پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیه

در این مقاله مطالعه می کنید:

نوشیدن مایعات به اندازه کافی و مصرف آب به طور عمده، مهم‌ترین کاری است که می‌توانید برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه انجام دهید. تا زمانی که نارسایی کلیه نداشته باشید، بسیاری از متخصصان بهداشت توصیه می‌کنند که روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشید. اما امروزه میدانیم بسته به نوع سنگ، نوع پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیه نیز متفاوت است.

مطالعات نشان داده است که اضافه وزن باعث افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه می‌شود. همچنین طی تحقیقات بعمل امده محققان متوجه شدند که رژیم‌های غذایی تجویز شده برای جلوگیری از فشار خون بالا (DASH) می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را نیز کاهش دهند.

تاثیر رژیم غذایی بر نوع سنگ کلیه ایجاد شده

اگر قبلاً سنگ کلیه داشته‌اید، از پزشک نوع سنگ کلیه خود را بپرسید تا بر اساس نوع سنگ کلیه، تغییراتی در مقدار مصرف سدیم، پروتئین حیوانی، کلسیم یا اگزالات را در غذایی که می‌خورید ایجاد کنید تا از بروز دوباره ی سنگ کلیه جلوگیری کنید. ممکن است لازم باشد در آنچه که می‌خورید و می‌نوشید بر اساس نوع سنگ کلیه تغییراتی ایجاد کنید:

رژیم غذایی متناسب با نوع سنگ کلیه

پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیه بسته به نوع آن

یک متخصص تغذیه که در پیشگیری از سنگ کلیه دارای تجربه است، می‌تواند در ایجاد یک برنامه غذایی مناسب برای جلوگیری از سنگ کلیه به شما کمک کند. ما در ادامه باید و نباید های رژیم غذایی متناسب با نوع سنگ کلیه را برایتان خواهیم گفت…

1_ سنگ‌های اگزالات کلسیم

اگزالات را کاهش دهید. اگر سنگ اگزالات کلسیم داشته‌اید، برای کاهش میزان اگزالات در ادرار خود باید از مصرف این مواد غذایی اجتناب کنید:

رعایت موارد زیر نیز در صورت داشتن سنگ های اگزالات کلسیم ضروری است:

⚠️کاهش سدیم خون

وقتی سدیم بیشتری می‌خورید احتمال ابتلا به سنگ کلیه در شما افزایش می‌یابد. سدیم در بسیاری از غذاهای کنسروی، بسته بندی شده و فست فود به مقدار فراوان وجود دارد. همچنین در بسیاری از ادویه‌ها، چاشنی‌ها و گوشت‌ها نیز به وفور موجود است.

⚠️مصرف پروتئین حیوانی را محدود کنید

خوردن پروتئین حیوانی می‌تواند احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. از جمله مواردی که باید در مصرف آن دقت داشت:

اگرچه ممکن است لازم باشد مقدار پروتئین حیوانی روزانه خود را محدود کنید، اما همچنان باید اطمینان حاصل کنید که پروتئین کافی دریافت می‌کنید. در نظر داشته باشید مقداری گوشت و پروتئین حیوانی را که معمولاً می‌خورید با لوبیا، نخود فرنگی خشک و عدس جایگزین کنید، این غذاهای گیاهی هستند که دارای پروتئین زیاد و اگزالات کم هستند.

⚠️از غذاها کلسیم کافی دریافت کنید

با این‌که به نظر می‌رسد کلسیم دلیل ایجاد سنگ‌های کلسیم است، اما در حقیقت این‌گونه نیست. کلسیم در مقادیر مناسب می‌تواند سایر مواد موجود در دستگاه گوارش را که ممکن است باعث ایجاد سنگ شوند، مسدود کند. با پزشک متخصص خود در مورد مقدار مصرف کلسیم مشورت کنید تا از دریافت بیش از حد سنگ‌های اگزالات کلسیم جلوگیری کنید، در عین حال از استخوان‌ها نیز حمایت کنید. 

توصیه می‌شود کلسیم از غذاهای کم اگزالات و گیاهی مانند آب میوه‌های غنی شده با کلسیم، غلات، نان، انواع سبزیجات و انواع لوبیاها تهیه شود. از یک متخصص تغذیه یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی بپرسید کدام غذاها بهترین منبع کلسیم برای شما هستند.

پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ های اگزالات کلسیم

2_ سنگ‌های فسفات کلسیم

⚠️سدیم خون را کاهش دهید

وقتی سدیم بیشتری می‌خورید احتمال ابتلا به سنگ کلیه را نیز افزایش می‌دهید. سدیم بخشی از نمک است. سدیم در بسیاری از غذاهای کنسروی، بسته بندی شده و فست به وفور وجود دارد. همچنین در بسیاری از ادویه‌ها، چاشنی‌ها و گوشت‌ها.

⚠️مصرف پروتئین حیوانی را محدود کنید

خوردن پروتئین حیوانی ممکن است احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. متخصص مراقبت‌های بهداشتی احتمالا از شما می‌خواهد که مصرف پروتئین حیوانی را کم کنید، مصرف موادی مانند:

اگرچه ممکن است لازم باشد مصرف روزانه پروتئین حیوانی را محدود کنید، اما همچنان باید اطمینان حاصل کنید که پروتئین کافی دریافت می‌کنید. در نظر بگیرید برخی از گوشت‌ها و پروتئین‌های حیوانی را که معمولاً می‌خورید جایگزین برخی از این غذاهای گیاهی کنید که دارای پروتئین زیادی هستند:

جلوگیری از تشکیل سنگ‌های فسفات کلسیم

3_ سنگ‌های اسید اوریک

مصرف پروتئین حیوانی را محدود کنید. خوردن پروتئین حیوانی می‌تواند احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. از جمله مصرف:

اگرچه ممکن است مصرف روزانه مقدار پروتئین حیوانی را محدود کنید، اما همچنان باید اطمینان حاصل کنید که پروتئین کافی دریافت می‌کنید. در نظر بگیرید برخی از گوشت‌ها و پروتئین‌های حیوانی را که معمولاً می‌خورید جایگزین برخی از این غذاهای گیاهی کنید که دارای پروتئین زیادی هستند:

4_ سنگهای سیستین

نوشیدن مایعات کافی، خصوصا مصرف آب به طور عمده، مهم‌ترین عامل تغییر در سبک زندگی است که می‌توانید برای جلوگیری از سنگ سیستین ایجاد کنید. با یک متخصص بهداشت در مورد مقدار مایعاتی که باید بنوشید مشورت کنید.

دکتر محمد جباری فوق تخصص اورولوژی و جراح کلیه

ما در این مقاله، به بررسی علل بالقوه درد کلیه چپ، همراه با سایر علائم و گزینه های درمانی برای آن می پردازیم.
تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.6/5 - (7 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر