پسوریازیس تناسلی

در این مقاله مطالعه می کنید:

پسوریازیس تناسلی، نوعی مشکل پوستی است که در آن سلولهای بیش فعال پوستی، موجب ظاهر شدن لکه های زبر و قرمز رنگ در نواحی مختلف بدن می شوند. متأسفانه، ناحیه تناسلی یکی از جاهایی است که این لکه ها ممکن است ایجاد شوند. زندگی با پسوریازیس تناسلی همیشه آسان نیست. این بیماری علائمی مانند خارش و درد ایجاد می کند که باید تحت درمان درست قرار بگیرند.

گاهی اوقات به هنگام ابتلا به پسوریازیس تناسلی، باید سبک زندگی خود را تغییر دهید، برای مثال از پوشیدن لباس زیر تنگی که موجب اصطکاک لکه های پسوریازیس دردناک، در ناحیه کشاله ران می شود خودداری کنید. شما می توانید با وجود ابتلا به پسوریازیس تناسلی، زندگی جنسی سالم و رضایت بخشی داشته باشید. در این زمان شما باید شرایط را مدیریت کنید و با صداقت و روراستی وارد رابطه ی جنسی شوید.

بیماری پسوریازیس تناسلی

از خودتان مراقبت کنید

پیش از شروع یک رابطه ی جنسی، اولین کسی که باید به او اهمیت دهید خودتان هستید. پسوریازیس تناسلی می تواند موجب ناراحتی شما شود و باید تحت درمان درست قرار گیرد تا از مشکلات بعدی در آینده جلوگیری شود. از تشخیص درست اطمینان پیدا کنید. شما ممکن است به پسوریازیس پلاکی که شایع ترین نوع پسوریازیس است مبتلا باشید یا دارای پسوریازیس معکوس باشید که علائم متفاوتی دارد.

در پسوریازیس پلاکی، لکه های قرمز پوسته پوسته و ضخیمی در سراسر بدن ظاهر می شوند، گرچه این لکه ها ممکن است در اطراف ناحیه تناسلی پوسته پوسته نباشند. اما در پسوریازیس معکوس، لکه های سفید مایل به خاکستری یا لکه های خاکستری مایل به قرمز، در چین های پوستی ایجاد می شوند.

برای درمان، از کرم موضعی مناسب استفاده کنید

پوست ناحیه تناسلی از بخش های دیگر بدن نازک تر است، بنابراین در استفاده از کرم های موضعی مانند کورتیکوستروئیدها بسیار محتاط باشید. این داروهای موضعی می توانند به بهبود علائم کمک کنند، ولی در عین حال باعث نازک شدن پوست و نیز ایجاد ترک های پوستی می شوند.

به درمان های دیگر فکر کنید

اگر کرم های موضعی تأثیری در کاهش خارش و حساسیت ناحیه تناسلی شما ندارند، با پزشک خود در مورد امتحان کردن داروهای بیولوژیک (خوراکی یا تزریقی) صحبت کنید.

لباس مناسب بپوشید

 هیچ چیز بدتر از پوشیدن لباس زیر تنگ نیست، زیرا ممکن است موجب ساییدگی ضایعات پسوریازیس شود. سعی کنید لباس زیرهای گشاد بپوشید تا از تحریک شدن پوست ناحیه کشاله ران جلوگیری کنید.

لکه قرمز روی کلاهک اندام تناسلی

سبک زندگی خود را تغییر دهید

 برای مثال، پسوریازیس تناسلی می تواند بهانه ی خوبی برای خریدن یک دستمال کاغذی خوب و نرم باشد. استفاده منظم از مرطوب کننده ی بدون عطر را نیز فراموش نکنید.

اضطراب خود را کنترل کنید

 اگر از لکه های پسوریازیس تناسلی خود احساس نگرانی می کنید، بهتر است با پزشک خود یا یک مشاور صحبت کنید. این کار تا حد زیادی می تواند تنش و اضطراب شما را کاهش دهد و موجب اطمینان خاطر شما شود.

با شریک جنسی خود صحبت کنید

برای خیلی از افراد، صحبت کردن در مورد روابط جنسی سخت است. افراد مبتلا به پسوریازیس تناسلی نیز ممکن است از وضعیت خود احساس خجالت کنند و از مطرح کردن آن دچار تردید شوند. اما مطمئن باشید صحبت کردن در مورد آن بهترین کار است. شما می توانید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

شما باید سعی کنید موضوع پسوریازیس تناسلی را با شریک جنسی تان مطرح کنید و در مورد شرایط خود و تأثیر آن بر روابطتان صحبت کنید. این کار حتی می تواند باعث قوی تر شدن رابطه ی شما شود.

با احتیاط وارد رابطه جنسی شوید

اگر با شریک جنسی خود در مورد پسوریازیس تناسلی و تأثیر آن بر رابطه جنسی صحبت کنید، برقراری رابطه برای شما آسان تر می شود. زیرا، وقتی که او از شرایط آگاه باشد، کمتر ممکن است ناخواسته موجب آزار شما شود.  به یاد داشته باشید که اصطکاک در نواحی حساس بدن می تواند موجب درد و تحریک بیشتر شود.

احتیاط در رابطه جنسی

از کاندوم استفاده کنید

 افرادی که دارای پسوریازیس تناسلی روی آلت تناسلی خود هستند، با پوشیدن کاندوم می توانند از اصطکاک پوستی جلوگیری کنند.

به طور موقت از انجام رابطه ی جنسی خودداری کنید

 اگر روی ناحیه تناسلی خود، دارای پسوریازیس تناسلی هستید، تا برطرف شدن مشکل به خود استراحت دهید. 

در روند درمان تسلیم نشوید

 در زمان ابتلا به پسوریازیس تناسلی، باید راهی برای داشتن یک رابطه ی جنسی سالم پیدا کنید. در صورتی که درمان شما به نتیجه نرسد یا فکر می کنید به درمان دیگری نیاز دارید، با پزشک خود صحبت کنید.


دکتر محمد جباری متخصص کلیه

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.5/5 - (8 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ناشناس دوشنبه ۲۳ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    سلام چند وقتی هستش که روی پوسته آلتم لکه هایی بوجود اومده اول کم بود ولی الان اطرافش هم لکه لکه شدن اگر با عکس میتونید معاینه کنید ممنون میشم نگران هستم .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۳ آبان ۱( 1 سال پیش)

      سلام

      عکس های بیشتر از نماهای مختلف بفرستید و درشت نمایی بالایی نداشته باشد

  • تصویر کاربر حسین شنبه ۲۳ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    با سلام.بنده 26 ساله و مجرد هستم و حدود یازده سال پیش (در سن ۱۵ سالگی) چند باری رابطه جنسی با یک نفر خاص به صورت شرعی داشتم و متاسفانه خود ارضایی هم خیلی میکردم و به علت عدم اگاهی موقع انزال با گرفتن سر آلت تناسلی مانع خروج اون در دوران بلوغم همیشه میشدم و احساسم تا الان
    این بود که این کار در اون موقع باعث بوجود اومدن چیزهایی شبیه جوش روی طول آلت تناسلی و همچنین زخم شدن زیر سر آلت به خاطر شیو کردن و کندن چندین باره زخم ایجاد شده بر اثر شیو شده بوده و البته این جوش ها و اون زخم(شبیه یه تیکه گوشت اضافه) هیچ وقت توی این ۱۱ سال بزرگتر یا کوچکتر نشدن.الان نمیدونم این الان زگیل تناسلی هست یا فقط همون گوشت اضافه هستش؟؟ متشکرم
    1. تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      ارسال عکس
    2. تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام دکتر جان..تو رو خدا جواب بده..من هی میام چک میکنم ببینم شما پیامی گذاشتین یا نه...پدرم جانباز ۷۵ درصد اعصاب و روانه و استرس بدی دارم ..نمیدونم چطور پیامک اسم و فامیل شما و کد رهگیری رو دیده....بخاطر کرونا مونده خونه روزگارمون رو سیاه کرده.. هی میگع سایت دکتر چیه؟ سوالت چی بوده؟..موج بگیره زنده زنده میکشه ما رو و هیچم دست خودش نیست..خواهش میکنم بعد جواب کلا سوال و پرسش رو پاک کنید تا کدرهگیری رو نبرده بده به کافی نت و سوال منو ندیده و نکشته ما رو
    3. تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۲۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام دکتر جان جواب ندادی؟
      پدرپ کشت ما رو به خدا
    4. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام این زائده ها غدد فوردایس هستند و زیر آلت هم گوشت اضافه ختنه گاه می باشد که بافت طبیعی پوست ناحیه تناسلی است.

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر