علائم زگیل تناسلی در زنان و عکس

در این مقاله مطالعه می کنید:

علائم زگیل تناسلی در زنان با پیدا شدن زگیل هایی در داخل و اطراف واژن، مقعد و یا روی دهانه رحم خود را نشان می دهد. زگیل های تناسلی زنانه ممکن است بسیار کوچک باشند یا به صورت خوشه های بزرگ ظاهر شوند. آنها ممکن است به رنگ قرمز یا سفید باشند. با این حال گاهی اوقات، علائم زگیل تناسلی در زنان قابل مشاهده نیست چرا که همه عفونت های HPV باعث بروز زگیل تناسلی نمی شوند.

بیماری زگیل تناسلی در زنان چیست؟

زگیل تناسلی زنان یک عفونت مقاربتی است که باعث ایجاد زائده های کوچک، همرنگ پوست یا صورتی در لابیاها، دهانه واژن، یا اطراف و داخل مقعد می شود. زگیل های تناسلی توسط گونه های کم خطر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، به وجود می آیند. احتمال دارد این ویروس ها در همه افراد باعث ایجاد زگیل نشوند. در ادامه مطلب، علائم زگیل تناسلی در زنان را به همراه عکس توضیح خواهیم داد.

علت زگیل تناسلی در زنان

علت زگیل تناسلی در زنان در بیشتر اوقات تماس جنسی با فرد آلوده به ویروس HPV است. زگیل تناسلی به وسیله تماس پوست به پوست و معمولاً از تماس با خود زگیل ها انتقال پیدا می کند. این ویروس می تواند از طریق تماس جنسی واژینال، مقعدی، دهانی یا دستی منتقل شود. در هنگامی که زگیل تناسلی قابل رویت باشد، و تا مدتی پس از درمان آن، احتمال انتقال بیماری وجود دارد. افرادی که مدتی طولانی با هم رابطه جنسی داشته اند، معمولاً به یک نوع ویروس عامل زگیل مبتلا هستند.

زگیل تناسلی چگونه انتقال پیدا می کند؟

انواع زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی می تواند در هر نقطه از ناحیه تناسلی رشد کند، از جمله:

علائم زگیل تناسلی در زنان

اکثر زنان مبتلا به زگیل تناسلی اصلاً هیچ علامتی ندارند. به ندرت ممکن است خارش، سوزش یا حساسیت در ناحیه تناسلی وجود داشته باشد. زگیل تناسلی بر اساس معاینه تشخیص داده می شود. اگر پزشک یا پرستار شما مطمئن نباشد که ناحیه زگیل است، ممکن است بیوپسی (برداشتن یک قطعه کوچک از بافت) را جهت بررسی دقیق تر انجام دهد. 

با این حال از جمله نشانه های زگیل تناسلی در زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود ضایعات گوشتی یا خاکستری در اطراف واژن، مقعد یا بالای ران شما
  • رشد ضایعاتی به شکل گل کلم یا زگیل گل کلمی
  • خارش یا خونریزی از واژن یا مقعد
  • تغییرات در جریان ادرار 

زگیل ها ممکن است در انواع و اندازه های مختلف وجود داشته باشد. اندازه های مختلف زگیل تناسلی، طیفی از انواع کوچک غیر قابل مشاهده، تا زگیل های درشت و خوشه ای را شامل می شوند. بافت آنها می تواند نرم، مرطوب و گوشتی باشد.

عکس زگیل تناسلی زنانه

عکس واضح از زگیل تناسلی زنان
زگیل تناسلی زنان عکس

علائم زگیل تناسلی زنان را چه کسی متوجه می شود؟

افراد زیر می توانند حضور زگیل های تناسلی را ببینند:

با این حال تنها فردی که می تواند زگیل تناسلی زنانه را به درستی تشخیص دهد متخصص ارولوژی و یا زنان است چرا که در بیشتر مواقع، زگیل های تناسلی در نقاط دور از دید عمومی و یا داخل مجرای ادراری رشد می کنند و یا حتی ممکن است شبیه به دیگر بیماری های پوستی باشند و به اشتباه توسط فرد غیر متخصص تشخیص داده شوند.

زگیل تناسلی چگونه درمان می شود؟

برای اطلاع از روش‌های درمان زگیل تناسلی به پزشک خود مراجعه کنید. حتی زمانی که زگیل تناسلی درمان می شود، ممکن است عفونت HPV باقی بماند، و زگیل ها پس از درمان، دوباره عود کنند. استفاده از دارو ها و درمان های موجود بدون نسخه، در معالجه این عارضه جایگاهی ندارند. نیاز های درمانی برای زگیل تناسلی عبارتند از:

  • مراقبت و بررسی روند و سرعت رشد یا از بین رفتن زگیل ها
  • دارو هایی که مستقیماً روی زگیل ها اعمال می شود، از جمله کرم‌ های موضعی
  • سوزاندن زگیل
  • منجمد کردن زگیل ها
  • جراحی و برداشتن زگیل ها
  • استفاده از نورهای مخصوص یا لیزر برای از بین بردن زگیل ها
بر اساس تحقیقات و نتایج دانشگاه علوم پزشکی، از میان روش های فوق درمان زگیل تناسلی زنان با لیزر بهتر از سایر روش ها می باشد. در ادامه لیزر زگیل تناسلی نشان داده شده است.

اگر برای مدت طولانی به زگیل تناسلی مبتلا باشید، چه اتفاقی می افتد؟

سیستم ایمنی با عفونت HPV مبارزه می کند. انواعی از ویروس HPV که باعث بروز زگیل تناسلی می شوند، در ایجاد سرطان نقشی ندارند. در صورت درمان نشدن، ممکن است زگیل تناسلی:

در صورت ابتلا به زگیل تناسلی چه باید کرد؟

  • در مورد درمان های زگیل تناسلی با پزشک خود مشورت کنید.
  •  بدانید که ممکن است هرگز متوجه نشوید چه زمانی یا توسط چه فردی به ویروس HPV مبتلا شده اید.
  • توجه داشته باشید، افرادی که مدتی طولانی با هم رابطه جنسی داشته اند، اغلب به انواع مشابه ویروس  HPV  مبتلا هستند، حتی در صورتی که علایم بارزی در هیچ یک مشاهده نشود.
  • در نظر داشته باشید که کاندوم نمی تواند به طور کامل از ابتلا به عفونت HPV جلوگیری کند، زیرا ویروس HPV ممکن است مناطقی را آلوده کند، که با کاندوم پوشانده نمی شود.

چگونه می توان از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری کرد؟

واکسیناسون در برابر HPV

  1. برخی از انواع واکسن های HPV، می توانند در برابر ابتلا به انواع کم خطر این ویروس، که عامل اصلی 90 درصد از زگیل های تناسلی می شود، از شما محافظت کنند.
  2. واکسیناسیون HPV برای همه زنان 9 تا 26 سال بی خطر است.
  3. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، به همه دختران 11 تا 12 ساله توصیه می کند، که واکسن HPV را دریافت کنند.
  4. در صورت ابتلا به زگیل،  درمان زگیل تناسلی زنان با واکسن امکان پذیر نیست!

پرهیز  از تماس جنسی

روابط جنسی ایمن تر

  1. کاهش تعداد شرکای جنسی.
  2. برقراری ارتباط جنسی فقط با یک نفر که به عفونت HPV آلوده نمی باشد.
  3. استفاده از کاندوم، در صورت استفاده صحیح می تواند خطر ابتلا به HPV را کاهش دهد. اما، کاندوم ممکن است تمام مناطق آلوده را پوشش ندهد. پیش از برقراری هر گونه رابطه جنسی از کاندوم (مردانه یا زنانه) استفاده کنید:

 قبل از رابطه جنسی واژینال

قبل از رابطه جنسی مقعدی

قبل از رابطه جنسی دهانی

تأثیر زگیل تناسلی بر بارداری

زگیل تناسلی به ندرت در دوران بارداری و زایمان مشکل ایجاد می کند. اکثر زنانی که دیگر زگیل تناسلی قابل مشاهده ندارند، در بارداری یا زایمان با مشکلی مواجه نمی شوند. اگر باردار هستید، بهتر است گزینه های درمانی مناسب خود را با پزشکتان در میان بگذارید، زیرا ممکن است زگیل ها:

برای دیدن عکس های زگیل روی لینک زیر کلیک کنید:
 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.3/5 - (23 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر