واکسن پاپیلوگارد

در این مقاله مطالعه می کنید:

واکسن ها در سراسر جهان یکی از کارآمد ترین و ثابت شده ترین روش های پیشگیری از ابتلا به ویروس های مختلف هستند. به همین خاطر است که واکسیناسیون در برابر بیماری های مختلف، از همان زمان کودکی برای افراد انجام می شود. در این مقاله قصد داریم درباره واکسن پاپیلوگارد که محصول کشور ایران است و مورد تایید سازمان بهداشت نیز می باشد توضیح دهیم. با ما همراه باشید تا بیشتر درباره تاثیرات این واکسن اطلاعات کسب کنید.

مختصری درباره واکسن پاپیلوگارد

واکسن پاپیلوگارد محصول کشور ایران است که به منظور ایمن سازی افراد در برابر ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی تولید شده است. این واکسن دو ظرفیتی تنها قادر است تیپ 16 و 18 این ویروس را پوشش دهد و افراد را از ابتلا به آن مصون نگه دارد. واکسن ها معمولا حاوی ویروس کشته شده و یا ضعیف شده بیماری ها هستند، اما واکسن پاپیلوگارد دارای ذرات شبیه به ویروس HPV می باشد. مطالعات گسترده بر روی زنان نشان می دهد که این واکسن هیچ گونه عوارض جانبی نداشته و بدن افراد پذیرای این واکسن می باشد.

مختصری درباره واکسن پاپیلوگارد

ویروس پاپیلومای انسانی

ویروس پاپیلومای انسانی از طریق تماس پوستی در روابط جنسی، به افراد منتقل می شود. بنابراین یکی از شایع ترین ویروس های شناخته شده در برقراری روابط جنسی به شمار می آید. زگیل تناسلی، سرطان دهانه مقعد و سرطان دهانه رحم از جمله بیماری هایی هستند که توسط این ویروس به وجود می آیند. اگر فردی به تیپ 16 و 18 ویروس HPV مبتلا گردد و درمان های لازم را برای از بین بردن ویروس انجام ندهد، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در او بسیار زیاد است.

به همین دلیل است که جامعه هدف این واکسن، عموما خانم ها می باشد. از راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی می توان به زدن واکسن در سنین کودکی و نوجوانی، داشتن روابط جنسی ایمن و سالم، عدم مصرف دخانیات و چک آپ مرتب بدن اشاره کرد.

زمان های تزریق واکسن پاپیلوگارد

در دخترانی که تا قبل از 15 سالگی واکسن را دریافت می نمایند، تنها 2 دوز تزریق می شود که دوز دوم 5 ماه پس از اولین تزریق انجام می گردد. بعد از 15 سالگی دوره زدن واکسن شامل سه مرحله در سه دوز خواهد بود. بدین ترتیب که دوز دوم یک ماه پس از تزریق دوز اول و دوز سوم 6 ماه پس از دوز دوم انجام می شود. توصیه می شود که دختران از سن 13 الی 15 سالگی این واکسن را دریافت نمایند و بهتر است همه دختران تا قبل از 26 سالگی واکسنیه شوند. در موارد بعدی که شامل خانم های 26 تا 45 سال می شود، بهتر است با مشورت پزشک برای زدن واکسن اقدام کنند.

بهترین درمان زگیل تناسلی چیست؟

موارد احتیاط واکسن پاپیلوگارد

هر چند که بر روی کارآمدی واکسن پاپیلوگارد مطالعات بسیاری انجام شده است، موارد خاصی هم وجود دارد که زدن واکسن در آن شرایط توصیه نمی شود. به عنوان مثال، زدن هر گونه واکسن پاپیلوگارد برای زنان باردار ممنوع است. افراد با سیستم ایمنی ضعیف نیز بهتر است قبل از زدن واکسن، بررسی های لازم را انجام داده و یا سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند تا تاثیرات لازم بر روی بدن آن ها گذاشته شود. افرادی هم که به هر دلیلی پس از زدن دوز اولیه واکسن، به آن حساسیت بسیار شدید نشان دادند نیز از ادامه انجام مراحل بعدی واکسن پاپیلوگارد منع می شوند.

 

 

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4/5 - (5 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اصلاحی دوشنبه ۳۰ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    من دختر مجرد هستم بنا ب دلایلی متوجه شدم ک در ورودی داخلی بدنم ی چیز گوشت مانند متورم هست درد ندارم و یا هر چیزه دیگ ای
    دوره قاعدگیم هم تقریبا سر موقع هست .
    اما ماه قبل رنگ پریودیم ب قهوه ای تیره مایل ب خاکستری میزد داخل پد
    اما خونریزی لخته ای قرمز هم داشتم کماکان
    خواستم ببینم چی هست و چیکار کنم چون واقعا نگرانم کرده این ج آزمایش دوره ای من هست برا 2 ماه پیش و خواستم خدمتتون بگم باز انگار جایی ک پرده بکارت هست دیده میش انگار ی چیز گوشت مانند صورتی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۳۰ آبان ۱( 1 سال پیش)

      سلام عکس بطور صحیح بارگذاری و ارسال نشده است. لطفا در همین بخش با حجم مناسب مجدد ارسال کنید.

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۸ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 12092 مشاهده پرسش
    میخواستم بدانم آیا خروج مذی در افراد مجرد به هر طریقی،مضراتی مانند مضرات مخرب خودارضایی یا ضرر های دیگری دارد و اینکه آیا باعث مشکل در زمان پس از ازدواج میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۸ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام

      نه ضرری دارد و نه در آینده باعث بروز مشکلی می شود

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۹ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت شما به خیر چند روز پیش راجع به مادر باهاتون مشورت کردم، گفتم مادر من حدود 65 سال دارن ،قند هم دارن حدود یکسالی هست درد در شکم و دور ناف دارن و موقع ادار هم درد خفیف داشتند متاسفانه چند روزی هست که زمان ادرار و بعد از آ ن درد خیلی شدیدتر شده و خیلی خیلی اذیت میشوند و درد به سینه میزند ، سونوگرافی و آزمایش براتون میفرستم لطفا راهنمایی بفرمایید در صورت نیاز حضوری خدمت برسیم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۹ آذر ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      گزارش سونوگرافی ارسال نشده است ضمن اینکه نیاز به کشت ادرار و کامل ادرار نیز می باشد

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر