چه قرصی برای سوزاک خوب است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

درمان دارویی گنوره آ، شامل استفاده از آنتی بیوتیک های دوگانه می شود که برای مقابله با بیماری نایسریا گنوره آ، اثربخشی بالایی دارند. تا چندین سال پیش، درمان انتخابی گنوره آ، مصرف آنتی بیوتیک خوراکی به مدت 10 روز یا تزریق داروی تک دوز بود؛ گرچه، به دلایل مختلف، بیماران سازگاری ضعیفی با دارو ها داشتند و در دسترس بودن دارو های جدیدتر باعث شد که برای اطمینان از سازگاری دارو ها، تزریق عضلانی داروی تک دوز سفتریاکسون در مطب انجام شود و در کنار آن داروی خوراکی آزیترومایسین مصرف شود. بسیاری از پزشکان پس از انجام نمونه برداری برای تشخیص، به دلیل احتمال ایجاد عوارض و انتقال بیماری به سایر شرکای جنسی، درمان بیماران را بر اساس شرح حال و معاینه ی فیزیکی آغاز کردند.

علاوه بر این، از آنجایی که بیماری گنوره آ معمولاً به طور همزمان با بیماری کلامیدیا تشخیص داده می شود، بسیاری از پزشکان با شروع هر یک از بیماری ها، هر دو بیماری را درمان می کنند. عفونت های پراکنده یا پیجیده (مانند اندوکاردیت، مننژیت) به درمان طولانی مدت یا بستری شدن در بیمارستان نیاز دارند. در این موارد، بیمار باید به پزشک بیماری های عفونی ارجاع داده شود. در ایالات متحده، بیماری نایسریا گنوره آ در برابر پنی سیلین ها، فلوروکینولون ها یا اریترومایسن ها مقاوم نیست، به همین دلیل این داروهای ضد میکروبی برای درمان گنوره آ تجویز می شوند. در ادامه مطلب انواع قرص برای سوزاک را شرح خواهیم داد.

درمان سوزاک

مطلب مرتبط با لیزر زگیل تناسلی

انواع قرص برای سوزاک

سفتریاکسون (روسفین)

از انواع قرص برای سوزاک می توان سفتریاکسون را نام برد که به دلیل اثر ضد باکتری خود، بخشی از دستور دارویی دوگانه (همراه با آزیترومایسن) برای درمان گنوره آ می باشد. سفتریاکسون به پروتئین های پنی سیلین متصل می شود و از رشد دیواره سلولی باکتری جلوگیری می کند.

آزیترومایسین (زیترومکس، زیمکس)

آزیترومایسین از مهارکردن تفکیک ریبونوکلئیک اسید انتقال دهنده (tRNA) از ریبوزوم ها، از رشد باکتری ها جلوگیری می کند و سنتز پروتئین وابسته به  RNA را متوقف می کند. آزیترومایسین، همراه با سفتریاکسون (به صورت تزریق عضلانی) به عنوان درمان خط اول برای عفونت های گونوکی تجویز می شود.

سفکسیم (سوپراکس)

سفکسیم، که از خانواده ی آنتی بیوتیک های سفالوسپورین است، با اتصال به یک یا چند پروتئین متصل به پنی سیلین، از رشد دیواره سلولی باکتری جلوگیری می کند. از سفکسیم به عنوان داروی خط اول جهت درمان بیماری گنوره آ استفاده نمی شود و فقط در صورتی که سفتریاکسون موجود نباشد، به عنوان یک داروی جایگزین برای درمان گنوره آی غیر پیچیده استفاده می شود. برای درمان این شرایط، یک دوز سفکسیم خوراکی 400 میلی گرمی همراه با یک دوز آزیترمایسین یک گرمی خوراکی، برای بیمار تجویز می شود.

داکسی سایکلین (ویبرامایسین، داکسی)

داکسی سایکلین، با اتصال به زیر واحدهای ریبوموزی  30S و احتمالاً 50S  از سنتز پروتئین و در نتیجه رشد باکتری جلوگیری می کند. برای درمان بیماری التهابی لگن یا اپیدیدیمیت گونوکی، از داروی داکسی سایکلین 100 میلی گرمی خوراکی به مدت 10 تا 14 روز و تزریق عضلانی سفتریاکسون 250 میلی گرمی به صورت تک دوز استفاده می شود.

اریترومایسین اپتالمیک (لوتیسین چشمی)

اریترومایسین، تنها پماد چشمی آنتی بیوتیکی است که برای پیشگیری از بیماری چشمی گونوکی در نوزادان استفاده می شود. پماد نیترات نقره و پماد چشمی تتراسایکلین دیگر در آمریکا تولید نمی شوند، باسیتراسین، اثربخشی لازم را ندارد و مطالعات کافی روی داروی پوویدون آیودین انجام نشده است. پماد چشمی جنتامیسین موجب واکنش های چشمی شدید در نوزادان می شود و نباید برای پیشگیری از بیماریهای چشمی استفاده شود.


دکتر محمد جباری متخصص ارولوژی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.2/5 - (70 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر داود دوشنبه ۳ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 96 مشاهده پرسش
    من با ی دختری هفت روز پیش رابطه برقرار کردم متوجعه شدم که hpv داره الان میخام واکسن بزنم آیا واکسن تاثیر داره ،در ضمن میخام این خانم هم درمان بشه راهش چیه لطفا پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۳ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله واکسن در ابتلای مجدد تاثیر دارد. توصیه هایی که برای کنترل زگیل تناسلی و کاهش میزان عود و بعضا ریشه کنی آن می شود: شعار ما: مراقب باشید، پیگیری کنید ولی نگران نباشید • برای زدودن موهای ناحیه تناسلی به هیچ عنوان از تیغ و مواد موبر استفاده نکنید. بجای ان از ماشین های اصلاح سر با شماره نه چندان کم استفاده شود. • پرهیز از خاراندن ناحیه تناسلی • پرهیز از خشک کردن ناحیه تناسلی بصورت مالشی • عدم استفاده از لیف در ناحیه تناسلی • کاهش دفعات رابطه ی جنسی با همسر تا حذف کامل ضایعات • قطع رابطه ی جنسی غیر ایمن • استفاده از کاندوم در روابط جنسی • درمان همزمان هر دو شریک جنسی • معاینه ی دوره ای توسط خود بیمار و نیز پزشک با درشت نمایی و نور مناسب • درمان زودهنگام ضایعات جدید با روش های سریع الاثر مثل لیزر • تقویت سیستم ایمنی از طریق o عدم استعمال دخانیات o استفاده از سبزیجات و میوه جات تازه بویژه سیر تازه، چای سبز، لیموترش و میوه هایی که رنگدانه ی قرمز دارند. o استفاده از مکمل ها، ویتامین و آنتی اکسیدان ها مثل کپسول های پاور فیت و ایمیونس o ورزش o کاهش استرس • تزریق واکسن گارداسیل برای افراد بین 9 تا 45 سال

  • تصویر کاربر حامد سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    آقای دکتر ممنون از جوابگویی و حس تعهد شما نسیت به مریض که کاملا ستودنی است. پیرو جواب سوال قبلی با کد v23yu9135937 خواستم بپرسم که به چند جلسه لیزر نیاز هست و هزینه در ایران چقدر میشه.
    من اینجا هنوز بیمه ندارم و میخواستم بدونم اگه 1ماه شروع درمان رو عقب بندازم تا بیمه بگیرم خطرناک هستش؟
    سوال دیگه من این هست که احتمال تبدیل به سرطان در مورد من وجود داره و اینکه این روش درمان احتمال برگشت پذیری هم وجود داره؟
    من خیلی ترسیدم و نمیدونم چطور میتونم مشکلم رو با وجود مشکلات هزینه زیاد درمان حل کنم.
    چطور میتونم جواب شما به سوالم رو ریپلای کنم؟
    ممنون ازینکه وقت می گذارید و راهنمایی میفرمایین.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      خواستم بپرسم که به چند جلسه لیزر نیاز هست و هزینه در ایران چقدر میشه........................لیزر در یک جلسه انجام و زگیل های موجود از بین می روند ولی احتمال عود در محل های جدید دارد که بستگی به گسترش ویروس و وضعیت سیستم ایمنی بدن شما دارد و قابل پیش بینی نیست. هزینه نیز بعد از معاینه و ارزیابی وسعت بیماری مشخص می شود.
      من اینجا هنوز بیمه ندارم و میخواستم بدونم اگه 1ماه شروع درمان رو عقب بندازم تا بیمه بگیرم خطرناک هستش؟........................خیر
      سوال دیگه من این هست که احتمال تبدیل به سرطان در مورد من وجود داره؟.........................احتمالش در کل بسیار بسیار کم هست

      و اینکه این روش درمان احتمال برگشت پذیری هم وجود داره؟................................در محلی که لیزر می شوید خیر ولی در محل های جدید ممکنه

  • تصویر کاربر کیهان شنبه ۳۱ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    آیا این محصول میتواند به طول و قطر آلت تناسلی کمک کند او آن را بزرگتر کند؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۳۱ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر مرجان شنبه ۲۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 106 مشاهده پرسش
    سلام به آقاي دكتر
    در خصوص زيگيل تناسلي خدمتتون عرض كنم كه دوتا سوال داشتم
    ١- اگر همسر زگيل هاي متعددي داشته باشد روي بدن ولي بعد از رابطه زن دچار زگيل تناسلي شود كه به صورت كم در بيرون دهانه واژن زده بشه و سريع توسط پزشك كرايو شده و اثر از آن وجود ندارد
    آزمايش پاپ اسمير نيز داده شده البته هنوز جواب ان رو نگرفته
    بعد روي قسمت بالاي آلت و بيضه مرد زگيل مشاهدع شود
    چطور ميشود ثابت كرد كه ابن ويروس از كي به كي رسيده؟
    مرد به زن يا زن به مرد
    البته زن در مدت زمان كوتاه افت وزن پيدا كرده و سيتيم ايميني بسيار ضعيف شده
    چون مسكل در رابطه زناشويي پيش اومده كه دنبال مقصر هستند و اينكه اين رابطه كه نشه رابطه جنسي داشت چه فايده يي داره اين نظر مرده؟
    لطفا راهنمايي كنيد درمان اگر شدن و دونفر زگيلها كامل خوب شد ميتوانند رابطه داشته باشند و به چه صورت و به نظر شما اين معظل چگونه حل سود چون منجر به بحث و دعوا شايد جدايي شود

    ٢- حالا اگر زن اين مشكل را پيدا كند و همسرش نداشته باشد
    و زن درمان شده باسد و زگيلي نداسته باشد
    آيا ميتوانند رابطه جنسي داشته باشند و به چه صورت محافظت شده باشه و يا اگر همسر سخص از اين موضوع خبر نداشته باشه و زن درمان كرده و بخواد رابطه داشته باشه به چه نكاتي بايد توجه داشته باشه

    راههاي رابطه در هر دو صورت و مشكلات روحي و روانيشو چطور ميتونن برطرف كنن
    ممنون ميسم از راهنماييتون ايا ميشه با واكسن تحت كنترل در اورد و راهنمايي كلي در مورد اين موضوع بفرماييد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بعد روي قسمت بالاي آلت و بيضه مرد زگيل مشاهدع شود چطور ميشود ثابت كرد كه ابن ويروس از كي به كي رسيده؟..........................نمیشه ثابت کرد
      میشه با پوشش کامل رابطه داشت یعنی استفاده از کاندوم تا لاالقل محافظت نسبی ایجاد کند
      برخی داشتن شورت چسبان که سوراخ شده و آلت مرد ازآن خارج شده باشد همراه با کاندوم را نیز توصیه می کنند
  • تصویر کاربر رزيتا یکشنبه ۱۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 96 مشاهده پرسش
    سلام جناب دكتر
    وقتتون بخير؛
    روز جمعه سوالم را مطرح كردم،
    از اينكه وقت گذاشتيد و سوال من را پاسخ داديد، سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      👍🏻🌷🌷
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر