12 روش افزایش هورمون تستوسترون در مردان

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله 12 روش افزایش هورمون تستوسترون در مردان را توضیح خواهیم داد.

مصرف سیر و پیاز

از 12 روش افزایش هورمون تستوسترون در مردان می توان به مصرف سیر و پیاز اشاره کرد. سیر و پیاز علاوه بر مزه دار کردن غذا در آشپزخانه، به بدن شما در تخت خواب هم کمک می کنند! این مواد غذایی، باعث بهتر شدن تعداد و کیفیت اسپرم در مردان می شوند. همچنین مصرف سیر و پیاز، باعث بالا رفتن سطح هورمون های خاصی شده که مسئولیت تولید تستسترون در بدن را به عهده دارند. در کنار آن، این مواد با داشتن مقادیر زیادی از فلاونوئید (یک ماده ی شیمیایی طبیعی که در گیاهان وجود دارد) باعث تقویت اسپرم ها و محافظت آنها در برابر آسیب های احتمالی می شوند.

مصرف سیر و پیاز

مصرف مقدار زیاد پروتئین

گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم مرغ، از گزینه های مناسب برای مصرف پروتئین هستند. آجیل و دانه های روغنی از دیگر منابع غنی پروتئین می باشند. روزانه با مصرف 50 تا 200 گرم پروتئین، سطح تستسترون خود را بالا ببرید. البته این میزان مصرفی با توجه به شرایط بدنی، سن و سال و میزان فعالیت های روزانه ی شما متغیر است. توجه داشته باشید اگر به اندازه ی کافی از این مواد استفاده نکنید، بدن شما با ترشح ماده ای خاص، جلوی ترشح هورمون تستسترون را می گیرد و شما برای انجام فعالیت های جنسی، تستسترون کافی نخواهید داشت!

ماهی مصرف کنید

انواع ماهی های چرب، مثل سالمون، تن و ماکارل، سرشار از ویتامین D هستند. این ویتامین، به علت نقش اساسی آن در مراحل ترشح هورمون ها، یکی از تقویت کننده های طبیعی تستسترون به شمار می رود.

منیزیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

این ماده ی معدنی با قرار گرفتن در کنار تستسترون، از اتصال آن به پروتئین جلوگیری کرده و اجازه می دهد تستسترون به طور آزاد در خون شما باقی بماند تا کار اصلی خود را انجام دهد. اسفناج نیز یکی از منابع بسیار غنی منیزیم می باشد. بادام زمینی، بادام درختی و بادام هندی هم از دیگر منابع خوشمزه ی منیزیم به شمار می آیند.

صدف دریایی بخورید

بی دلیل نیست که برای درمان ناباروری مردان، مصرف صدف دریایی تجویز می شود! هر کدام از این صدف های دریایی، 5 برابر دوز روزانه ی زینک مورد نیاز بدن را دارند. این ماده ی معدنی، یکی از مواد لازم برای تولید تستسترون در بدن می باشد. زینک همچنین در گوشت گاو و لوبیاها هم وجود دارد. در برخی موارد، کارخانه های صنایع غذایی در غلات صبحانه ی خود، مقداری زینک اضافه می کنند. زینک، علاوه بر موارد ذکر شده، سیستم ایمنی بدن شما را نیز تقویت می کند.

انار مصرف کنید

به جای آب پرتقال، صبحانه ی خود را با یک لیوان از آب این میوه ی خوشمزه ی باستانی شروع کنید! این میوه سطح هورمون های استرس زا مثل کورتیزول را بسیار پایین می آورد. پایین آمدن سطح این هورمون، باعث بالا رفتن سطح هورمون های جنسی مانند تستسترون می شود. همچنین با پایین آوردن فشار خون، باعث می شود در طول روز حال بهتری داشته باشید!

رژیم غذایی خود را سبک تر کنید

رژیم هایی مثل سبک مدیترانه ای که شامل سبزیجات فراوان و مواد سرخ کردنی کم هستند، علاوه بر تناسب اندام، باعث می شوند بدن شما از خطر مقاومت در برابر انسولین دور شود. بیماری مقاومت در برابر انسولین، به خودی خود باعث پایین آوردن سطح تستسترون می شود. از طرفی دیگر، زمانی که تستسترون شما بیش از حد پایین باشد، چربی بدن شما بالا رفته و این سطح بالای چربی باعث می شود تا بدن شما از انسولین به درستی استفاده نکند. این مسیر دو طرفه، می تواند بسیار خطرناک باشد. پس هر چه زودتر این چرخه ی مضر را متوقف کنید!

 از گوشت های قرمز کم چرب استفاده کرده و غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. میوه و سبزی به هیچ وجه فراموش نشود!

مصرف آبجو را کم کنید

تنها بعد از 5 روز مصرف عادی نوشیدنی های الکلی، تستسترون شما به میزان چشمگیری کاهش پیدا می کند. الکل می تواند بخش های متعددی از سیستم تولید هورمون بدن را تحت تأثیر قرار دهد، در حدی که افرادی که بیش از حد الکل مصرف می کنند، بیضه های کوچکتری دارند! همچنین، قفسه سینه ی آنها دچار مشکل شده و دچار ریزش موی شدید می شوند. از دیگر ضرر های مصرف زیاد الکل این است که سطح هورمون زنانه ی استروژن در این افراد، به طور غیر عادی بالا می رود.

به جای ظروف پلاستیکی از ظروف شیشه ای استفاده کنید

توجه داشته باشید که باقی مانده ی غذاهای خود را در چه ظرفی نگهداری می کنید! بیسفنول-آ (BPA)، یک ماده ی شیمیایی است که در پلاستیک، کنسروها و سایر ظروف بسته بندی غذا وجود دارد. این ماده می تواند در فرایند ترشح هورمون بدن شما، تداخل ایجاد کند. تنها بعد از 6 ماه، مردانی که به طور روزانه در معرض BPA قرار دارند، دچار کاهش سطح هورمون تستسترون می شوند.

استفاده از ظروف شیشه ای

بدن خود را تقویت کنید

به ورزش هایی که روی عضلات شما تمرکز دارند، بپردازید. به یک باشگاه بدن سازی بروید و زیر نظر یک مربی حرفه ای، با دستگاه های بدن سازی مناسب عضلات خود را تقویت کنید. ورزش های هوازی فواید بسیاری دارند، اما ارتباطی با تقویت سطح تستسترون ندارند. (حداقل، نه به اندازه ی ورزش های وزنه برداری یا بدن سازی!) البته، حواستان باشد زیاده روی نکنید! ورزش بیش از حد، می تواند نتیجه ی برعکس داشته باشد و سطح تستسترون بدن را پایین بیاورد.

خواب کافی داشته باشید

به طور معمول بدن شما در هنگام خواب، تستسترون ترشح می کند. میزان تولید تستسترون، به هنگام عمیق شدن خواب (زمان رویا پردازی مغز شما) به اوج خود می رسد و تا زمان بیدار شدن این میزان حفظ می شود. اما اگر خواب روزانه ی شما تنها 5 ساعت باشد، سطح تستسترون بدنتان حدود 15 درصد کاهش می یابد. سعی کنید هر شب حداقل 7 یا 8 ساعت بخوابید. حتی اگر خوابیدن باعث شود برنامه های کاری یا تفریحی شما خراب شود!


دکتر محمد جباری متخصص ارولوژی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4/5 - (67 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر