی را ترک کنید. صبح ها به مدت 6 ماه از کرم اوسرین و بعد از استحمام به آلت تناسلی بزنید و همچنین مادام العمر از صابون گلیسرین برای شستن تناسلی در حمام استفاده کنید.

    2. تصویر کاربر Mahdi پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      کرم اوسرین چند درصد باشه؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سه تا پنج درصد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مراد پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت دکتر جباری گرامی
    چندین سال است ب صورت شبانه روزی سر التم ب شدت گزگز و سوزن سوزن میشه خیلی اذیتم میکنه ترشح سفید رنگ هم دارم دکتر رفتم دارو دادن خوب نشدم لطفا کمکم کنید زود انزالی هم دارم لطفا ب دادم برسید دیگه تحمل ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      از ترشحات بایستی کشت و نیز تست PCR انجام دهید

      گزگز علل عصبی داره و باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید

      برای زود انزالی قرص داپوکستین ۲ ساعت قبل از رابطه استفاده کنید

  • تصویر کاربر رامین پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 845 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده 19 سال دارم و ی مدت خود ارضایی میکردم که دو ماه میشه ترک کردم و عوارض روحی و روانی از بین رفتن اما مشکلی به مرور برای پوست آلت ایجاد شده که ی حالت خشکی و ترک داره اما بدون درد و خارش و ترشح به صورتی که فقط ظاهرش نگرانم کرده.آیا مشکلم حل میشه؟ روی پوستم برجستگی های خیلی ریز جوش مانند هم هست نمی‌دونم چیه. بیشتر هم قسمت های که موقع خود ارضایی پوستش بیشتر در معرض سایش قرار داشت اینجوری شده به صورتی که زیر آلت که بخاطر مایع روان کننده ترشح شده از آلت اصطکاک کمتری داشت آسیب کمتری دیده.خجالت میکشم حضوری پزشک برم و نمیتونم برای خانوادم توضیح بدم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      خودارضایی را ترک‌ کنید شب ها بمدت ۲ تا ۳ هفته پماد هیدروکورتیزون بزنید و صبح ها به مدت 6 ماه از کرم اوسرین و بعد از استحمام به آلت تناسلی بزنید و همچنین مادام العمر از صابون گلیسرین برای شستن تناسلی در حمام استفاده کنید.

    2. تصویر کاربر رامین پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ببخشید چه نوع کرم اوسرین باید استفاده کنم؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      ترجیحا غیر معطر باشه

    4. تصویر کاربر رامین پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام واقعا شرمندم که انقدر وقتتون رو میگیرم ولی گیج شدم و خواستم اوسرین سفارش بدم انواع مختلفی داشت مثل ضد اگزما یا ثمین اوره ۵٪ و ... ممنون میشم اگه راهنمایی کنید و آیا مشکل من آلرژی و اگزما هست؟
    5. تصویر کاربر رامین پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام واقعا شرمندم که انقدر وقتتون رو میگیرم ولی گیج شدم و خواستم اوسرین سفارش بدم انواع مختلفی داشت مثل ضد اگزما یا ثمین اوره ۵٪ و ... ممنون میشم اگه راهنمایی کنید و آیا مشکل من آلرژی و اگزما هست؟
    6. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      ثمین اوره ۵ درصد بگیر

      نوعی درماتیت هست

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۱ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    باسلام
    چند‌سالی‌هست‌دقیقاً‌در‌مجاور‌محل‌خروج‌ادرار‌من‌یکسری‌علائم‌بنفش‌رنگی‌به‌وجود‌امده‌که‌در‌ابتدا‌یک‌عدد‌بود‌اما‌الآن‌تعدادش‌زیاد‌شده‌و‌گاهی‌اوقات‌با‌سوزشم‌همراه‌است‌،اگه‌امکانش‌هست‌دلیل‌و‌راه‌درمانش‌و‌لطف‌کنید
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      این ها آنژیوکراتوم هستند مویرگ های گشاد شده

      خطری ندارند و درمان الزامی نیست

      با لیزر میشه از بین برد

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر