پرسش و پاسخ آزمایش اسپرم

در این مقاله مطالعه می کنید:

هنگامی که صحبت از ناباروری در زنان به میان می آید، تقریبا در نیمی از موارد، این مسئله ناشی از مشکلات مردان است. به همین دلیل، زوج هایی که پس از مدتی طولانی موفق به بارداری نشده اند، در اولین مرحله جهت اطمینان از باروری مرد، آزمایش منی را انجام می دهند. در ادامه مطلب پرسش و پاسخ در مورد آزمایش اسپرم آورده شده است.

آزمایش منی با چه هدفی انجام می شود؟

آزمایش منی با بررسی تعداد، شکل و تحرک اسپرم ها، سلامت کلی آن ها را بررسی می کند.

آزمایش منی

چه چیزی در آزمایش منی طبیعی در نظر گرفته می شود؟

سازمان بهداشت جهانی موارد زیر را به عنوان شروط سلامت مایع منی اعلام کرده است:

آیا انواع مختلفی از آزمایش های منی وجود دارد؟

انواع مختلفی از آزمایش های منی وجود دارند که هر کدام برای هدفی خاص طراحی شده اند. برای مثال، آزمایش کامل منی برای تعیین ناباروری مرد و آزمایش نسبی منی برای سنجش موفقیت جراحی وازکتومی به کار می رود. همچنین، آزمایشی دیگر به نام آزمایش انزال معکوس وجود دارد که در آن بیمار توانایی خروج منی از آلت خود را ندارد. این مشکل می تواند در اثر آسیب طناب نخاعی یا بیماری های دیگر به وجود آِید.

آزمایش منی چگونه انجام می شود؟

در این آزمایش، بیمار با انجام خود ارضایی یا داشتن رابطه جنسی و انزال در یک ظرف مخصوص، نمونه ای از مایع منی خود را به پزشک تحویل می دهد. به جای ظرف مخصوص می توان از کاندوم نیز استفاده کرد. در صورتی که بیمار توانایی انزال به روش های گفته شده را نداشته باشد، پزشک از طریق روش های استخراج منی نسبت به برداشت اسپرم اقدام می کند. سپس، نمونه تهیه شده در آزمایشگاه از نظر عوامل گفته شده بررسی می شود.

چگونه باید برای آزمایش منی آماده شد؟

جهت دستیابی به دقیق ترین نتایج، بیماران باید قبل از تهیه نمونه، نکاتی را رعایت کنند. این نکات شامل موارد زیر هستند:

✔️ به مدت 2 تا 5 روز قبل از آزمایش، از انزال منی خودداری کنید.

✔️ از مصرف هر گونه داروی موثر بر نتایج آزمایش اجتناب کنید.

✔️ مصرف کافئین، الکل و دارو ها را حداقل به مدت 2 روز قبل از آزمایش متوقف کنید.

آیا انجام آزمایش منی برای من مناسب است؟

در صورتی که فرد و شریک او پس از تلاش های فراوان موفق به بارداری نشوند، انجام آزمایش منی می تواند احتمال وجود اختلالات مرتبط با اسپرم را مشخص کند.


متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.3/5 - (16 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر