علت خون مردگی در بیضه ها

در این مقاله مطالعه می کنید:

در اکثر موارد، کبودی جزئی موضوع نگران کننده ای نیست و معمولاً بر اثر اصطکاک با زیپ شلوار یا برخورد با میز اتفاق می افتد. در این شرایط هر گونه تغییر رنگ یا حساس به لمس بودن، باید در عرض یک هفته از بین رود. اگر کبودی بیضه، به دلیل یک ضربه ناگهانی باشد، ممکن است ورم و درد شدید را تجربه کنید.

حتی شاید بالافاصله پس از ضربه حالت تهوع داشته باشید. معمولاً، زمانی که ناحیه کبودی رو به بهبودی است، این علائم فروکش می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ی خون مردگی در بیضه ها و روش های تسکین علائم به خواندن مطلب ادامه دهید.

چه چیزی موجب خون مردگی در بیضه ها می شود؟

کبودی، معمولاً همان کوفتگی است. خون مردگی در بیضه ها زمانی اتفاق می افتد که شریان ها و رگ های پوستی احاطه کننده بیضه ها، زخمی و باز می شوند. این موضوع باعث نشت خون در زیر پوست و تغییر رنگ آن می شود. کبودی های بیضه معمولاً پس از ضربه رخ می دهند. این ضربه ها معمولاً شامل ضربه به ناحیه تناسلی، بر اثر افتادن یا حتی نشستن روی یکی از بیضه ها می باشد.

خود ارضایی یا رابطه ی جنسی خشن نیز، می تواند باعث خون مردگی در بیضه ها شود. همچنین، کبودی در بیضه ممکن است بدون دلیل اتفاق بیفتد. بیضه ها، در اطراف بدن آویزان هستند و فقط با لایه ی نازکی از پوست محافظت می شوند. بیضه ها و رگ های خونی به دلیل تکان خوردن در کیسه بیضه، به راحتی آسیب می بینند.

چه چیزی موجب خون مردگی در بیضه ها می شود؟

سایر آسیب های بیضه به چه دلایلی اتفاق می افتند؟

هماتوسل: گاهی اوقات، معمولاً پس از یک ضربه ناگهانی، خون در بافت اطراف بیضه ها جمع می شود و باعث کبود به نظر رسیدن بیضه ها می شود.

اپیدیدیمیتیس: لوله های اطراف بیضه ها، اسپرم را پیش از آزاد سازی از طریق انزال، ذخیره می کنند. این لوله ها، پس از ضربه یا عفونت، متورم می شوند و موجب درد، کبودی یا ورم می شوند. 

پارگی: اگر لایه های بافت اطراف بیضه در اثر ضربه پاره شوند، ممکن است به بیضه آسیب برسد و بیضه به بافت اطراف خود فشار وارد کند.

پیچ خوردگی: لوله ای که رگ های خونی منتهی به بیضه را احاطه می کند، طناب اسپرماتیک نامیده می شود. این طناب به دلیل آسیب یا بدون هیچ دلیلی می تواند دچار پیچ خوردگی شود. این پیچ خوردگی باعث قطع جریان خون به بیضه می شود و موجب کبودی و تغییر رنگ آن می شود. این آسیب نیاز به درمان فوری دارد و در صورتی که درمان نشود، بیضه ی آسیب دیده باید خارج شود.

تومور: رشد بافت غیرطبیعی اطراف بیضه ها می تواند منجر به کبودی و ورم شود. با اینکه، تمام تومورها همیشه نشانه ی سرطان نیستند، برای تشخیص درست باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

چگونه تسکین پیدا کنید:

کبودی یا ورم بیضه ها می تواند به قدری ناراحت کننده باشد که شما را از انجام فعالیت های روزمره بازدارد. برای تسکین هر گونه درد، ورم یا ناراحتی که ممکن است زندگی شما را مختل کند، می توانید یک یا چند راهکار زیر را امتحان کنید:

دراز بکشید و فعالیت خود را کم کنید. سعی کنید از انجام هر گونه فعالیت فیزیکی یا حرکتی که موجب تشدید درد یا ناراحتی شما می شود، خودداری کنید. بالا بردن زانو ها نیز می تواند به تسکین درد کمک کند.

از کیسه آب یخ استفاده کنید. چد تکه یخ یا شیء منجمد دیگری را در یک حوله بپیچانید و آن را روی بیضه های خود اندکی فشار دهید. این کار را حداقل 4 بار در روز به مدت 20 دقیقه، تکرار کنید تا درد و ورم شما بهتر شود.

از کیسه آب یخ استفاده کنید.

بیضه را بالا نگه دارید. لباس زیر تنگ تری بپوشید یا از یک حوله رول شده برای بالا نگه داشتن بیضه خود استفاده کنید. این کار می تواند در زمان آسیب دیدگی، فشار ناشی از آویزان بودن بیضه ها را کاهش دهد. با بهتر شدن درد بیضه ها، می توانید آنها را به حالت اولیه برگردانید. استفاده از کمربند بیضه در طول روز نیز می تواند به تسکین بیضه ها کمک کند.

مسکن مصرف کنید. از مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن (ادویل) یا استامینوفن (تایلنول) استفاده کنید. اگر نگران هستید که بیضه ی شما آسیب بدی دیده است، قبل از مصرف داروی مسکن به پزشک مراجعه کنید.

استراحت کنید. اگر بیضه های شما در حین ورزش یا فعالیت فیزیکی سخت دیگری آسیب دید، چند روز استراحت کنید تا به بیضه ها فرصت بهبودی دهید. کاهش فشار روی بیضه ها و کیسه بیضه، روند بهبودی را تسریع می کند. 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر علت کبودی بیضه خود را می دانید و هیچ علائم دیگری ندارید، می توانید برای مراجعه به پزشک منتظر بمانید.

در موارد زیر باید فوراً پزشک را ملاقات کنید:

اگر پس از یک هفته، بهبودی مشاهده نکردید، یا علائم شما بدتر شدند، باید به پزشک مراجعه کنید. در این صورت کبودی بیضه ممکن است نشانه ی مشکل زمینه ای جدی تری باشد. همچنین، در صورتی که از علت کبودی بیضه خود مطمئن نیستید، باید به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد، کبودی بدون دلیل می تواند نشانه ی یک عفونت مقاربتی مانند کلامیدیا باشد.

سایر علائم عفونت های مقاربتی عبارتند از:

  • درد یا ورم بیضه
  • سوزش به هنگام ادرار
  • ترشح شفاف یا مات از آلت تناسلی

چشم انداز بیماری:

علائم آسیب بیضه جزئی نباید بیشتر از چند روز طول بکشد. برقراری رابطه ی جنسی در این مدت، ممکن است برای شما ناراحت کننده باشد. اما معمولاً تأثیر طولانی مدتی روی عملکرد جنسی و باروری ندارد. پیچ خورگی، پارگی یا دیگر آسیب های جدی به بیضه ها، اگر به موقع درمان نشوند و یا بیضه به شدت آسیب دیده باشد، منجر به آسیب طولانی مدت می شود. اگر شما از عمق آسیب خود مطمئن نیستید، برای در امان بودن، به پزشک مراجعه کنید. در آسیب های شدید، درمان زودهنگام راهی برای کاهش احتمال عوارض می باشد.

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.7/5 - (15 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بهروز سه شنبه ۲۷ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 42 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام ‌.من مدتی است درد بیضه چپ دارم همراه با بزرگ شدن هردو بیضه شغلم رانندگی با ماشین سنگین هست . برای این که خانم لوله مسدود رحمی دارند باید ای وف شوند دکتر از من آزمایش اسپرم گرفتند وگفتند شکست اسپرم دارم وبه من کپسول ال - کار نیتین 1000 دادند به همراه کپسول زینک پلاس 5 میلی و گفتند روزی یک عدد از هرکدام بخورم و به مدت دوماه تاشکست اسپرم من رفع شود ابتدا که این قرص ها رو شروع کردم هردو بیضه ام بزرگ شدن الان هم بیضه چپم به درد دارد عرض کردم شغلم هم رانندگی با ماشین سنگین هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۷ تیر ۲( 9 ماه پیش)

      سلام

      این داروها باعث درد و بزرگی بیضه ها نمی شود ولی اگر درد و افزایش سایز بیضه ها را دارید توصیه می کنم سونوگرافی از بیضه ها انجام دهید.

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر