سرطان آلت تناسلی در مردان

در این مقاله مطالعه می کنید:

سرطان آلت تناسلی در مردان، بیماری نادریست و تقریباً تمام سرطان‌های آلت تناسلی در مردان مربوط به سرطان سلول‌های سنگفرشی می‌شود. سلول‌های سنگفرشی، سطح اکثر قسمت‌های بدن را پوشانده است. سرطان‌های دیگر مرتبط با آلت تناسلی مردان به ندرت می‌توانند آلت را تحت تأثیر قرار دهند. این موارد شامل انواع سرطان پوست، مانند: 

-کارسینوم سلول بازال (سرطان سلول پایه) 

-ملانومای بدخیم (مرگبارترین سرطان پوست)

بیشتر مردانی که مبتلا به سرطان آلت تناسلی هستند بیش از 50 سال سن دارند اما این بدان معنا نیست که این بیماری مردان جوان را تحت تاثیر قرار نمیدهد.

10 نقص مرتبط با آلت تناسلی مردانه

آلت تناسلی مرد

آلت تناسلی مرد عضوی جنسی است که از انواع مختلفی از بافت، مانند پوست، عضله و اعصاب ساخته شده است. در هنگام تحریک جنسی، جریان خون به آلت تناسلی افزایش یافته و آن را سخت و قائم می‌کند. آلت تناسلی مرد همچنین حاوی لوله‌ای به نام مجرای ادرار است، مجرای ادرار از بیضه‌ها، نطفه و اسپرم را از مثانه به خارج از بدن منتقل می‌کند.

علائم سرطان آلت تناسلی مرد

علائم و نشانه‌های سرطان آلت تناسلی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

علت ابتلا به سرطان آلت تناسلی

علت ابتلا به سرطان آلت تناسلی در مردان

علت دقیق سرطان آلت تناسلی در مردان هنوز مشخص نیست، داشتن عوامل خطر خاص ممکن است خطر ابتلا به آن را افزایش دهد. اما داشتن یک یا چند عامل خطر نیز به معنای ابتلا به سرطان آلت تناسلی نیست. سرطان آلت تناسلی عفونی نیست و نمی‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

تشخیص سرطان آلت تناسلی مرد

اگر علائمی دارید، می‌توانید با مراجعه به پزشک عمومی شروع کنید. 

اگر پزشک عمومی تشخیص دهد که علائم شما می‌تواند ناشی از سرطان باشد، شما را به پزشکی به نام اورولوژیست ارجاع می‌دهد، متخصص اورولوژی متخصص مشکلات ادراری و دستگاه تناسلی است. 

درمان سرطات آلت تناسلی

متخصص اورولوژی از شما در مورد علائم شما سوال کرده و آلت تناسلی و ناحیه بالای پاها (کشاله ران) را از نظر وجود تورم بررسی می‌کنند. آزمایش اصلی برای تشخیص سرطان آلت تناسلی بیوپسی است. پزشک از هر ناحیه غیرطبیعی یا ظاهر زخمی در آلت تناسلی نمونه‌ای از بافت (بیوپسی) می‌گیرد.

وقتی سرطان تشخیص داده شد‌، تیم متخصص آزمایشات بعدی را انجام می‌دهد. این موارد برای فهمیدن اینکه آیا سرطان فقط در آلت تناسلی مرد است یا در سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است انجام می‌شود؛ نتایج این بررسی‌ها به تیم متخصص کمک می‌کند تا درمان مناسب را برای شما برنامه ریزی کند.

این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1_ سی تی اسکن

طی فرآیند سی تی اسکن یک سری اشعه ایکس تابانده می‌شود، تا یک تصویر سه بعدی از داخل بدن ایجاد کند.

2_ آزمایشاتی برای بررسی غدد لنفاوی

یکی از اولین قسمت‌هایی از بدن که سرطان آلت تناسلی می‌تواند در آن گسترش یابد غدد لنفاوی کشاله ران است. گره‌های لنفاوی بخشی از سیستم لنفاوی هستند، سیستم لنفاوی به محافظت از بدن در برابر عفونت و بیماری کمک می‌کند. 

اگر سرطان گسترش یافته باشد، ممکن است غدد لنفاوی کشاله ران را بزرگتر از حد طبیعی کند، اما این اتفاق می‌تواند به دلیل عفونت نیز رخ دهد. پزشک ممکن است از شما بخواهد آزمایشاتی بر روی غدد لنفاوی انجام دهید.

تشخیص سرطان آلت تناسلی مرد

3_ اسکن با امواج فراصوت

در اسکن اولتراسوند از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از داخل بدن استفاده می‌شود. یک ژل به کشاله ران شما زده می‌شود و دستگاه کوچکی که امواج صوتی تولید می‌کند از کشاله ران عبور داده می‌شود. این تست بدون درد است و انجام آن فقط چند دقیقه طول می‌کشد.

درمان سرطان آلت تناسلی مرد

تیمی از متخصصان برای گفتگو در مورد بهترین درمان ممکن، سرطان آلت با شما دیدار می‌کنند، این تیم متشکل از چند رشته (MDT) نامیده می‌شود. پزشک یا متخصص سرطان یا پرستار شما روش‌های مختلف درمانی و عوارض جانبی آنها را برای شما توضیح می‌دهد. آن‌ها همچنین در مورد مواردی که باید هنگام تصمیم گیری در مورد درمان در نظر بگیرید با شما صحبت خواهند کرد. اما درمان‌های اصلی برای درمان سرطان میتواند شامل:

پس از درمان سرطان

پس از درمان، قرار ملاقات‌های منظم و دائمی با جراح یا متخصص سرطان خود باید داشته باشید، آن‌ها شما را معاینه می‌کنند و ممکن است از شما آزمایش خون یا اسکن بگیرند. این پیگیری‌ها معمولاً تا چندین سال ادامه خواهد داشت. اگر مشکلی در شما به وجود آمد و یا در هنگام مراجعه به پزشک خود، علائم جدیدی مشاهده کردید، در اسرع وقت حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

رابطه جنسی حین ابتلا به سرطان

پزشک یا پرستار شما در مورد تأثیرات احتمالی درمان شما در زندگی جنسی توضیحات لازم را به شما می‌دهند. اگر به سرطان در مراحل اولیه مبتلا هستید‌، بعید به نظر می‌رسد که این درمان به طور مستقیم بر زندگی جنسی شما تأثیر منفی بگذارد. معمولاً به محض بهبودی کامل ناحیه‌ی تحت درمان، احساس آمادگی در شما به وجود می‌آید و انجام رابطه جنسی برای شما بی‌خطر خواهد بود پزشک شما در این زمینه به شما مشاوره می‌دهد.

بعد از رادیوتراپی:

پرتو درمانی ممکن است باعث ایجاد اختلال نعوظ در شما شود. این اختلال نعوظ (ED) نام دارد. پزشک یا پرستار شما در مورد خطر بروز این مشکل برای شما توصیه های لازم را خواهد کرد. درمان‌های مختلفی برای رهایی از ED به شما پیشنهاد داده می‌شود. 

بعد از شیمی درمانی:

 

اگر شما تحت شیمی درمانی از طریق رگ هستید، احتمالا این نوع درمان تأثیر مستقیمی بر زندگی جنسی شما نخواهد داشت. 

اما عوارض جانبی، مانند خستگی، ممکن است به این معنی باشد که شما احساس و توان کافی برای انجام رابطه جنسی را نداشته باشید، احتمالا پس از اتمام درمان متوجه خواهید شد که این امر به آرامی بهبود می‌یابد.

بعد از شیمی درمانی سرطان آلت

پزشک به شما توصیه می‌کند هنگام انجام شیمی درمانی همسر خود را باردار نکنید، چرا که این داروها ممکن است به کودک در حال رشد آسیب برسانند. استفاده از وسائل پیشگیری از بارداری در طول این دوره درمان بسیار حائز اهمیت است.

عوارض بعد از درمان سرطان آلت تناسلی

برخی از مردان ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها پس از درمان با رادیوتراپی عوارض جانبی را همچنان داشته باشند به این‌ دست از عوارض، اثرات دیررس می‌گویند. بعد از رادیوتراپی، ممکن است بافت سالم آلت تناسلی ضخیم شود که این زخیم شدن می‌تواند باعث باریک شدن لوله‌ای شود که ادرار را از طریق آلت تناسلی (مجرای ادرار) حمل می‌کند. 

اگر این اتفاق بیفتد‌، ممکن است دفع ادرار برای شما تبدیل به امری دشوار شود، خوشبختانه این اتفاق می‌تواند با انجام یک عمل ساده برای کشش مجرای ادرار درمان شود؛ اگر در دفع ادرار خود دچار مشکل هستید، این موضوع را فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

دکتر محمد جباری متخصص اورولوژی

در صورت تجربه ی راش پوستی همراه با تب، پدیدار شدن تاول یا سرعت انتشار بالا، باید فورا به دنبال درمان پزشکی بود.
 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.2/5 - (5 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۴ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقا دکتر
    پوست اطراف سر آلتم چندین سال است که تغییر رنگ داده مانند عارضه لک و پیس و البته زیادتر هم می شود ولی هر چند سال، در این سال‌ها هیچ علایم درد و یا مشکلی هم نداشته لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۴ تیر ۱( 1 سال پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام دکتر
    خداقوت
    عذرخواهی من رو به دلیل عدم مراجعه حضوری بپذیرید. نتیجه آزمایش دوره ای پدر رو به پیوست خدمتتون ارسال میکنم.
    پدر در این دوره دو داروی: 1- (فینوپرست5- شرکت: سها/فیناید5- شرکت: ابوریحان) 2- ( پروترال0/4- شرکت: تسنیم، تامسولوسن0/4- شرکت: فارابی) را به طور مرتب مصرف کرده اند و 3روز قبل آزمایش قرص نخورده اند. خواهشمندم ملاحظه فرمایید.
    (کدپیگیری آخرین مکاتبه: - شامل نتیجه ام آر آی)

    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      نتیجه MRI را هم در همین جا ارسال کنید

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر