همه چیز در مورد درد پروستات

در این مقاله مطالعه می کنید:

در رابطه با پروستات سوالات مختلفی پرسده می شود از جمله اینکه درد پروستات کجاست؟ و یا اینکه درد پروستات چگونه است؟ ما در این مقاله همه چیز در مورد درد پروستات را مورد بررسی قرار می دهیم. اما ابتدا ببینیم پروستات چیست و چه وظیفه ای در بدن ما دارد. پروستات، یک غده ی کوچک است که درون بدن شما، درست زیر مثانه زندگی می کند. این غده در اطراف پیشابراه قرار دارد. پیشابراه لوله ای است که ادرار را از مثانه به آلت تناسلی شما حمل می کند. پروستات شما مقداری از مایعات موجود در منی شما را تولید می کند، مایعی که اسپرم را انتقال می دهد.

این مایع حاوی آنزیم ها و هورمون های خاصی می باشد که به سلولهای اسپرم شما کمک می کند که عملکرد درستی داشته باشند. این به این معناست که پروستات در باروری شما نقش مهمی را ایفا می کند. همچنین عضلات پروستات شما به فشار دادن منی درون پیشابراه در حین انزال کمک می کنند.

اندازه آلت تناسلی

علت درد پروستات

پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث درد پروستات می شود. محرک های آن شامل استرس، آسیب به عصب و آسیب فیزیکی می شوند.  مواد شیمیایی موجود در ادرار یا عفونت مجرای ادراری که شما در گذشته داشته اید، ممکن است نقش مهمی در ایجاد درد پروستات داشته باشند.

درد پروستات مرتبط با اختلالات سیستم ایمنی بدن همچون سندرم خستگی مزمن و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) می باشد. علائم اصلی درد پروستات، دردی است که در حداقل یکی از این اعضای بدن بیش از 3 ماه طول می کشد:

پروستاتیت بدون علامت

مردانی که دارای این نوع پروستاتیت هستند، پروستات ملتهبی دارند، اما هیچ علامتی ندارند. شما فقط در صورتی می توانید متوجه این بیماری شوید که پزشک شما آزمایش خون را برای بررسی سلامت پروستات شما بررسی کند. پروستاتیت بدون علامت به هیچ درمانی نیاز ندارد، اما ممکن است منجر به ناباروری در مردان شود.

چه مواردی باعث ایجاد پروستات می شود؟

در صورت شرایط زیر شما ممکن است دچار مشکل در پروستات خود شوید:

التهاب پروستات در چه سنی بیشتر رخ می دهد؟

غده ی پروستات ملتهب یا عفونی در تمام گروه های سنی برای مردان شایع است. اگر شما مبتلا به پروستاتیت باشید، پزشک شما می تواند در پیدا کردن راهی برای کنترل علائم و درد پروستات به شما کمک کند. محققان همچنین سعی در درک بهتر علت درد پروستات دارند. این تحقیقات آنها را قادر می سازد که درمان های عملی بهتری را به کار گیرند.

پروستات بزرگ شده (هیپریلازی خوش خیم پروستات)

با بالارفتن سن مردان، بزرگ شدن پروستات شایع است. تقریباً نیمی از مردان بالای پنجاه سال، هیپریلازی خوش خیم پروستات را تجربه می کنند که به معنی بزرگ شدن یا التهاب پروستات می باشد. این می تواند به معنای بزرگ شدن پروستات از اندازه یک گردو به اندازه یک زردآلو و یا حتی یک لیمو باشد.

برای برخی از مردان، پروستات بزرگ شده باعث بروز هیچ علائمی نمی شود.اما در برخی دیگر شامل موارد زیر می شود:

اگر شما تجربه هر یک از این علائم را دارید، حتی اگر کمتر از 50 سال سن دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از مردان ممکن است نگران باشند که این علائم به معنای ابتلا به سرطان می باشد، اما اکثر مواقع، پروستات بزرگ شده به معنای بروز سرطان نیست.

گاهی اوقات، درمان پروستات بزرگ شده می تواند با تغییرات سبک زندگی مانند نوشیدن آب کمتر قبل از رفتن به رختخواب امکانپذیر است. برای برخی از مردان داروهایی برای کمک به این شرایط تجویز می شود و جراحی می تواند برای آنها یک گزینه باشد، گرچه به دلیل احتمال عوارض جانبی، این مورد کمتر شایع می باشد.

التهاب پروستات

سرطان پروستات

سرطان پروستات، شایع ترین سرطان تشخیص داده شده در مردان استرالیایی می باشد. در استرالیا، سرطان پروستات بیش از کشندگی سرطان سینه برای زنان، دلیل مرگ مردان می باشد، بنابراین، بسیار مهم است که مردان مراقب این بیماری، علائم آن و آزمایش های مورد نیاز برای ارزیابی سلامت پروستات خود باشند.

احتمال بروز سرطان پروستات با افزایش سن بیشتر می شود. در صورتی که شما زیر 75 سال سن داشته باشید، شانس ابتلای شما از هر 7 نفر، 1 نفر می باشد. با رسیدن به سن 85 سالگی، این میزان به 1 از 5 نفر می رسد. مؤسسه سرطان پروستات استرالیا توصیه می کند که تمام مردان بالای 50 سال آزمایش سرطان پروستات را انجام دهند. دیگر عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند شامل موارد زیر می شود:

علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات در مراحل اولیه خود ضرورتاً علائمی ندارد. اما به مرور ممکن است دارای علائم زیر باشند:

شما علائم بسیاری را تجربه کرده اید که مشابه با علائم بیماری های دیگری همچون پروستات بزرگ شده یا پروستاتیت می باشند. در صورت متوجه شدن هر یک از این علائم یا تغییرات آن، حتما به مطب پزشک مراجعه کنید.

علل بروز زگیل تناسلی و اسکین تگ

انواع آزمایش پروستات

یک آزمایش ساده وجود ندارد که بتواند سرطان پروستات را تشخیص دهد. اما در ادامه ما انواع آزمایشاتی را که پزشک شما ممکن است برای بررسی سلامت پروستات شما توصیه کند، توضیح داده ایم:

تشخیص و درمان سرطان پروستات

تمام سرطان ها پیچیده هستند، اما آزمایش و درمان سرطان پروستات به طور ویژه ای دشوار است. در برخی از مردان مبتلا به سرطان پروستات، سرطان به آهستگی رشد می کند و زندگی آنها را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار نمی دهد.  اما در برخی دیگر سرطان پروستات می تواند به سرعت رشد و گسترش پیدا کند. در عین حال، هیچ تست واحدی وجود ندارد که بتواند نوع سرطان پروستات را تشخیص دهد.

به همین دلیل، برخی از درمان ها برای سرطان پروستات می توانند موجب عوارض جانبی شوند که ممکن است بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. بسیار مهم است که آقایان در مورد تمام گزینه های آزمایش و درمان با پزشک خود صحبت کنند.

درد پروستات چگونه است؟

علائم در پروستاتیت حاد عبارتند از:

  • درد شدید در اطراف یا روی آلت تناسلی، بیضه ها، مقعد، پایین شکم یا پایین کمر
  • درد به هنگام مدفوع کردن
  • درد به هنگام ادرار کردن
  • تکرر ادرار (مخصوصاً در شب)
  • مشکلاتی در شروع یا توقف ادرار
  • نیاز فوری به ادرارکردن
  • مشاهده خون در ادرار
  • قادر به ادرار نبودن که منجر به تجمع ادرار در مثانه می شود و احتباس ادرار مزمن نامیده می شود. این مورد، نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارد.
  • احساس کسالت کلی که با درد و احتمالاً دمای بالای بدن همراه است.
  • درد پایین کمر و درد به هنگام انزال

در صورت تجربه ی هر یک از این علائم فوراً به پزشک مراجعه کنید تا علت احتمالی را تشخیص دهد.

پروستاتیت مزمن

در صورتی که حداقل به مدت 3 ماه، چند مورد از علائم زیر را تجربه کنید، ممکن است پروستاتیت مزمن داشته باشید.

  • درد در اطراف یا روی آلت تناسلی، بیضه ها، مقعد، پایین شکم یا پایین کمر
  • درد به هنگام ادرار کردن
  • نیاز فوری یا مکرر به ادرار کردن، مخصوصاً در شب
  • مشکل در شروع یا توقف ادرار
  • پروستات بزرگ شده یا حساس در معاینه مقعد
  • مشکلات جنسی، مانند اختلال عملکرد نعوظ
  • درد به هنگام نعوظ یا درد لگن پس از رابطه ی جنسی

این علائم می توانند تأثیر قابل توجهی روی کیفیت زندگی شما داشته باشند. اما در اکثر موارد، تدریجاً به مرور زمان و با درمان بهبود پیدا می کنند.

 

دکتر محمد جباری اورولوژیست و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.2/5 - (120 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    پدر من پارسال عمل پروستات کردن و سنگ مثانه هم داشتن ..الان بعد از دوسال شبها بیش از اندازه تکرر ادرار دارن .ووامروز سونو گرفتن این سونوشونه
    1. تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۹ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      لطفا سوال من را پاسخ دهید
    2. تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۹ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      لطفا سوال من رو پاسخ بدین من پولم واریز کردم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      سلام عکس بطور صحیح بارگذاری و ارسال نشده است. لطفا در همین بخش با حجم مناسب مجدد ارسال کنید.

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    پسرم و 23 سال دارم
    ریزش موی ارثی به متخصص مو مراجعه کردم
    قرص فیناستراید و مکمل غذایی نوشت
    قرص نوشت گفت مشکل پروستات نداری
    گفتم که مشکلی نی
    عوارض قرصم گفت شیطنت جنسیتو کم میکنه... و خودمم خواندم
    الان بعد از 6 ماه مصرف فیناسترابد( هندی خوردم 1 میلی هر شب یکی )
    مصرفش قطع کردم
    تو زمان مصرف هیچ مشکلی نداشتم
    غریزه جنسیم خوب بود
    نغوذ خوب بود و مایه منی هم بیشتر سده بود (شایدم بهتر شده بود نسبت به قبل)
    ولی الان
    حس جنسیم خیلی کم شده
    نغوذ صبح گاهی ندارم تقریبا
    نغوذمم کامل نیست مث قبل
    مایه منی هم خیلی کمتر شده
    و کامل مث قبل تحریک نمیشم
    مثل قبل نیست
    نگرانم
    تو سایت خواندم جدید نوشته بودن امکان داره بعصی عوارض دائم باشه رو بعصی افراد
    2 هفتس که مصرف قرص قطع کردم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام
      الان برای قضاوت زوده بایستی 6 ماهی صبر کنید

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر