تفاوت بین اسپرم و منی چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

بدن مردان، همانند بدن زنان، اسرار زیادی دارد؛ اما رایج ترین و مرموزترین سؤالات مخاطبین، مرتبط با تفاوت بین اسپرم و منی می باشد. همه ما می دانیم که مایع منی، حاوی اسپرم است، اما چه چیزهای دیگری در آن وجود دارد؟ چرا گاهی اوقات، ظاهر و بوی آن متفاوت می شود؟ و آیا واقعا برای پوست مفید است و می تواند از سقط جنین جلوگیری کند؟ در ادامه، به پاسخ تمام این سوالات و بررسی تفاوت بین اسپرم و منی می پردازیم.

مایع منی تنها شامل اسپرم نیست

مایع منی

منی و اسپرم، با یکدیگر یکسان نیستند. اسپرم، یک سلول میکروسکوپی است که بخشی از مایع منی را تشکیل می دهد و وظیفه آن، لقاح تخمک در داخل بدن زن می باشد. رسیدن اسپرم به تخمک در بدن زن، به وسیله مایعاتی که توسط اندام های جنسی مختلف مردانه تولید می شوند، امکان پذیر می گردد و این مایعات، نقش حامل را برای اسپرم خواهند داشت. وزیکول‌های سمینال، دو لوله موجود در لگن هستند که با تولید فروکتوز (نوعی قند)، انرژی لازم اسپرم ‌ها را برای شنا کردن به سمت تخمک فراهم می‌ کنند. ترشحات پروستات، حاوی برخی مواد شیمیایی است که مایع منی را، برای تحرک آزادانه اسپرم ها، رقیق تر می نماید. همه این اجزاء مایع منی را تشکیل می دهند.

مایع منی در واقع حاوی مواد مغذی است

اسپرم، حاوی ویتامین B12، ویتامین C، کلسیم، اسید اسکوربیک، سیتریک کانید، اسید لاکتیک، فروکتوز، روی، منیزیم، پتاسیم، چربی، سدیم و بسیاری از پروتئین‌های مختلف می باشد. اما مقدار این مواد مغذی در واقع بسیار ناچیز است.

حجم خارج شده از بدن، بسیار کمتر از مقدار قابل تصور است

مقدار متوسط ​​منی آزاد شده در هنگام انزال، بین 2 تا 5 میلی لیتر (معادل یک قاشق چایخوری) می باشد. اما جالب است بدانید که در یک انزال متوسط، حدود 15 تا 200 میلیون اسپرم وجود دارد.

پیشاب، یک مایع متفاوت است

کیفیت مایع منی با افزایش سن تغییر می کند

مردان در واقع می توانند در تمام طول زندگی خود اسپرم تولید کنند؛ اما این اسپرم تولید شده، همیشه قابل دوام نیست. طبق بررسی های انجام شده در یک مطالعه، تعداد اسپرم های غیرطبیعی تولید شده توسط مردان بالای 52 سال، بیشتر از این مقدار در مردان جوان تر می باشد. بیشترین میزان تولید مایع منی، در مردان 20 ساله دیده می شود. تولید مایع منی پس از دهه 20 زندگی، می تواند به آرامی کاهش یابد.

پیشاب، یک مایع متفاوت است

اسپرم زنده به ندرت در پیشاب، که precum نیز نامیده می شود، یافت می گردد. بیشتر مطالعات نشان می دهند که پیشاب، حاوی اسپرم یا مقادیر بسیار کمی از آن نیست. اسپرمی که در پیشاب وجود دارد، ضعیف و بی حرکت می باشد. بسیار بعید است که این مقادیر کم بتوانند منجر به بارداری شوند. وظیفه پیشاب این است که به عنوان یک روان کننده طبیعی عمل نماید. این مایع، توسط غددی به نام غدد Cowper آزاد می گردد.

مایع منی در افزایش طول عمر اسپرم موثر است

اسپرم ها می توانند تا پنج روز در دستگاه تناسلی زن به صورت زنده باقی بمانند تا تخمک را، به محض ورود به رحم، بارور کنند؛ اما مایع منی نمی تواند اسپرم را، برای مدت طولانی در خارج از بدن، زنده نگه دارد. مایع منی در آب گرم (98 درجه)، حدود چند دقیقه و در هوا یا روی یک سطح سخت، تا هنگام خشک شدن می تواند زنده بماند.

برخی از افراد، واقعا از مایع منی برای تغذیه پوست صورت استفاده می کنند

تغذیه پوست صورت با مایع منی، یکی از جدیدترین ترندهای مراقبت از پوست است؛ اما متخصصان می گویند که این مایع، با اینکه هیچ ماده مضری در خود ندارد، احتمالاً به هیچ وجه برای پوست مفید نیست و بهتر است به مراحل معمول مراقبت از پوست خود پایبند باشید.

ممکن است فرد به مایع منی حساسیت داشته باشد

آلرژی به مایع منی، یک بیماری نادر است؛ اما وجود دارد. واکنش آلرژیک می تواند باعث قرمزی یا تورم در محل تماس گردد. به طور دقیق تر، پروتئین های موجود در مایع منی می توانند سبب بروز واکنش های آلرژیک شوند. از دلایل دیگر بروز حساسیت به مایع منی، این است که فرد به غذا یا آنتی بیوتیک خاصی، که شریک جنسی اش قبل از آمیزش مصرف کرده، حساسیت داشته باشد.


دکتر محمد جباری متخصص ارولوژی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.9/5 - (26 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر HADi چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر قبل از عید اومدم مطبتون مجرای ادراریم سوزش داشت و ادرارم کامل تخلیه نمیشد شما دارو قرص اوپاس همراه دوتا آنتی‌بیوتیک دادید بعد ازمصرف قرصا دروباره سوزش ادرار گرفتم این سری شدیدتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      سلام

      چند سال دارید؟

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر