پریاپیسم چه بیماری است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

پریاپیسم زمانی رخ می دهد که خون در آلت تناسلی به دام می افتد و قادر به تخلیه شدن نیست. اگر این شرایط فوراً درمان نشود، می تواند منجر به زخم شدن و اختلال عملکرد نعوظ دائمی شود.

پریاپیسم چیست

پریاپیسم، به نعوظ طولانی و معمولاً دردناکی گفته می شود که بیشتر از چهار ساعت طول می کشد و بدون تحریک جنسی رخ می دهد. تمام گروه های سنی از جمله نوزادان، ممکن است به این بیماری دچار شوند. این شرایط معمولاً دو گروه سنی مردان را درگیر می کند: پسران بین 5 تا 10 سال و مردان بین 20 و 50 سال.

انواع پریاپیسم

پریاپیسم

دو نوع پریاپیسم مختلف وجود دارد: پریاپیسم با جریان خون کم و پریاپیسم با جریان خون زیاد.

پریاپیسم با جریان خون کم

این نوع پریاپیسم ناشی از به دام افتادن خون در دریچه های وریدی آلت می باشد. این بیماری اغلب بدون هیچ گونه علت شناخته شده ای در مردان سالم رخ می دهد و همچنین مردان مبتلا به بیماری کم خونی سلول داسی شکل، لوسمی (سرطان خون) یا مالاریا را درگیر می کند.

پریاپیسم با جریان خون زیاد

 این پریاپیسم نادر است و معمولاً با درد همراه نیست. این بیماری ناشی از  پارگی شریان، بر اثر ضربه به آلت تناسلی یا ناحیه پرینه (بین مقعد و کیسه بیضه) می باشد که از جریان طبیعی خون در آلت تناسلی جلوگیری می کند.

علت بروز پریاپیسم

بیماری کم خونی سلول داسی شکل: برخی از بزرگسالان مبتلا به بیماری سلول داسی شکل، ممکن است به پریاپیسم دچار شوند. تقریباً 42% از افراد مبتلا به این بیماری، در نهایت به پریاپیسم مبتلا می شوند.

دارو ها: یکی از علل رایج بیماری پریاپیسم، مصرف یا سوء مصرف دارو هایی مانند دسریل (که برای درمان افسردگی یا به عنوان داروی خواب آور استفاده می شود) یا تورازین (که برای درمان بیماری های ذهنی خاص استفاده می شود) می باشد. در برخی از افراد مبتلا به اختلال عملکرد نعوظ، دارو های تزریقی که برای درمان مشکل آنها استفاده می شوند، ممکن است موجب پریاپیسم شوند.

علل دیگر پریاپیسم عبارتند از:

تشخیص بیماری پریاپیسم

تشخیص داشتن سه بیضه

اگر شما مبتلا به پریاپیسم هستید، فوراً باید تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید و موارد زیر را با پزشک در میان بگذارید:

  1. چه مدت است که به این مشکل دچار هستید؟
  2. معمولاً نعوظ شما چقدر طول می کشد؟
  3. چه دارو یا مواد مخدری مصرف می کنید؟ با پزشک خود صادق باشید. مصرف مواد مخدری مانند ماری جوانا و کوکائین می توانند منجر به پریاپیسم شود.
  4. آیا پریاپیسم پس از ضربه به ناحیه تناسلی رخ داده است؟

پزشک، برای کمک به سوالات ارولوژی شما و همچنین تعیین علت پریاپیسم سوابق پزشکی شما را بررسی می کند و معاینه فیزیکی انجام می دهد. پزشک پس از انجام معاینه پزشکی روی خون آلت تناسلی، آزمایش گاز خون انجام می دهد. در طول این آزمایش، با استفاده از یک سوزن کوچک مقداری خون از آلت تناسلی کشیده می شود. سپس این نمونه خون برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می شود. این آزمایش، نوع پریاپیسم و میزان آسیب را مشخص می کند.

راههای درمان پریاپیسم

هدف تمام درمان ها، از بین رفتن نعوظ و حفظ توانایی نعوظ در آینده است. اگر فردی در عرض 4 تا 6 ساعت پس از مصرف دارو، درمان شود، تقریباً همیشه می تواند با دارو نعوظ را کاهش دهد. اگر نعوظ کمتر از چهار ساعت طول بکشد، دارو های ضد احتقان که جریان خون به آلت تناسلی را کاهش می دهند می توانند مفید باشند.

کیسه یخ: از یخ برای کاهش التهاب آلت تناسلی و ناحیه پرینه استفاده می شود.

جراحی لیگاسیون: پزشک در موارد پارگی شریانی که موجب پریاپیسم شده، شریان را برای بازیابی جریان طبیعی خون، مسدود می کند.

تزریق درون وریدی: این درمان برای پریاپیسم با جریان خون کم استفاده می شود. دارو هایی به نام آگونیست آلفا، به آلت تناسلی تزریق می شوند. این دارو ها موجب باریک شدن شریان ها، کاهش جریان خون به آلت تناسلی و فرو نشاندن التهاب می شوند.

عمل جراحی شنت گذاری: این جراحی نیز برای پریاپیسم با جریان خون کم استفاده می شود. شنت یک مسیر عبوری است که از طریق جراحی درون آلت تناسلی قرار داده می شود تا جریان خون را منحرف کند و موجب بازگشت جریان خون به حالت طبیعی شود.

آسپیراسیون: پزشک پس از بی حسی آلت تناسلی، یک سوزن کوچک وارد آن می کند و برای کاهش فشار و التهاب آلت، خون درون آن را تخلیه می کند.

برای افراد مبتلا به پریاپیسم در صورت درمان فوری، چشم انداز بسیار خوبی انتظار می رود. گرچه، در صورتی که درمان به تعویق بیفتد، احتمال خطر اختلال عملکرد نعوظ دائمی، بیشتر خواهد بود.


دکتر محمد جباری متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۱۱ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پسر من ۴ سال و پنج ماهشه که مشکل نعوظ لحظه ای داره عمل جراحی کردیم با توجه به این مشکل که تشخیص پزشکش نخی تنگی مجرا بود ولی بعد عمل بازم این مشکلو داره گاهی وقتا میگه درد دارم بعضی وقت‌ها نه ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۱ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      سلام

      منظور تان از نعوظ لحظه ای دقیقا چیست ممنون میشم توضیح بدهید 

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من جواب سوال قبلی رو گرفتم و الان اینکه ایا درمان کامل میشه یا نه و اینکه ایا پاورفیت و ایمونس با هم استفاده بشه و چه مدت زمان میبره تا درمان کامل مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      سلام

      پاسخ را در سوال مشابه دیگری دادم

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر