بهترین درمان هیدروسل خفیف و شدید چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

در رابطه با بیماری هیدروسل و مشکلاتی که برای بیضه به وجود می آید سوالات بسیاری مطرح می شود. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد بهترین درمان هیدروسل خفیف و شدید با ما همراه باشید.

هیدروسل چیست

هیدروسل به تجمع مایع در کیسه ای که در اطراف بیضه وجود دارد گفته می شود و معمولا در یک طرف بوجود می آید اما گاهی دو طرفه می باشد. هیدروسل در نوزادان شایع است، اما در اکثر موارد در طی سال اول زندگی خود بخود برطرف می شود. همچنین هیدروسل بیضه می تواند در بچه بزرگ تر و همچنین در بالغین و افراد بزرگسال نیز دیده شود. هیدروسل معمولا دردناک نیست و خطری برای فرد ایجاد نمی کند مگر آنکه خیلی بزرگ شده و ایجاد سنگینی و احساس ناراحتی در فرد نماید.

هیدروسل

انواع هیدروسل

هیدروسل به دو نوع به شرح زیر تقسیم می شود:

  • هیدروسل غیر مرتبط (Noncommunicating)
  • هیدروسل مرتبط (communicating)

#هیدروسل غیر مرتبط

هيدروسل noncommunicating زمانی رخ می دهد که کیسه بسته می شود، اما بدن فرد قادر به جذب مایع نیست. در نتیجه مایع باقی مانده به طور معمول در عرض یک سال جذب بدن می شود.

#هیدروسل مرتبط

هيدروسل communicating نیز زمانی رخ می دهد که راه ارتباطی بین بیضه و شکم باز مانده باشد. در این حالت سیالات به سادگی می توانند به درون آن جریان داشته باشند.

هیدروسل خفیف

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان هیدروسل وجود ندارد. معمولاً برای ترمیم هیدروسل نیازی به جراحی نیست و ظرف مدت 6 تا 12 ماه خود به خود رفع می شود. اگر هیدروسل خود به خود از بین نرفت، برای جلوگیری از عوارض بیشتر، باید آن را با جراحی ترمیم کرد.

مثانه عصبی

هیدروسل شدید

در صورتی که هیدروسل ها بسیار بزرگ و ناراحت کننده باشند، جراحی برای برداشتن آنها می تواند بهترین گزینه باشد. یک روش درمانی دیگر برای درمان هیدروسل، آسیپراسیون هیدروسل با استفاده از یک سوزن است. در این روش، پزشک یک سوزن بلند را وارد کیسه می کند تا مایع آن را تخلیه کند.

علت هیدروسل

علت هيدروسل بیضه نامعلوم است. در نوزادی ممکن است به دلیل باز ماندن سوراخی بین شکم و کیسه بیضه منجر به بروز هیدروسل شود که در این موارد حجم مایع هیدروسل که از شکم وارد کیسه می شود در طول روز متغییر است. در حالت معمول این سوراخ به هنگام تولد بسته می شود ولی در عده ای سوراخ باز مانده و منجر به بروز هيدروسل می شود.هیدروسل بیضه در بزرگسالی می تواند در اثر عفونت بیضه یا اپیدیدیم، التهاب، جراحی در ناحیه کیسه بیضه یا ناحیه کشاله ران، و سرطان بیضه ایجاد شود.

علائم هيدروسل

هيدروسل بیضه علامتی ایجاد نمی کند و بصورت بزرگی کیسه بیضه تظاهر می کند.  دیگر علائم احتمالی به صورت درد بیضه، احساس سنگینی، تورم، قرمزی پوست کیسه بیضه یا احساس فشار بر روی قاعده آلت تناسلی باشد.

تشخیص هيدروسل

تشخیص هيدروسل بیضه با معاینه توسط پزشک داده می شود. گاه پزشک با تاباندن نور و عبور نور از کیسه پر از آب اطراف بیضه تشخیص را مسجل می کند. از سونوگرافی نیز برای قطعی کردن تشخیص می توان کمک گرفت.

بیماری هیدروسل

آیا هیدروسل خطرناک است؟

هيدروسل معمولا خطرناک نیست و معمولا زمانی توصیه به درمان می شود که باعث درد یا سنگینی زیاد یا احساس خجالت در فرد به دلیل بزرگی بیش از حد شود. البته هيدروسل نوزادان اگر بعداز یکسالگی باقی بماند با توجه به وجود راه ارتباط بین کیسه بیضه و شکم، توصیه به درمان می شود.

آیا هيدروسل باعث ناباروری می‌شود؟

در رابطه با هیدروسل و ناباروی باید گفت که سوال اغلب افرادی که مبتلا به هيدروسل می شوند این است که آیا هيدروسل باعث ناباروری می‌شود؟ هيدروسل به خودی خود عامل ناباروری نیست اما ممکن است همراه با عوامل زمینه‌ای در بیضه مثل عفونت یا توده باشد که این عوامل، تولید یا عملکرد اسپرم‌ها را دچار اختلال می‌کنند،هیدروسل را با واریکوسل اشتباه نگیرید، واریکوسل باعث ناباروری می‌شود که البته هنوز علت آن معلوم نیست. برخی از کارشناسان معتقدند که وریدهای بیضه، خون را در شریان بیضه سرد می‌کنند و به این ترتیب به حفظ درجه حرارت مناسب برای تولید مناسب اسپرم کمک می‌کنند. واریکوسل با مسدود کردن جریان عادی خون، ممکن است باعث شود درجه حرارت بیضه‌ها بیش از حد بالا رود و به این ترتیب بر تولید اسپرم و حرکت آن اثر بگذارد.

درمان هیدروسل

درمان هيدروسل جراحی است. کشیدن آب هيدروسل با سوزن هم می تواند باعث عفونت شود و هم اینکه احتمال عود هيدروسل زیاد است لذا توصیه به انجام آن نمی شود.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (83 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رزاق پنجشنبه ۲۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    با سللم.پسرم نزدیک چهارسالشه و ما تازه متوجه عدم نزول بیضه شدیم.الان بعد عمل امکان بچه دار شدن داره یا اینکه کار از کار گذشته؟
    ممنون از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر ماهان چهارشنبه ۲۷ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام.اقای دکتر اگر اتروفی بیضه به علت بلوغ دیرس باشه درمان دارد؟ وراه درمان چیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۷ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر شایان سه شنبه ۱۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من پارسال قبل از عید عمل بیضه داشتم بیضم باد کرده بود و عمل کردم ک دکترافان یکی از رگ های داخل بیضه گرفته بود و یکم هم چرک کرده بود من بعد از عمل دیگه هیچ عوارضی نداشتم تا اینکه از تابستون بیضه چپم شروع به کوچک شدن کرد و من هم از ترس عمل دوباره چیزی نگفتم تا اینکه بیضه چپم کامل نا پدید شد الان هم کمی سوزش خفیف و کمی درد اونم هر از گاهی دارم آیا مشکل جدی برای من پیش میاد در آینده و آیا حتما باید به پزشک مراجعه کنم در ضمن من 15 سالمه و بیضه راستم هم نسبتا خوب هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله حتما باید مراجعه کنید و بررسی شوید

  • تصویر کاربر بهرام جمعه ۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام دکتر کیست اپیدیدم بیضه باعث مشکل میشه یان.واگر ازبین بره مشکلاتی بوجود میاره (متنی)
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      مشکلی ایجاد نمی کند و با از بین رفتنش هم مشکلی ایجاد نمی کند

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۹ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام خدمت اقای دکتر :
    25 سالمه مجرد 4 سال پیش تقریبا عمل کردم بر اثر فتق کشاله ران سمت راست دکتر حینه عمل فهمیده بیضه تو شکمم بوده خارجش نکرده فقط اورده تو کیسه بیضه یکمم بالاتره فیکسش کرده از نظر قوام کاملا شله (اصلا سفت نیست خیلی نرمه) اندازشم طبیعی اصلا نیست ، "یک‌چهارم" بیضه سمت چپم با توجه به سرطان بیضه ، آیا نیاز هست خارج بشه یا خیر ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۹ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر فقط ماهانه خودت در حمام معاینه کنید و اگر مورد مشکوکی دیدید به پزشک مراجعه کنید.

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر