علت درد مثانه در زنان

در این مقاله مطالعه می کنید:

عفونت می تواند مهم ترین دلیل درد مثانه در زنانی باشد که اغلب از این مشکل رنج می برند. اما همیشه تنها دلیل درد مثانه، عفونت نیست.

درد مثانه و کلیه در زنان

برخی از دردهای مثانه به راحتی قابل درمان می باشند؛ اما برخی دیگر از این دردها سخت درمان شده یا لاعلاج هستند. درد مثانه در زنان ممکن است نشانه ی یک عفونت جزئی یا یک بیماری جدی مثل سرطان باشد. نوع درد مثانه نیز می تواند از یک ناراحتی زیر شکم تا سوزش ادرار متغیر باشد. خوشبختانه سرطان مثانه در زنان بسیار نادر بوده و درد مثانه معمولاً نشانه ی یک بیماری جدی نیست. با این وجود شما نباید درد یا فشار زیر شکم خود را نادیده بگیرید!

چگونه بفهمید که درد مثانه ی شما نگران کننده است یا غیر جدی؟ به گفته ی پزشک متخصص: «به سایر علائم توجه کنید؛ به خصوص اگر در زمان درد، مثانه متوجه وجود خون در ادرار شده اید.» درد مثانه در زنان ممکن است به دلیل مشکلات مختلفی باشد. اما احتمالی که برای درد مثانه وجود دارد درد لگن (به علت برخی از مشکلات زنان و زایمان) است. بعضی از بیماری های گوارشی نیز می توانند منجر به درد زیر شکم شوند. پزشک متخصص بیان می کند که: «درد مثانه در زنان نیازمند یک ارزیابی دقیق توسط پزشک است.»

درد مثانه و کلیه در زنان

عفونت دستگاه ادراری (UTIs) در زنان

عفونت دستگاه ادراری که در برخی موارد با نام عفونت مثانه نیز شناخته می شود، در زنان بسیار شایع تر از مردان می باشد. علت این امر آناتومی بدن زنان است. مجرای ادرار زنان به مناطقی مثل مقعد و واژن که باکتری در آن رشد می کند بسیار نزدیک می باشد. همچنین، بر اساس گفته ی مؤسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، مجرای ادرار زنان کوتاه تر مجرای ادرار مردان است. درد مثانه ی ناشی از عفونت ادراری ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. عفونت ادراری در زنان جوان بسیار رایج بوده و می تواند با علائمی مثل درد مثانه همراه با تکرر ادرار و درد در زمان ادرار خود را نشان دهد. علائم عفونت ادراری در زنان مسن ممکن است کمی متفاوت بوده و شامل مواردی مثل درد های عضلانی، شکم درد، خستگی و ضعف باشد.

در صورت ابتلا به عفونت ادراری بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک معمولاً با تجویز آنتی بیوتیک هایی مثل ماکروبید (نیتروفورانتوئین) یا باکتریم (تری متوپریم-سولفامتوکسازول) بیماری شما را درمان می کند. نکته ی مهمی که باید بدانید این است که ممکن است عفونت خود به خود و بدون درمان از بین برود، اما آنتی بیوتیک ها می توانند روند درمان را سریع تر کرده و علائم ناراحت کننده را بعد از یکی دو روز از بین ببرند. نوشیدن مایعات و ادرار مکرر نیز، از مواردی است که به بهبودی سریع تر شما کمک می کند.

سیستیت بینابینی: نوع وخیم سندرم مثانه دردناک

طبق آمار، بیش از 3 میلیون زن آمریکایی از درد لگن ناشی از سیستیت بینابینی، رنج می برند. سیستیت بینابینی وضعیتی است که در آن دیواره ی مثانه تحریک و ملتهب می شود. پزشک متخصص: «سیستیت بینابینی نوع شدید سندرم مثانه ی دردناک است.» درد مثانه ی ناشی از سیستیت بینابینی می تواند شامل حساسیت و درد شدید مثانه باشد. همچنین، پریودی درد مثانه را تشدید می کند. علت اصلی سیستیت بینابینی مشخص نیست و بر خلاف باور عموم، این بیماری به علت عفونت ادراری ایجاد نمی شود. البته، در صورت ابتلای همزمان به سیستیت بینابینی و عفونت ادراری، علائم شما ممکن است به شدت وخیم شوند. برخی عوامل دیگر نیز ممکن است علائم سیستیت بینابینی را تشدید کنند. این عوامل عبارتند از: استرس، تغییر در رژیم غذایی، آلرژی، مصرف برخی از داروها و …

هیچ درمان شناخته شده ای برای سیستیت بینابینی وجود ندارد. با این حال گزینه های درمانی شامل مواردی مثل دیستانسیون یا کشش مثانه، داروهای خوراکی، فیزیوتراپی و تحریک عصبی به منظور کاهش درد و بهبود علائم است. در موارد حاد این بیماری، و زمانی که سایر درمان ها مؤثر واقع نشده اند ممکن است جراحی تنها راه پزشک برای درمان بیمار باشد.

درمان زگیل در زنان

تغییر در سیستم تولید مثل

در برخی موارد، درد مثانه در زنان ممکن است به علت نازک شدن پوست واژن ایجاد شود. بنا به گفته ی متخصص اورژانس: «علت درد مثانه در زنان ممکن است «نازک شدن پوست واژن» باشد. این پدیده که آتروفی نامیده می شود، معمولاً در زمان یائسگی اتفاق می افتد. همانطور که می دانیم، در دوران یائسگی سطح هورمون استروژن کاهش یافته و محیط واژن خشک می شود. با گذشت زمان این امر می تواند سبب نازک شدن پوست واژن و درد مثانه شود. برای درمان این مشکل بهتر است مصرف استروژن خوراکی را کنار بگذارید و برای تسکین علائم، از کرم های استروژن واژینال استفاده کنید.» همچنین تأکید می شود که: «در مورد ناراحتی و درد مثانه بهتر است با یک پزشک مشورت کنید؛ زیرا پزشک می تواند علت دقیق درد را تشخیص دهد.»

سرطان مثانه در زنان

سرطان مثانه در زنان بسیار نادر است. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا  از هر 83730 مورد تشخیص جدید (سالانه) سرطان مثانه در آمریکا، حدود 19450 مورد به زنان اختصاص دارد. رایج ترین نشانه ی سرطان مثانه وجود خون در ادرار است. برخی زنان مبتلا به سرطان مثانه، احساس درد یا سوزش ادرار را نیز تجربه می کنند. درمان سرطان مثانه شامل جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی است. بر اساس آمار ACS، اکثر افراد مبتلا به این بیماری برای درمان، به جراحی احتیاج دارند. همچنین در موارد حاد ممکن است کل مثانه یا قسمت هایی از آن برداشته شود.

برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید

درد مثانه ممکن است مربوط به سایر اندام های سیستم زنان و زایمان باشد؛ زیرا این اندام ها به مثانه نزدیک بوده و ممکن است مشکل در هر یک از آنها به مثانه فشار وارد کند. اختلال عملکرد کف لگن، مانند سفت شدن یا اسپاسم عضلات لگن ممکن است با درد مثانه همراه بوده و یا درد مثانه را تشدید کند. درد لگن همچنین ممکن است ناشی از آندومتریوز، بیماری التهابی لگن یا کیست تخمدان باشد. علاوه بر این، مشکلات گوارشی مثل بیماری التهابی روده (بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو) در برخی موارد می تواند منجر به درد لگن شود.»

در صورتی که هیچ کدام از مشکلات نام برده وجود نداشته باشد و زنان دائماً درد مثانه را تجربه کنند، معمولاً درد مربوط به سایر مشکلاتی مثل سندرم مثانه ی دردناک یا عفونت مجاری ادراری است، که این مشکلات نیز قابل درمان هستند.» نکته ی نهایی برای زنان: درد مثانه ی خود را جدی بگیرید و از خود تشخیصی بپرهیزید. برای درمان درد مثانه به یک پزشک یا متخصص مراجعه کنید. تشخیص و درمان این مشکل می تواند برای جسم و روان شما بسیار مفید باشد.

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.1/5 - (61 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر