10 نقص مرتبط با آلت تناسلی مردانه

در این مقاله مطالعه می کنید:

آلت تناسلی مردانه، عضوی ویژه است و مطمئناً یکی از با ارزش ترین و گرامی ترین دارایی های یک مرد محسوب می شود که به آن وابستگی زیادی دارد. آلت تناسلی مردانه، عضوی چند منظوره می باشد، که در ادرار کردن (کم ارزشترین عملکرد)، عملکرد جنسی و انتقال مواد ژنتیکی (عملکردی برای بقای نسل) نقش دارد. مهندسی هیدرولیک شگفت انگیزی که در این اندام وجود دارد، می تواند به محض وقوع تحریک جنسی و طی چند نانوثانیه، جریان خون را تا 50 برابر مقدار اولیه افزایش، و شکل و اندازه خود را تغییر دهد.

آلت تناسلی مردانه

آلت تناسلی مردانه، مانند دانه های برف، از نظر اندازه، شکل و رنگ منحصر به فرد است. مردان غالباً به شکلی وسواس گونه، به ظاهر دستگاه تناسلی خود (فارغ از اندازه آن) توجه می کنند. اغلب مراجعان، درمورد تقارن، رنگ، پیگمنتیشن (تجمع رنگدانه ها)، زاویه آلت، وجود لکه، حالت رگ ها، انقباض و سایر موارد عجیب آلت تناسلی، نگرانی هایی دارند. تا زمانی که مانند یک متخصص اورولوژی به معاینه دستگاه تناسلی مردانه عادت نداشته باشید، بعید است که بدانید بیشتر این تغییرات تناسلی چقدر شایع و کاملاً طبیعی هستند. در ادامه در مورد نقص های آلت تناسلی مردانه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

10 نقص رایج آلت تناسلی مردانه، که ممکن است کاملاً طبیعی باشد

◀️ آلت تناسلی مردانه، معمولا به یک سمت متمایل می شود. بدن هیچ انسانی کاملاً متقارن نیست و آلت تناسلی در حالت خوابیده، به ندرت در وسط قرار می گیرد. جهت گیری آلت تناسلی، نشانگر غلبه هیچکدام از نیمکره های مغز نیست و از هیچ نظر اهمیت و نتیجه ای ندارد! نکات جالب: “علامت Throckmorton” اصطلاحی است که به شوخی، توسط پزشکان مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که جهت گیری آلت تناسلی، به سمت نواحی آسیب دیده بدن باشد، می گویند علامت Throckmorton مثبت است. به عنوان مثال، هنگامی که مردی برای فتق کشاله ران سمت راست، نیاز به جراحی داشته و جهت گیری آلت تناسلی وی نیز به همان سمت باشد، علامت Throckmorton مثبت می باشد. علامت Throckmorton حداقل در 50٪ مواقع، جهت درست آسیب دیدگی را نشان می دهد!

◀️ از جمله نقص های آلت تناسلی، انحنای اندک آلت تناسلی هنگام نعوظ است. گرچه وجود تقارن کامل می تواند مطلوب باشد، اما آلت تناسلی در هنگام نعوظ، اغلب کاملا صاف نیست و یک خمیدگی ظریف به چپ، راست، بالا یا پایین وجود دارد. برخی از مردان آلت تناسلی با انحنای موز مانند دارند. خمیدگی های جزئی و کاملاً طبیعی، به راحتی از بیماری Peyronie، که در آن آلت تناسلی به دلیل وجود زخم در ناحیه erectile chamber زاویه قابل توجهی دارد، تشخیص داده می شود. این یک بیماری جدی است که می تواند سبب ایجاد نعوظ دردناک و اختلال نعوظ گردد.

◀️ پایین تر بودن یکی از بیضه ها. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا یکی از بیضه هایتان کمی بزرگتر یا سنگین تر از دیگری است و در سطح پایین تری قرار می گیرد؟ همانند عدم تقارن پستان ها، اکثریت قریب به اتفاق مردان نیز بیضه های متقارنی ندارند، بنابراین هم اندازه نبودن غدد جنسی شما کاملاً طبیعی است.

لیکن پلان آلت تناسلی مردان

◀️ تیرگی پوست در ناحیه تناسلی. هایپرپیگمنتیشن (تیره شدن) در تیغه میانی ​​(خطی که از مقعد به پینه اوم، بیضه و سطح زیرین آلت تناسلی کشیده می شود) و سایر نقاط آلت تناسلی مردانه، بسیار رایج است. در حقیقت، به دلیل تأثیر هورمون های جنسی بر سلول های تولید کننده رنگدانه (ملانوسیت ها)، تیره بودن رنگ پوست آلت تناسلی طبیعی می باشد. خط ختنه نیز اغلب تیره تر است.

◀️ کک و مک، خال و پلاک های پوستی. آلت تناسلی مردانه، مانند سایر قسمت های بدن، پوشیده از پوست است و بنابراین در معرض بروز ضایعه های خوش خیمی مانند خال، کک و مک و پلاک های پوستی قرار دارد. این موارد معمولاً بی ضرر هستند و به هیچ درمانی نیاز ندارند، مگر اینکه دلایل زیبایی مورد نظر باشد. با این حال، ضایعه ای که اندازه، رنگ یا بافت آن تغییر می کند، باید حتما معاینه گردد، زیرا سرطان های آلت تناسلی در بعضی مواقع می توانند اتفاق بیوفتند. پلاک های پوستی، برجستگی های گوشتی کوچکی هستند که امکان دارد با زگیل های دستگاه تناسلی اشتباه گرفته شوند، بنابراین در صورتی که درمورد ماهیت آن ها شک دارید، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

◀️ سایر برجستگی های آلت تناسلی و کیسه بیضه. پاپول های مرواریدی آلت تناسلی، برجستگی های “مروارید شکلی” هستند که در اطراف تاج (قاعده سر آلت تناسلی) ظاهر می گردند. آن ها از یک یا چند ردیف برجستگی کوچک و صاف گوشتی، به رنگ صورتی مایل به زرد یا شفاف، پیرامون آلت تناسلی تشکیل می شوند. این برجستگی ها خوش خیم هستند و هیچ آسیبی به فرد نمی رسانند، اما گاهی اوقات برای مقاصد زیبایی، معمولاً با کمک سرمادرمانی یا لیزر، درمان می گردند. غدد چربی، نوعی روغن تولید می کنند که غده های موی دستگاه تناسلی را تغذیه می نماید. این غدد به صورت برجستگی های کوچک و مایل به زرد، در بیضه و قاعده آلت تناسلی ظاهر می شوند که هایپرپلازی غده سباسه نام دارند. در بعضی مواقع، صرف نظر از طبیعی بودنشان، این برجستگی ها می توانند در نواحی فاقد فولیکول مو نیز وجود داشته باشند.

درمان لیکن پلان آلت تناسلی

◀️ وجود لکه های پراکنده بیضه، از جمله نقص های آلت تناسلی مردانه است. آنژیوکراتوماس ها، ضایعه های پوستی خوش خیم بنفش با سطحی پوسته پوسته هستند که به طور معمول در کیسه بیضه وجود دارند. این ضایعات، از رگ های خونی گشاد شده با دیواره نازک تشکیل شده اند که روی آن را لایه ضخیمی از پوست پوشانده است. این ضایعات پوستی، می تواند با ایجاد خونریزی گاه به گاه، باعث ایجاد ترس و اضطراب شوند زیرا ممکن است شبیه مشکلات جدی تری مانند ملانوم باشند. اگر در این مورد شک دارید، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

◀️ رگ های برجسته. هر مردی، الگوی وریدی منحصر به فردی در آلت تناسلی خود دارد، به طوری که آناتومی آن، به اندازه آناتومی وریدی دست و مچ، غیر قابل پیش بینی است. در بعضی از مردان، وریدها پیچ خورده و برجسته هستند در حالی که در سایرین، به سختی قابل مشاهده اند. تمام الگوهای وریدی بسیار متغیر، منحصر به فرد و طبیعی می باشند.

◀️ شل بودن پوست. برخلاف اکثر قسمت های بدن که پوست محکم تری دارند، پوست آلت تناسلی به صورت نسبتا شل، به بافت های زیرین آن متصل است؛ این امر اجازه می دهد تا پوست در هنگام نعوظ گسترش یابد. اینکه پوست آلت تناسلی مردانه می تواند در هنگام نعوظ، کاملا سفت و در سایر شرایط تا حدی شل و زائد به نظر برسد، کاملا طبیعی است. پوست بیضه ها غالباً با افزایش سن، شل می شود، به گونه ای که بیضه ها در مردان مسن، مانند پستان در زنان مسن، کاملاً آویزان می گردند.

◀️ جمع شدگی. اندازه آلت تناسلی در یک فرد، بر اساس میزان جریان خون آن، کاملاً متغیر است. هر چه جریان خون بیشتر باشد، آماس (تورم) آلت تناسلی نیز بیشتر می گردد. از طرفی، هر چه جریان خون آلت تناسلی کمتر باشد، میزان آماس آن کمتر می شود. “جمع شدگی” می تواند در اثر قرار گرفتن در معرض سرما (هوا یا آب)، اضطراب یا عصبی شدن و شرکت در برخی ورزش ها، تحریک گردد. مکانیسم جمع شدگی، در تمام موارد، شامل کاهش موقتی جریان خون است. نگران نباشید، زیرا آلت تناسلی که دچار جمع شدگی گردد، می تواند به سادگی و با اندکی TLC مجددا سرحال شود.

سرطان آلت تناسلی در مردان

نکته آخر:

هیچ آلت تناسلی مردانه یا کیسه بیضه ای بی نقص نیست. فارغ از مبحث زیبایی، نقص دستگاه تناسلی یک امر عادی است، بنابراین نباید از آن شرمسار بود. فقط خوشحال باشید که “دوست” کوچک شما می تواند به درستی کار کند و هر ازگاهی از خوشحالی خودش لذت ببرد! عملکرد نسبت به فرم اولویت دارد!


دکتر محمد جباری متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.9/5 - (20 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Raha شنبه ۷ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،من هفته قبل شرح حالمو گفتم براتون ،گفتم که بخاطر تکرر ادرار ادرار دو ماه پیش آزمایش کشت ادرار دادم و کمی خون دیده شد و در سونو گرافی هم ذرات اکوژن شناور دیده شد و مثانه پر۴۱۰ و مثانه خالی۴۱ بود،البته بشدت آب خورده بودم.دکتر سیپرووکساسین دادن به مدت یک هفته بعد از اون کشت ادرار دادم و خون نبود در سونو هم چیزی نبود،تا دو هفته بهتر بود تکرر ادرارم ولی بعدش باز شروع شد که به خودتون پیام دادم و گفتین آب بخورم زیاد و بعد کشت ادرار بدم.این کارو کردم و در جواب آزمایش هیچی دیده نشد ولی من بازم تکرر ادرار و حس ادرار دارم و ادرارم پررنگه،گاهی اوقات کمرم درد می‌کنه.چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۷ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      سلام

      چند سال دارید؟

      سابقه بیماری و دارویی؟

  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۳ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    با سلام‌ و آرزوی سلامتی
    رضا امینی پدرم بیمار شما هستند.
    پیرو مراجعه حضوری در تاریخ 5مرداد در بیمارستان خاتم و تشخیص شما به انجام ام آر آی جواب ام آر آی انجام شده به اضافه آخرین آزمایش و همچنین ام آر آی 2سال پیش جهت ملاحظه خدمتتون ارسال میکنم.
    خیلی ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      فقط نتیجه بیوپسی را ارسال کرده اید و ام آر آی ارسال نشده

    2. تصویر کاربر رضا شنبه ۲۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      با سلام
      متاسفانه آپلود نشده در این پیام مجدد ضمیمه شد. امیدوارم بتوانید ببینید.
      ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      در حال حاضر ضایعه ای با شک قوی به بدخیمی گزارش نشده است لذا نیازی به بیوپسی نیست و داروهایی که دادم را مصرف کنند.

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدرضا شنبه ۱۶ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلام من جدیدا لک های قهوه ای تیره رو ی التم زده ریز و پوستی به تعداد هفت هشت تا و این لک های پوستی روی بیضه هم هست که تعدادش این قدر نبود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      من لک نگران کننده ای نمی بینم اگر مورد خاصی هست دورش خط بکشید

    2. تصویر کاربر محمدرضا چهارشنبه ۱۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      ارسال کردم جناب دکتر
    3. تصویر کاربر محمدرضا پنجشنبه ۱۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      اقای دکتر منتظر جواب شما هستم
    4. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      بله زگیل تناسلی هستند. توصیه هایی که برای کنترل زگیل تناسلی و کاهش میزان عود و بعضا ریشه کنی آن می شود: شعار ما: مراقب باشید، پیگیری کنید ولی نگران نباشید • برای زدودن موهای ناحیه تناسلی به هیچ عنوان از تیغ و مواد موبر استفاده نکنید. بجای ان از ماشین های اصلاح سر با شماره نه چندان کم استفاده شود. • پرهیز از خاراندن ناحیه تناسلی • پرهیز از خشک کردن ناحیه تناسلی بصورت مالشی • عدم استفاده از لیف در ناحیه تناسلی • کاهش دفعات رابطه ی جنسی با همسر تا حذف کامل ضایعات • قطع رابطه ی جنسی غیر ایمن • استفاده از کاندوم در روابط جنسی • درمان همزمان هر دو شریک جنسی • معاینه ی دوره ای توسط خود بیمار و نیز پزشک با درشت نمایی و نور مناسب • درمان زودهنگام ضایعات جدید با روش های سریع الاثر مثل لیزر • تقویت سیستم ایمنی از طریق o عدم استعمال دخانیات o استفاده از سبزیجات و میوه جات تازه بویژه سیر تازه، چای سبز، لیموترش و میوه هایی که رنگدانه ی قرمز دارند. o استفاده از مکمل ها، ویتامین و آنتی اکسیدان ها مثل کپسول های پاور فیت و ایمیونس o ورزش o کاهش استرس • تزریق واکسن گارداسیل برای افراد بین 9 تا 45 سال

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر