بهترین درمان هیدروسل خفیف و شدید چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

در رابطه با بیماری هیدروسل و مشکلاتی که برای بیضه به وجود می آید سوالات بسیاری مطرح می شود. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد بهترین درمان هیدروسل خفیف و شدید با ما همراه باشید.

هیدروسل چیست

هیدروسل به تجمع مایع در کیسه ای که در اطراف بیضه وجود دارد گفته می شود و معمولا در یک طرف بوجود می آید اما گاهی دو طرفه می باشد. هیدروسل در نوزادان شایع است، اما در اکثر موارد در طی سال اول زندگی خود بخود برطرف می شود. همچنین هیدروسل بیضه می تواند در بچه بزرگ تر و همچنین در بالغین و افراد بزرگسال نیز دیده شود. هیدروسل معمولا دردناک نیست و خطری برای فرد ایجاد نمی کند مگر آنکه خیلی بزرگ شده و ایجاد سنگینی و احساس ناراحتی در فرد نماید.

هیدروسل

انواع هیدروسل

هیدروسل به دو نوع به شرح زیر تقسیم می شود:

  • هیدروسل غیر مرتبط (Noncommunicating)
  • هیدروسل مرتبط (communicating)

#هیدروسل غیر مرتبط

هيدروسل noncommunicating زمانی رخ می دهد که کیسه بسته می شود، اما بدن فرد قادر به جذب مایع نیست. در نتیجه مایع باقی مانده به طور معمول در عرض یک سال جذب بدن می شود.

#هیدروسل مرتبط

هيدروسل communicating نیز زمانی رخ می دهد که راه ارتباطی بین بیضه و شکم باز مانده باشد. در این حالت سیالات به سادگی می توانند به درون آن جریان داشته باشند.

هیدروسل خفیف

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان هیدروسل وجود ندارد. معمولاً برای ترمیم هیدروسل نیازی به جراحی نیست و ظرف مدت 6 تا 12 ماه خود به خود رفع می شود. اگر هیدروسل خود به خود از بین نرفت، برای جلوگیری از عوارض بیشتر، باید آن را با جراحی ترمیم کرد.

مثانه عصبی

هیدروسل شدید

در صورتی که هیدروسل ها بسیار بزرگ و ناراحت کننده باشند، جراحی برای برداشتن آنها می تواند بهترین گزینه باشد. یک روش درمانی دیگر برای درمان هیدروسل، آسیپراسیون هیدروسل با استفاده از یک سوزن است. در این روش، پزشک یک سوزن بلند را وارد کیسه می کند تا مایع آن را تخلیه کند.

علت هیدروسل

علت هيدروسل بیضه نامعلوم است. در نوزادی ممکن است به دلیل باز ماندن سوراخی بین شکم و کیسه بیضه منجر به بروز هیدروسل شود که در این موارد حجم مایع هیدروسل که از شکم وارد کیسه می شود در طول روز متغییر است. در حالت معمول این سوراخ به هنگام تولد بسته می شود ولی در عده ای سوراخ باز مانده و منجر به بروز هيدروسل می شود.هیدروسل بیضه در بزرگسالی می تواند در اثر عفونت بیضه یا اپیدیدیم، التهاب، جراحی در ناحیه کیسه بیضه یا ناحیه کشاله ران، و سرطان بیضه ایجاد شود.

علائم هيدروسل

هيدروسل بیضه علامتی ایجاد نمی کند و بصورت بزرگی کیسه بیضه تظاهر می کند.  دیگر علائم احتمالی به صورت درد بیضه، احساس سنگینی، تورم، قرمزی پوست کیسه بیضه یا احساس فشار بر روی قاعده آلت تناسلی باشد.

تشخیص هيدروسل

تشخیص هيدروسل بیضه با معاینه توسط پزشک داده می شود. گاه پزشک با تاباندن نور و عبور نور از کیسه پر از آب اطراف بیضه تشخیص را مسجل می کند. از سونوگرافی نیز برای قطعی کردن تشخیص می توان کمک گرفت.

بیماری هیدروسل

آیا هیدروسل خطرناک است؟

هيدروسل معمولا خطرناک نیست و معمولا زمانی توصیه به درمان می شود که باعث درد یا سنگینی زیاد یا احساس خجالت در فرد به دلیل بزرگی بیش از حد شود. البته هيدروسل نوزادان اگر بعداز یکسالگی باقی بماند با توجه به وجود راه ارتباط بین کیسه بیضه و شکم، توصیه به درمان می شود.

آیا هيدروسل باعث ناباروری می‌شود؟

در رابطه با هیدروسل و ناباروی باید گفت که سوال اغلب افرادی که مبتلا به هيدروسل می شوند این است که آیا هيدروسل باعث ناباروری می‌شود؟ هيدروسل به خودی خود عامل ناباروری نیست اما ممکن است همراه با عوامل زمینه‌ای در بیضه مثل عفونت یا توده باشد که این عوامل، تولید یا عملکرد اسپرم‌ها را دچار اختلال می‌کنند،هیدروسل را با واریکوسل اشتباه نگیرید، واریکوسل باعث ناباروری می‌شود که البته هنوز علت آن معلوم نیست. برخی از کارشناسان معتقدند که وریدهای بیضه، خون را در شریان بیضه سرد می‌کنند و به این ترتیب به حفظ درجه حرارت مناسب برای تولید مناسب اسپرم کمک می‌کنند. واریکوسل با مسدود کردن جریان عادی خون، ممکن است باعث شود درجه حرارت بیضه‌ها بیش از حد بالا رود و به این ترتیب بر تولید اسپرم و حرکت آن اثر بگذارد.

درمان هیدروسل

درمان هيدروسل جراحی است. کشیدن آب هيدروسل با سوزن هم می تواند باعث عفونت شود و هم اینکه احتمال عود هيدروسل زیاد است لذا توصیه به انجام آن نمی شود.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (83 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر داوود پنجشنبه ۲۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر،، مشكل وجود يك توده روي بيضه چپ هست كه مدارك سونوگرافي رو براتون ارسال مي كنم ،، جواب سونوها وجود ضايعات خوش خيم بود و تقريبا هر ٦ ماه يكبار سونوگرافي از بيضه انجام شده ،، اما متاسفانه چند روز است كه به نظر ميرسه اين توده بزرگتر شده و دائما يك درد مضمن هم در ناحيه زير شكم و لگن احساس مي كنم ،، خيلي نگرانم ، من از بيماران خودتون هستم وقت ويزيتم براي دو هفته بعد است ،اگر فكر مي كنيد قبل از ويزيت آزمايشي و يا كاري بايد انجام لطفا من رو راهنمايي بفرماييد،، يا اينكه حتي خيلي زودتر از وقت ويزيتم بتونم خدمتتون باشم لطفا،
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      فکر کنم حضورا تشریف آوردید و با هم صحبت کردیم

    2. تصویر کاربر داوود چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام و وقت بخیر بله خدمتون رسیدم و ویزیت شدم و بسیار سپاسگذارم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      🌷
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر شهاب سه شنبه ۱۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام.آقای دکتر من۳۳سال دارم ودرکودکی کوتاهی قدداشتم که بمدت۱۵سال آمپول سوماتروپین استفاده کردم و بعدازیکسال دچارمشکل بادفتخ شدم که بصورت اورژانسی مجبوربه عمل شدم که یکی از بیضه هام ازدست رفت.وبعد بمدت۷سال دکترغددبرام آمپول تستسترون ۲۵۰میلی گرم تجویزکردکه استفاده کردم که بعد آزمایش اسپرم انجام دادم که نتیجش Azoospermia شد و به دکتر اولورژی مراجعه کردم و بمدت۲ماه ونیم آمپولHCGمصرف کردم که بعد دوباره آزمایش اسپرم دادم که نتیجش صفربود.آقای دکتر نظرشما دراین موردچیه؟ممنون میشم راهنمایم کنید؟ کنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    هزینه لیزر کیست اپیدرمال
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
    2. تصویر کاربر حسین دوشنبه ۱۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      دکتر جان مگه راهی دیگر جز لیزر هست؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      با جراحی هو کوتر هم میشه برداشت ولی به تمییزی لیزر نیست
    4. تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      ایزر بدون بی هوشیه؟ چقدر طول میکشه؟ بعدش کارای روزمره را میتوانم انجام بدم با استراحت
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      بدون بیهوشیه
      حدود یکساعت
      بله میتونید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر محمود چهارشنبه ۲۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.دوماهی میشه بیضه ی چپم درد میکنه.البته دردش خیلی خفیفه . شبا میتونم راحت بخوابم.یا موقع راه رفتن دردی حس نمیکنم. واینکه احساس میکنم کشاله ی ران پای چپمم دردی حس میکنم البته بسیار خفیف. میشه قرصی تجویز کنید خوب بشم. البته پیش ی متخصص هم رفتم یک بسته قرض استاژل 500 داد . خوب شدم ولی دوباره دردش شروع شده ..

    ممنون آقای دکتر راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
      کپسول سلکسیب ۱۰۰ موردی میتونید استفاده کنید ولی بهتره برای علت درد پیگیری کنید
    2. تصویر کاربر محمود یکشنبه ۱۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون آقای دکتر.
      هرچند ساعت یک بار مصرف کنم وتا چه مدت زمانی؟؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
    4. تصویر کاربر محمود دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      سپاس فراوان آقای دکتر. انشاءالله سالم و سلامت در جوار خانواده باشین
    5. تصویر کاربر محمود سه شنبه ۱۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام آقای دکتر.من کپسول های سلکسیب ۱۰۰استفاده کردم.خوب شدم. ولی وقتی بیضه هامو دست میکنم یکم فشار میدم درد میکنه هردوتاشون.واینکه جزئی از بیضه هام قرمز شدن.همراه با دونه های خیلی کوچیک.
      میگین چیکار کنم.
      ی راهنمایی کنید لطفا.
    6. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
      بدون معاینه نمی توانم نظری بدهم و تشخیص یا درمانی را مطرح کنم. توصیه می کنم برای معاینه و در صورت نیاز انجام بررسی لازم حضورا به پزشک ارولوژیست مراجعه کنید.
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر وحید پنجشنبه ۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 127 مشاهده پرسش
    من چن روزی هست بیضه درد دارم نمیدونم دلیل چیه ویک رگ مایل ب سیاه وسط بیضه هام هست احساس میکنم تخمه هام درد میکنه ولی دست میزنم درد ندره نمیدونم درد چیه مداوم درد داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
      بدون معاینه نمی توانم نظری بدهم و تشخیص یا درمانی را مطرح کنم. توصیه می کنم برای معاینه و در صورت نیاز انجام بررسی لازم حضورا به پزشک ارولوژیست مراجعه کنید.
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر