بهترین درمان هیدروسل خفیف و شدید چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

در رابطه با بیماری هیدروسل و مشکلاتی که برای بیضه به وجود می آید سوالات بسیاری مطرح می شود. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد بهترین درمان هیدروسل خفیف و شدید با ما همراه باشید.

هیدروسل چیست

هیدروسل به تجمع مایع در کیسه ای که در اطراف بیضه وجود دارد گفته می شود و معمولا در یک طرف بوجود می آید اما گاهی دو طرفه می باشد. هیدروسل در نوزادان شایع است، اما در اکثر موارد در طی سال اول زندگی خود بخود برطرف می شود. همچنین هیدروسل بیضه می تواند در بچه بزرگ تر و همچنین در بالغین و افراد بزرگسال نیز دیده شود. هیدروسل معمولا دردناک نیست و خطری برای فرد ایجاد نمی کند مگر آنکه خیلی بزرگ شده و ایجاد سنگینی و احساس ناراحتی در فرد نماید.

هیدروسل

انواع هیدروسل

هیدروسل به دو نوع به شرح زیر تقسیم می شود:

  • هیدروسل غیر مرتبط (Noncommunicating)
  • هیدروسل مرتبط (communicating)

#هیدروسل غیر مرتبط

هيدروسل noncommunicating زمانی رخ می دهد که کیسه بسته می شود، اما بدن فرد قادر به جذب مایع نیست. در نتیجه مایع باقی مانده به طور معمول در عرض یک سال جذب بدن می شود.

#هیدروسل مرتبط

هيدروسل communicating نیز زمانی رخ می دهد که راه ارتباطی بین بیضه و شکم باز مانده باشد. در این حالت سیالات به سادگی می توانند به درون آن جریان داشته باشند.

هیدروسل خفیف

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان هیدروسل وجود ندارد. معمولاً برای ترمیم هیدروسل نیازی به جراحی نیست و ظرف مدت 6 تا 12 ماه خود به خود رفع می شود. اگر هیدروسل خود به خود از بین نرفت، برای جلوگیری از عوارض بیشتر، باید آن را با جراحی ترمیم کرد.

مثانه عصبی

هیدروسل شدید

در صورتی که هیدروسل ها بسیار بزرگ و ناراحت کننده باشند، جراحی برای برداشتن آنها می تواند بهترین گزینه باشد. یک روش درمانی دیگر برای درمان هیدروسل، آسیپراسیون هیدروسل با استفاده از یک سوزن است. در این روش، پزشک یک سوزن بلند را وارد کیسه می کند تا مایع آن را تخلیه کند.

علت هیدروسل

علت هيدروسل بیضه نامعلوم است. در نوزادی ممکن است به دلیل باز ماندن سوراخی بین شکم و کیسه بیضه منجر به بروز هیدروسل شود که در این موارد حجم مایع هیدروسل که از شکم وارد کیسه می شود در طول روز متغییر است. در حالت معمول این سوراخ به هنگام تولد بسته می شود ولی در عده ای سوراخ باز مانده و منجر به بروز هيدروسل می شود.هیدروسل بیضه در بزرگسالی می تواند در اثر عفونت بیضه یا اپیدیدیم، التهاب، جراحی در ناحیه کیسه بیضه یا ناحیه کشاله ران، و سرطان بیضه ایجاد شود.

علائم هيدروسل

هيدروسل بیضه علامتی ایجاد نمی کند و بصورت بزرگی کیسه بیضه تظاهر می کند.  دیگر علائم احتمالی به صورت درد بیضه، احساس سنگینی، تورم، قرمزی پوست کیسه بیضه یا احساس فشار بر روی قاعده آلت تناسلی باشد.

تشخیص هيدروسل

تشخیص هيدروسل بیضه با معاینه توسط پزشک داده می شود. گاه پزشک با تاباندن نور و عبور نور از کیسه پر از آب اطراف بیضه تشخیص را مسجل می کند. از سونوگرافی نیز برای قطعی کردن تشخیص می توان کمک گرفت.

بیماری هیدروسل

آیا هیدروسل خطرناک است؟

هيدروسل معمولا خطرناک نیست و معمولا زمانی توصیه به درمان می شود که باعث درد یا سنگینی زیاد یا احساس خجالت در فرد به دلیل بزرگی بیش از حد شود. البته هيدروسل نوزادان اگر بعداز یکسالگی باقی بماند با توجه به وجود راه ارتباط بین کیسه بیضه و شکم، توصیه به درمان می شود.

آیا هيدروسل باعث ناباروری می‌شود؟

در رابطه با هیدروسل و ناباروی باید گفت که سوال اغلب افرادی که مبتلا به هيدروسل می شوند این است که آیا هيدروسل باعث ناباروری می‌شود؟ هيدروسل به خودی خود عامل ناباروری نیست اما ممکن است همراه با عوامل زمینه‌ای در بیضه مثل عفونت یا توده باشد که این عوامل، تولید یا عملکرد اسپرم‌ها را دچار اختلال می‌کنند،هیدروسل را با واریکوسل اشتباه نگیرید، واریکوسل باعث ناباروری می‌شود که البته هنوز علت آن معلوم نیست. برخی از کارشناسان معتقدند که وریدهای بیضه، خون را در شریان بیضه سرد می‌کنند و به این ترتیب به حفظ درجه حرارت مناسب برای تولید مناسب اسپرم کمک می‌کنند. واریکوسل با مسدود کردن جریان عادی خون، ممکن است باعث شود درجه حرارت بیضه‌ها بیش از حد بالا رود و به این ترتیب بر تولید اسپرم و حرکت آن اثر بگذارد.

درمان هیدروسل

درمان هيدروسل جراحی است. کشیدن آب هيدروسل با سوزن هم می تواند باعث عفونت شود و هم اینکه احتمال عود هيدروسل زیاد است لذا توصیه به انجام آن نمی شود.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (86 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام و هسته نباشید. دکتر بنده متاهل هستم و 4 ماه پیش موقع رابطه جنسی که طولانی بود حدود دو ساعت بخاطر مصرف قرص کشید درد در کشاله ران سمت راستم بوجود اومد و هر روز میرم باشگاه 3 روز بوکس 3 روز بدنسازی موقع رفتن به بدنسازی و پا کار کردن درد بیضه سمت راست مبتلا شدم و الانم هم بیضه سمت راستم درد میکنه هم بالایه بیضه و درد کشاله رانم کمتر شده و در ضمن هفته ای یبار قرص تاخیری مینداختم قبل این اتفاق اسم قرصم وگادول بود ممنون میشم دلیل دردو بگین و راهنمایی کنین واسه درمانشش
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۹ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
    2. تصویر کاربر علی شنبه ۱۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      افای دکتر ببخشید دوباره مزاحم شدم بنده سونوگرافی رفتم دکتر سونوگرافی گفت بیضه هات سالمه و فتق کشاله نداری فقط علایمشو داری و دکتر داخلی بردم که نوشته بود سونوگرافی نتیجه رو دید گفت بهتره ببری دکتر رادیولوژی و جراح هم ببینه چون فتق معمولا تو سونوگرافی معلوم نمیشه درسته بنظرتون؟؟ و قرص سبکس 100 و سیپروفلوکساسین500، و باکلوفن 25 نوشته ممنون میشم شما هم راهنمایی کنید
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۲ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
    4. تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۲ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      آقای دکتر قرصی چیزی هست که فتق خفیف درمان شه؟؟ یا حتما بعد مدتی شدید میشه فتق؟؟ یا راهی هست درست شه مرسی
    5. تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۲ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      آقای دکتر قرصی چیزی هست که فتق خفیف درست شه؟؟ یا حتما تبدیل میشه به فتق شدید؟؟ و اینکه راهی هست درست شه مرسی اگه لطف کنین اینم راهنمایی کنین
    6. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر رضاقنبری دوشنبه ۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    بیضه سمت چپم درد کمی داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      ابتدا بایستی معاینه و آزمایش ادرار و خون و سونوگرافی از کلیه ها و مثانه و معاینه تناسلی انجام دهید. توصیه های زیر نیز می تواند به کنترل شب ادراری کمک کند.

  • تصویر کاربر صمد پنجشنبه ۲ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من اخیرا سونوگرافی بیضه وشکم انجام دادم که درسونوگرافی 1-واریکوسل گرید 2با دیامتر وریدی4میلیمتر در هر دوسمت دیده میشود2-هیدروسل خفیف دوطرف رویت میشود3-هرنی اینگوینال دو طرف در حین مانور والسالوا از طریق دیفکت8میلیمتری رویت میشود خیلی نگران شدم.
    خواهشمندم به سوال های من جواب دهید.
    1-برای واریکوسل گرید 2 چکار کنم که پیشرفت نکندوراه درمان ان چیست.2-برای هیدروسل خفیف دو طرفه چکار کنم ایا راهی برای درمان ان وجود داردیاخیر؟3-برای هنری اینگوینال دو طرفه که 8میلیمتر میباشد نیاز به عمل جراحی دارد یا خیر یا برای پیشگیری این فتق دو طرفه چکار کنم و آیا والیبال برای اینها ضرر دارد یا خیر و کدام ورزش را پیشنهاد میکنید.باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر حسين دوشنبه ۲۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام دكتر
    سوالم اينه من اسپرم صفر است و عمل نمونه بردارى انجام دادم اسپرم موجود بود ايا راه است بشه طبعى بچه دار شد و ايا واريكسل اسپرم صفر ميكنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من حدود ده روزه عمل هیدروسل انجام دادم الان هنوز وقتی بلند میشوم راه بروم احساس سنگینی بیضه دارم درد میگیره توبیضه ام احساس میکنم جایه بخیه که انجام دادن ب بیضیه وصل شده پوست بیضه ب بیضه وسله جاش شدیدن درد میکنه چرکی یا قرمزم نیس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      اگرچه این دردها می تواند طبیعی باشد ولی بهتر است توسط پزشک معالج معاینه شوید

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر